ترفند اندروید

پاکسازی ویروس اندرویدی

blank

چگونه برنامه ویروسی اندروید را بدون ریست فکتوری و فلش کردن پاک کنیم؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، در سراسر دنیا افراد زیادی، در طیف سنی متفاوت درحال استفاده از گوشی های هوشمند هستند. و همین موضوع باعث شده که بحث ایمنی گوشی های هوشمند در تمام زمینه‌ها مطرح شود.

ممکن است شما احساس کرده باشید که گوشیتان دچار ویروس شده است. البته این نتیجه گیری درباره‌ی ویروسی شدن، در پی مشاهده شدن علائم خاصی در گوشی هوشمند به وجود می آید.

علائمی چون خاموش و روشن شدن مداوم گوشی بدون دلیل، کاهش توان باتری گوشی موبایل، ارسال پیامک و یا ایجاد تماس های ناخواسته با شماره های موجود در دفتر تلفن شما، اشغال حافظه داخلی گوشی، ساخته شدن خودکار آیکون‌هایی با نام Lucky try و lucky draw و s..e..x..y و از این قبیل بر روی صفحه اصلی دستگاه اندروید شما، باز شدن خودکار صفحات تبلیغاتی در حین کار با گوشی یا مرور سایت ها و یا در حین وبگردی.

 هنگ کردن برنامه های درحال اجرا و روشن نشدن گوشی و رفتارهای عجیب دیگر دستگاه…

پس از اینکه از ویروسی شدن دستگاه خود طبق موارد نام برده اطمینان حاصل کردید، قطعا نسبت به پاکسازی آن‌ها اقدام خواهید کرد. روش های زیادی برای این کار وجود دارد، مثل فلش کردن کل گوشی، اما شاید اطلاعات گوشیتان برایتان ارزشمند است و تمایل به ریست فکتوری کردن آن و یا فلش کردن آن را ندارید.

علاوه بر آن بعضی ویروس ها هستند که حتی با ریست فکتوری هم پاک نمی شوند.

چند نمونه از آن ها :

ویروس Lucky Try، ویروس s.e.x.s..y، ویروس ilocker، ویروس Lucky Draw، ویروس apus browser، ویروس Recommended، ویروسی به نام Boost با علامت موشک رو به بالا، ویروس leo privacy guard و ویروس Flashlight، ویروس Battery saver (ظاهر ویروس کاملا شبیه به نرم افزار اصلی)، ویروس ۳۶۰Booster، ویروس ۳۶۰Security و تمام ویروس های مشابه.

روش پاکسازی این ویروس های جدید و خطرناک فقط فلش دستگاه است.

این ویروس ها اکثرا از طریق نصب برنامه های کاربردی بر روی حافظه ی داخلی دستگاه ایجاد می شوند؛ و به کارت حافظه دستگاه انتقال پیدا نمی کنند. چنانچه این ویروس ها به کارت حافظه انتقال پیدا کردند، باید آن را فرمت کنید. پس از فرمت کارت حافظه، تمام اطلاعات موجود روی کارت شما پاک خواهد شد.

برای پاکسازی ویروس ها در گوشی اندرویدی خود مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول:

ابتدا گوشی خود را به حالت سیف مد یا “Safe Mode” ببرید. این حالت باعث می شود، نرم افزارهای نصب شده در گوشیتان و برنامه های ویروسی غیر فعال شوند و دیگر اجرا نشوند. پس در این حالت گوشی شما در امنیت خواهد بود و نرم افزارهای ویروسی قادر به تخریب گوشی شما نخواهند بود.

برای رفتن به این حالت بایستی به منوی خاموش کردن یا “Power Off” دستگاه مراجعه کرده و انگشت خود را بر روی گزینه “Power Off” نگه دارید. در این شرایط گزینه‌ای با عنوان “Safe Mode” در لیست موجود ارائه می‌شود.

البته در بعضی از مدل های گوشی این راه جوابگو نخواهد بود و باید به دنبال روش دیگری برای رفتن به حالت سیف مد باشید. به طور مثال گوشی خود را خاموش کنید و به هنگام روشن کردن دکمه ی Power و Volume Down  را همزمان فشار دهید. پس از این مرحله در قسمت چپ پایین صفحه نمایش Safe mode را خواهید دید.

ویروسی | تعمیرات تخصصی موبایل

مرحله دوم :

به قسمت تنظیمات گوشی Settings رفته و گزینه‌ی Apps را انتخاب نمایید. سپس گزینه‌ی Downloaded را مشاهده خواهید کرد.

در این منو به دنبال برنامه های نا آشنا و مشکوک بگردید و آن ها را پیدا کنید.

ویروسی | تعمیرات تخصصی موبایل

مرحله سوم :

پس از یافتن برنامه ویروسی باید آن را پاک کنید، گزینه Uninstall را انتخاب کنید. در برخی مواقع این احتمال می رود که گزینه‌ی Uninstall برای بعضی برنامه‌ها غیر فعال و خاموش باشد. چرا که در این حالت ویروس در حالت administrator دستگاه است.

ویروسی |اموزش تعمیرات تخصصی موبایل

مرحله چهارم :

برای حذف برنامه‌های مخرب که در حالت administrator قرار دارند، باید به بخش تنظیمات که رفتید، به قسمت Security و در نهایت Device Administrators بروید و تیک برنامه مخرب را بردارید تا بتوانید آن را پاک Uninstall کنید.

ویروسی | تعمیرات تخصصی موبایل

مرحله پنجم :

در مرحله آخر باید گوشی خود را یک بار خاموش و مجددا روشن کنید. حین روشن کردن دوباره، گوشی خود را از حالت Safe mode خارج کنید.

اگر نتوانستید این مراحل را خودتان پیش ببرید می توانید از کارشناسان حرفه ای تعمیرات موبایل مجموعه ی کوک موبایل کمک بگیرید.

روش های جلوگیری از ویروسی شدن دستگاه اندرویدی

– همواره از نصب برنامه های ناشناخته از منبع ناشناخته جلوگیری کنید. برای این کار به قسمت تنظیمات گوشی رفته و unknown sources را غیر فعال کنید. بدین دلیل که اکثر ویروس های از طریق نصب برنامه های مختلف به دستگاه راه پیدا می کنند.

– از یک آنتی ویروس اندرویدی برای محافظت گوشی خود در برابر ویروس‌ها استفاده کنید. BullGuard و Kaspersky Internet Security می توانند برنامه های خوبی برای محافظت از دستگاه شما باشند. برنامه های آنتی ویروس زیادی در اپ استور گوگل وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. این برنامه ها تمام اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی شما را اسکن می کنند؛ پس مشخص می شود که کدام برنامه دارای ویروس است و آن را پاکسازی می کنند.

– هنگام جستجو در دنیای مجازی بر روی هر لینکی کلیک نکنید و هر برنامه ای را دانلود نکنید، چرا که ویروس ها می توانند درون هر سایتی وجود داشته باشند.

مراقب ایمیل های مشکوک خود باشید و از باز کردن آن ها خودداری کنید.

با رعایت موارد بالا امیدواریم که دستگاه اندرویدی شما تا حد زیادی از تهدید ویروس ها در امان باشد. و مطلب فوق برای کاربران اندرویدی مفید واقع شده باشد.

مطالب مرتبط