ترفند اندروید

فلش کردن گوشی های Nokia

blank

در این مقاله قصد داریم فلش کردن گوشی های Nokia را خدمت شما توضیح دهیم. فلش کردن گوشی های قدیمی Nokia مقداری برای شما سخت خواهد بود به دلیل آن که دانگل ها و کابلهای مخصوص به خود را دارد. که باید برای گوشی خود باکس ها و کابلهای مخصوص به خود را خریداری نمایید که به صرفه اقتصادی نمیباشد. اما آنچه که در این زمینه ما قصد آموزش آن را داریم توضیح در مورد سیستم عاملهای Windows میباشد که روی بعضی گوشی های Nokia میباشد.

نرم افزار Lumia Software Recovery Tool که به اختصار آن را LSRT نیز میشناسند برای فلش کردن، آپدیت، آنلاک گوشی ، بوتلودر و …. برای گوشی هایی که از سیستم عامل Windows استفاده میکنند از طریق این نرم افزار که توسط شرکت ماکروسافت ارائه شده برای امرهای گفته شده استفاده میشود. اما همین برنامه با ارائه آپدیت جدید شرکت به برنامه Windows Device Recovery Tool تغییر نام داد که معمولاً از مخفف آن به نام WDRT نامیده شده و استفاده میشود. این برنامه همه نسخه های ویندوز 8 به پایین را ساپورت میکند و همچنین برای گوشی های با سیستم عامل بالاتر از 8 باید از این نرم افزار استافده کنند و دیگر LSRT از این نسخه حمایت نمیکند. پس پیشنهاد ما استفاده از نسخه جدیدتر این نرم افزار است، اما آنچه حائز اهمیت است باید این است که شما با انجام هر عملی ممکن است اطلاعات داخل گوشی شما پاک شود، لذا پیش از انجام هر اقدامی لطفاً از گوشی و اطلاعات آن بکاپ تهیه فرمایید. شرکت ماکروسافت هیچ مسئولیتی بابت گوشی های قدیمی تر Lumia را بر عهده نمیگیرد و نمیتوانید آنها را با این نرم افزار فلش کنید.

شما به وسیله WDRT میتوانید به ریست کردن گوشی خود برپردازید، میتوانید گوشی خود را آپدیت کنید، میتوانید به بازیابی و احیا گوشی های از دست رفته Lumia بپردازید، همچنین از طریق این برنامه میتوانید به حل مشکلات سافت بریک و بوت لوپ ( به معنی ریست شدن مداوم گوشی) نیز کمک کند. روی لوگو Nokia ماندن گوشی ها و همچنین اتفاقاتی نظیر عمل نکردن دکمه پاور یا بعد از فشردن دکمه پاور ویبره به صورت ممتد زده شود ومسائل این چنینی که نظیر آن هم کم نیست و از جمله مشکلات نرم افزاری گوشی های Nokia میباشد که به وسیله WDRT قابل حل میباشد. این اتفاقات ممکن است به دلایل دیگری نظیر عدم اتصال کابل و یا ورود ویروس ویا مشکلات فایل خراب نیز باشد و یا در حین انجام کار شما را به دردسر بیاندازد.

مواردی که برای فلش کردن نیاز دارید:

ابتدا شما به یک کامپیوتر مجهز به ویندوز 7 به بعد هستید. سپس Windows Device Recovery Tool را دانلود کنید و روی ویندوز دستگاه خود نصب کنید.( ممکن است در هنگام نصب زمان زیادی برای این کار صرف شود، لطفاً از ادامه راه نا امید نشوید). به یک کابل USB نیز برای اتصال به گوشی نیاز دارید و همچنین یک فضای 5 الی 10 گیگابایتی در درایور ویندوز خود که معمولاً درایو C میباشد.

فلش-کردن-گوشی-های-Nokia

پیش از انجام عملیات فلش باید به این نکات توجه داشته باشید. ابتدا باید گوشی شما حتماً بالای 60% میزان باتری داشته باشد، اگر گوشی شما کاملاً خاموش شده و یا هیچ نشانه ای از آن نمیبینید، گوشی را همان حالت به شارژ بزنید و یا باتری را شوک دهید، طبیعتاً چون تصویری ظاهر نمیشود پس مانند روال قبل و مقدار زمانی که برای رسیدن مقدار باتری کاملاً دشارژ برای رسیدن به میزان 60% طی میشد را شما صرف کنید برای پر شدن کامل آن، و یا میتوانید باتری را شوک دهید برای این کار نیز به منبع تغذیه نیاز دارید. این برنامه برای انجام هر عملیاتی به شما اخطار پاک شدن اطلاعات را میدهد، پس همانطور که گفته شد بکاپ گرفتن قبل از انجام فلش گوشی های Nokia را فراموش نکنید. همچنین به هیچ عنوان در هنگام عملیات فلش به هیچ عنوان کابل را از گوشی یا کامپیوتر جدا نکنید، چون ممکن است باعث آسیب رساندن به بوت لودر گوشی شما ویا قطعات سخت افزاری گوشی شما را موجب شود و در این حالت امکان بازگشت گوشی شما بسیار دشوار ویا حتی غیرممکن نیز میشود و مراقب باشید که گوشی خاموش و یا استندبای ویا ریست نشود.

روش ها استفاده از WLDT

هنگامی که گوشی شما روشن و سالم است:

در این حالت برنامه را اجرا کنید و به اینترنت وصل باشید و اجازه بدید تا اگر برنامه نیاز به آپدیت دارد کارهای آپدیت انجام شود، گوشی را به کامپیوتر متصل کنید و منتظر بمانید درایورهای گوشی شما روی دستگاه نصب شود، حال WDRT گوشی شما را شناسایی میکند و آخرین ورژن از گوشی شما را معرفی میکند و میتوانید سایر جزئیات را مشاهده کنید، حال با انتخاب گزینه Install Software نرم افزار به صورت اتومات شروع به دانلود فریمور مورد نظر میکند و روش گوشی شما نصب میکند. ممکن است این کار تا 2 ساعت هم زمان ببرد جای نگرانی نیست.

هنگامی که گوشی شما مرده است:

برای این حالت نیز مانند روش بالا عمل کنید برنامه را باز کنید و گوشی را وصل کنید به کامپیوتر، چند دقیقه تحمل بفرمایید اگر جواب نگرفتید و شروع به نصب درایور نکرد، اتصال را قطع کنید. حال روی گزینه My device was not detected در پایین صفحه کلیک کنید و مدل دستگاههای خود را انتخاب کنید( Lumia یا Other OEMs) حال دستگاه را به WLDT وصل کنید و باید دستگاه به صورت خودکار به شناسایی دستگاه شما بپردازد اگر باز هم این اتفاق نیافتاد، دکمه پاور و ولوم پایین را نگه دارید و بعد از ویبره متوجه خواهید شد که نرم افزار دستگاه را شناسایی کرده و آماده برای نصب نرم افزار است.

فلش-کردن-گوشی-های-Nokia2

مانند گزینه Install Software را انتخاب کنید و اجازه دهید روند دانلود و نصب روی گوشی شما اجرا شود. این که این زمان ممکن است طولانی شود به دلیل سرعت اینترنت میباشد چون حجم فایل نزدیک به 2Gb میباشد و به همین دلیل زمان بیشتری صرف میشود برای این که فایل را دانلود کند. اگر باز هم نتوانستید گوشی را به سیستم وصل کنید و مشکل به وجود آورد مجدداً برای چند بار امتحان کنید و اگر باز هم جواب نداد به احتمال بسیار بالا مشکل سخت افزاری است.

آنچه در بالا خدمت شما ارائه شد روش فلش کردن گوشی های Nokia به وسیله نرم افزار Windows Device Recovery Tool میباشد. دقت داشته باشید که این کار نیازمند مهارت و رعایت اصول بالا میباشد در صورت عدم اطمینان از انجام آن لطفاً به یک کارشناس مراجعه کرده و یا با کارشناسان تعمیرات موبایل و نرم افزار کوک موبایل تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط