تست و بررسی

کالبد شکافی Sony Xperia XZs

کالبد شکافی Sony Xperia XZs

امسال سونی تصمیم گرفت که خط تولید گوشی پیشروی خود یعنی Xperia XZ را به روز رسانی کند و در کنفرانس MWC گوشی جدید خود را معرفی کرد. سونی در معرفی گوشی های جدید سال۲۰۱۷ گوی سبقت را از رقبای خود ربوده است و دو گوشی Sony Xperia XZ Premium  و نیز Xperia XZs را معرفی ساخت. در ادامه قصد داریم بدون پرداختن به مشخصات نسخه ی پرمیوم گوشی اکسپریا ایکس زد، Sony Xperia XZs را از جنبه های مختلف طراحی و ساخت آن بررسی کنیم.از نقطه نظر سخت افزار به کار رفته، میبینیم که تغییرات اندکی نسبت به نسخه ی قبلی صورت گرفته است.تمام جنس بدنه ی گوشی Sony Xperia XZs مثل مدل قبلی آن است.

طراحی گوشی ایکس زد اس سونی

از نظر طراحی ظاهر Sony Xperia XZs می بینیم که گوشی بسیار شبیه به برادرخوانده ی خود یعنی Sony Xperia XZ است.یکی از تغییرات محرز در طراحی گوشی، دوربین پشت آن است. دوربین پشت Sony Xperia XZs کمی برجسته تر از دوربین پشت Sony Xperia XZ است. برجسته شدن دوربین پشت به اکسپریاتر شدن گوشی کمک کرده است، باعث جذابیت بیشتر طراحی شده و از طرف دیگر باعث می شود لنز دوربین تمیز تر از قبل باقی بماند. سونی سال قبل ویژگی “LOOP” را برای محصولات جدید خود معرفی کرد. Sony Xperia XZs نیز قابلیت لوپ را داراست. لوپ بودن Sony Xperia XZs  به این معنی است که طراحی این گوشی نیز ارگونومیک است و می توان آن را به مقدار بسیار کمی به اطراف خم کرد.

Xperia XZS، تعمیرات تخصصی موبایل

Xperia XZS، تعمیرات تخصصی موبایل

مواد به کار گرفته شده در ساخت بدنه ی گوشی، دقیقا مانند Sony Xperia XZ است. در صفحه ی جلوی گوشی از گلس استفاده شده و در پشت گوشی از فلز بهره گرفته شده است. غیر از گلس و فلز،  هر جای دیگر گوشی از پلاستیک استفاده شده است. برای مثال جنس نوار نصب شده روی پنل پشت گوشی از پلاستیک است. اجزای پلاستیکی گوشی، حس لطیفی را به هنگام لمس القا می کند و به هیچ عنوان زننده نیست.

مشکل طراحی ظاهری گوشی از آنجایی شروع می شود که کاربر به لبه ی راست گوشی نگاه بیندازد.دکمه ی خاموش/ روشن گوشی و نیز اسکنر فینگرپرینت و همچنین دکمه های کم و زیاد کردن صدای گوشی،  در این قسمت واقع شده اند.  خوب با این اوصاف انگشتان ما باید مدام میان این سه نقطه کار کنند. اگر سونی فاصله ی میان این دکمه ها را کمی بیشتر می کرد و دکمه ی کم/زیاد کردن صدا را کمی جا به جا می کرد،  می توانست شاهد قدردانی کاربران Sony Xperia XZs باشد.

پایین گوشی یک یو اس بی نوع C قرار دارد و جک هدفون ۳٫۵ میلیمتری گوشی در بالای Sony Xperia XZs واقع شده است. Sony Xperia XZs در رنگ های آبی یخی ، مشکی و نقره ای گرم به بازار عرضه شده است.

بررسی صفحه نمایش گوشی اکسپریا XZs

صفحه نمایش Sony Xperia XZs دارای ابعاد ۵٫۲ اینچی است. این اندازه برای عموم کاربران گوشی های هوشمند مناسب است.صفحه نمایش Sony Xperia XZs همه چیز تمام است اما در عمل آن چیزی نیست که انتظار می رفته است.پنل ال سی دی با رنگ هایی که اصلا دقیق نیستند(منعکس کننده درست پیکسل های رنگی که چشم ما انتظار دیدن آنها را دارند؛ نیستند) اما چشم نوازند و زیر نور آفتاب به هم نمیریزند ارائه شده است. نحوه ی نمایش تصاویر در گوشه های صفحه نمایش مانند بقیه ی صفحه نمایش نیست.اگر چه صفحه نمایش Sony Xperia XZs چنین کاستی هایی دارد، اما در کل جذابیت های خاص خود را نیز دارد.

Xperia XZS، تعمیرات تخصصی موبایل

Xperia XZS، تعمیرات تخصصی موبایل

رزولوشن گوشی ۱۹۲۰*۱۰۸۰ پیکسل است. این تراکم پیکسل به اندازه ای است که می توان تصاویری با دقت بسیار بالا و شفاف روی گوشی داشت. روشنایی صفحه نمایش برابر با ۵۱۱ نیت است. این میزان از روشنایی صفحه نمایش، خوانایی و شفافیت بالای صفحه نمایش زیر نور زیاد و نور خورشید را برای Sony Xperia XZs به ارمغان اورده است.دمای رنگ (نمایش رنگ های گرم و زنده) برای Sony Xperia XZs برابر با ۸۵۳۴ کلوین است. صفحه نمایش با این حرارت رنگ می تواند رنگ هایی جذاب و زنده را نمایش دهد. اگر چه این نحوه ی نمایش کمی از طبیعی جلوه کردن تصاویر می کاهد؛ اما خوب طرفداران خاص خود را نیز دارد. حرارت رنگ در مدل Sony Xperia XZ برابر با ۸۱۸۴ بوده است که مقداری از مدل جدیدتر، کمتر است و علت جذابیت نمایش تصاویر روی Sony Xperia XZs همین است. تکنولوژی به کار رفته برای ساخت ال سی دی Sony Xperia XZs همان IPS LCD است. نسبت صفحه نمایش به بدنه ی گوشی برابر با ۷۱ درصد است که تقریبا برابر با رقبای موجود در بازار است.

سخت افزار موبایل اکسپریا ایکس زد اس سونی

ابعاد گوشی ۸٫۱*۷۲*۱۴۶ میلی متر و با وزن ۱۶۱ گرم است.گوشی دارای سنسور حساسیت به نور برای نمایش بی نقص صفحه نمایش زیر نور آفتاب است.پردازنده ی استفاده شده در Sony Xperia XZs همان پردازنده ی اسنپ دراگون ۸۲۰ ساخت کوآلکوم است. پردازنده گوشی ۴ هسته ای با فرکانس ۲۲۰۰ مگاهرتز و کرنل ۶۴ بیتی است. پردازنده ی Sony Xperia XZs برای انجام پردازش های موازی و سنگین جوابگو است. پردازنده ی گرافیکی به کار رفته در Sony Xperia XZs نیز آندرنو ۵۳۰ است. Sony Xperia XZs از RAM با اندازه ی ۴ گیگابایت بهره می برد و این در حالی است که بسیاری از شرکت های موبایل ساز، هنوز از رم های ۳ گیگابایتی برای ساخت گوشی های جدید خود بهره می برند. یکی از نقاط قوت Sony Xperia XZs در رم ۴ گیگابایتی آن است. حافظه ی داخلی استفاده شده در Sony Xperia XZs برابر با ۶۴/۳۲ گیگابایت است که از این میزان حدود ۲۰ گیگ برای استفاده ی کاربر آزاد است و مابقی برای پردازش های سیستم عامل گوشی اختصاص یافته است. کاربران می توانند حافظه ی خارجی میکرو اس دی تا حجم ۲۵۶ گیگابایت را روی گوشی نصب کنند و از این طریق فضای حافظه ی بیشتری در اختیار بگیرند. شبکه ی قابل پشتیباتی  توسط Sony Xperia XZs  شامل GSM/LTE/4G است و نوع سیم کارت گوشی، نانو است. باندهای در اختیار برای استاندارد LTE، گسترش چشم گیری داشته اند و به نظر Sony Xperia XZs به جهت استفاده از پهنای باند شبکه های داده به مشکل بر نخواهد خورد. سنسورهای شتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نما، فشارسنج، شمارنده ی گام، تشخیص دهنده ی حرکت و … نیز باعث می شود که Sony Xperia XZs از رقبای خود در استفاده از تکنولوژی های IOT، چیزی کم نداشته باشد. گوشی دارای یک میکروفن اصلی است و ما بقی میکروفن ها برای حذف نویز محیط به کار گرفته شده اند. اسپیکر های گوشی نیز استریو و دارای دو کانال برای پخش صدا هستند. دوتا از ویژگی های گوشی پیشروی سونی در سال گذشته، به Sony Xperia XZs ارث رسیده است. یکی از این دو ویژگی، بلندگوهای دوگانه ی روی گوشی است. این دو بلندگو کیفیت خوبی را برای صدای خروجی فراهم می کنند اما ان گونه که باید بلند نیستند . در اصل یکی از مشکلات این بندگوها صدای پایین آنها است، هرچند که استریو هستند. گوشی می تواند از دو سیم کارت به صورت همزمان پشتیبانی کند.

Sony Xperia XZs توانسته است استاندارد IP68 (در برابر نفوذ آب و گرد و خاک) را از آن خود سازد. IP68  برای Sony Xperia XZs به این معنی است که گوشی می تواند در عمق یک متری آب از خطر نفوذ آب در امان بماند.

Xperia XZS، تعمیرات تخصصی موبایل

Xperia XZS، تعمیرات تخصصی موبایل

فینگر پرینت

اسکنر فینگر پرینت Sony Xperia XZs درون دکمه ی خاموش روشن گوشی تعبیه شده است. قابلیت فینگر پرینت در مدل های ارائه شده برای آمریکا به کار گرفته نشده است و سونی اعلام کرده است که به این زودی های قصد ندارد فینگر پرینت را روی مدل های امریکایی Sony Xperia XZs به کار ببندد.

سونی هنوز هم از اپلیکیشن های واسط روی گوشی های پیشروی خود استفاده می کند. سونی برای اطمینان از بی باگ بودن این برنامه ها، تمهیدات بسیاری می اندیشد. دستیار هوشمند گوگل Google Assistant  نیز به صورت پیش فرض روی سیستم عامل Sony Xperia XZs نصب شده است و کاربران می توانند پس از خرید گوشی، از این قابلیت اندروید روی موبایل خود استفاده کنند.

سیستم عامل اجرایی روی  Sony Xperia XZs  اندرویدنوقای ۷٫۱٫۱   است. همچنین آخرین نسخه ی رابط کاربری سونی روی این گوشی نصب شده است. یکی از مشخصه های رابط کاربری (UI) سونی، سادگی و زیبایی آن است. سونی با استفاده از همین ویژگی توانسته است تا به امروز، نرم افزارها را به روانی و زیبایی روی سیستم عامل گوشی هایش اجرا کند و رضایت کاربرن گوشی ها را به دست آورد. ماشین تم که در کارخانه روی Sony Xperia XZs نصب شده است، والپیپرهای زیبا و منوی تنظیمات با کاربری آسان را برای کاربران به ارمغان اورده است.

دوربین Sony Xperia XZs

یکی از عمده ترین تفاوت های Sony Xperia XZs  با برادر خوانده اش یعنی Sony Xperia XZ، در تکنولوژی به کار رفته در دوربین گوشی ها است.دوربین این گوشی می تواند تصاویری با اندازه ی ۱۹ مگاپیکسل بردارد، این در حالی است که مدل قبلی سونی می توانست تصاویر ۲۳ مگاپیکسلی بگیرد! کاهش مگاپیکسل ها به معنی کاهش کیفیت تصاویر نیستند. Sony Xperia XZs  با مگاپیکسل های کمتر اما اندازه ی پیکسل های بیشتر عرضه شده است. دلیل پاسخگویی صفحه نمایش در زیر نور آفتاب، همین اندازه ی بزرگتر پیکسل است. برنامه ی دوربین در Sony Xperia XZs به سرعت می تواند اجرا شود، زوم کند، شات بگیرد و فوکوس اتومات ترکیبی را برای تعقیب اشیا در ویدیوها به کار بندد. استفاده از دکمه ی سخت افزاری میانبر دوربین برای اجرای برنامه ی دوربین، حس راحتی را به کاربر القا می کند. تصاویر برداشته شده با دوربین گوشی، شارپ و جزییات در آنها قابل نمایش است. رنگ های جذاب و گرم مشخصه ی اصلی دوربین Sony Xperia XZs است.

یکی دیگر از قابلیت های منحصر به فرد دوربین Sony Xperia XZs، قابلیت آن در تصویر برداری در شرایط نور کم است.  Sony Xperia XZs یکی از بهترین های موجود در موبایل ها برای تصویر برداری در نور کم است.

Xperia XZS، تعمیرات تخصصی موبایل

Xperia XZS، تعمیرات تخصصی موبایل

فلاش به کار رفته در Sony Xperia XZs فلاش LED  است.اندازه ی دیافراگم لنز برای f2.0  است که به نسبت رقبای خود یک سر و گردن بالاتر است. اندازه ی پیکسل های Sony Xperia XZs برابر با ۱٫۲۲ است که نسبت به اندازه ی پیکسل گوشی های دیگر مقداری منطقی به نظر می رسد.دوربین دارای قابلیت فوکوس خودکار است و با استفاده از این قابلیت می تواند تشخیص فاز را انجام دهد و تصاویری با کیفیت منحصر به فرد بردارد. برنامه های کاربردی دوربین Sony Xperia XZs شامل تعقیب اشیا، برای تمرکز بیشتر و انداختن تصاویر با نویز کمتر است. کاربر می تواند برای زوم کردن روی اشیای حاضر در تصویر از انگشتان خود کمک بگیرد.دوربین Sony Xperia XZs می تواند لبخند را تشخیص دهد. این دوربین همانند تمام گوشی های پیشرو موجود در بازار دارای تایمر خودکار برای انداختن تصویر و برچسب زنی مکانی روی تصاویر است.

کاربر با استفاده از اعمال تنظیمات روی برنامه ی دوربین، می تواند کنترل های استاندارد روی نحوه ی تصویر و فیلم بردای گوشی انجام دهد، میزان سفیدی تصویر را تعدیل کند، سرعت شاتر در حالت تصویر برداری انبوه “Burst Mode” را تغییر دهد، حالت HDR را فعال سازد و آن را شخصی سازی نماید و یا از مدهای موجود در تصویر و فیلم برداری استفاده کند. برخی از مدهای موجود برای دوربین Sony Xperia XZs شامل پانوراما، حالت شب،HDR، تصویربرداری انبوه و … می باشد.از نقطه نظر مدها و حالت های تصویر برداری و فیلم برداری،  Sony Xperia XZs چیزی از رقبا کم ندارد ولی قابلیت های منحصر به فردی چون ثبات با کیفیت اتوماتیک تصاویر و زوم تا ده برابر را که در دوربین رقبایی چون آیفون ۷ و ۷ پلاس و سامسونگ های  جدید استفاده شده است، ندارد.

تصاویری که می توان با دوربین ۱۹ مگاپسکلی Sony Xperia XZs ضبط کرد، ۴ کیلویی (۳۸۴۰*۲۱۶۰) است و کاربر می تواند از ثبات دستی برای حذف نویز روی تصاویر استفاده کند. از طرفی دیگر Sony Xperia XZs دارای قابلیت نمایش ویدیو در حالت اسلوموشن است. قابلیت ۹۶۰ فریم بر ثانیه در حالت نمایش ویدیوی اسلوموشن، یکی از نقاط قوت Sony Xperia XZs است. نرخ فریم ۹۶۰ فریم بر پیکسل باعث می شود که سرعت و بازه ی شاتر در برداشتن تصاویر بسیار کوتاه باشد و استفاده از این قابلیت در شرایط نور کم باعث اضافه شدن کمی نویز به تصاویر خواهد شد.

Xperia XZS، تعمیرات تخصصی موبایل

Xperia XZS، تعمیرات تخصصی موبایل

دوربین سلفی Sony Xperia XZs نیز ۱۳ مگاپیکسل و بسیار با کیفیت است. لنز به کار رفته در دوربین سلفی گوشی، لنز با زاویه ی پهن است که به کاربر اجازه می دهد زاویه ی بیشتر و دورتری را برای تصویر برداری انتخاب کند. دوربین ۱۳ مگاپیکسلی سلفی در Sony Xperia XZs می تواند رنگ ها را طبیعی نشان دهد و اندازه ی بزرگتر پیکسل در Sony Xperia XZs انعطاف بالاتر در زوم و کیفیت بالاتر را تصوری فراهم می آورد. اگر شما یکی از علاقه مندان سلفی هستید، Sony Xperia XZs قطعا گزینه ی مناسبی برای انتخاب است.

باتری گوشی سونی اکسپریا ایکس زد اس

باتری به کار رفته در  Sony Xperia XZs دارای ظرفیت ۲۹۰۰ میلی آمپر ساعت است و این باتری مانند بسیاری از رقبای موجود در بازار، غیر قابل جا به جایی است. باتری Sony Xperia XZs یکی از جاهایی است که سونی می تواند تغییرات بهبودی روی آن انجام دهد. ظرفیت باتری Sony Xperia XZs دقیقا همان ظرفیت Sony Xperia XZ است. عمر باتری Sony Xperia XZs نیز هیچ بهبودی را نسبت به مدل قبلی تجربه نکرده است. اگر از گوشی برای خواندن مقاله، گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و پیام نگاری استفاده کنید، می توانید یک روز تمام از شارژ آن استفاده کنید. اگر قصد دارید از Sony Xperia XZs برای دیدن ویدیوهای youtube  استفاده کنید، باید گوشی را در یک روی چند بار به شارژ بزنید.

شاید اگر سونی نیم نگاهی به رقیب اصلی خود یعنی وان پلاس، بیندازد و از ایده ی استفاده از باتری بزرگتر استفاده کند،  بتواند رضایت تعداد بیشتری از کاربران را فراهم آورد.

مطالب مرتبط