تست و بررسی کنسول بازی MOQI

طراحی و قطعات داخلی MOQI i7s

طراحی و قطعات داخلی MOQI i7s

2-طراحی و ارگونومی

کنسول بازی MOQI i7s دارای طراحی و زیبایی شناسی بازی محور غیرقابل تصور است. تشخیص دقیق اینکه این کنسول بازی دقیقا از کجا الهام گرفته است بسیار سخت است، اما بلافاصلهSony PlayStation Portable و جانشینان PS VITA را به ذهن متبادر می کند. گوشه های گرد و طرح کلی این کنسول نیز به طور قطع ذهن را به سمت همین ها می کشاند. با این وجود، دسته های بازی آنالوگ دوتایی و موقعیت آنها، را نمی توان به فلسفه طراحی در حال حاضر سونی تشبیه کرد. در کنسول های بازی i7 به جای اینکه سطح هر دو دسته بازی در یک ارتفاع قرار گرفته باشند، شرایط فرق می کند و دسته بازی در سمت چپ بالاتر و در سمت راست پایین تر است. این قطعا برای هواداران ایکس باکس احساس آشنایی بیشتری خواهد داشت. نینتندو نیز دسته های بازی خود را در پیکربندی مشابه، روی Switch قرار داده است.

اکنون، به خاطر مشکلاتی که هست، ما تمایل داریم از این طرح بیشتر بخاطر فواید ارگونومیکی آن استفاده کنیم. به نظر می رسد استفاده از سدته بازی آنالوگ سمت چپ به همراه چهار دکمه اصلی در قسمت جلو، وضعیت شایع در اکثر بازی ها است. این هر دو شست شما را کشیده تر می کند و گفته می شود در موقعیتی راحت تر قرار می دهد. ما قطعاً کنسول بازی i7s را از نظر نگهداشتن و استفاده، راحت تر از PS VITA که در طول این بررسی در اختیار داشتیم، می دانیم. این را مدیون MOQI هستیم.

blank

با این حال، گفت می شود که، MOQI i7s طبق استانداردهای ما از یک دستگاه کاملا ارگونومیک فاصله دارد. به خاطر داشته باشید که مسافت پیموده شده شما احتمالاً به اندازه دست شما و اولویت های کلی، متفاوت خواهد بود، اما دیدیم که این کنسول بازی برای راحتی بیشتر، بسیار نازک شده است. اگرچه ممکن است این نظر شخصی ما باشد، خب می توانید قبل از بررسی به بخش مربوطه رفته نظرات را بشنوید. در طراحی دستگاه های دستی راحت (گوشی های بازی) یک هنر بسیار خاص و بسیار دشوار وجود دارد. مخصوصاً در طراحی کنترلرها. در مورد آن فکر کنید. با وجود داشتن بیش از چند تفاوت عمده در طراحی، هر دو نسل فعلی کنترل كننده های برتر PS و Xbox دارای شکل و طراحی مناسب و كنسول نسبتا حجیم هستند که براحتی در دست گرفته می شوند. اینها براحتی کف دست شما جای گرفته و می توانید محکم آنرا نگه داشته و بازی کنید. آنچه که مشخصه این نوع طراحی ها محسوب می شود این است که به طور طبیعی شست به دور از کنترل های واقعی قرار می گیرد.

blank

در حالی که اکثر کنسول های بازی دستی واقعا از طرح مشابهی برخوردار نیستند، می توانند از طریق «محیط» کلی به یک سطح خاص مشابهی از راحتی ارگونومیک برسند. بدون اینکه بخواهیم طفره برویم، آنچه که در اینجا سعی داریم به آن برسیم اینست که پروفایل 15 میلی متری MOQI i7s که از جنس PR ساخته شده است مطمئنا چشمگیر به نظر می رسد، اما به اندازه کافی نازک است و نگه داشتن آن را برای مدت زمان طولانی سخت می کند. این مشکل را می توان به نوعی به کمک یک «دستگیره لوازم جانبی» اصلاح کرد، مانند دستگیره ای که در PS VITA یا قاب گوشی ضخیم تر که در این دستگاه استفاده شده است.

blank

متأسفانه، با توجه به محبوبیت محدود i7s، به نظر نمی رسد Snail نیز قادر به یافتن گزینه های دیگر باشد. با این حال، از آنجا که ما در مورد لوازم جانبی بحث می کنیم، ما موفق شدیم لیست مربوط به باتری MOQI YY660 را در JD.com پیگیری کنیم.

با قرار دادن دو به دو در کنار هم، Snail احتمالا می توانست از باتری بزرگتر و بدنه حجیم تر و در عین حال راحت تر بر روی MOQI i7s استفاده کند. با این حال، این نیز به معنای اضافه شدن وزن بیشتر به این کنسول بازی است. در حالت فعلی خود، این کنسول در برگه مشخصات فنی با وزن 280 گرم تبلیغ شده است، که در واقع اندازه آن تقریبا 315 گرم بود، کنسول i7s سنگین تر از کنترلر Xbox One است، اما سبک تر از Nintendo Switch است که از نظر حجمی بزرگتر به نظر می رسد. ما این را به عهده شما می گذاریم که تصمیم بگیرید که آیا با وزن این دستگاه راحت هستید و یا برای شما سنگین است.

کنترل ها

اگرچه ممکن است کاملا با بعضی از جنبه های ارگونومیکی MOQI i7s و جانمایی کنترل آن موافق نباشیم، اما ما از کیفیت کنترل های گفته شده واقعا تحت تأثیر قرار گرفتیم. کنترل های این کنسول بازی، دو دسته بازی آنالوگ هستند که واقعا از نظر حرکت و دقت متمایز و برجسته هستند. نه خیلی سفت و نه خیلی سست هستند.

blank

تنها شکایت واقعی ما عدم وجود دکمه فشاری روی دو دسته بازی است. وجود دو دکمه اضافی برای نقشه برداری به ویژه در هنگام تقلید از کنسول های خاص در MOQI i7، مفید خواهد بود.

blank

این طور هم نیست که کمبود دکمه وجود داشته باشد. یک مجموعه دکمه چهارتایی به جای A،B ،Y ، X یا برخی از اسم های آشنای دیگر وجود دارد که دارای برچسب های عجیب و غریب، خورشید، ماه، آب و کوه است، گفته می شود این تنها جنبه عجیب و غریب در مورد آنها است. آنها بسیار عالی هستند، لمس عالی دارند و از ظرافت خوبی برخوردار هستند. دقیقا همین مسئله در مورد پد D در سمت چپ و همچنین دو دکمه شانه ای صدق می کند.

blank

دوباره، به جای دکمه های شانه ماشه ای ساده تر که در کنسول بازی i7s دارد، کنترل های آنالوگ در اینجا واقعا لذت بخش هستند. شاید عرض آنها کمی اضافی است. شاید در نسخه بعدی، از نظر سخت افزاری روی این قضیه تجدید نظر شود. دو دکمه ویژه آخر در MOQI i7s دکمه های استارت و انتخاب هستند. این دکمه ها لمسی خازنی بوده و در دو طرف صفحه نمایش قرار دارند. همخوانی و تشخیص فوق العاده دارند، بنابراین در اینجا هیچ شکایتی وجود ندارد.

blank

تا آنجا که بقیه کنترل های معمولی تر وجود دارند، ما فقط می توانیم از انتخاب موقعیت و جانمایی این کنترل ها تقدیر کنیم. جک صوتی 3.5 میلی متری و درگاه USB نوع C هر دو در قاب پایین قرار دارند که از فاصله خوبی برخوردار هستند و در نزدیکی هیچ یک از لبه ها قرار ندارند. جانمایی جک و پورت یو اس بی به قدری درست قرار داده شده اند که حین نگه داشتن MOQI و بازی کردن با آن هیج اختلالی در بازی و کار با گوشی ایجاد نمی کند. متأسفانه، هیچ یک از اینها نمی توانند عملکرد ویدیویی را ارائه دهند.

blank

نقد و بررسی  و طراحی MOQI i7s را مطالعه کنید.

یک جفت بلندگو در قسمت پشت i7s نیز به درستی و با تفکر قبلی، تجهیز شده است، حتی اگر برای مصرف چندرسانه ای خیلی مناسب نباشد. حداقل به راحتی نمی توان روی بلندگوها را با دست ها پوشاند. صدای این بلندگوها می تواند بسیار بلند باشد، اما از نظر کیفیت چیزی نیست که برای مصرف روزمره و مثلا گوش دادن به موسیقی بتوان استفاده کرد. وقتی حجم صدا آهنگ به بیشتر از 70 درصد تنظیم می شود، اعوجاج در صوت شروع و شنیده می شود. ما واقعا تصور نمی کنیم کسی از این دستگاه برای گوش دادن به موسیقی استفاده کند.

همین مورد برای جفت دوربین های روی i7s نیز صدق می کند، یک دوربین 16 مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین 5 مگاپیکسلی در جلو وجود دارند. تا آنجا که جانمایی دوربین ها روی این دستگاه امکان می دهد، هر دو دوربین از نظر منطقی در جای مناسبی قرار می گیرند. اگر بتوانید عکس های با کیفیتی بگیرید، دوربین جلو می تواند به خوبی تصاویر و اکشن های صورت شما حین بازی را به تصویر بکشد. میکروفون آن در قسمت جلوی دستگاه قرار دارد که شکل خوبی دارد. ویژگی های بیشتری در بخش دوربین وجود دارد که از حوصله این بخش نقد و بررسی خارج است.

blank

همچنین، به طور خلاصه شایان ذکر است که علی رغم شکل عجیب آن، i7s همچنان عملکرد خود را به عنوان یک تلفن حفظ می کند. کپسول هدفون در کنار پد بازی D قرار گرفته است، به این معنی که می توانید بدون اینکه بخواهید دسته بازی را از گوشی جدا کنید، آن را نزدیک گوش خود نگه دارید و حتی میکروفون را نزدیک به دهان خود تنظیم کنید. اگر تصمیم دارید در ملاء عام به تماس روی گوشی جواب دهید، شکل و قیافه این مدلی گوشی شاید تعجب اطرافیان را جلب کند، اما به هر حال این گوشی بازی، قابلیت برقراری تماس عادی را دارد و بسیار جالب است.

blankدر حقیقت، Snail حتی تصمیم به استفاده کامل از قابلیت های دو سیم کارته با بهره گیری از تراشه اسنپدراگون 710 گرفته و دو شکاف برای جایگذاری خشاب سیم کارت نانو در زیر جلد i7s وجود دارد. به هر حال، باز کردن شکاف کار سختی است به ویژه اینکه ارزشش را دارد. همچنین در زیر این گوشی یک باتری بزرگ 6000 میلی آمپر ساعتی و یک شکاف microSD اختصاصی قرار دارد. فضای زیادی برای نصب چیزهای دیگر وجود دارد، بنابراین هیچ راه حل ترکیبی در اینجا وجود ندارد.

مواد

در مورد قاب پشت، ما قطعا از محکم بودن آن اطمینان داریم و هنگامی که چند بار هم باز و روی دستگاه انداخته شود لق نشده و قوام خود را از دست نمی دهد. گفته می شود که انتخاب Snail برای جنس ساخت قاب به طور خاص برای قسمت پشت، عالی و با فکر قبلی بوده است. این ممکن است کمی خشن به نظر برسد، اما واقعا بدترین نوع پوشش پلاستیکی است که هرگز و هرگز تمیز نمی شود، حتی اگر بخواهید در چنین شرایطی آن را تمیز کنید.

blank

از طرف دیگر، به معنای واقعی کلمه، بقیه بدنه روی MOQI i7s چنین مشکلی ندارد. رنگ مشکی مات در قسمت جلوی آن بسیار عالی است و از دفع چربی گرد و خاک بسیار بیشتری برخوردار است. قاب میانی موجود در این دستگاه نیز از جنس پلاستیک است اما بسیار محکم احساس می شود. در حقیقت، کل دستگاه بسیار خوب کنار هم قرار گرفته است و کمتر نقائصی تواند وجود داشته باشد.

به قول معروف، ما کاملاً مطمئن هستیم که پلاستیک خراشیده می شود. مخصوصا طراحی قسمت روی جلد پشت. دستگاهی که ما بررسی کردیم حتی علیرغم اینکه کل مدت زمانی که برای نقد و بررسی از آن استفاده کردیم نسبتا کوتاه بود و در بالای سطوح نرم و میزهای صاف گذاشته شده بود، علائمی از خراش روی قاب پشت را نشان می دهد. حداقل با توجه به گلس گوریلا 3 که در برگه مشخصات فنی این دستگاه بدان اشاره شده است و لایه اضافی محافظ شیشه که در بالای صفحه وجود دارد، حداقل این طور به نظر می رسد که گلس صفحه نمایش خوب و با خراش کمتری روبرو شود. با این وجود، اگر قصد دارید یکی از کنسول های بازی MOQI i7s را با خود حمل کنید و به این ور و آن ور بکشید، داشتن یک کاور نرم یا کیف محافظ به نوعی می تواند ایده خوبی باشد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *