ترفند اندروید

فلش اندروید و نصب رام بر دستگاه های سونی

فلش اندروید و نصب رام بر دستگاه های سونی

اگر شما یک تلفن قدیمی سونی XPeria S (از سال 2012) دارید حتماً متوجه شده اید که این گوشی دیگر هیچ به روزرسانی را دریافت نمی کند و روی همان نسخه اندروید 4.2 گیر کرده است. بنابراین برای اینکه گوشی قابل استفاده شود و بتوانید نرم افزارهای به روز را روی آن نصب کنید و امور را در دست گیرید باید آن را فلش کنید و یک رام سفارشی روی آن نصب کنید تا بتوانید نسخه به روز شده اندروید را دریافت کنید. شاید این کار خیلی سخت نباشد اما روش های متعددی وجود دارند که قصد داریم در این مقاله به آموزش یکی از آنها بپردازیم.

این مقاله به دو هدف تهیه شده است. در مرحله اول، دستورالعمل های دقیقی در مورد نحوه نصب رام سفارشی بر روی Xperia S ارائه شده است. ثانیاً، فرایند کلی فلش کردن یک تلفن قدیمی اندرویدی را نیز ترسیم می کند و یک نمای کلی از مفاهیم مربوط به فلش کردن و نصب رام جدید روی دستگاه های اندروید ارائه می دهد.

نحوه نصب رام سفارشی

اما چرا؟

عمده ترین عوامل انگیزشی که کاربر را مایل به انجام نصب رام جدید می کند عبارتند از:

  • تأثیر زیست محیطی تولید تلفن های هوشمند جدید قابل اغماض نیست. چرا باید مجبور باشیم هر دو سال یک بار تلفن جدیدی بخریم وقتی که تلفن قدیمی هنوز قابل استفاده است.
  • تلفن های هوشمند جدید مجهز به bloatware هستند که قابل نصب نیستند. این محدوده ای از خود نرم افزارهای سازنده گوشی های اندرویدی، تا برنامه های شخص ثالث می شود که از پیش روی گوشی ها نصب شده است. حذف این برنامه ها می تواند باعث افزایش عمر باتری و کاهش سطح حمله های ویروسی به گوشی شما شود.
  • میزان اطلاعاتی که گوگل درمورد کاربران خود جمع می کند وحشتناک است. با نصب ی رام سفارشی و یا همان کاستوم رام، می توان جمع آوری داده های گوگل در دستگاه تلفن همراه خود را بطور گسترده کاهش دهید.
  • اجرای نسخه اندروید پشتیبانی نشده با ریسک امنیتی همراه است. اگر یک ROM سفارشی را انتخاب کنید که هنوز سازنده آن را فعال نگه داشته است، تلفن قدیمی شما همچنان به روزرسانی های امنیتی را دریافت می کند.

چرا برخی از کاربران تمایلی به انجام این کار ندارند؟

در زیر دلایل اینکه نصب رام سفارشی نمی تواند بهترین ایده باشد آورده شده است!

  • برای نصب رام سفارشی، باید قفل bootloader گوشی خود را باز کنید. با این کار ضمانت تلفن شما باطل می شود.
  • با باز کردن قفل راه انداز (bootloader)، گوشی شما به تنظیمات کارخانه بر می گردد. این یعنی، اگر از داده های گوشی خود نسخه پشتیبان تهیه نکرده باشید تمام داده ها و اطلاعات گوشی شما از دست خواهند رفت.
  • هیچ تضمینی برای اینکه به هدفتان برسید و در امر نصب رام موفق شوید وجود ندارد. اگر پروسه و مراحل نصب رام اشتباه پیش برود، احتمال دارد تلفن غیر قابل استفاده شود.
  • امنیت. لطفاً با زاویه ای متفاوت به این موضوع نگاه کنید، در نهایت می توانید سیستم عامل جدید تلفن خود را از یک سایت به اشتراک گذاری فایل در جایی در اینترنت دانلود کنید. یک ثانیه به این موضوع فکر کنید.

لطفا این مقاله آموزشی را تا انتها بخوانید. مراحل آموزش داده شده را با دقت دنبال کنید، بدون درک اینکه در حال انجام چه کاری هستید، از انجام دستورات تصادفی که روی صفحه می آیند و از آن مطمئن نیستید، خودداری کنید. در صورتی که با مشکل برخورد کردید و یا در مرحله ای گیر کردید می توانید با کوک موبایل تماس بگیرید تا واحد آموزش و پشتیبانی ما راهنمایی و مشاوره لازم را به شما ارائه دهند. در ادامه با ما همراه باشید.

مبانی کلی

برای انجام این فرایند باید موارد زیر را انجام دهید:

  • یک رام سفارشی برای نصب پیدا کنید.
  • برنامه SDK Platform-Tools اندروید را نصب کنید.
  • قفل بوت لودر دستگاه را باز کنید.
  • یک ایمیج ریکاوری سفارشی نصب کنید.
  • برای نصب ROM از این برنامه بازیابی (recovery image) استفاده کنید.

همچنین لازم است دستگاه خود را به رایانه شخصی خود متصل کنید، بنابراین کابل USB مناسبی، ترجیحاً برای خود گوشی انتخاب کنید. و لطفا توجه داشته باشید که در این مقاله از لینوکس استفاده می کنم. در صورت استفاده از ویندوز ، این روند کمی متفاوت خواهد بود ، اما اصول مشابه هستند.

اکنون که شرایط انجام نصب رام فراهم شده است با مفاهیم اصلی شروع می کنیم:

ROM چیست؟

کاستوم رام

ROM مخفف عبارت Read-Only Memory (حافظه فقط خواندنی) است، یک وسیله ذخیره سازی که داده های آن فقط خوانده می شود. نمونه ای از ROM می تواند کارتریج مورد استفاده در کنسول بازی های ویدئویی باشد.

در مورد تلفن های هوشمند، معنای این عبارت کمی متفاوت است، یعنی: ایمیجی از یک سیستم عامل که شما در ناحیه ROM تلفن خود نصب می کنید.

دو نوع متداول رام وجود دارد. Stock ROM نسخه ای از سیستم عامل است که روی تلفن همراه از پیش نصب شده است، در حالی که رام سفارشی custom ROM نسخه ای از سیستم عامل است که به نوعی اصلاح شده است.

از آنجا که اندروید یک سیستم عامل منبع باز یا open source است قابل اصلاح است. یعنی هر توسعه دهنده می تواند کد را ویرایش کند، آن را دوباره کامپایل کند و مجدداً آن را برای نصب افراد منتشر کند.

پیدا کردن ROM سفارشی (کاستوم رام)

رام های سفارشی خاص دستگاه هستند. این بدان معنی است که شما باید رامی را پیدا کنید که متناسب با دستگاه شما باشد. شما نمی توانید رامی که دم دستتان بود استفاده کنید.

بهترین مکان هنگام جستجوی رام سفارشی( یا هر چیز دیگری که مربوط به اندروید باشد)، انجمن تخصصی توسعه دهندگان XDA است. این سایتی است که توسعه دهندگان و کاربران اندروید برای تبادل ایده، برنامه، منابع و غیره در آن قرار دارند.

هنگامی که برای اولین بار وارد می شوید، می توانید دستگاه خود را در قسمت بالای صفحه، در کادر device finder وارد کنید. وقتی وارد سایت شدید با وارد کردن مدل گوشی خود (در اینجا Xperia S) انجمن مخصوص به گوشی را پیدا خواهید کرد و رام سفارشی (nAOSP 8.1 Oreo ROM  برای اکسپریا اس) که پیشنهاد می دهید را در اختیار شما قرار خواهند داد. توجه داشته باشید که “ASOP” مخفف پروژه منبع باز اندروید (نسخه منبع آزاد اندرویدی است که در بالا به آن اشاره کردیم) و “n” مخفف «near» به معنای نزدیک است. 8.1 شماره نسخه اندروید و “Oreo” نام نسخه اندروید است.

باز کردن قفل Bootloader

باز کردن قفل Bootloader

در رایانه شخصی، بوت لودر برنامه ای است که هر زمان یک دستگاه روشن شود، راه اندازی می شود تا اطمینان حاصل شود که سیستم عامل مناسب دستگاه، فعال شده است. به عنوان مثال، شاید شما ویندوز و لینوکس را بر روی یک دستگاه نصب کرده باشید و رایانه شخصی باید بداند کدام یک را بوت کند.

همین اصل در مورد تلفن اندروید نیز صدق می کند، به جز اینکه bootloader تعیین می کند چه زمانی اندروید را اجرا کنید و چه موقع وارد حالت بازیابی شوید. شما باید قفل bootloader را باز کنید تا بتوانید ایمیج ریکاوری سفارشی و یک رام سفارشی نصب کنید.

در مورد اکسپریا، یک جستجوی سریع در گوگل، کاربر را به دستورالعمل های رسمی در سایت سونی می برد. از این پس کاربر باید مراحل زیر را دنبال کند.

بررسی کنید که آیا قفل Bootloader می تواند باز شود

از آنجا که این امکان وجود دارد که قفل بوت لودر برای نسخه های خاص باز می شود، باید تایید کنم که در باز کردن قفل بوت لودر نباید مشکلی داشته باشید.

برای انجام این کار، روی شماره گیر صفحه ضربه بزنید و برای دسترسی به منوی سرویس، کد دستوری * # * # 7378423 # * # * را وارد کنید.

سپس، روی Service info > Configuration > Rooting Status ضربه بزنید.

کمی صبر کنید، اکنون پاسخ بله یا خیر را دریافت خواهید کرد.

ابزارهای SDK Platform-Tools اندروید را نصب کنید

ابزارهای SDK Platform-Tools

ابزارهای Android SDK Platform-Tools جزئی از SDK اندروید است. اینها شامل ابزارهایی است که با پلتفرم اندروید مانند adb و fastboot رابطه کاری دارد. برای باز کردن قفل بوت لودر دستگاه خود و فلش کردن آن با یک ایمیج سیستم عامل جدید به این ابزارها نیاز دارید.

نسخه صحیح ابزارها را از صفحه بالا دانلود کنید و آن را در دایرکتوری هوم خود باز کنید. سپس وارد دایرکتوری Platform-Tools شوید و برنامه های adb و fastboot را به $PATH خود اضافه کنید.

در نهایت، باید اشکال زدایی USB در Xperia را فعال کنید. برای انجام این کار، چندین بار روی تنظیمات> درباره تلفن> نسخه ساخت، ضربه بزنید، با این کار گزینه های توسعه دهنده اضافه خواهد شد و از این پس با مراجعه به تنظیمات> گزینه های توسعه دهنده می توانید ادامه دهید.

به Fastboot وصل شوید

Fastboot یک ابزار و یا پروتکل برای نوشتن اطلاعات به طور مستقیم در فلش مموری تلفن شما است. برای بوت کردن تلفن در حالت fastboot ، لازم است که گوشی را از طریق کابل USB به کامپیوتر وصل کنید، سپس دستور زیر را صادر کنید:

دستور زیر را صادر کنید

نور در گوشه سمت چپ بالای دستگاه از سبز به آبی تغییر می کند که نشان می دهد دستگاه در حالت fastboot است.

سپس دستور زیر را صادر کنید:

دستور زیر را صادر کنید

و تایید می شود که این گوشی با شماره سریال آن در اینجا پذیرفته شده است.

معرفی انواع رام گوشی و نحوه ی کار با آن را مطالعه کنید.

یک Unlock Key بگیرید

این مرحله ضمانت گوشی شما را باطل خواهد کرد و داده های شما را حذف می کند! اگر این مسئله شما را نگران می کند، یک نسخه پشتیبان یا بکاپ TA تهیه کنید و با باطل شدن گارانتی دستگاه خود ادامه دهید.

برای انجام مرحله آخر به شماره IMEI تلفن خود نیاز دارید عبارت IMEI مخفف  International Mobile Station Equipment Identity است و مجموعه ای از اعداد و حروف منحصربفرد است که دستگاه را شناسایی می کند.

برای به دست آوردن شماره IMEI ، باید شماره * # 06 # را شماره گیری کنید، سپس آنچه را که نشان داده شد یادداشت کنید.

در مرحله بعد، باید به صفحه Unlock Bootloader Page سونی مراجعه کنید، دستگاه خود را انتخاب کنید و شماره IMEI را که اخیراً یادداشت کرده اید را وارد کنید. با انجام این کار ، وب سایت کد باز کردن قفل را به شما می دهد.

درآخر، دوباره به ترمینال برگردید و کد زیر را وارد کنید:

دستور زیر را صادر کنید

در این مرحله تلفن قطع می شود و مدتی طول می کشد تا بک آپ تهیه شود. با انجام این کار، حافظه به طور کامل پاک می شود و اندروید مثل روز اول برای استفاده بالا می آید.

و قفل بوت لودر باز می شود.

کاستوم ریکاوری را نصب کنید

در رابطه با نصب کاستوم ریکاوری به نکته زیر توجه کنید:

«این build باید از آخرین نسخه TWRP (3.2.3) فلش شود».

TWRP مخلف Team Win Recovery Project است و یک ایمیج کاستوم ریکاوری متن باز برای دستگاه های مبتنی بر اندروید است. TWRP ابزاری قدرتمند است که به کاربر امکان می دهد فریمور شخص ثالث (یعنی کاستوم رام) را نصب کند و از سیستم فعلی نسخه پشتیبان تهیه کند. این ویژگی ها معمولاً توسط ایمیج های ریکاوری استوک پشتیبانی نمی شوند.

همانند کاستوم رام ها، نسخه TWRP که نصب می کنید بستگی به تلفن شما دارد. در این مورد، باید آخرین نسخه TWRP را برای Sony Xperia S انتخاب کنید. لطفاً اطمینان حاصل کنید که نسخه صحیح TWRP را برای دستگاه خود انتخاب کرده اید.

مشکلات نصب

به نظر می رسد این مرحله، دشوارترین و وقت گیرترین مرحله است. معمولاً وقتی که در حالت fastboot گوشی خود را به کامپیوتر وصل می کنید، می توانید با وارد کردن فرمان زیر ریکاوری گوشی خود را فلش کنید:

کد زیر را وارد کنید

من این دستور را اجرا کردم، اما با پیام خطای زیر مواجه شدم:

پیام خطا

به نظر می رسد که دلیل این امر این است که گوشی های سونی اکسپریا S ، دارای پارتیشن بازیابی اختصاصی نیستند، بلکه دارای چیدمان recovery-in-boot هستند، به این معنی که بازیابی با استفاده از ایمج kernel/boot عادی، بوت می شود.

روش بعدی که می توان امتحان کرد در صفحه TWRP برای Sony Xperia S است که در بالا اشاره شد. در این روش، نام TWRP را به twrp.img تغییر نام بدهید، سپس آن را در ریشه پوشه /sdcard تلفن کپی کنید، مانند زیر:

twrp.img را در ریشه پوشه /sdcard تلفن کپی کنید

سپس یک پوسته adb را باز کرده و از dd برای کپی کردن آن در مکان صحیح دستگاه استفاده کنید:

یک پوسته adb را باز و از dd برای کپی کردن آن در مکان صحیح دستگاه استفاده کنید

با انجام این کار، دیگر پیام خطایی دریافت نخواهید کرد، اما احتمالاً نمی توان تلفن را به کاستوم ریکاوری بوت کرد.

برای حل این مشکل می توانید با جستجو در گوگل و مطالعه مقالاتی که در زمینه نصب کاستوم رام نوشته شده اند، از تجربیات سایر کاربران استفاده کنید. همچنین می توانید از برنامه رسمی TWRP برای نصب TWRP از طریق اندروید استفاده کنید. من در این ویدیو دستورالعمل ها را دنبال کردم، اما وقتی نوبت به انتخاب ایمیج دانلود شده برای فلش رسید، من این گزینه را نداشتم. این برنامه همچنین گزارش داده است که نمی توان بازیابی را پیدا کرد – که نشان می دهد خطای قبلی باعث عدم موفقیت شده است.

برنامه TWRP از شما می خواهد که تلفن خود را روت کنید. برای این کار به سایت TowelRoot بروید، و از آنجا برای دانلود  tr.apkبر روی علامت لامبدا بزرگ قرمز (λ) کلیک کنید، سپس adb install tr.apk را اجرا کنید تا برنامه نصب شود. وای فای گوشی را روشن کنید (ظاهراً برنامه برای بررسی اینکه آیا گوشی قابل روت شدن است به اینترنت نیاز دارد). اکنون برنامه را روی گوشی باز کنید.

دستور زیر را وارد کنید تا  بطور موقت فلش شود و بوت صورت گیرد:

fastboot flash boot twrp-x.x.x-x-huashan.img

TWRP نباید برای بوت شدن از بین برود. فرمان زیر را صادر کنید:

فرمان زیر را صادر کنید

این فرمان باید بدون خطا اجرا شود و بصورت آزمایشی تلفن را دوباره راه اندازی کنید. هنگامی که دوباره از روی بکاپ عمل بوت انجام می شود، اولین چیزی که خواهید دید این است که نور در گوشه بالا سمت چپ به صورتی تبدیل می شود. چندین بار دکمه افزایش صدا را فشار دهید تا بازیابی آغاز شود.

دوباره به fastboot بروید و رام سفارشی را به تلفن منتقل کنید:

به fastboot بروید و رام سفارشی را به تلفن منتقل کنید

سپس، دوباره به TWRP (همانطور که در بالا توضیح داده شد) بروید و برای نصب کاستوم رام، گزینه های زیر را انتخاب کنید:

گزینه های زیر را انتخاب کنید

Install> nAOSProm-8.1.0-b06-nozomi.zip> Swipe to confirm Flash

یک نوار پیشرفت در TWRP برای مدتی نشان داده می شود، سپس تلفن دوباره اندازی می شود و گوشی با اندروید ارتقاء یافته به Oreo 8.1 به کار خود ادامه می دهد!

همانطور که در بالا شرح داده شد یک دستگاه قدیمی به یک گوشی با اندروید جدید ارتقاء پیدا کرده است و در این روند توانایی گوگل برای ردیابی آنچه قبلاً داشته است کاهش پیدا کرد. اکنون ظاهراً سیستم عامل جدید اینگونه است:

ظاهر سیستم عامل جدید بعد از فلش کردن

صفحه اصلی ، برنامه ها و تنظیمات Orio 8.1

امیدوارم این مقاله برای فلش کردن اندروید و نصب رام سفارشی به شما عزیزان کمک کرده باشد. خوشحال خواهیم شد که نظرات شما را بشنویم و اگر تجربه ای در این زمینه دارید با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *