ترفند iOS

بررسی ویروسی شدن آیفون

نحوه بررسی اینکه آیا آیفون ویروس دارد یا خیر

بررسی ویروسی شدن آیفون به چند روش صورت می گیرد که در این مقاله به صورت تصویری به آن می پردازیم.

برخی افراد فکر می کنند که آیفون ها هرگز ویروسی نمی شوند؛ حقیقت این است که دستگاه های iOS نیز ویروسی می شوند اما ویروسی شدن در این گوشی های هوشمند بسیار نادر است.

به جای ویروس، این احتمال وجود دارد که شما در برنامه ای که مرتباً از آن استفاده می کنید، اطلاعات نادرستی داشته باشید و طوری رفتار کنید که متعاقباً از شما درخواست شود که گوشی شما به ویروس آلوده شده و اکنون باید برای از بین بردن آن یک برنامه شخص ثالث دانلود کنید، برای همین شما را به یک آدرس وب سایت نامطلوب و یا صفحه اپ استور هدایت می کند.

بررسی ویروسی شدن آیفون

در ادامه با کوک موبایل همراه باشید تا بررسی کنیم که آیا آیفون شما به ویروس، کرم یا شکل دیگری از بدافزارها دچار شده است یا خیر.مراحل بررسی به شرح زیر هستند

1- بررسی کنید که آیا آیفون شما جیلبریک شده است یا خیر.

جیلبریک کردن بسیاری از محدودیت های داخلی و درون برنامه ای آیفون را از بین می برد، این امر گوشی را در برابر نصب برنامه های تأیید نشده آسیب پذیر می کند. اگر آیفون را از شخص دیگری خریداری کردید، ممکن است آن شخص برای اینکه بتواند نرم افزارهای مخرب را نصب کند، آیفون خود را جیلبریک کرده باشد. مراحل زیر را انجام دهید و بررسی کنید که آیا دستگاه شما جیلبریک شده است یا خیر:

  • انگشت خود را وسط صفحه قرار دهید و به سمت پایین بکشید تا نوار جستجو باز شود.
  • در نوار جستجو عبارت cydia را تایپ کنید.
  • از روی صفحه کلید، روی دکمه جستجو ضربه بزنید.
  • اگر در نتایج جستجو، برنامه ای به نام “Cydia” ظاهر شود، آیفون شما جیلبریک شده است. برای اینکه آیفون خود را جیلبریک خارج و غیر فعال کنید به دستورالعمل مربوط به خروج از جیلبریک مراجعه کنید.
بررسی ویروسی شدن آیفون

بررسی کنید که آیا آیفون شما جیلبریک شده است یا خیر

2- تبلیغات پاپ آپ در Safari را دنبال کنید.

اگر به طور ناگهانی با تبلیغات پاپ آپ مواجه شدید، این احتمال را بدهید که دستگاه ویروسی شده است.

برای امنیت بیشتر دستگاه خود هرگز روی لینک های تبلیغاتی که به صورت ناگهانی روی صفحه نمایش شما ظاهر می شوند ضربه نزنید. ممکن است این لینک ها ویروسی و حاوی محتوای مخرب باشند و یا اینکه گوشی شما را آلوده تر کنند.

تبلیغات پاپ آپ در Safari را دنبال کنید

تبلیغات پاپ آپ در Safari را دنبال کنید

3- برنامه هایی که اخیراً خراب شده اند را بررسی کنید.

اگر برنامه هایی که مرتباً از آنها استفاده می کنید ناگهان خراب می شوند، ممکن است آن برنامه مورد سوء استفاده قرار گرفته شده باشد.

برنامه های روی آیفون خود را به طور منظم به روزرسانی کنید و اطمینان حاصل کنید که همواره از امن ترین نسخه های استفاده می کنید.

برنامه هایی که اخیراً خراب شده اند را بررسی کنید

برنامه هایی که اخیراً خراب شده اند را بررسی کنید

4- بررسی کنید که برنامه ناشناخته ای روی گوشی نداشته باشید.

برنامه های Trojan که برای گوشی های هوشمند و آیفون ساخته می شوند، مشروع و قانونی به نظر می رسند، با این حال لازم است که برخی اوقات بررسی شوند و از قانونی بودن آنها اطمینان حاصل کنید، در صورتی که برنامه ای برای شما آشنا و یا شناخته شده نیست، به ویروسی شدن گوشی شک کنید.

  • برای جستجوی برنامه هایی که نصب آنها را به رسمیت نمی شناسید یا یادتان نمی آید که شما آن را نصب کرده اید، انگشت خود را روی صفحه نمایش گذاشته بکشید و پوشه ها را بررسی کنید.
  • اگر برنامه ای را مشاهده می کنید که آشنا به نظر می رسد اما یادتان نیست که شما آن را نصب کرده اید و یا خیر، به مخرب بودن آن شک کنید. اگر نمی دانید این برنامه چیست و برای چه نصب شده است، بهتر است آن را حذف کنید.
  • برای دیدن لیستی از تمام برنامه هایی که از اپ استور دانلود و نصب کرده اید، روی آیکون Apps در پایین فروشگاه ضربه بزنید، روی عکس پروفایل خود ضربه بزنید، سپس روی گزینه برنامه «خریداری شده» ضربه بزنید. اگر برنامه ای در تلفن شما وجود دارد که در لیست برنامه های خریداری شده از اپ استور نیست (و به طور کلی از طرف Apple نیست)، به احتمال زیاد این برنامه مخرب و مضر است.
بررسی کنید که برنامه ناشناخته ای روی گوشی نداشته باشید

بررسی کنید که برنامه ناشناخته ای روی گوشی نداشته باشید

5- هزینه های اضافی و غیر قابل توجیه که روی صورت حساب آیفون شما می آید را بررسی کنید.

ویروس ها در پس زمینه اجرا می شوند و از داده های شما برای برقراری ارتباط با اینترنت استفاده می کنند. صورتحساب دوره ای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در استفاده از داده ها بی مبالات رفتار نکرده اید، یا هزینه پیامک ها را بررسی کنید تا ناخواسته پیام کوتاه به شماره های مخاطبان تان ارسال نشده باشد و هزینه آن روی صورتحساب خط تلفن شما نیامده است.

هزینه های اضافی و غیر قابل توجیه که روی صورت حساب آیفون شما می آید را بررسی کنید

هزینه های اضافی و غیر قابل توجیه که روی صورت حساب آیفون شما می آید را بررسی کنید

6- میزان شارژ و تخلیه شارژ باتری را نظارت کنید.

از آنجا که ویروس ها در پس زمینه اجرا می شوند، می توانند باتری شما را سریعتر از آنچه انتظار دارید تخلیه کنند.

  • برای بررسی میزان مصرف باتری خود، به بخش بررسی مصرف شارژ باتری دستگاه خود مراجعه کنید. در این قسمت می توانید ببینید که کدام برنامه ها بیشترین شارژ باتری را مصرف کرده اند.
  • اگر برنامه های را دیدید که شارژ باتری را مصرف می کند و این برنامه برای شما آشنا و شناخته شده نیست، سریعاً آن را حذف کنید.
میزان شارژ و تخلیه شارژ باتری را نظارت کنید

میزان شارژ و تخلیه شارژ باتری را نظارت کنید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *