ترفند شبکه های اجتماعی

نسخه تلگرام 3.15 و قابلیت ‌های آن

نسخه تلگرام 3.15 و قابلیت ‌های آن

چند وقت پیش تلگرام، نسخه 3.15 این اپلیکیشن را برای کاربران ارائه داد. نسخه ی 3.15 تلگرام یکی از جدیدترین نسخه های برنامه تلگرام محسوب شده و قابلیت‌ های بسیار جالبی به تلگرام اضافه کرده است. قابلیت پین کردن گفتگوها، تعامل با IFTTT و بهبود عملکرد نسخه اندرویدی این برنامه از جمله امکانات جدید تلگرام 3.15 می باشد. پس با ما همراه باشید.

نسخه تلگرام 3.15 و قابلیت ‌های آن

وقتی از نسخه 3.15 اپلیکیشن پیام رسان بسیار محبوب تلگرام پرده برداشته شد، برای برخی از کاربران بعد از مطلع شدن از قابلیت های آن بسیار جذاب بود. در این نسخه جدید اندرویدی تلگرام سه تغییر اساسی ایجاد شده است که در پایین تر به آن خواهیم پرداخت. اگر بخواهیم به دو تغییر و قابلیت جدید از نسخه‌ های اندرویدی و iOS برنامه تلگرام 3.15 اشاره کنیم می توان به ترتیب قابلیت سنجاق کردن یا پین کردن گفتگوهای مهم و تعامل با IFTTT را معرفی نمود.

قابلیت پین کردن یا سنجاق کردن گفتگوها در تلگرام 3.15

اگر بخواهیم اولین قابلیت را که به تلگرام 3.15 اضافه شده است را معرفی کنیم می توان به امکان سنجاق یا قفل کردن (Pin) گفتگوهای مهم اشاره کرد. حال واقعاً منظور از سنجاق کردن یا پین کردن گفتگوهای مهم چیست؟ این قابلیت بدین معنی ست که با استفاده از آن در نسخه 3.15 تلگرام می‌ توانید گفتگوهای مهم مورد نظرتان را به بخش فوقانی لیست گفتگوها سنجاق یا پین کنید. بعد از این اتفاق پنجره گفتگوی مورد نظر که پین شده است، همواره در بخش فوقانی لیست گفتگوهای اکانت تلگرام شما به نمایش در می آید. این کار سبب می شود تا دریافت پیام از سوی اشخاص یا گروه‌ های با اهمیت را بهتر متوجه شوید.

سنجاق کردن گفتگوها در تلگرام 3.15

سنجاق کردن گفتگوها در تلگرام 3.15

فرض کنید که در یک گروه کاری عضو هستید و پیام‌ هایی که در این گروه ارسال می گردد از بقیه پیام ‌های ارسال شده در تلگرام مهم تر است. فکر کنید شما بدلیل عضو بودن در گروه‌ ها و کانال ‌های متعدد، بعد از یک روز کاری برنامه تلگرام خود را اجرا می کنید و حال مطمئناً پیام های زیادی را از گروه های مختلف دریافت می کنید و احتمالا به منظور پیدا کردن گروه مورد نظر و مطالعه پیام ‌های جدید ارسال شده در آن به مشکل بر می خورید. این نوید را به شما بدهیم که در تلگرام 3.15 می ‌توانید این گروه یا هر گفتگوی مهم دیگری را به بخش فوقانی لیست گفتگوهای برنامه پین یا سنجاق نمایید. با این کار همواره گفتگوی مورد نظر در بالای لیست گفتگوهای برنامه نمایش داده می‌ شود. برای سنجاق کردن یا پین کردن یک گفتگو در تلگرام 3.15 باید انگشت خود را بر روی آن گذاشته و کمی نگه دارید. حالا می توانید گزینه Pin را انتخاب نمایید. در دستگاه‌ های iOS می‌توانید انگشت خود را بر روی گفتگوی مورد نظر قرار دهید و به سمت چپ بکشید و سپس گزینه Pin را انتخاب کنید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که هم اکنون امکان سنجاق کردن یا پین کردن 5 گفتگو توسط تلگرام 3.15 وجود دارد.

قابلیت تعامل کامل با سرویس IFTTT در تلگرام 3.15

در نسخه 3.15 تلگرام می توان با IFTTT تعامل کامل برقرار کرد، حال منظور از IFTTT چیست؟ ابتدا باید بدانید که واژه IFTTT مخفف عبارت “IF This Then That” می باشد که به معنی مفهومی “اگر این پس آن” است. قابلیت IFTTT در حالتی استفاده می گردد که بخواهیم برای عملکرد یک برنامه، ربات، کامپیوتر و… حالتی شرطی و هوشمند ایجاد نماییم. تردیدی نیست که توسعه ‌دهندگان و افرادی که با کد نویسی آشنایی هستند، بهتر این موضوع را درک خواهند کرد. اما درک قابلیت IFTTT تلگرام و استفاده از آن بسیار ساده‌تر از چیزی است که شما فکر می ‌کنید. با استفاده از قابلیت IFTTT تلگرام می‌ توانید بین تلگرام و برنامه ‌ها یا سرویس‌ های مختلف تعامل ایجاد کرده و به این تعامل حالتی اتوماتیک و شرطی می دهد.

در ادامه توضیحات بیشتری در این رابطه به شما خواهیم داد. برای اینکه بتوانید این قابلیت را بهتر درک کنید، برای شما مثالی می‌ زنیم.

فکر کنید می خواهید بین اپلیکیشن تلگرام و جیمیل (Gmail) تعامل IFTTT ایجاد کنید. برای پیاده کردن این تعامل می ‌تواند شرط های مختلفی را در نظر بگیرید. مثلاً شرط ما می تواند به این گونه باشد که اگر در برنامه جیمیل (Gmail) ایمیل دریافت کردید، در اپلیکیش تلگرام نیز نوتیفیکیشن ارائه شود. به این دستور، دستور IFTTT می گویند و تعاملی که به واسطه این دستور بین برنامه تلگرام و جیمیل ایجاد می ‌شود یک تعامل IFTTT یا تعامل مبتنی بر قید و شرط خاص می باشد. پس به این نوع دستورهای با قید و شرط خاص ، IFTTT گفته می شود.

این قابلیت می ‌تواند در زمینه ‌های مختلفی استفاده شود و دستورات بسیار متنوعی را شامل می شود. با استفاده از IFTTT می ‌توانید بین سرویس ‌ها، برنامه‌ ها، کامپیوترها و سیستم ‌های مختلف تعامل هوشمند و اتوماتیک ایجاد نمایید. قابلیت IFTTT تلگرام هم بدین صورت عمل می‌کند. پشتیبانی تلگرام 3.15 از قابلیت IFTTT به این معنی ست که این برنامه می ‌تواند با سرویس ‌ها و برنامه‌ های دیگر در تعامل اتوماتیک مبتنی بر قید و شرط یا همان تعامل IFTTT باشد. شاید از این موضوع بی اطلاع باشید که امروزه تلگرام 3.15 می‌ تواند با سرویس ‌ها و اپلیکیشن ‌های متعددی نظیر توییتر (Twitter)، اینستاگرام (Instagram)، جیمیل (Gmail)، اسپافی (Spofy)، نست (Nest)، دراپ‌باکس (DropBox) و بسیاری از سرویس‌ های دیگر تعامل IFTTT برقرار کند.

قابلیت تعامل در تلگرام 3.15

قابلیت تعامل در تلگرام 3.15

چگونگی استفاده از سرویس IFTTT در تلگرام 3.15

برای شروع استفاده از قابلیت IFTTT تلگرام باید به سایت IFTTT مراجعه کرده و با کلیک بر روی گزینه Sign Up یک اکانت اختصاصی بسازید. پس از ساخت اکانت IFTTT باید ربات @IFTTT را به تلگرام خود اضافه کنید. برای این کار برنامه تلگرام خود را اجرا کنید و در بخش جستجوی آن عبارت @IFTTT را تایپ کنید. ربات @IFTTT را به اکانت تلگرام خود متصل کنید. تلگرام با این ربات اختصاصی کدهای دستوری آماده و از پیش تعیین شده ‌ای را ارائه می‌ کند. در حال حاضر بیش از 360 سرویس به طور پیش فرض توسط تلگرام ارائه شده است تلگرام این سرویس ‌ها یا کدهای دستوری IFTTT را با یک آیدی اختصاصی با نام Applet ID  معرفی می‌ کند. برای استفاده از هر کد دستوری، کاربر فقط باید ربات اختصاصی تلگرام را نصب کند و سپس Applet ID مربوط به دستور مورد نظرش را در آن وارد کند. به همین راحتی می ‌توانید بین تلگرام و دنیایی از سرویس ‌های مختلف تعامل IFTTT ایجاد نمایید. بعضی از دستورات پیش فرض تلگرام به همراه Applet ID آن ‌ها به صورت زیر است:

  • هر وقت ایمیل مهمی در برنامه جیمیل (Gmailدریافت کنید، اپلیکیشن تلگرام نوتیفیکیشن ارسال کند (Applet ID: M5JDu4Gx)
  • هر وقت که در توییتر منشن شدید، تلگرام توییت مورد نظر را در قالب یک پیام برای من ارسال نماید (Applet ID: UjfzrX8Y)
  • وقتی عکسی را در اینستاگرام ارسال کردم، آن عکس در گروه یا گفتگوی مورد نظر خودم در تلگرام هم ارسال گردد (Applet ID: YCB6Gvfg)
  • هر لحظه ای که پست در کانال تلگرام ارسال شد، آن پست در توییتر هم توییت گردد. (Applet ID: FyU3EhJZ)

پس با وجود این قابلیت تلگرام 3.15 هوشمندتر از همیشه شده است و قابلیت IFTTT سبب شده که جدیدترین نسخه تلگرام بتواند به نوعی کارهای روزمره و اینترنتی شما را رباتیک و خودکار انجام دهد. در صورتی که می خواهید اطلاعات بیشتر و کامل تری در این مورد بدست آورید می توانید به مقاله ی قابلیت  IFTTTو چگونگی استفاده از آن مراجعه نمایید و با این قابلیت بصورت کامل تر آشنا شوید.

قابلیت های جدید تلگرام 3.15 برای کاربران اندرویدی

اگر بخواهیم چند قابلیت جدید و کاربردی را برای نسخه اندرویدی برنامه تلگرام عنوان کنیم. می توان به سه قابلیت که در نسخه اندرویدی تلگرام 3.15 ارائه شده است اشاره کرد، که آنها به طور خلاصه به شرح زیر هستند.

آشنایی با قابلیت IFTTT تلگرام ونحوه استفاده آن را مطالعه کنید.

قابلیت چرخش عکس با دقت بالا و زاویه دلخواه

در حال حاضر در نسخه اندرویدی تلگرام 3.15 قابلیت چرخش یا دوران عکس با دقت بالاتر و تحت زاویه دلخواه ایجاد شده است. این قابلیت بدین صورت است بعد از بروز رسانی تلگرام تان به تلگرام 3.15 بخش ویرایش عکس (Photo Editor) در نسخه اندرویدی و امکان چرخش جزئی و بسیار دقیق عکس را فراهم نموده است.

چرخش عکس با دقت بالا

چرخش عکس با دقت بالا

قابلیت تماشای ویدیو یوتیوب و چت همزمان (تصویر در تصویر)

قابلیت دومی که می خواهیم به شما معرفی کنیم که در نسخه اندروید تلگرام 3.15 ارائه شده است، مربوط به امکان تماشای ویدیو در یوتیوب و چت همزمان (تصویر در تصویر) می باشد. برای این کار ویدیوهای مورد نظرتان را در یک پنجره شناور کوچک و قابل تغییر و در گوشه صفحه ببینید و در همین حین کاربر می ‌تواند به چت یا گفتگوی با دوستان خود بپردازد. پس در این حالت لازم نیست برای تماشای یک ویدئو سایر اقدامات خود را در تلگرام متوقف نمایید.

قابلیت تماشای ویدیو یوتیوب

قابلیت تماشای ویدیو یوتیوب

قابلیت گفتگوی مخفی (Secret Chat)

یکی از جالب ‌ترین امکانات تلگرام، سکرت چت (Secret Chat) یا گفتگوی مخفی تلگرام است. از هر نظر سکرت چت با چت معمولی تلگرام تفاوت دارد و از نظر امن بودن، امنیتی بسیار بالاتر از یک چت عادی برای رد و بدل اطلاعات ایجاد کرده است.استفاده از قابلیت گفتگوی مخفی یا Secret Chat ارائه شده در نسخه اندرویدی تلگرام 3.15 یکی از امن‌ ترین روش ‌های ارسال و دریافت فایل و متن در فضای مجازی می باشد. این قابلیت آخرین ویژگی جدید نسخه اندرویدی تلگرام 3.15 است. هنگامی که در یک گفتگوی مخفی باشید، امکان فوروارد کردن پیام ‌ها وجود ندارد. در نسخه اندرویدی تلگرام 3.15 امکان فوروارد کردن پیام‌ ها و فایل ‌های مدیا از آیکلود چت (iCloud Chats) و کانال‌ ها به گفتگوهای مخفی (Secret Chats) ایجاد شده است.

blank

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *