ترفند شبکه های اجتماعی

چگونگی ارتقاء امنیت واتس اپ

چگونگی ارتقاء امنیت واتس اپ

اگر از شما بپرسند که یکی از معروف ترین اپلیکیشن های پیام رسان را نام ببرید، قطعاً پیام رسان واتس اپ را نام خواهید برد زیرا این پیام رسان بر روی دستگاه های هوشمند نصب می گردد و کاربران زیادی از این اپلیکیشن استفاده می کنند. پس حریم خصوصی آن نیز بسیار با اهمیت است، و باید کاری کرد که با خیالی آسوده در آن به فعالیت بپردازیم. در پیام رسان واتس اپ به طور پیش فرض سیستم رمزگذاری داخلی دارد که حتی نمی توان آن را غیرفعال نمود. این رمز گذاری کاربران را مطمئن می کند که پیام های دریافتی شما، فقط توسط گیرنده ی شما دیده می شود. تماسهای صوتی و ویدیویی نیز از همین روش کدگذاری برای تبادل داده استفاده می‌کنند. ولی خیلی از کاربران به دنبال امنیت بیشتری هستند، که اگر در این مقاله با ما همراه باشید، می توانید چند مورد از آنها را یاد بگیرید.

هر چقدر یک برنامه پیام رسان کاربردی تر می شود و طرفداران زیادی پیدا می کند، بحث امنیت اطلاعاتی که بین کاربران با این برنامه منتقل می شود و حفظ حریم خصوصی در آن بیشتر نمود و اهمیت پیدا می کند. امنیت در واتس اپ به طور پیش فرض از از طریق سیستم رمزگذاری داخلی استفاده می کند که فعال کردن آن توسط کاربر ممکن نیست. این سیستم رمزگذراری به شما اطمینان می دهد که پیامی که ارسال می کنید تنها توسط شخص مورد نظری که گیرنده است، پیام شما را خواهد خواند و نه کس دیگری. همین روش رمزگذاری نیز برای برای تماس‌های صوتی و ویدیویی و تبادل داده استفاده شده است. اما در واتس اپ امنیت فقط به این شیوه تامین نمی شود. کارهای دیگری نیز وجود دارد که باید مد نظر قرار داد تا سطح امنیت و حفظ حريم خصوصی تان بالاتر رود.

1- اخذ تاییدیه از سیستم کدگذاری برای مکالمات حساس

واتس اپ به طور پیش فرض از سیستمی برخوردار است که تمام گفتگوها را کدگذاری می‌کند، برخی اوقات کاربر تماس حساس و محرمانه ای دارد و برای او مهم است که این انتقال پیام محرمانه باقی بماند و بتواند این انتقال داده را در سطح امنیت بالاتری ارائه کند. مثلا وقتی می خواهید اطلاعات حساب بانکی خود را برای یکی از بستگان خود ارسال کنید و برای شما مهم است که این اطلاعات فاش نشوند. پس از این طریق اقدام کنید.

اکنون برای اخذ تایید رمزگذاری برای یک مکالمه با مخاطب مورد نظر خود چه باید کرد. عملیات زیر را دنبال کنید و تاییدیه را بگیرید. مخاطب مورد نظر خود را مشخص کرده و در پنجره گفتگو روی نام او ضربه بزنید. سپس گزینه Encryption را انتخاب کنید. تصویر به صورت زیر به شما نشان داده خواهد شد:

blank

همانطور که مشاهده می کنید یک ماتریس 40 رقمی که همان کد امنیتی شما است ارائه شده است. از مخاطب خود درخواست کنید تا این کد QR را اسکن کند تا با مقایسه این ارقام، بتوانید کد را به صورت دستی تایید کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از گزینه Scan Code کد مخاطبین خود را اسکن کنید. یک محقق امنیتی به نام مارتین شلتون اشاره می‌کند که بهترین کار این است که از پیام رسان دیگر برای تاییدیه گرفتن از این اعداد استفاده شود.

2- اعلان های امنیتی را فعال کنید

وقتی شماره جدیدی یا دستگاه دیگری به گفتگوی موجود دسترسی پیدا می‌کند، برای هر دو دستگاه کد امنیتی جدیدی تولید می‌شود. زمانی که کد تغییر پیدا می کند، واتس اپ می‌تواند کد امنیتی جدید را در پنجره اعلان ارسال کند. با فعال کردن این پنجره از اعلان ارسال شده مطلع شوید. بدین طریق از طریق یک پیام رسان دیگر این کدگذاری را با دوست خود بررسی کرده و از امن بودن آن اطمینان حاصل کنید.

blank

نحوه فعال کردن پنجره اعلان امنیتی مراحل زیر را طی کنید. ابتدا ورود به WhatsApp > Settings > Account > Security > Show security notifications در این گزینه، دکمه مربوطه را روی وضعیت روشن (سبز) قرار دهید.

3- فعال کردن تاییدیه دو مرحله‌ای

برای افزایش سطح امنیت در کل باید از سرویسی استفاده کنید که از سیستم تایید هویت دو عاملی پشتیبانی می‌کند. تایید هویت دو عاملی با اضافه کردن یک گذرواژه دوره‌ای به واتس اپ، این اطمینان را می دهد که داده‌های شما توسط هیچ شخص ثالثی قابل دسترس نخواهد بود.

آموزش مخفی کردن آنلاین در واتس اپ را مطالعه کنید.

با رفتن به Menu > Settings > Account > Two-step verification > Enable، تاییدیه دو مرحله‌ای را فعال کنید. مراحل را مطابق بالا به درستی پیش بروید و یک پین کد شش رقمی‌ ایجاد کنید، این پین کد را به خاطر بسپارید تا در آینده در مواقع لزوم بتوانید از آن استفاده کنید. ضروری است آدرس ایمیل خود را نیز اضافه کنید تا اگر روزی این پین کد را فراموش کردید بتوانید از طریق آن، پین کد خود را بازیابی کنید.

blank

گذر واژه های دوره ای به صورت تصادفی بررسی می شوند و شبیه به قفل کردن گفتگو از طریق کلمه عبور نیست. در واقع هدف از فعال کردن تاییدیه دو مرحله‌ای جلوگیری از دسترسی دیگران به حساب واتس اپ شما بدون اطلاع شما است.

4- امکان گذاشتن رمز عبور روی واتس اپ وجود ندارد

در حال حاضر هیچ روشی برای کد گذاری و قفل (کلمه عبور) واتس اپ وجود ندارد. پیشنهاد واتس اپ این است برای قفل کردن برنامه و بالا بردن امنیت آن و همچنین جلوگیری از ورود بدون اجازه به واتس اپ شما، از برنامه های قفل که در سیستم های اندروید استفاده می شود برای واتس اپ نیز استفاده شود.

در آیفون ها هم گزینه ای برای قفل کردن واتس اپ با کلمه عبور وجود ندارد، حتی اپل با استفاده از گذرواژه و Touch ID نیز این امکان را فراهم نکرده است.

blank

تنها راه بالا بردن امنیت برای ورود بدون اجازه به واتس اپ شما از طریق یک دستگاه دیگر، فعال کردن گزینه احراز هویت دو مرحله‌ای است. خب، شیوه غیر حرفه ای برای قفل کردن و دور ماندن واتس اپ شما از چشم دیگران، این است که روی گوشی و یا دستگاه خود رمز عبور قرار دهید تا اصلا کسی نتواند وارد دستگاه شود چه برسد که بخواهد واتس اپ شما را باز کند.

5- اگر خیلی نگران امنیت و حریم خصوصی خود هستید، پشتیبان گیری‌های ابری را غیرفعال كنيد

فعال کردن گزینه احراز هویت دو مرحله ای که به صورت پیش فرض در واتس اپ ارائه شده است به خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهد، اما هنوز هم گزینه دیگری وجود دارد و آن هم پشتیبان گیری از گفتگوهای واتس اپ روی Google Drive و iCloud است. در صورتی که این قابلیت را فعال کنید، اگر در آینده، روزی بار دیگر این برنامه را نصب و اجرا کنید، از طریق این نسخه پشتیبان می توانید پیام‌های قدیمی‌ خود را بازیابی کنید، لازم به ذکر است که این نسخه کدگذاری شده نیست.

بنابراین اگر حفظ حريم خصوصی برای شما واقعا مهم است، حتما این قابلیت را غیرفعال كنيد.

blank

برای غیرفعال کردن پشتیبان گیری خودکار در فضای ابری:

  • در آیفون: با مراجعه به WhatsApp > Settings > Chats > Chat Backup > Auto Backup > Off گزینه را غیر فعال کنید.
  • در اندروید: با مراجعه به WhatsApp > Menu > Settings > Chats > Chat Backup > Backup to Google Drive > Never این گزینه را برای همیشه غیر فعال کنید.

6- مواظب کلاهبرداری‌ها باشید

واتس اپ به عنوان یک برنامه پیام رسان همگانی معروف که کاربران زیادی دارد و اگثر آنها نیز افراد جوان و شاید بی تجربه هستند، مورد علاقه بسیاری از کلاهبرداران می باشد. به همین دلیل باید با کنترل دقیق تر و حساسیت بیشتر مراقب بود به دام آنها نیفتید.

از شایع‌ترین نوع کلاهبرداری‌های صورت گرفته در واتس اپ، تبلیغ و صحبت در مورد نسخه‌های برتر این اپلیکیشن مثل واتس اپ طلایی و امثال آن است که با وعده‌هایی در مورد ارتقاء کیفییت خدمات رسانی و حتی مادام العمر بودن حساب کاربری شما در واتس اپ سعی در اغفال و گرفتن اطلاعات مهم از شما می کنند. توصیه می کنیم همواره از نسخه های اصلی که مورد تاییداین پیام رسان است استفاده کنید و کاری به تبلیغات و تعریف های بی خود آنها نداشته باشید.

7- اپلیکیشن دسکتاپ رسمی واتس اپ را نصب کنید

برای اینکه بتوانید از واتس اپ روی کامپیوتر استفاده کنید، باید گوشی خود را با برنامه واتس اپ تحت وب و یا واتس اپ دسکتاپ همگام سازی کنید. برای این کار باید از نسخه رسمی‌ دسکتاپ برنامه واتس اپ استفاده کنید. چرا که واتس اپ تحت وب براحتی قابل دستکاری و هک است. از نظر بنیاد مرزهای الکترونیکی، دستکاری و ورود به واتس اپ شما از این طریق، یکی از بزرگترین تهدیدات امنیتی کاربران واتس اپ  محسوب می شود. بنابراین برای امنیت بیشتر و جلوگیری از این گونه تهدیدات، توصیه می شود که حتما از نسخه دسكتاپ رسمی‌ اپلیکیشن واتس اپ استفاده کنید.

8- از حريم خصوصی خود درواتس اپمحافظت كنيد

اپلیکیشن واتس اپ  جزء پیام رسان های موجود که بالاترین حریم خصوصی را داشته باشد، نیست، اما گزینه های کنترل کننده خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای اینکه با این گزینه ها آشنا شوید به بخش Settings > Account > Privacy بروید و از این امکانات بهره ببرید.

blank

در این قسمت امکان تنظیم و کنترل دیده شدن زمان آخرین بازدید، عکس پروفایل، اطلاعات شخصی و موقعیت مکانی شما توسط هر کسی که مایل باشید وجود دارد. این تنظیمات سلیقه ای است و می توانید به میل خود هر گزینه ای را که بخواهید فعال کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *