ترفند شبکه های اجتماعی

قابلیت IFTTT تلگرام و نحوه ی استفاده از آن

قابلیت IFTTT تلگرام و نحوه ی استفاده از آن

اگر بخواهیم یکی از ویژگی ‌های جدید تلگرام 3.15 را به شما معرفی کنیم می توان به قابلیت IFTTT اشاره کرد. حال می خواهیم بدانیم قابلیت IFTTT چیست؟ و از آن چه استفاده ای می کنند و برای چه کاری کاربرد دارد؟ در این مقاله قرار است توضیحات کاملی در رابطه با قابلیت IFTTT تلگرام ارائه شود و در مورد چگونگی استفاده از آن صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

مقدمه‌ ای بر قابلیت IFTTT تلگرام 

بسیاری از کاربران این را می دانند که هم اکنون پرطرفدارترین و پرکاربرترین برنامه پیام رسان یا اصطلاحا مسنجر بین کاربران، تلگرام است. اپلیکیشن تلگرام در بین ایرانیان نیز از جایگاه خاصی برخوردار است. ولی یکی از دلایلی که تلگرام این جایگاه را بدست آورده است قابلیت های جدیدی است که به آن اضافه می شود و هر چند وقت یک بار نسخه های جدید این اپلیکشن در دسترس کاربران قرار می گیرد. همیشه شرکت تلگرام و تیم توسعه دهنده اش سعی می کنند در هر نسخه از چند ویژگی و قابلیت جدید رونمایی کنند و با این کار کاربران خود را راضی نگه دارند. همانطور که می دانید تلگرام در این مسیر موفق عمل کرده است و ارائه به روز رسانی‌ های پی در پی و برنامه‌ ریزی شده سبب شده که کمتر کسی را ببینید که این اپلیکیشن را در دستگاه یا گوشی خود نصب نکرده باشد.

چند وقت پیش، تلگرام از جدیدترین نسخه برنامه پیام رسان خود یعنی تلگرام 3.15 رونمایی کرده است. اگر مایل بودید اطلاعات کامل تری در این زمینه بدست آورید می توانید به مقاله “تلگرام 3.15 و قابلیت های آن” که در همین سایت قرار دارد، مراجعه نمایید و در آن مقاله به قابلیت هایی همچون پین کردن گفتگوها، تعامل IFTTT  به اختصار پرداخته ایم. ولی در این مقاله می خواهیم به طور مفصل در مورد قابلیت IFTTT تلگرام بپردازیم. حال به واقع قابلیت IFTTT تلگرام چیست؟ چه کاربردی دارد و چگونه می‌توانیم از آن استفاده نماییم؟

اگر با ما همراه باشید در این مقاله به سوالات شما پاسخ خواهیم داد. قبل از شروع صحبت کردن در مورد چگونگی استفاده از این قابلیت، ابتدا قابلیت IFTTT را به شما معرفی می کنیم و در ادامه به کاربرد آن خواهیم پرداخت.

معرفی قابلیت IFTTT  و معنی قابلیت IFTTT  در تلگرام و دو طرفه بودن آن

ابتدا باید بدانید که واژه IFTTT مخفف عبارت “IF This Then That” می باشد که به معنی مفهومی “اگر این پس آن” است. این قابلیت در حالتی استفاده می گردد که بخواهیم برای عملکرد یک برنامه، ربات، کامپیوتر و… حالتی شرطی و هوشمند ایجاد نماییم. در این شکی نیست که توسعه ‌دهندگان و افرادی که با کد نویسی آشنایی هستند، بهتر این موضوع را درک خواهند کرد. اما درک قابلیت IFTTT تلگرام و استفاده از آن بسیار ساده‌تر از چیزی است که شما فکر می ‌کنید. با استفاده از قابلیت IFTTT تلگرام می‌ توانید بین تلگرام و برنامه ‌ها یا سرویس‌ های مختلف تعامل ایجاد کرده و به این تعامل حالتی اتوماتیک و شرطی می دهد.

قابلیت IFTTT

قابلیت IFTTT

 

فرض کنید می خواهید بین اپلیکیشن تلگرام و جیمیل (Gmail) تعامل IFTTT ایجاد نمایید. برای پیاده کردن این تعامل می ‌تواند شرط های متفاوتی را در نظر بگیرید. مثلاً شرط ما می تواند به این گونه باشد که اگر در برنامه جیمیل (Gmail) ایمیل دریافت کردید، در اپلیکیش تلگرام نیز نوتیفیکیشن ارائه شود. به این دستور، دستور IFTTT می گویند و تعاملی که به واسطه این دستور بین برنامه تلگرام و جیمیل ایجاد می ‌شود یک تعامل IFTTT یا تعامل مبتنی بر قید و شرط خاص می باشد. پس به این نوع دستورهای با قید و شرط خاص ، IFTTT گفته می شود.

این قابلیت می ‌تواند در زمینه ‌های مختلفی استفاده شود و دستورات بسیار متنوعی را شامل می شود. با استفاده از IFTTT می ‌توانید بین سرویس ‌ها، برنامه‌ ها، کامپیوترها و سیستم ‌های مختلف تعامل هوشمند و اتوماتیک ایجاد نمایید. قابلیت IFTTT تلگرام هم بدین صورت عمل می‌کند. پشتیبانی تلگرام 3.15 از قابلیت IFTTT به این معنی ست که این برنامه می ‌تواند با سرویس ‌ها و برنامه‌ های دیگر در تعامل اتوماتیک مبتنی بر قید و شرط یا همان تعامل IFTTT باشد. شاید از این موضوع بی اطلاع باشید که امروزه تلگرام 3.15 می‌ تواند با سرویس ‌ها و اپلیکیشن ‌های متعددی نظیر توییتر (Twitter)، اینستاگرام (Instagram)، جیمیل (Gmail)، اسپافی (Spofy)، نست (Nest)، دراپ‌باکس (DropBox) و بسیاری از سرویس‌ های دیگر تعامل IFTTT برقرار کند.

تعامل IFTTT تلگرام

تعامل IFTTT تلگرام

 

فقط به این نکته توجه کنید که به صورت دو طرفه قابل انجام است، ولی می خواهیم بدانیم دو طرفه بودن قابلیت IFTTT تلگرام چیست؟ منظور از این تعامل دو طرفه در تلگرام این است که اپلیکیشن تلگرام می‌ تواند هم در بخش اول (پس) دستور IFTTT قرار بگیرد و بدین صورت سبب راه ‌اندازی یک برنامه یا سرویس ثانویه گردد و هم در بخش دوم یعنی دستور IFTTT قرار بگیرد و به این صورت در شرایط خاص خود به عنوان برنامه ثانویه اجرا گردد. برای اینکه بتوانید این موضوع را بهتر متوجه شوید در مثال که گفته شد اگر در برنامه جیمیل (Gmail) ایمیل دریافت کردید، در اپلیکیش تلگرام نیز نوتیفیکیشن ارائه شود. در صورتی که در این مثال تلگرام اپلیکیشن ثانویه ‌ای است که در بخش دوم (پس) دستور IFTTT قرار دارد. حال اگر دستور IFTTT ما به این صورت بود که “اگر در کانال تلگرام خود پستی ارسال کردم، آن پست در توییتر هم ارسال گردد”، پروسه موجود کاملا برعکس می ‌شد. در این دستور IFTTT، برنامه تلگرام در بخش اول (اگر) دستور قرار دارد. این تعامل دوطرفه IFTTT توسط تلگرام 3.15 پشتیبانی می‌ شود، پس در حال حاضر با مفهوم تعامل دو طرفه قابلیت IFTTT تلگرام آشنا هستید.

بعد از آشنایی با قابلیت IFTTT تلگرام و اصطلاحا دو طرفه بودن ، وقت آن است که با کاربرد آن در تلگرام آشنا شوید. مطمئناً حال از خود می پرسید که چگونه می ‌توان دستورهای IFTTT را در تلگرام ایجاد نمود؟! قبلاً هم گفته شد که برای انجام این عمل هیچ نیازی به دانش برنامه‌ نویسی یا دانش خاص دیگری نیست. تلگرام به عنوان اپلیکیشنی که برای اولین بار از این قابلیت IFTTT پشتیبانی می‌ کند، امکان استفاده از دستورات IFTTT را به ساده ‌ترین شکل ممکن برای کاربران ایجاد کرده است. در ادامه ی این مقاله به شرح چگونگی استفاده از قابلیت IFTTT تلگرام می‌ پردازیم.

چگونگی استفاده از قابلیت IFTTT  تلگرام

از قابلیت IFTTT تلگرام به راحتی می توان استفاده کرد. شما برای ایجاد دستورهای IFTTT نیازی به کد نویسی یا دانش خاصی ندارید. تلگرام کدهای دستوری IFTTT بسیار متنوع و متعددی را پیش از این طراحی کرده  و برای کاربران قرار داده است که به موجب آن اپلیکیشن تلگرام می ‌تواند با بیش از 360 سرویس مختلف ارتباط IFTTT دوطرفه داشته باشد. پس مشخص است که هر یک از دستورات IFTTT عملکرد مخصوص به خود را دارند. تلگرام برای استفاده راحت کاربران از دستورهای IFTTT، برای هر یک از آن‌ ها یک کد اختصاصی با نام اپلت (Applet) ارائه کرده است. با وارد کردن کد یا اپلت (Applet) مربوط به هر یک از دستورات IFTTT مورد نظرتان در ربات اختصاصی که بدین منظور ارائه شده است، می‌توانید نسبت به فعال سازی و استفاده از IFTTT مورد نظر وارد عمل شوید. پس روند کلی استفاده از قابلیت IFTTT تلگرام به صورتی  است که گفته شد. حال می خواهیم به آموزش مرحله به مرحله چگونگی استفاده از قابلیت IFTTT تلگرام بپردازیم.

برای شروع استفاده از قابلیت IFTTT تلگرام باید به سایت IFTTT مراجعه کرده و با کلیک بر روی گزینه Sign Up یک اکانت اختصاصی بسازید. در نظر داشته باشید که داشتن یک اکانت اختصاصی در این سایت به منظور استفاده از ربات و قابلیت IFTTT تلگرام الزامی است.

پس از ساخت اکانت IFTTT باید ربات IFTTT@ به تلگرام خود اضاف نمایید. برای این کار برنامه تلگرام خود را اجرا کنید و در بخش جستجوی آن عبارت @IFTTT را تایپ کنید. ربات @IFTTT را به اکانت تلگرام خود متصل کرده و بعد گزینه آبی رنگ Start موجود در زیر صفحه را لمس کنید. با استفاده از ربات اختصاصی @IFTTT می‌ توانید علاوه بر استفاده‌ های شخصی، می توانید آن را به گروه خود نیز دعوت کنید. در این حالت به غیر از شما، سایر اعضا گروه هم قادرند از آن استفاده کنند.

اضافه کردن ربات IFTTT@ به تلگرام خود

ربات IFTTT@ را به تلگرام خود اضافه کنید

 

حالا وقتی با  لمس گزینه Start، ربات @IFTTT در برنامه تلگرام فعال می ‌شود و یک پیغام برایتان ارسال می شود. این پیغام حاوی یک لینک است. این لینک را لمس نمایید.

لمس گزینه Start

گزینه Start را لمس کنید

 

با انجام مراحل بالا به صفحه ‌ای هدایت می ‌شوید که در آن لیستی از اپلت های مختلف قابل استفاده در تلگرام آمده است. مطمئناً در این مرحله حساب کاربری IFTTT شما به طور اتوماتیک فعال است، ولی اگر گزینه‌ ای با عنوان Sign in را در صفحه مشاهده نمودید، آن را لمس نمایید و فرآیند ورود به حساب کاربری IFTTT را انجام دهید. همچنین می ‌توانید ابتدا با لمس اپلت مد نظرتان در لیست ارائه شده نسبت به انتخاب آن اقدام نمایید و سپس فرآیند لاگین یا ورود به حساب کاربری را تکمیل کنید. ما از روش دوم استفاده نموده ایم و نیازی به ورود دوباره به اکانت IFTTT نیست، چرا که اطلاعات آن در حافظه مرورگر وجود دارد. پس در صفحه ‌ای که لیست اپلت های مختلف تلگرام ارائه شده، اپلت مورد نظرتان را انتخاب نمایید. به عنوان مثال ما اپلتی را انتخاب کرده‌ایم که با فعال سازی آن، بین اینستاگرام و برنامه تلگرام ارتباط برقرار می‌ شود. این ارتباط بدین صورت است که با ارسال پست در اینستاگرام، پست مورد نظر در یک گفتگوی تلگرام هم ارسال می گردد.

لمس گزینه Turn On

گزینه Turn On را لمس کنید

 

وقتی که اپلت مورد نظر خود را انتخاب کردید باید گزینه Turn On را لمس کرده تا دستور فعال سازی اپلت انتخابی ارائه گردد. اگر با صفحه مربوط به ورود به اکانت IFTTT روبرو شدید، باید مشخصات اکانت خود را وارد کرده و سایر مراحل را سپری نمایید. اگر با درخواست ورود به اکانت IFTTT برخورد نکردید، احتمالاً صفحه ‌ای مقابل تان قرار می‌گیرد که از شما در مورد دسترسی اپلت انتخاب شده اجازه می گیرد. اپلت انتخابی ما نیازمند دسترسی به اطلاعات تلگرام و اینستاگرام می باشد. با لمس گزینه OK با دسترسی آن موافقت نمایید.

 

بعد در صورت نیاز باید مشخصات اکانت اینستاگرام مورد نظرتان به منظور تعامل با  قابلیت IFTTT تلگرام را وارد کنید. در بخشی که در کادر زیر آن نمایش داده شده است باید مقصد خود در برنامه تلگرام به منظور ارسال پست اینستاگرام را مشخص کنید. نهایتا گزینه Save را لمس کرده و در نظر داشته باشید که ربات IFTTT دو دستور connect_group/ و connect_channel/ را هم به منظور ایجاد ارتباط بین گروه‌ ها و کانال‌ ها ارائه می‌ شود تا بدین صورت اپلت فعال شده بتواند پست ‌های مورد نظر را در کانال‌ ها و گروه‌ هایی که خودتان مشخص می ‌کنید، ارسال کند.

لمس گزینه save

گزینه save را لمس کنید

 

برای غیر فعال کردن هر اپلت هم باید لیست اپلت های تلگرام مراجعه نمایید و سپس در لیست موجود اپلت مورد نظر را انتخاب و گزینه Turn Off را لمس کنید.

در آخر شاید سوال برخی کاربران این باشد که آیا می توان اپلت های شخصی و شخصی برای خود ساخت؟ در پاسخ به این سوال با گفت تلگرام امکان ساخت اپلت های شخصی و منحصر به فرد را هم ارائه می ‌کند. ولی انجام این کار سخت بوده و باید با این موضوع آشنایی داشته باشید و باید به صفحه اصلی ساخت اپلت در سایت IFTTT  بروید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *