ترفند اندروید

نحوه غیر فعال کردن میکروفن و دوربین از تنظیمات سریع اندروید

نحوه غیر فعال کردن میکروفن و دوربین از تنظیمات سریع اندروید

گوگل در اندروید 12 خود قابلیتی را معرفی کرده است که از طریق آن می توانید میکروفون و دوربین را از پنجره تنظیمات سریع دستگاه خود غیرفعال کنید. این قابلیت در داشبورد امنیتی گوگل گنجانده شده است و ما در این مطلب آموزشی قصد داریم مراحل آن را به شما نشان دهیم. با کوک موبایل همراه باشید.

اپل با آیفون های خود رویکردی متمرکز بر حفظ حریم خصوصی و امنیتی محور در پیش گرفته است که همین امر باعث شده گوگل با جدیت بیشتری به این مهم توجه کند. یکی از خصوصیات حریم خصوصی در اندروید، به شما امکان می دهد میکروفن و دسترسی دوربین را از طریق تنظیمات سریع اندروید به طور کامل غیر فعال کنید.

«داشبورد حریم خصوصی» که در اندروید 12 معرفی شده است، راهی آسان به شما می دهد تا ببینید کدام برنامه ها از کدام مجوزها و چند بار استفاده می کنند. این قابلیت برای دیدن مواردی که قبلاً به آنها دسترسی داشته اید، شیوه ای عالی به نظر می رسد، اما اکنون می خواهیم این ویژگی را غیر فعال کنیم، چگونه؟

اندروید 12 همچنین برای «دسترسی دوربین» و «دسترسی Mic»، باکس های تنظیمات سریع را اضافه کرده است. وقتی اینها را غیر فعال و خاموش می کنید، برنامه هایی که معمولا وقتی باز می کنید دوربین آن نیز کاربرد دارد، به هیچ وجه نمی توانند از آنها استفاده کنند. بنابراین اگر «دسترسی به دوربین» را خاموش باشد و دوربین را در اینستاگرام باز کنید، فقط یک صفحه سیاه خواهید دید.

این یک ترفند کوچک اما مفید است تا اطمینان حاصل کنید که برنامه های نصب شده روی گوشی شما از این سنسورها استفاده نمی کنند بدون اینکه شما بدانید. علاوه بر این، وقتی برنامه ای را می خواهید نصب کنید (نه همه اپلیکیشن ها) ممکن است از شما بخواهد که به دوربین و میکروفن شما دسترسی داشته باشد و شما نیز مجبور به تایید و صدور مجوز استفاده از دوربین و میکروفن به آن برنامه خواهید بود. با این روش که بسیار راحت تنظیم می شود می توانید حریم خصوصی خود را بهتر کنترل کنید.

1- پنجره تنظیمات سریع را باز کنید.

برای دسترسی به تاگل های سریع، ابتدا از بالای صفحه دو بار به سمت پایین بکشید تا پنجره تنظیمات سریع باز شود. اکنون، برای ویرایش و دیدن جانمایی باکس ها، روی آیکن مداد ضربه بزنید

روی آیکن مداد ضربه بزنید

روی آیکن مداد ضربه بزنید

2- ویجت ها و قابلیت های فعال و غیر استفاده در پنجره تنظیمات سریع را بررسی کنید.

وقتی پنجره تنظیمات سریع را باز می کنید یک سری باکس در بالا و یک سری نیز در قسمت پایین تر مشاهده می کنید. باکس های بالا، جزء قابلیت ها و ویژگی هایی هستند که کاربر اغلب از آنها استفاده می کند و در منطقه فعال قرار دارند. اما ویجت ها، قابلیت ها و امکاناتی که کاربر از آنها استفاده نمی کند در قسمت پایین و در منطقه باکس های غیر استفاده شده قرار دارند، از جمله «دسترسی به دوربین» و «دسترسی به میکروفن»، که می توانید آنها را به منطقه فعال اضافه کنید.

بخشهای باکس فعال و استفاده نشده

بخشهای باکس فعال و استفاده نشده

3- باکس های دوربین و میکروفن را به منطقه فعال اضافه کنید.

به پایین اسکرول کنید و باکس دوربین (Camera) را پیدا کنید. روی آن ضربه بزنید و نگه دارید و سپس آن را به قسمت فعال بالایی بکشید. انگشت خود را بلند کنید تا باکس در منطقه فعال قرار گیرد. این کار را هم برای باکس میکروفن (Mic) انجام دهید.

باکس های دسترسی را بکشید و رها کنید

باکس های دسترسی را بکشید و رها کنید

4- برای ویرایش و بازگشت روی پیکان عقب ضربه بزنید.

بعد از اتمام کار و قرار دادن قابلیت های مورد نظر خود در منطقه فعال، روی پیکان عقب در گوشه بالا سمت چپ ضربه بزنید. و به عقب باز گردید.

بعد از اتمام روی پیکان عقب ضربه بزنید

بعد از اتمام روی پیکان عقب ضربه بزنید

5- کاشی مورد نظر خود را فعال و یا غیر فعال کنید.

اکنون، برای استفاده از باکس ها، انگشت خود را بالای صفحه نمایش گوشی خود قرار داده و بسته به جایی که باکس ها را قرار داده اید، یک یا دو بار به سمت پایین بکشید و به راحتی روی آنها ضربه بزنید تا دسترسی به آنها فعال و یا خاموش شود.

برای غیرفعال کردن یا فعال کردن، روی باکس ها ضربه بزنید

برای غیرفعال کردن یا فعال کردن، روی باکس ها ضربه بزنید

6- روی دکمه Unblock ضربه بزنید.

وقتی از برنامه ای استفاده می کنید که می خواهد به یکی از این مجوزها دسترسی پیدا کند (دوربین و یا میکروفن)، یک پیام پاپ آپ دریافت می کنید که می پرسد آیا می خواهید آن را آنبلاک و رفع انسداد کنید.

اگر می خواهید به دوربین یا میکروفون خود اجازه دسترسی دهید، روی دکمه “رفع انسداد” (Unblock) ضربه بزنید.

پیام پاپ اپ هنگام درخواست دسترسی

پیام پاپ اپ هنگام درخواست دسترسی

در بالا نحوه چیدمان باکس ها و فعال سازی و یا غیر فعال سازی و دسترسی به مجوزها را در پنجره سریع اندروید توضیح دادیم. استفاده از این باکس های تنظیمات سریع به شما بستگی دارد. شاید تا زمانی که واقعاً نمی خواهید از آنها استفاده کنید ، دوربین یا میکروفون خود را غیرفعال نگه دارید یا گاهی اوقات آنها را برای حفظ حریم خصوصی بیشتر خاموش کنید.

از اینکه حوصله کردید و تا انتهای مقاله با ما بودید سپاسگزاریم، امیدواریم مطالب ما آموزنده بوده باشد. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در مورد نوشتن مطالب و پرداختن به موضوعات مورد علاقه خود برای ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *