ترفند اندروید

خروج از حالت safe mode در اندروید

خروج از حالت safe mode در اندروید

خارج شدن از حالت safe mode در گوشی شیائومی در این مقاله شرح داده شده است. اگر به دنبال پاسخی برای این سوال هستید که چرا گوشی از حالت ایمن خارج نمی شود، ادامه مطلب را بخوانید.

اگر گوشی یا تبلت شما در گوشه پایین صفحه نمایش “حالت ایمن گوشی” (Safe Mode) را نشان می‌دهد، یا به نظر می‌رسد که در صفحه‌ای با عنوان “در حال دانلود” یا “حالت اودین” (Odin Mode) گیر کرده است، راه حال زیر به شما کمک خواهد کرد.

برای خروج از حالت safe mode گوشی:

  • دکمه پاور (روشن/خاموش) را فشار دهید و گزینه ریستارت (Restart) را انتخاب کنید.
  • به عنوان گزینه دیگر، دکمه کاهش صدا (Volume Down) و دکمه کناری (Side key) را همزمان برای 7 ثانیه نگه دارید.

اگر دستگاه شما همچنان پس از چندین بار ریستارت کردن، به طور مداوم به حالت امن بوت می‌شود، ممکن است مشکل فیزیکی در دکمه کاهش صدا وجود داشته باشد. لطفاً با کارشناسان واحد تعمیرات گوشی کوک موبایل تماس بگیرید. ضمن دریافت راهنمایی، دستگاه خود را برای تعمیر به شرکت ارسال کنید.

برای خروج از حالت دانلود (Download Mode):

اگر دستگاه شما در صفحه‌ای با عنوان “در حال دانلود” گیر کرده است، باید همزمان دکمه کاهش صدا (Volume Down) و دکمه پاور (Power) را برای 7 ثانیه نگه دارید.

حالت بازیابی اندروید (Android Recovery Mode):

اگر صفحه نمایش شما با متن ریز “بازیابی اندروید” (Android Recovery) را نشان می‌دهد، باید مراقب باشید. استفاده از این حالت به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، اما اگر در این حالت گیر کرده‌اید و نیاز به خروج دارید، دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

  • از دکمه افزایش صدا (Volume Up) یا کاهش صدا (Volume Down) برای هایلایت کردن گزینه “ریبوت سیستم اکنون” (Reboot system now) استفاده کنید.
  • برای تأیید انتخاب، دکمه پاور (Power) را فشار دهید.
خارج شدن از حالت Safe mode

خروج از حالت safe mode

روش های مختلفی برای قرار گرفتن گوشی اندرویدی شما در حالت ایمن گوشی وجود دارد ولی برای خروج از حالت safe mode  همیشه روش مشخصی وجود ندارد. این مسئله ممکن است به شدت خسته کننده باشد، مخصوصا برای کاربرانی که علاقه ی زیادی به کار کردن با ویژگی های مختلف گوشی خود ندارند.

اگر در میان گوشی های اندروید، ترجیح می دهید موبایل شیائومی داشته باشید، توصیه می کنم به فروشگاه ما مراجعه کنید و از جدیدترین گوشی های شیائومی دیدن نمایید.

خروج از حالت safe mode در اندروید

اگر شما هم جزء افرادی هستید که در دام safe mode افتاده اید، نگران نباشید. راهنمایی هایی که در ادامه بیان خواهیم کرد به شما کمک خواهند کرد تا مشکلات خود را حل کنید و گوشی خود را به حالتی که دوست دارید برگردانید.

همچنین بخوانید: حالت ایمن گوشی شیائومی چیست؟

علت قرار گرفتن در حالت safe mode android

معمولا وقتی اتفاق ناخوشایندی رخ دهد، گوشی به حالت safe mode می رود. این اتفاق ممکن است موجب از بین رفتن یک اپلیکیشن، خرابی در عملکرد سیستم اصلی یا حمله ی برخی از بد افزارها باشد.

به طور خلاصه، ممکن است گوشی شما خیلی اتفاقی به حالت ایمن گوشی برود.

کاربرد safe mode در اندروید همانند کاربرد آن را ویندوز است.

در حالت ایمن گوشی، فقط عملکردهای اصلی سیستم عامل فعال هستند و در این حالت، از اجرای برنامه هایی که در گوشی شما نصب نیستند، جلوگیری می شود. این حالت ابزاری است که تعمیرکاران در مراکز تعمیرات موبایل با استفاده از آن می توان ایرادهایی را که به وجود آمده اند، حل کنند.

ولی اگر هیچ ایراد و مشکلی وجود نداشته باشد، حالت ایمن گوشی باعث خواهد شد تا نتوانید از تمام قابلیت های گوشی یا دستگاه های دیگر خود استفاده کنید.

در ادامه روش های مختلفی برای خارج شدن از حالت Safe mode را بیان می کنیم.

چرا گوشی از حالت ایمن خارج نمی شود

گوشی اندرویدی شما ممکن است به دلیل یک برنامه شخص ثالث مخرب یا بدافزار در حالت ایمن گیر کند. در این حالت، فقط عملکردهای اصلی سیستم عامل فعال هستند و از اجرای برنامه‌هایی که در گوشی شما نصب نیستند، جلوگیری می‌شود.

برای خروج از حالت ایمن گوشی، باید برنامه‌های مشکوک را از گوشی خود حذف کنید. اگر با این روش مشکل حل نشد، می‌توانید گوشی خود را ریبوت کنید.

در زیر مراحل خارج شدن از حالت Safe mode گوشی سامسونگ توضیح داده شده است.

برای خاموش كردن حالت ايمن سامسونگ کارهای زیر را انجام دهید.

راه اندازی مجدد (restart) دستگاه

در بیشتر موارد و برای بیشتر کاربران، راه اندازی مجدد دستگاه، همان روشی است که به دنبال آن هستند. دستگاه خود را ریبوت کنید (خاموش و روشن کنید) و ببینید آیا مشکل باقی می ماند یا نه. دکمه Power را نگه دارید، گزینه ی Power Off را انتخاب کنید و 5 ثانیه گوشی خود را خاموش نگه داشته و دوباره روشن کنید.

خروج از حالت safe mode

خروج از حالت safe mode

 

به احتمال زیاد با این روش مشکل شما حل شده و از حالت safe mode خارج خواهید شد. اما اگر این روش عمل نکرد، روش های بعدی را امتحان کنید.

امتحان کردن پنل نوتیفیکیشن (Notification panel)

این روش در مورد همه ی گوشی ها هوشمند صدق نمی کند، اما برخی دستگاه ها در قسمت نوتیفیکیشن ها، نوتیفیکیشن safe mode دارند.

خروج از حالت safe mode

خروج از حالت safe mode

 

در این قسمت جستجو کنید تا گزینه Exit Safe Mode را بیابید.

روشن کردن گوشی به همراه نگه داشتن دکمه کاهش صدا

این روش در مورد خیلی از گوشی ها عمل نمی کند، اما بسیاری از کاربران گزارش کرده اند که با خاموش کردن دستگاه و سپس با نگه داشتن همزمان دکمه پاور (دکمه خاموش و روشن کردن گوشی) و دکمه کاهش صدا، می توانند از حالت safe mode خلاص شوند.

خروج از حالت safe mode

خروج از حالت safe mode

 

این روش ممکن است به جای اینکه مشکل شما را حل کند، مشکل جدیدی برای شما ایجاد کند. اگر دکمه صدای دستگاه شما شکسته شده باشد، ممکن است همیشه به هنگام ریبوت کردن گوشی، دکمه ی کاهش صدا نیز فشرده شده و گوشی همیشه هنگام ریبوت کردن به حالت Safe Mode برود. برای حل این مشکل باید گوشی خود را تعمیر کنید.

خارج کردن باتری

اگر گوشی شما یک باتری جدا شدنی دارد، می توانید از این روش برای خارج شدن از حالت safe mode استفاده کنید.

خروج از حالت safe mode

خروج از حالت safe mode

ابتدا دستگاه خود را خاموش کنید، در پشت دستگاه را بردارید و باتری را در آورید. در حدود یک دقیقه صبر کنید. سپس باتری را در جای خود قرار داده و دستگاه را روش کنید.

پاک کردن برخی از اپلیکیشن ها

اگر هیچکدام از روش های بالا عمل نکردند، احتمالا مشکلی در اپلیکیشن های خود دارید. هنگامی که یکی از اپلیکیشن های شما خطایی می دهد، گوشی شما به حالت safe mode می رود تا از تخریب گوشی شما توسط اپلیکیشن جلوگیری کند. در این حالت باید اپلیکیشن خطاکار را یافته و آن را پاک کنید.

خروج از حالت safe mode

خروج از حالت safe mode

اگرچه در حالت safe mode نمی توانید اپلیکیشن ها را اجرا کنید ولی می توانید آن ها را حذف کنید. از قسمت تنظیمات (settings)، لیست اپلیکیشن های دانلود شده را از قسمت Apps پیدا کنید. اپلیکیشن مورد نظر را انتخاب کرده  و با زدن Uninstall، آن را حذف کنید.

معمولا اپلیکیشنی که اخیرا دانلود کرده اید عامل رفتن دستگاه به حالت safe mode  است. بنابراین، با آخرین اپلیکیشنی که دانلود کرده اید شروع کرده و آن را حذف کنید، سپس گوشی خود را ریبوت کنید. اگر به هنگام روشن شدن، مجددا به حالت safe mode رفت، اپلیکیشن بعدی را انتخاب کنید و این کار را ادامه دهید تا هنگام ریبوت شدن دیگر به حالت safe mode نرود.

ریست تنظیمات کارخانه (Factory Reset)

این روش، احتمالا گزینه ی آخری است که امتحان می کنید، چون با این کار تمام اطلاعات داخلی ذخیره شده در دستگاه را از دست خواهید داد.

با انجام ریست تنظیمات کارخانه، دستگاه شما به تنظیمات اولیه ی خود باز خواهد گشت. این روش یک روش مطمئن برای بازگرداندن گوشی به حالت عادی است ولی تقریبا مانند آن است که گوشی جدیدی را خریده اید و باید تمام اپلیکیشن های خود را دوباره نصب کنید و اگر از تصاویر و اطلاعات خود پشتیبان گیری نکرده باشید، آن ها را از دست خواهید داد.

خروج از حالت safe mode

خروج از حالت safe mode

برای انجام این کار به قسمت Settings رفته و گزینه ی Backup & Reset را انتخاب کرده و سپس گزینه ی Factory data reset را انتخاب کنید. با انجام این کار یک یادآوری در صفحه تلفن ظاهر می شود و به شما یادآوری می کند که با انجام این کار، تمامی اطلاعات خود را از دست خواهید داد. این یادآوری را تایید کنید. هنگامی که  گوشی شما روشن شود، باید تمام تنظیمات آن را از اول انجام دهید. ولی بالاخره از دست safe mode راحت خواهید شد.

خارج شدن از حالت safe mode در گوشی شیائومی

چگونه گوشی شیائومی را از حالت safe mode خارج کنیم؟

برای خروج از حالت ایمن شیائومی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دکمه “پاور” (Power) را فشار دهید و نگه دارید تا گزینه “خاموش کردن” (Power off) ظاهر شود.
  • روی “خاموش کردن” ضربه بزنید، سپس روی “ریستارت” (Restart) ضربه بزنید.
  • گوشی شما ریستارت خواهد شد و نباید دیگر در حالت ایمن باشد.

به عنوان روش جایگزین برای خاموش کردن حالت ایمن شیائومی، می‌توانید مراحل زیر را امتحان کنید:

  • دکمه “پاور” را فشار دهید و نگه دارید تا گزینه “خاموش کردن” ظاهر شود.
  • روی “خاموش کردن” طولانی فشار دهید تا گزینه “ریبوت به حالت امن” (Reboot to safe mode) ظاهر شود.
  • روی “ریستارت” ضربه بزنید، و گوشی شما ریستارت خواهد شد و نباید دیگر در حالت امن باشد.

خارج شدن از حالت safe mode شیائومی به همین شکل ساده بالاست. بیایید حالت ایمن در شیائومی را بیشتر بررسی کنیم.

چگونه حالت ایمن گوشی شیائومی را خاموش کنیم

حالت ایمن گوشی شیائومی

رفتن به حالت safe mode در گوشی شیائومی، یک ویژگی خاص است که در تنظیمات MIUI یافت می‌شود. در ادامه، کاربرد و نحوه فعال یا غیرفعال کردن آن در گوشی‌های شیائومی، ردمی یا پوکو را توضیح می‌دهیم.

حالت ایمن گوشی به ما امکان می‌دهد تا یک بوت ویژه را شروع کنیم، که تنها سیستم عامل و برنامه‌هایی که هنگام خرید گوشی شیائومی ما نصب شده‌اند را بارگذاری می‌کند. به عبارت دیگر، با شروع safe mode شیائومی، گوشی هوشمند ما تنها برنامه‌های ضروری را بارگذاری می‌کند.

این حالت یک وضعیت موقتی برای گوشی هوشمند ما است و هیچ تغییر مهمی را روی دستگاه ایجاد نمی‌کند. خود حالت امن داده‌های ما را پاک نمی‌کند، فقط گوشی شیائومی ما را با بارگذاری موارد اساسی و ضروری برای عملکرد آن راه‌اندازی می‌کند.

حالت safe mode تنها برنامه‌های ضروری MIUI را شروع می‌کند.

با تشکر از این ویژگی، حالت امن به ما کمک می‌کند تا خطاهای احتمالی در گوشی شیائومی خود را که ناشی از نصب یک برنامه یا تغییر تنظیمات است، ردیابی کنیم. اگر در این حالت گوشی هوشمند ما هیچ خطا یا اشکالی را تجربه نکند، به این معناست که علت احتمالاً یکی از برنامه‌هایی است که ما نصب کرده‌ایم.

برای راه‌اندازی سیف مود شیائومی و رفتن به حالت safe mode در گوشی شیائومی، ردمی یا پوکو، تنها کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گوشی خود را کاملاً خاموش کنید.
  • آن را به طور عادی روشن کنید و زمانی که لوگوی MIUI ظاهر شد، دکمه کاهش صدا را فشار داده و نگه دارید تا سیستم به طور کامل بوت شود.
  • اگر گوشی شیائومی شما وارد حالت امن شده باشد، در گوشه پایین سمت چپ نمایش داده می‌شود.

همچنین، تعداد برنامه‌ها به شدت کاهش می‌یابد و تنها شامل برنامه‌هایی خواهد بود که به صورت پیش‌فرض نصب شده‌اند.

در غیر این صورت، یعنی اگر بخواهید از حالت امن گوشی شیائومی خود خارج شوید، تنها کافی است آن را ریستارت کنید. پس از خروج از حالت ایمن شیائومی، تمام برنامه‌ها و تنظیماتی که قبلاً انجام داده‌اید، دوباره در دسترس شما قرار خواهند گرفت.

سخن پایانی

روش هایی که در بالا بیان شد،  بهترین روش های خروج از حالت safe mode بود. بیشتر کاربران با خاموش کردن و روشن کردن مجدد گوشی می توانند از حالت safe mode خارج شوند، ولی برای برخی کاربران خارج شدن از این حالت ، می تواند تبدیل به یک مصیبت خسته کننده شود.

امیدوارم پاسخ این سوال که چرا گوشی از حالت ایمن خارج نمی شود را پیدا کرده باشید. اگر شما نیز برای خارج شدن از حالت Safe mode راه حل یا روش خاصی دارید، در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1- حالت امن یا safe mode در گوشی موبایل اندروید چیست؟

وقتی در حالت ایمن یا safe mode هستید، گوشی اندروید شما به طور موقت برنامه های شخص ثالث را از کار نمی اندازد. احتمالاً این بدین خاطر است که گوشی اندروید شما با خطای برنامه، تبلیغات، بدافزار یا برخی دیگر از مشکلات سیستم عامل روبرو شده است. از این حالت همچنین می توانید برای تشخیص هرگونه مشکل در گوشی اندروید خود استفاده کنید.

2- چرا تلفن من در حالت safe mode گیر کرده است؟

بررسی کنید ببیند آیا دکمه های مربوطه گیر کرده اند یا خیر. چرا که این مهمترین دلیل گیر کردن در حالت safe mode است. حالت ایمن معمولاً با فشار دادن و نگه داشتن یک دکمه هنگام شروع دستگاه فعال می شود. اگر یکی از این دکمه ها گیر کرده باشد یا دستگاه معیوب باشد گوشی در حالت Safe Mode شروع به کار می کند و همانجا گیر می کند.

3- چگونه در گوشی اندروید خود از حالت safe mode خارج شوم؟

روش های زیادی برای خروج از حالت امن یا سیف مود در اندروید وجود دارد که راحت ترین آنها شاید راه اندازی مجدد و یا همان ریستارت کردن گوشی است. دستگاه خود را خاموش و روشن کنید و منتظر بمانید ببینید آیا از حالت امن خارج شده اید یا خیر. دکمه پاور را نگه دارید، روی گزینه Power Off ضربه بزنید و 5 ثانیه گوشی خود را خاموش نگه داشته و دوباره روشن کنید.

4- نحوه غیر فعال کردن حالت safe mode در دستگاه های اندروید چگونه است؟

مراحل خروج از حالت safe mode روی دستگاه اندروید به شرح زیر است:
1- دستگاه خود را ریستارت کنید.
2- پنل نتیفیکیشن گوشی خود را چک کنید.
3- گوشی خود را ریبوت کنید
4- در صورت امکان باتری را بیرون بیاورید.
5- سعی کنید چندین برنامه که به ندرت از آن استفاده می کنید را حذف کنید
6- در آخر تنظیمات گوشی را به حالت کارخانه ریست کنید.

5- آیا حالت safe mode هر چیزی روی گوشی را حذف می کند؟

در این حالت هر چیزی از روی گوشی حذف نمی شود. در واقع در حالت safe mode تمام فایل های موقتی و داده های غیر ضروری و برنامه های اخیر پاک می شوند تا مشکل گوشی شما را رفع کرده تلفن اندروید شما را به حالت سالم در آورد.

6- به چه دلیل در گوشی اندروید از حالت Safe Mode استفاده می شود؟

حالت سیف مود برای کمک به پیدا کردن مشکل نرم افزاری و ویجت ها و برنامه های روی گوشی اندروید شما طراحی شده است، اما بخش هایی از گوشی شما را غیر فعال می کند. با فشار دادن و نگه داشتن دکمه های خاصی از گوشی حین راه اندزی، گوشی اندروید شما به حالت safe mode می رود.

7- چگونه در گوشی سامسونگ از حالت safe mode خارج شوم؟

برای خروج از حالت سیف مود، به سادگی گوشی سامسونگ خود را ریستارت کنید و طبق معمول ریبوت کنید. همچنین می توانید با نگه داشتن دکمه پاور، لمس و نگه داشتن آیکن power off و سپس ضربه روی آیکن safe mode از این حالت خارج شوید.

8- چگونه در گوشی موتورلا خود از حالت safe mode خارج شوم؟

برای خروج از حالت سیف مود در گوشی موتورلا مراحل ساده زیر را انجام دهید:
1- دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید تا منو ظاهر شود.
2- از روی منو، گزینه power off را انتخاب کنید.

9- آیا می توانم گوشی خود را در حالت safe mode رها کنم؟

حالت safe mode تنها برنامه های شخص ثالث را غیر فعال می کند، در این حالت هنوز می توانید با مخاطبین خود مکالمه داشته باشید، پیام متنی ارسال کنید و یا با نرم افزارهای از پیش نصب شده و مخصوص خود گوشی وبگردی کنید. از همه مهمتر اینکه، می توانید برنامه ها را حذف نصب کنید و یا تنظیمات دستگاه خود را تغییر دهید. اولین چیزی که شما در گوشی خود باید بررسی کنید این استکه آیا هنوز مشکل وجود دارد یا خیر.

10- آیا وقتی گوشی در حالت safe mode است می توانم مکالمه تلفنی دریافت کنم؟

وقتی گوشی شما در حالت سیف مود است، می توانید هم تماس بگیرید و هم به تماس های ورودی پاسخ دهید، دریافت و ارسال پیام های متنی نیز امکان پذیر است. اگر گوشی شما در حالت safe mode به درستی کار می کند به احتمال زیاد مشکل گوشی شما از برنامه های شخص ثالث است که با حذف نصب آنها مشکل حل خواهند شد.

مطالب مرتبط