راهنمای خرید موبایل

راهنمای خرید گوشی های هوشمند

راهنمای خرید گوشی هوشمند

راهنمای خرید گوشی هوشمند ما، انتخاب بهترین موبایل متناسب با نیاز و سلیقه شما را راحت می کند

راهنمای خرید موبایل، درست همان چیزی است که قبل از خرید یک گوشی باید بخوانید. اگر قصد خرید گوشی هوشمند کرده اید و اما در انتخاب گوشی مناسب خود تردید دارید، اگر واقعاً نمی دانید که کدام حافظه و رم برای شما مناسب است؟ آیا حتما باید گوشی بخرید که دوربین خوبی داشته باشد، یا بجای آن صفحه نمایش بهتری داشته باشد؟ اگر اهل بازی هستند و به دنبال یک گوشی گیمینگ قیمت مناسب هستید، راهنمای خرید گوشی هوشمند ما را از دست ندهید.

سیستم عامل گوشی های موبایل

مهم نیست که چه کسی هستید یا چه کاری انجام می دهید، تلفن همراه، وسیله ای است که شما را با دنیای اطرافتان پیوند می زند. یک گوشی هوشمند خوب به شما کمک می کند، علاوه بر انجام امور روزمره، بتوانید کارهای بیشتری بکنید. پس در انتخاب و خرید گوشی موبایل خود باید دقت کنید و بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

با معرفی سیستم عامل گوشی و آنچه که بیشتر در بازار موبایل ایران به چشم می خورد شروع می کنیم تا به انتخاب گوشی بر اساس بخش های مهم برسیم.

عمده گوشی های موبایل با دو سیستم عامل اندروید و iOS در بازار موجود هستند. تفاوت های زیاد بین این دو سیستم عامل وجود دارد که در عکس زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

سیستم عامل گوشی های موبایل

سیستم عامل گوشی های موبایل

اینکه شما طرفدار اندروید هستید و یا فقط iOS کار می کنید، به سلیقه و انتخاب شما بستگی دارد. اما فقط بدانید که سیستم عامل iOS تنها مخصوص محصولات اپل است و در حال حاضر جدیدترین آیفون های این برند با iOS 16.1.1 به روزرسانی شده اند. سیستم عامل اندروید که متن باز و بسیار قابل سفارشی است نیز در گوشی های سامسونگ، شیائومی، نوکیا، هواوی و غیره اجرا می شوند.

قبل از خرید گوشی هوشمند چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟

اما به بحث اصلی مان یعنی راهنمای خرید موبایل برگردیم. هنگام انتخاب و خرید یک گوشی باید به فاکتورهایی مثل دوربین، اندازه صفحه نمایش، نوع پنل، نرخ تازه سازی، میزان رم و پردازنده گوشی موبایل دقت کنیم. درادامه اهمیت توجه به این نکات را برای شما توضیح خواهیم داد.

  • راهنمای خرید گوشی بر اساس دوربین
  • با موبایل دوربین مناسب خود یک عمر خاطره بسازید

یکی از مهم ترین عواملی که اکثر ما در هنگام خرید یک گوشی موبایل در نظر می گیریم این است که آیا می تواند عکس خوبی بگیرد یا خیر. دوربین گوشی‌های هوشمند، نه تنها برای گرفتن عکس‌های مناسب در شبکه‌های اجتماعی، بلکه این روزها برای اینکه بهترین قیافه خود را در طول یک تماس تصویری و ویدئو کال، به رخ بکشید، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

دستیابی به این مهم، خود به دو عامل سخت افزار دوربین و نرم افزار دوربین بستگی دارد.

سخت افزار دوربین

در بحث سخت افزار دوربین یک سری نکات وجود دارند که یکی یکی به آنها می پردازیم.

مگاپیکسل واحد اندازه گیری تصویر است. 1 مگاپیکسل معادل یک میلیون پیکسل است. پیکسل کوچکترین واحد یک تصویر دیجیتال است. چندین پیکسل در کنار هم قرار می گیرند تا یک تصویر، یک ویدیو یا هر چیزی را که در صفحه نمایش کامپیوتر می بینید، تشکیل دهند.

دوربین ها معمولاً با مگاپیکسل MP اندازه گیری می شوند. دوربینی با مگاپیکسل بالاتر معمولاً عکس های بزرگتر و با کیفیت تری ارائه می دهد. با این حال، مگاپیکسل، تنها یک معیار برای یک دوربین خوب است. یک تصویر با کیفیت خوب ترکیبی از حسگر خوب، لنز خوب و نرم افزار پردازش تصویر و غیره است.

هرگز یگ گوشی هوشمند را فقط برای اینکه تعداد مگاپیکسل دوربین آن زیاد است، نخرید. در عوض، به کیفیت سنسور، کیفیت لنز و توانایی گرفتن عکس های عالی در شرایط نور کم نگاه کنید. مگاپیکسل زمانی مهم است که می خواهید یک تصویر بزرگ چاپ کنید یا می خواهید تصویری را بدون افت کیفیت تصویر برش دهید.

سخت افزار دوربین

سخت افزار دوربین

وجود لنزهای متعدد، یکی از نکاتی است که اکثر کاربران هنگام خرید گوشی از خود یا فروشنده می پرسند. دوربین‌های دوگانه در حال حاضر عادی شده‌اند، اما چندین گوشی اکنون دارای تنظیمات دوربین سه‌گانه و چهارگانه هستند که ابعاد جدیدی به عکاسی شما می‌بخشد.

معمولاً در دوربین گوشی های موبایل، سه یا چهار نوع لنز با عرض های مختلف تعبیه شده است. دوربین اصلی که با لنز واید یا عریض شناخته می شود، لنز اولترا واید یا فوق عریض، لنز ماکرو و حسگر عمق. این ماژول های هر کدام کارایی خاصی دارند و متناسب با نیاز خود می توانید یک گوشی را انتخاب کنید که به حسگرهای مختلف مجهز باشند.

لنزهای واید و فوق عریض، چشم انداز منحصر به فردی را برای عکس های شما فراهم می کنند و به شما امکان می دهند صحنه های بسیار وسیع تری را ثبت کنید. این دو حسگر، برای عکاسی از منظره و شهر و زمانی که می خواهید عکس های خانوادگی تعداد زیاد بگیرید، واقعا ایده آل است.

عکس گرفته شده با لنزهای واید و فوق عریض

عکس گرفته شده با لنزهای واید و فوق عریض

اگر می خواهید با گوشی خود عکس های به اصطلاح ذره بینی بگیرید، یا اهل گرفتن عکس های پرتره از سوژه های خود هستید، سعی کنید گوشی انتخاب کنید که دوربین آن لنز ماکرو و تله قوی تری داشته باشد. این را هم به شما بگوییم که این دو ماژول در بسیاری از مواقع هیچ کاربردی ندارند و بیشتر دهان پر کن هستند.

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید گوشی بر اساس دوربین باید توجه کرد، قابلیت فیلمبرداری است. دوربین برخی از گوشی ها، ویدئوها را با کیفیت 4K و با سرعت 60 فریم بر ثانیه ضبط می کنند. ضبط یکنواخت ویدیوهای 4K، کیفیت بالا با نرخ فریم قابل‌توجه را تضمین می‌کند تا تجربه تماشای عالی را ارائه دهد. این کیفیت دوربین، برای ولاگرهای یوتیوب ایده آل است.

علاوه بر این یکی از مهمترین ویژگی که باید یک موبایل دوربین داشته باشد، قابلیت لرزشگیر عکس نوری است. مکانیسم تثبیت کننده اپتیکال تصویر، تاری را در عکس‌های شما کاهش می‌دهد و تصاویر بهتر و واضح‌تری ارائه می‌ دهد. این ویژگی برای عکاسی و فیلمبرداری اکشن و در حین حرکت، ایده آل است.

قابلیت فیلمبرداری

قابلیت فیلمبرداری

یکی دیگر از مواردی که اکثر کاربران هنگام خرید گوشی موبایل به آن دقت می کنند. دوربین سلفی است. اکثر افراد از دوربین جلو برای گرفتن عکس های سلفی و به اشتراک گذاری آنها در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. خیلی ها نیز از آن برای برقراری ویدئو کال و تماس های تصویری استفاده می کنند. جالب است بدانید، تعداد مگاپیکسل در این مورد نیز کاربرد آنچنانی ندارد. یعنی گوشی که دوربین سلفی آن دارای مگاپیکسل بالاست، صرفا به این معنی نیست که بهترین عکس ها را می گیرد.

دوربین سلفی در گوشی های موبایل معمولاً در بالا (وسط یا گوشه راست) صفحه نمایش قرار گرفته اند. بسیاری از آن در یک ناچ یا همان جای دوربین سلفی قطره ای شکل و برخی دیگر در یک دایره ریز تعبیه شده اند. این بریدگی باعث می شود که تجربه بصری برای مشاهده فیلم و ویدئو، در نمایشگر تمام صفحه با اشکال روبرو شود. از اینرو برخی از سازندگان گوشی موبایل، دوربین سلفی را از صفحه نمایش جدا کرده اندو دوربین سلفی پاپ آپ، و موتوری را طراحی کرده اند. یان باعث می شود که نمایشگر بیشتر و بدون بریدگی را در اختیار شما قرار ‌دهند و در عین حال ویژگی‌های عالی را در خود جای داده‌اند.

دوربین سلفی

دوربین سلفی

گوشی های مجهز به دوربین سلفی پاپ آپ، ایده آل برای دوستداران سلفی و کسانی است که صفحه نمایش های بدون حاشیه و بدون بریدگی را برای مشاهده ویدئو، ترجیح می دهند.

نرم افزار دوربین

هنگام خرید گوشی بر اساس دوربین، علاوه بر اینکه بدانید دوربین گوشی چندمگاپیکسل و چندتایی است، باید بدانید که چه قابلیت هایی دارد، امکانات نرم افزاری دوربین گوشی ها بسته به برند، سال تولید و مدل ممکن است متفاوت باشد. اما امکانات نرم افزاری دوربین که موبایل مورد نظر شما باید داشته باشد، کدامند؟

در دوربین گوشی های هوشمند جدید، به اصطلاح HDR بر خواهید خورداست. این محدوده دینامیکی بالا است و به گرفتن عکس هایی که دوست دارید سایه و هایلایت داشته باشند، کمک می کند. این ویژگی برای ثبت مناظر، پرتره های فضای باز در نور خورشید و در صحنه های با نور پس زمینه شدید، ایده آل است.

هوش مصنوعی (AI Camera) ویژگی بعدی است. تمام دردسرهای عکاسی را از بین می برد، این قابلیت، دوربین شما را به موقع و فوری تنظیم و آماده می کند تا بتوانید بلافاصله عکس های خیره کننده بگیرید. اگر جزء افرادی هستید که با دوربین گوشی خود عکس های حرفه ای می گیرد، استفاده از هوش مصنوعی بسیار عالی است.

هوش مصنوعی (AI Camera)

هوش مصنوعی (AI Camera)

قابلیت عکاسی در حالت پشت سر هم (Burst Mode) بر ثبت لحظات پر از حرکت و فعالیت های شما است که جزئیات واضح با حالت پشت سر هم را به ثبت می رساند.

اگر عاشق خلق تصاویر ورزشی خود، وقتی در حال اسکیت بازی و حرکت های اکروباتیک هستید، می توانید از این قابلیت دوربین استفاده کنید و عکس های نمایشی بگیرید.

قابلیت عکاسی در حالت پشت سر هم (Burst Mode)

قابلیت عکاسی در حالت پشت سر هم (Burst Mode)

حالت پرتره نیز یکی از ویژگی های نرم افزاری و اپ دوربین موبایل است که این روزها همه دوست دارند از آن استفاده کنند. حالت پرتره با استفاده از جلوه بوکه، پس‌زمینه تصاویر شما را محو می‌کند و سلفی‌ها و پرتره‌های شما را با کیفیت بالاتری به نمایشمی گذارد. اگر دوستدار عکاسی از سوژه های فردی و یا حتی طبیعت هستید، سعی کنید موبایلی خرید کنید که این قابلیت را به بهترین حالت خود ارائه می دهد.

حالت پرتره

حالت پرتره

فوکوس خودکار آخرین ویژگی است که ما در بخش خرید بهترین گوشی بر اساس نرم افزار دوربین، بررسی می کنیم. فوکوس خودکار همانطورکه از نامش پیداست، قابلیتی است که وقتی دوربین را روبروی سوژه می گیرید، دوربین به صورت خودکار روی آن فوکوس می کند و فوراً می توانید عکس واضحی بگیرد. فوکوس خودکار بیشتر برای گرفتن عکس از اجسام متحرک و حیوانات است که ممکن است فرصت عکس گرفتن را به شما ندهند. افرادی که تمایل به گرفتن عکس های ورزشی و حیات وحش دارند، باید به این ویژگی دوربین موبایل دقت کنند.

فوکوس خودکار

فوکوس خودکار

اندازه صفحه نمایش گوشی موبایل مناسب شما کدام است؟

اندازه صفحه نمایش تلفن همراه به صورت مورب و بیشتر به اینچ و گاهی اوقات به سانتی متر اندازه گیری می شود. این روزها گوشی‌های با صفحه‌نمایش بزرگ در همه جا وجود دارند، اما تعداد کمی از دستگاه‌ها دارای صفحه‌نمایش زیر شش اینچی هستند.

اندازه صفحه نمایش گوشی موبایل

اندازه صفحه نمایش گوشی موبایل

هر چقدر اندازه گوشی موبایل بزرگتر باشد و فناوری آن پیشرفته تر باشد، قیمت آن نیز گران تر است. اگر می خواهید گوشی موبایل بخرید، و واقعاً نمی دانید چه گوشی و با چه اندازه صفحه نمایش بخرید، به ادامه مطلب توجه کنید.

گوشی با نمایشگر 4 تا 5 اینچ

گوشی با نمایشگر 4 تا 5 اینچ

گوشی با نمایشگر 4 تا 5 اینچ

گوشی های موبایل با صفحه نمایش 4 تا 5 اینچ بهترین گزینه برای تماس، مرور وب و استفاده اولیه از برنامه های رسانه های اجتماعی است.

گوشی با نمایشگر 5 تا 6 اینچ

گوشی با نمایشگر 5 تا 6 اینچ

گوشی با نمایشگر 5 تا 6 اینچ

اگر از گوشی موبایل خود بیشتر برای وبگردی زیاد استفاده می کنید. اگر در گوشی خود دائماً در شبکه های اجتماعی هستید و گیمینگ می کنید، موبایل های با سایز پنل 5 تا 6 اینچ برای شما مناسب است.

گوشی با نمایشگر 6 اینچ و بالاتر

گوشی با نمایشگر 6 اینچ و بالاتر

گوشی با نمایشگر 6 اینچ و بالاتر

خرید گوشی هوشمند با نمایشگر 6 اینچ و بالاتر، برای افرادی مناسب است که از موبایل خود برای وبگردی، ایمیل، استفاده سنگین از رسانه های اجتماعی، بازی و ویرایش عکس استفاده می کنند، بسیار ایده ال است.

انتخاب گوشی بر اساس نوع صفحه نمایش

صفحه نمایش، هنگام خرید گوشی بسیار مهم است. در این باره، معیارهای مختلفی وجود دارد که قبل از خرید گوشی باید به آنها توجه داشته باشید.

اولین نکته، فناوری ساخت نمایشگر گوشی است. صفحه نمایش گوشی های هوشمند با فناوری های ال سی دی و ال ای دی ساخته شده اند. اکثر گوشی های امروزی امولد هستند که کیفیت نمایش بسیار خوبی دارند. انواع تکنولوژی صفحه نمایش گوشی عبارتند از:

  • LCD: زاویه دید و توانایی بازتولید رنگ این نوع نمایشگر متوسط است.
  • رتینا: زاویه دید و توانایی بازتولید رنگ این نوع صفحه نمایش خوب است.
  • اولد: این نوع نمایشگر بهترین زاویه دید و توانایی باز تولید رنگ را دارد.
  • امولد: زویه دید و توانایی بازتولید رنگ این نوع صفحه نمایش واقعاً خوب است.
  • سوپر رتینا: گوشی هایی که نمایشگر سوپر رتینا دارند، زاویه دید و توانایی بازتولید رنگ فوق العاده عالی دارند.

کیفیت و وضوح صفحه نمایش گوشی نیز می تواند در انتخاب شما دخیل باشد. رزولوشن یا وضوح تصویر در گوشی ها می توانید HD و Full HD و QHD و بالاتر باشد. هر چقدر کیفیت نمایش یک گوشی بیشتر باشد، وبگردی، ورود به شبکه های اجتماعی و گیمینگ با گوشی بهتر است.

در حالی که انواع مختلفی از پنل های صفحه نمایش وجود دارد، زوایای دید و فناوری بازتولید رنگ برای یک تجربه دید عالی و برای خوانایی برتر، مهم هستند.

بازتولید رنگ به توانایی نمایشگر برای بازتولید رنگ اصلی تصویری که در تلفن خود مشاهده می کنید اشاره دارد. زمانی که در حال گرفتن عکس و فیلم یا پخش ویدئو انلاین یا نمایش مورد علاقه خود هستید، این امر بسیار مهم است.

زاویه دید به حداکثر زاویه ای اشاره دارد که می توان یک صفحه نمایش موبایل را با عملکرد بصری واضح مشاهده کرد. هر چقدر زاویه دید یک گوشی بهتر باشد، تاری تصویر کمتر، کنتراست بالاتر و اشباع نور کمتر به نظر می رسد.

معیار بعدی نرخ تازه سازی صفحه نمایش است. هر چقدر نرخ تازه سازی صفحه مناسب باشد، دیدن تصاویر و مشاهده آنها عالی است.

به عبارت ساده تر، نرخ تازه سازی تعداد دفعاتی است که نمایشگر صفحه نمایش شما در هر ثانیه به روز می شود. نرخ تازه‌سازی بر حسب هرتز محاسبه می‌شود و نرخ تازه‌سازی بالاتر، تجربه تماشای ویدیوی شما روان‌تر خواهد کرد.

گوشی هایی که در بازار موجود هستند، معمولاً با نرخ تازه سازی 60، 90 و 120 هرتز و بالاتر هستند.

موبایل های با نرخ تازه سازی 60 هرتز برای برقراری مکالمه، وبگردی معمولی و رفتن به شبکه های اجتماعی بهترین هستند.

موبایل های با نرخ تازه سازی 60 هرتز

موبایل های با نرخ تازه سازی 60 هرتز

گوشی های هوشمند با نرخ بروزرسانی صفحه 90 هرتز برای وبگردی سنگین، ایمیل، استفاده سنگین از رسانه های اجتماعی، بازی های اولیه و ویرایش مناسب هستند.

گوشی هوشمند با نرخ بروزرسانی صفحه 90 هرتز

گوشی هوشمند با نرخ بروزرسانی صفحه 90 هرتز

تلفن همراه با نمایشگر 120 هرتز و بالاتر برای ویرایش فیلم های سنگین، بازی های سنگین و تماشای فیلم بهترین گزینه است.

تلفن همراه با نمایشگر 120 هرتز و بالاتر

تلفن همراه با نمایشگر 120 هرتز و بالاتر

خرید گوشی بر اساس رم و حافظه داخلی

حافظه با دسترسی تصادفی یا RAM بخشی از تلفن است که در آن سیستم عامل، برنامه ها و داده هایی که در حال حاضر در حال استفاده هستند ذخیره می شود. هرچه رم بالاتر باشد، برنامه های شما سریعتر باز می شوند و نرم تر اجرا می شوند. همچنین به جابجایی بین چندین برنامه بدون مواجهه با تاخیر کمک می کند.

خرید گوشی بر اساس رم و حافظه داخلی

خرید گوشی بر اساس رم و حافظه داخلی

حافظه رم علاوه بر اینکه بر عملکرد گوشی شما تاثیر می گذارد، روی قیمت آن نیز موثر است. هر چقدر رم بالاترذ باشد، گوشی گران تر است. در بازار گوشی هایی با انواع رم موجود هستند که از میان آنها می توانید نوع مناسب خود را انتخاب کنید.

گوشی موبایل با رم تا 4 گیگابایت

برای تماس، وبگردی، استفاده اولیه از رسانه های اجتماعی مناسب است.

گوشی با رم 4-6 گیگابایت

برای مرور مکرر وب، ارسال پستی، استفاده از رسانه های اجتماعی و بازی های اولیه مناسب است.

تلفن همراه با رم 6-8 گیگابایت

برای تماشای ویدیوهای سنگین، بازی و خواندن متن های الکترونیکی مناسب است.

گوشی با رم 8 تا 10 گیگابایت

برای بازی های سنگین، کار با صفحه نمایش تقسیم شده، ویرایش ویدئو بهترین و مناسب است.

تلفن با رم 10-12 گیگابایت

برای تماشای ویدیوی سنگین، بازی‌های سنگین، ویرایش ویدیو، و کارهای تقسیم‌شده بهترین گزینه است.

فاکتور بعدی که هنگام خرید گوشی باید در نظر بگیرید، نوع پردازنده گوشی است. عملکرد موبایل خود را با پردازنده مناسب تقویت کنید!

نوع پردازنده گوشی

نوع پردازنده گوشی

عملکرد گوشی هوشمند شما به پردازنده شما مرتبط است. این پردازنده هر کاری را که در تلفن خود انجام می دهید را فعال می کند: از مرور اینترنت گرفته تا پخش برنامه های مورد علاقه یا اجرای برنامه های خود. هرچه پردازنده شما بهتر باشد، تجربه شما روان تر است.

انواع پردازنده هایی که روی گوشی موبایل وجود دارند و شما می توانید بر اساس آنها یکی را انتخاب کنید، به صورت زیر هستند:

اسنپدراگون از شرکت کوالکام

پیشرو در صنعت پردازنده ها، معروف به اسنپدراگون، کیفیت ساخت و عملکرد برتر، پشتیبانی از اینترنت 5G برخی از ویژگی های این تراشه هستند. این چیپست به سری 4، سری 6، سری 7 و سری 8 طبقه بندی می شود.

مدیاتک

شرکتی مستقر در تایوان که پردازنده های میان رده عالی تولید می کند. برجسته ترین محدوده چیپست، پردازنده های Helio و Dimensity با پشتیبانی از اینترنت 5G است.

اپل

اپل به طور انحصاری چیپست ها را برای اکوسیستم محصولات خود طراحی می کند. آخرین پردازنده های A14 Bionic و A15 Bionic است که از اینترنت نسل 5G پشتیبانی می کند.

اگزینوس

پردازنده‌های موبایل اگزینوس سامسونگ روی تمام گوشی‌های این برند از مدل‌های گران ‌قیمت گلکسی اس گرفته تا انواع ارزان ‌قیمت سری J بکار می روند. آخرین نسخه، Exynos 2100، از اینترنت 5G نیز پشتیبانی می کند.

نتیجه گیری

در بالا، به تمام معیارهایی که قبل از خرید یک گوشی موبایل باید در نظر بگیرید، اشاره کردیم، امیدوارم این راهنمای خرید گوشی توانسته باشد به شما در انتخاب مناسب ترین موبایل کمک کند.

برای خرید جدیدترین گوشی هوشمند از برندهای مختلف و با قیمت روز و مناسب از سایت ما دیدن فرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *