ترفند اندروید

دلایل مهم برای روت کردن گوشی اندروید

دلایل مهم برای روت کردن گوشی اندروید

مطمئناً بی شک در رابطه با روت کردن گوشی و تبلت های اندروید اطلاعاتی دارید و یا این مورد به گوش تان خورده است. آیا تا به حال این موضوع فکر کرده اید که چرا باید یک گوشی را روت کرد؟ و دلایل قانع کننده‌ برای انجام این کار چیست؟ در این مقاله قرار است به دلایل قانع کننده برای روت کردن گوشی اندرویدیپردازیم. پس با ما همراه باشید.

مقدمه

یکی از اقدامات پرطرفداری است که این روزها بسیاری از کاربران دستگاه‌ های اندرویدی آن را انجام می ‌دهند روت کردن (Root) گوشی و تبلت‌ های اندرویدی می باشد. ولی به واقع روت کردن به چه معنی ست؟ روت کردن فرآیندی است که به موجب انجام آن، امکان دسترسی به فایل ‌های ریشه ‌ای، سیستمی و اصلی دستگاه فراهم می‌ گردد. برای مثال هنگامی که گوشی خود را روت کنید، اپلیکیشن ‌های خاصی می ‌توانند با دسترسی به تنظیمات ریشه ‌ای دستگاه، قابلیت ‌های جالبی را ارائه کنند که به طور عادی در گوشی اندرویدی قابل دسترس نبوده اند. پس در یک بیان کلی روت کردن گوشی اندرویدی منجر می‌ شود که شما بتوانید به طور دقیق ‌تر و پیشرفته‌ تری دستگاه خود را شخصی سازی نمایید.

ولی در این میان باید در نظر بگیرید که روت کردن گوشی اندرویدی منجر به ابطال گارانتی آن می‌ گردد! البته سیاست ‌های شرکت ‌های مختلف در قبال روت کردن گوشی و تبلت های اندرویدی متفاوت بوده ولی در هر صورت بهتر است که شما با این دید جلو بروید که روت کردن گوشی، گارانتی آن را باطل خواهد کرد. در بالاتر گفتیم که با روت کردن دستگاه اندرویدی می ‌توانید به طور دقیق‌ تر و پیشرفته ‌تری آن را شخصی سازی کنید و به قابلیت ‌های بیشتری دسترسی پیدا کنید! اما این قابلیت ‌ها دقیقا چه مواردی می باشند؟ به بیان دیگر چه دلایلی وجود دارد که می ‌توانند ما را برای روت کردن گوشی اندرویدی خود قانع کنند؟

در این مقاله می خواهیم در رابطه با این موضوع صحبت کنیم. اگر این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده که “چرا باید گوشی اندرویدی خود را روت کنیم؟”، این مقاله به دلایل قانع کننده‌ ای اشاره می کند. ما چند دلیل قانع کننده را به منظور روت کردن گوشی اندرویدی تهیه نموده ‌ایم و در ادامه مقاله آن ‌ها را برای شما توضیح می ‌دهیم. قابلیت ‌های مورد نظر به موجب اپلیکیشن‌ های مختلف مبتنی بر روت در اختیارتان قرار خواهند گرفت، بنابراین به طور ناخواسته در این مقاله 15 برنامه مبتنی بر روت کاربردی هم خدمتتان معرفی می گردد.

امکان تهیه بک آپ جامع  با برنامه Titanium Backup

برنامه Titanium Backup اپلیکیشنی است که بی شک افراد علاقمند به روت کردن گوشی های اندرویدی با آن آشنایی دارند. برنامه Titanium Backup مجموعه‌ ای از قابلیت ‌ها و امکانات فوق ‌العاده عالی و کاربردی را در راستای بک آپ گرفتن از اطلاعات دستگاه ارائه خواهد کرد که البته تنها با روت بودن گوشی قابل استفاده می باشد. با استفاده از برنامه Titanium Backup می‌ توانید از تمام اپلیکیشن ‌های نصب شده در دستگاه اندرویدی خود اطلاعات جزئی هر یک از آن‌ ها فایل بک آپ جامعی را تهیه نمایید.

با برنامه Titanium Backup همچنین شما می توانید تا هر اپلیکیشن با حجم بالا یا مزاحمی را از دستگاه تان حذف کنید. عملکرد برنامه Titanium Backup بسیار دقیق بوده و قابلیت‌ هایی که ارائه می ‌کند با قابلیت ‌های سایر برنامه ‌های بک آپ معمولی و غیر روت قابل مقایسه نخواهد بود. پس امکان استفاده از برنامه Titanium Backup و بک آپ گرفتن جامع از اطلاعات و محتوای دستگاه اندرویدی، یکی از اصلی‌ ترین دلایل قانع کننده‌ موجود برای روت کردن گوشی اندرویدی به حساب می آید.

توقف و غیر فعال کردن تبلیغات با برنامه AdAway

همه می دانیم تبلیغات درون برنامه ‌ای یا تبلیغاتی که به واسطه سایت‌ های مختلف در مرورگر ارائه می ‌شوند بسیار آزار دهنده می باشند! آیا روشی وجود دارد که با استفاده از آن بتوانیم این تبلیغات را در دستگاه اندرویدی خود بلاک کنیم؟ در جواب به این سوال باید بگوییم که اگر گوشی یا تبلت اندرویدی شما روت شده باشد، می ‌توانید تمام تبلیغات مزاحم آن را متوقف یا غیر فعال کنید. برای این کار تنها کافی ست که اپلیکیشن ‌های مبتنی بر روت نظیر AdAway استفاده کنید. پس توقف و غیر فعال کردن تبلیغات در گوشی و تبلت اندرویدی هم از دیگر دلایل قانع کننده موجود برای روت کردن این دستگاه‌ ها به حساب می آید.

امکان تهیه بک آپ ناندروید با برنامه Online Nandroid Backup

حتما می ‌دانید اگر کاستوم ریکاوری در دستگاه اندرویدی شما نصب باشد، تهیه بک آپ ناندروید یا همان (NANDroid Backup)  تا چه اندازه حائز اهمیت می باشد! برای این کار در شرایط عادی باید گوشی خود را ریستارت کنید و وارد ریکاوری مد (Recovery Mode) آن شوید و سپس صبر کنید تا بک آپ ناندروید تهیه شود. در این شرایط است که استفاده از برنامه یا اپلیکیشن Online NANDroid Backup می ‌تواند ناجی شما باشد. با استفاده از این برنامه کاربردی شما دیگر نیازی به ورود به بخش ریکاوری نداشته و بک آپ ناندروید را از طریق خود اپلیکیشن انجام خواهید داد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع، توصیه می‌کنیم که تماسی با کارشناسان موبایل کمک برقرار کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.

تنظیم رنگ صفحه نمایش با برنامه CF.Lumen

درست است که نگاه کردن به صفحه نمایش گوشی یا تبلت در طول روز ممکن است مشکلی را برای شما ایجاد نکند. اما در هنگام شب و زمانی که می خواهید بخوابید و از گوشی خود استفاده می ‌کنید، نور آبی رنگ صفحه نمایش که با سایر رنگ ‌های آن ترکیب شده می‌ تواند منجر به آسیب رساندن به چشم شما شود و حتی بر روی  کیفیت خواب شما تاثیر بگذارد. خوشبختانه اگر گوشی یا تبلت اندرویدی خود را روت کنید و اپلیکیشن CF.Lumen را در آن نصب کنید، قادر خواهید بود به طور اتوماتیک وضعیت نور صفحه نمایش دستگاه را تنظیم کنید. این برنامه برای افرادی که نسبت به نور صفحه نمایش حساس هستند، می ‌تواند بسیار کاربردی بوده و از دلایل اصلی موجود برای روت کردن گوشی اندرویدی به شمار رود.

کاهش مصرف شارژ باتری از طریق اپلیکیشن Wakelock Detector

بسیاری از برنامه ‌ها یا اپلیکیشن‌ هایی که در گوشی اندرویدی شما نصب هستند یک ویژگی تحت عنوان WakeLock را به همراه خواهند داشت! این ویژگی که معنای لغوی “قفل بیدار باش” را به همراه دارد ویژگی است که سبب می ‌شود اپلیکیشن‌ ها بتوانند در پس زمینه دستگاه فعال باقی بمانند و هر زمان که نیاز باشد برای کاربر نوتیفیکیشن ارسال کنند. پس هم اکنون در گوشی شما اپلیکیشنی نظیر تلگرام از این ویژگی بهره می ‌برد. ولی آیا بهره‌ مندی تمام اپلیکیشن‌ ها به این ویژگی مناسب می باشد؟

فعال بودن قابلیت Wakelock بدین معنا ست که برنامه بهره‌ مند از آن دائما در حال به روز رسانی و همگام ‌سازی اطلاعات خود می باشد. پس کاملا طبیعی است که این امر منجر به مصرف انرژی و شارژ باتری دستگاه شود. پس بسیار کاربردی‌ تر می ‌شود اگر شما بتوانید دقیقا مشخص کنید که تمایل دارید کدام برنامه‌ ها ویژگی Wakelock را ارائه کننده و کدامیک از آن ‌ها این قابلیت را ارائه نمی کنند. با بهینه ‌سازی این امر و غیر فعال کردن قابلیت Wakelock برای اپلیکیشن ‌های غیر کارآمد می ‌توانید مصرف شارژ باتری آن را کاهش دهید. این کار با استفاده از برنامه‌ مبتنی بر روت Wakelock Detector قابل انجام می باشد.

تغییر اموجی ‌ها با برنامه Emoji Switcher

سلیقه ‌های افراد در مورد اموجی‌ های مختلف با یکدیگر متفاوت است. برای مثال بسیاری از کاربران گوشی ‌های سامسونگ، اموجی ‌های آن را دوست ندارند و برخی از کاربران هم تمایل دارند که از اموجی‌های iOS در دستگاه اندرویدی‌ شان استفاده نمایند! اما آیا این کار امکانپذیر است؟ خوشبختانه با روت کردن گوشی اندرویدی خود می‌ توانید برنامه ‌هایی مانند Emoji Switcher را در آن‌ نصب و از آن ‌ها استفاده نمایید. بنابراین این موضوع هم از دیگر قابلیت ‌ها و ویژگی‌ های جالبی به شمار می روند که ضمن روت کردن گوشی اندرویدی به دستگاه تان اضافه می شود.

چگونگی روت کردن گوشی در اندروید را مطالعه کنید.

 بهینه‌ کردن اتوماتیک حافظه و جلوگیری از اجرای برنامه ‌ها در استارتاپ با برنامه SD Maid

برنامه ‌هایی مانند برنامه SD Maid که تنها در شرایط روت بودن دستگاه اندرویدی قابل نصب و استفاده هستند، قابلیت ‌هایی را در اختیار کاربر قرار می‌ دهند که بی تردید می ‌توانند شما را برای روت کردن گوشی اندرویدی قانع کنند! یکی از قابلیت‌ های بسیار جالب و کاربردی برنامه SD Maid مربوط به جستجو و حذف اتوماتیک فایل ‌های به درد نخور ذخیره شده در حافظه دستگاه می‌ شود. برای مثال این برنامه اطلاعات اپلیکیشن‌ های حذف شده و فایل ‌های سیستمی غیر لازم را به طور اتوماتیک حذف خواهد کرد.

اپلیکیشن SD Maid علاوه بر بهینه‌ سازی اتوماتیک حافظه گوشی یا تبلت اندرویدی، امکان جلوگیری از اجرای برنامه ‌ها در استارتاپ یا زمان راه ‌اندازی دستگاه را هم فراهم کرده است. به این صورت علاوه بر افزایش سرعت عملکرد دستگاه می‌ تواند در میزان مصرف انرژی و شارژ باتری هم صرفه جویی نماید. بنابراین قابلیت ‌هایی که به آنها اشاره شد هم از دیگر دلایل قانع کننده موجود برای روت کردن گوشی اندرویدی به حساب می آیند.

فلش مستقیم فایل ZIP  با برنامه FlashFire

یکی دیگر از بهترین قابلیت ‌های ممکن را در اختیار کاربران دستگاه ‌های اندرویدی روت شده قرار می ‌دهد، برنامه یا اپلیکیشن FlashFire می باشد. با استفاده از این برنامه می ‌توانید به طور مستقیم فایل‌های ZIP را از طریق خود دستگاه فلش کنید. به بیان دیگر برنامه FlashFire نقش کاستوم ریکاوری (Custom Recovery) را ایفاء می ‌کند. این برنامه همچنین امکان نصب آپدیت فریمور را هم برای دستگاه‌ های اندروید روت شده، فراهم می کند. پس برنامه FlashFire و قابلیت‌ های آن هم از دیگر دلایل قانع کننده موجود برای روت کردن گوشی اندرویدی به شمار می رود.

کنترل عملکرد برنامه ‌های پس زمینه با برنامه Greenify

برنامه Greenify و قابلیت ‌هایی که به موجب آن ایجاد می گردد هم به قدری عالی هستند که نباید از آن‌ ها به سادگی گذشت! استفاده از برنامه Greenify در دستگاه‌ های اندرویدی روت نشده هم امکان پذیر است ولی ویژگی‌ ها و قابلیت ‌های اصلی این برنامه فقط در شرایطی ارائه می ‌شوند که دستگاه تان روت شده باشد. یکی از اصلی ‌ترین قابلیت ‌ها و ویژگی‌ های برنامه Greenify مربوط به امکان هایبرنیت (Hibernate) کردن اپلیکیشن‌ های پس زمینه دستگاه و کاهش مصرف شارژ باتری می باشد. این برنامه کاربردی همچنین قابلیت‌ های بسیار جالب دیگری مانند Aggressive Doze و Shallow Hibernation را هم ارائه خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قابلیت‌های برنامه Greenify و نحوه استفاده از آن می‌توانید تماسی با کارشناسان واحد پشتیبانی ما برقرار کنید و از آن‌ ها راهنمایی بگیرید.

تغییر ابعاد و اندازه نوشته و آیکون‌ ها با برنامه Texdroider

دستگاه‌ های اندرویدی به گونه ‌ای کالیبره شده‌ اند که سایز و اندازه نوشته‌ ها، آیکون ‌ها و آیتم ‌های موجود در آن یکسان بوده ولی آیا این امکان وجود دارد که اندازه و ابعاد نوشته، آیکون و آیتم ‌های مختلفی که به واسطه دستگاه اندرویدی نمایش داده می‌ شوند را تغییر داد؟ اگر گوشی یا تبلت اندرویدی خود را روت کنید، قادر به انجام این کار می‌ شوید. اپلیکیشن ‌هایی مانند Texdroider این امکان را ایجاد می ‌کنند تا نسبت به تغییر سایز و اندازه نوشته‌ ها، آیکون ‌ها و آیتم ‌های مختلف دستگاه اندرویدی روت شده خود اقدام کنید.

تخصیص اتوماتیک عکس به لیست مخاطبین گوشی با برنامه Social Contact Photo Sync

یکی دیگر از قابلیت ‌هایی که به موجب روت کردن گوشی اندرویدی در اختیار شما قرار می ‌گیرد به تخصیص اتوماتیک عکس به لیست مخاطبین دستگاه مربوط می ‌شود. بی شک شما هم در گوشی خود لیست طولانی از مخاطبین را ذخیره نموده ‌اید. اختصاص دادن یک عکس برای هر یک از این مخاطبین می ‌تواند اقدام بسیار جالبی باشد که البته انجام آن دشوار بوده و ممکن است از حوصله شما خارج باشد! برای رفع این مشکل می‌توانید گوشی خود را روت کنید و از برنامه Social Contact Photo Sync استفاده کنید! برنامه Social Contact Photo Sync  با جستجوی اتوماتیک در شبکه ‌های اجتماعی مختلف، عکس مناسبی را برای هر یک مخاطبین ذخیره شده در دستگاه اندرویدی شما پیدا کرده و آن را ضمیمه نام مخاطب در گوشی هوشمندتان خواهد کرد. این قابلیت بسیار جالب می باشد.

تغییر عملکرد بخش Recent Apps با برنامه Recently

در اندروید 5 هنگامی که به بخش Recent Apps یا “اپلیکیشن‌های اخیر” بروید، نوار جستجوی گوگل همواره در بخش بالایی صفحه نمایش داده می‌ شود! همچنین گوگل بستری را فراهم کرده که حتی پس از ریستارت شدن دستگاه هم اپلیکیشن ‌های موجود در این لیست باقی خواهند ماند. نبود دکمه “حذف تمام اپلیکیشن ‌ها” یا “Clear All” هم در این بخش از دیگر معایبی بود که منجر به انتقاد بسیاری از کاربران شده بود. خوشبختانه با روت کردن گوشی اندرویدی خود و نصب اپلیکیشن Recently می‌توانید عملکرد بخش Recent Apps یا “اپلیکیشن‌های اخیر” را شخصی ‌سازی نمایید. شما می ‌توانید با استفاده از این برنامه، نوار جستجوی گوگل را از بخش “اپلیکیشن‌ های اخیر” حذف کرده یا دکمه Clear All را به این بخش اضافه کنید.

پخش موزیک با هر موزیک پلیر با برنامه Music Mate

اگر آرشیو موزیک‌ های MP3 خود را در گوگل پلی موزیک (Google Play Music) آپلود کنید، می توانید هر زمان که تمایل داشتید نسبت به پخش آهنگ‌ های مورد علاقه خود اقدام کنید. اما متاسفانه حتی اگر از قابلیت “Pin to Device” هم استفاده کنید، نمی ‌توانید آهنگ‌ های مورد نظر را از طریق برنامه ‌های موزیک پلیر دیگر پخش کنید. در اینجاست که اگر دستگاه شما روت شده باشد و برنامه ‌ای مانند Music Mate در آن نصب شود قادر به رفع محدودیت مذکور می ‌شوید. با این برنامه شما می توانید موزیک ‌های مورد نظر را با حافظه گوشی همگام‌ سازی کنید و از طریق هر موزیک پلیر دیگری پخش کنید. نسخه رایگان برنامه Music Mate امکان همگام‌ سازی 50 آهنگ را ارائه کرده است ولی با خرید نسخه رسمی و پرداخت 3.99 دلار قادر به حذف این محدودیت خواهید شد.

فایروال پیشرفته و کنترل ارتباط اپلیکیشن ‌ها با برنامه AFWall+

برنامه AFWall+ یک برنامه بسیار قدرتمند است که شما می ‌توانید به عنوان یک فایروال پیشرفته و کنترل کننده ارتباط اپلیکیشن‌ های مختلف از آن استفاده نمایید. برنامه بسیار کاربردی مذکور در صورت روت کردن گوشی اندرویدی قادر به استفاده از آن می ‌شوید، شما را قادر می ‌کند تا دسترسی تک تک اپلیکیشن ‌های نصب شده در دستگاه به اتصال‌ هایی مانند بلوتوث، وای فای، شبکه موبایل دیتا، LAN  و غیره را کنترل کنید.

بازیابی فایل ‌های حذف شده با برنامه Undeleter

این احتمال وجود دارد که برخی به اشتباه یک فایل را از حافظه گوشی هوشمند خود حذف کنید. در این شرایط استفاده از برنامه ‌هایی مانند اپلیکیشن Undeleter که ملزم به روت بودن دستگاه است، می‌تواند نقش یک ناجی را برایتان ایفاء کند. با استفاده از این برنامه کاربردی در اغلب شرایط و به ویژه در شرایطی که هنوز گوشی هوشمندتان را ریستارت نکرده باشید و زمان زیادی از حذف اشتباه فایل مد نظر نگذشته باشد، قادر به بازیابی اطلاعات دستگاه می ‌شوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *