اخبار فناوری

دوربین آیفون۷ اپل یا گلکسی اس۷ اج سامسونگ؟

blank

این سؤالی است که این روزها تعداد زیادی از کاربران و کسانی که قصد خرید گوشی جدید دارند، می‌پرسند. البته رقابت بین اپل و سامسونگ تنها به این گوشی‌های هوشمند محدود نمی‌شود و در چند سال گذشته این شرکت‌ها رقابت فشرده‌ای در بازار این محصولات داشته‌اند و حتی گاهی کار به شکایت و دادگاه نیز کشیده است.سامسونگ در محصولات اخیر خود پیشرفت زیادی در زمینه طراحی داشته و توانسته گوشی‌های بسیار زیبایی را روانه بازار کند. البته به غیر از زیبایی ظاهری، سخت ‌افزار پرچمدارهای این شرکت نیز بسیار رده بالا و قابل ستایش بوده است. به عنوان مثال دوربین ۱۲ مگاپیکسلی گلکسی اس ۷ اج یکی از سریع‌ترین دوربین‌های ساخته شده برای گوشی‌های هوشمند است و بسیاری بر این باورند که این دوربین، بهترین دوربینی است که تا به حال در یک گوشی هوشمند تعبیه شده است.

در طرف مقابل اپل هم به هیچ وجه دوست ندارد که در این رقابت شکست را قبول کرده و جایگاه ممتاز خود در بازار گوشی‌ های هوشمند را به رقیب کرده‌‌ای خود واگذار نماید. به همین علت دوربین پرچمدار اخیر این شرکت یعنی آیفون ۷ بسیار سریع‌تر از قبل شده و دریچه دیافراگم آن با اندازه f/1.8 می‌تواند نورگیری به مراتب بهتری داشته و تصاویر باکیفیت‌تری در شب و مکان‌هایی با نور کم ثبت نماید. یه علاوه آیفون ۷ اولین مدل کوچک از آیفون محسوب می‌شود که دوربین آن مجهز به قابلیت تثبیت نوری تصویر یا OIS نیز می‌باشد.
خوب همه این دلایل باعث می‌شود تا کنجکاو شویم که کدامیک از این گوشی‌های هوشمند از دوربین قدرتمندتری برخوردار هستند و می‌توانند عکس‌های باکیفیت‌تری ثبت کنند. قبل از اینکه به مقایسه عکس‌های گرفته شده بوسیله دوربین آیفون ۷ و گلکسی اس ۷ اج بپردازیم ابتدا نگاهی اجمالی به مشخصات دوربین‌های این دو گوشی می‌پردازیم.
اولین چالشی که برای این دو گوشی هوشمند در نظر گرفته شده، عکاسی از یک صحنه پویا در فضای باز می‌باشد. رنگ روشن آبی آسمان با ابرهایی که گاه و بی‌گاه ظاهر می‌شوند، در این تصویر تضاد نسبتاً زیادی با نمای تقریباً تاریک و کم نور ساختمان دارد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید این منظره به چالشی واقعی برای دوربین هر دو گوشی بدل شده و هر یک از آن‌ها تصویر متفاوتی را ثبت کرده‌اند. گلکسی اس ۷ اج با لنز عریض‌تری که دارد توانسته نمای بازتری از ساختمان را به تصویر بکشد و نورگیری بالای آن نیز باعث شده تا نمای سختمان روشنایی مناسبی داشته باشد. البته این نورگیری بالا، تبعاتی نیز دارد که با نگاه به منظره آسمان می‌توان متوجه آن شد. آسمان در این عکس بسیار پرنور ثبت شده و تقریباً هیچ جزئیاتی از ابرها مشخص نیست. در مقابل، گوشی آیفون ۷ با اینکه توانسته آسمان را با جزئیات خوبی به نمایش بگذارد، اما ساختمان موجود در عکس که در واقع سوژه اصلی ما محسوب می‌شود، کمی تیره و تاریک ثبت شده است. بنابراین چون سوژه مورد نظر ما در این منظره، ساختمان بوده است پس می‌توان گفت گلکسی اس ۷ اج توانسته عملکرد بهتری نشان دهد و آن را با جزئیات و روشنایی خوبی ثبت نماید.

blank

تصویر ثبت شده با گلکسی اس۷ اج
۱
تصویر ثبت شده با آیفون۷

۲
معمولاً زمین‌های سرسبز پوشیده از چمن یکی از پس‌زمینه‌های متداول در عکاسی می‌باشند و به همین دلیل هم در دومین چالش، به سراغ یک محیط جنگلی پوشیده از چمن رفته‌ایم که البته پس از بارندگی‌ای که شاهد بوده از طراوت زیادی برخوردار است. در اولین نگاه به عکس‌هایی که توسط دو گوشی ثبت شده‌اند، می‌توان به متمایز بودن تصویر گلکسی اس ۷ اج پی برد. تصویری که توسط این گوشی موبایل سامسونگ ثبت شده، رنگ سبز چمن را بسیار متمایل به زرد نشان می‌دهد، در حالی که چمن ثبت شده در عکس آیفون ۷ رنگ طبیعی‌تری دارد. کاملاً مشخص است که تیزی لبه‌ها و برجستگی جزئیات در تصویر گرفته شده بوسیله گلکسی اس ۷ اج بیشتر بوده و در ظاهر از وضوح بالاتری برخوردار است. این در حالی است که عکس ثبت شده بوسیله دوربین آیفون ۷ جزئیات را به شکل نرم‌تری به نمایش درآورده است.
با دقت در عکس مربوط به ایفون ۷ ممکن است متوجه حالت محوشدگی جزئی تصویر شوید. این مورد به علت لرزش دست عکاس در هنگام ثبت تصویر رخ داده که البته همین شرایط برای گلکسی اس ۷ اج نیز وجود داشته است. اما چیزی که باعث محوشدگی تصویر ثبت شده بوسیله آیفون شده، سرعت پایین‌تر شاتر آن نسبت به گلکسی اس ۷ اج است. شاتر دوربین آیفون ۷ با سرعت ۱/۵۰ ثانیه عمل می‌کند در حالی که این سرعت برای گوشی سامسونگ برابر ۱/۱۰۰ ثانیه است.
تصویر ثبت شد توسط گلکسی اس۷ اج

۳

تصویر ثبت شده توسط آیفون۷

۴

عکاسی پرتره و ثبت تصویر افراد یکی از مرسوم‌ترین روش‌های عکاسی مورد استفاده توسط دارندگان گوشی‌ های موبایل هوشمند می‌باشد. با توجه به همین مسئله در این بخش به سراغ یک تصویر پرتره در شب هنگام رفته‌ایم تا ببینیم در این شرایط با نور کم، کدامیک از گوشی‌های آیفون ۷ و گلکسی اس ۷ اج تصویر بهتری ثبت خواهند کرد. نتیجه کار بسیار جالب بود و تصاویر ثبت شده بوسیله این دو گوشی تقریباً تفاوت‌های زیادی داشتند. در حالی که گوشی آیفون به علت نور کم محیط به سراغ استفاده از فلش رفت، گوشی گلکسی اس ۷ اج ترجیح داد تا بدون اعمال فلش اقدام به ثبت عکس نماید.
نتیجه هم یک برد بسیار راحت و بدون دردسر برای گلکسی اس ۷ اج بوده و این گوشی به درستی تصمیم به عدم استفاده از فلش گرفته است. چهره شخصی که سوژه عکاسی بوده در تصویر ثبت شده بوسیله این گوشی از رنگ طبیعی‌تر و جزئیات بیشتری برخوردار است و کشتی موجود در پس‌زمینه تصویر نیز به خوبی خود را نشان داده و به زیبایی آن افزوده است. اما در طرف مقابل، متأسفانه آیفون ۷ با استفاده کردن از فلش تقریباً این عکس را نابود کرده است. چهره شخص بسیار پرنور شده و کشتی موجود در پس‌زمینه هم تقریباً محو شده است.
تصویر ثبت شده توسط گلکسی اس۷ اج

۵
تصویر ثبت شده توسط آیفون۷

۶
اگر از علاقه‌مندان به عکاسی بوده و در این زمینه مطالعه داشته باشید، حتماً می‌دانید که از اصول اولیه عکاسی قرار گرفتن عکاس پشت به نور است به طوری که نور خورشید مستقیماً وارد لنز نشود. اما برخی اوقات شکستن این قانون باعث می‌شود تا بهتر بتوانیم تفاوت کیفیت دو دوربین را با هم مقایسه کنیم. در منظره‌ای که برای این چالش انتخاب کرده‌ایم نور خورشید از لابلای برگ درختان می‌تابد و مستقماً وارد لنز دوربین می‌شود. در این قسمت آیفون ۷ عملکرد بهتری نشان داده و توانسته رنگ آبی آسمان را تاحدود زیادی حفظ کند و در عین حال مغلوب نور خورشید نشود. اما گلکسی اس ۷ اج برگ سبز درختان را به صورت غیرواقعی‌تر و با رنگی متمایل به زرد ثبت کرده و در کنار آن، رنگ آبی آسمان هم اصلاً پیدا نیست.
تصویر ثبت شده توسط گلکسی اس۷ اج
۷
تصویر ثبت شده توسط آیفون۷

۸
اگر قصد داشته باشید تا یک عکس ماکرو از یک گل و یا حشره در حال حرکت ثبت کنید، باید دوربینی با سرعت فوکوس بالا در اختیار داشته باشید. گوشی گلکسی اس ۷ اج به خوبی توانسته در این قسمت خودی نشان دهد. فوکوس خودکار Dual Pixel این گوشی به شکل قابل توجهی از سرعت بالاتری برخوردار بوده و توانسته تصویر واضح‌تری ثبت نماید. به غیر از این مورد، هر دو عکس تقریباً از کیفیت مشابهی برخوردار بوده و جزئیات خوبی در هر دو مورد قابل مشاهده است. البته تصویر ثبت شده بوسیله آیفون ۷ در اینجا هم کمی تاریک‌تر است و رنگ‌ها از شفافیت زیادی برخوردار نیستند.
تصویر ثبت شده توسط گلکسی اس۷ اج

۹
تصویر ثبت شده توسط آیفون۷

۱۰

این کشتی که تبدیل به رستوران ماهی شده، آخرین سوژه‌ ما در این مقایسه بوده است. در اینجا هم کاملاً مشخص است که لنز عریض‌تر گلکسی اس ۷ اج توانسته محدوده وسیع‌تری از منظره مورد نظر ما را ثبت نماید، در حالی که آیفون ۷ میدان دید کوچک‌تری دارد. این تصویر همچنین بار دیگر نشان می‌دهد که آیفون ۷ تصاویر به مراتب تاریک‌تری نسبت به گلکسی اس ۷ اج ثبت می‌کند و شاید بتوان گفت در کل این مقایسه این مشکل را همواره داشته است. با وجود اینکه این تصویر نیز در شب ثبت شده و لامپ‌های کشتی نور بسیار کمی را به صحنه تابانده‌اند، اما با این حال گوشی پرچمدار سامسونگ توانسته تصویر بسیار خوب و باکیفتی ثبت نماید که واقعاً قابل ستایش است.

همچنین می توانید برای دریافت هر گونه مشاوره ی رایگان در زمینه خرید و فروش موبایل یا تعمیرات موبایل آیفون با شماره 02167319 با مجموعه کوک موبایل تماس بگیریید تا کارشناسان ما به شما کمک کنند.

تصویر ثبت شده توسط گلکسی اس۷ اج
۱۱
تصویر ثبت شده توسط آیفون ۷

۱۲

مطالب مرتبط