ترفند اندروید

جلوگیری از ویروسی شدن دستگاه اندرویدی

جلوگیری از ویروسی شدن دستگاه اندرویدی

همانطور که می دانید امروزه متاسفانه دستگاه‌ های اندرویدی به شدت در معرض آلوده شدن به ویروس و بد افزارها (Malware)  قرار دارند. در این شرایط باید برای مقابله با این مسئله از راه های پیشگیری استفاده نمایید. در این مقاله قرار است نحوه جلوگیری از ویروسی شدن اندروید و آلوده شدن به بد افزار را آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

مقدمه‌

در حال حاضر در سراسر دنیا اندروید محبوب ‌ترین و پرکاربرترین سیستم عامل موبایلی جهان می باشد که قابلیت‌ های زیادی را در اختیار کاربران قرار می ‌دهد. بسیاری از افراد حتی بیشتر اقدامات مالی و تجاری خود را هم با گوشی ‌های هوشمندشان انجام می ‌دهند. فرض کنید که منبعی این چنینی مورد سوء استفاده افراد سودجو قرار بگیرد! در این صورت ممکن است موارد جبران‌ ناپذیری برای کاربر ایجاد شود. گسترش استفاده از تبلت و گوشی‌ های اندرویدی سبب شده تا افراد سودجو و هکرها به شدت بر روی این سیستم عامل و سوء استفاده از کاربران آن تمرکز کنند. مطمئناً در این شرایط شما برای حفظ حریم خصوصی خود و جلوگیری از جاسوسی اطلاعات دستگاه اندرویدی خود باید حتما به بعضی از مسائل امنیتی توجه کنید.

یکی از اصلی‌ ترین راه ‌هایی که افراد سودجو با استفاده از آن اطلاعات شخصی دستگاه تان را می‌ ربایند به ویروس و بدافزار مربوط می‌ گردد! هکرها یا توسعه دهندگان سودجو با ایجاد بد افزارها و ویروس های اندرویدی می ‌توانند به خطری جدی برای کاربران تبدیل شوند. پس شما باید همواره سعی کنید که دستگاه اندرویدی خود را از ویروسی شدن یا آلوده شدن به بد افزار دور نگه دارید. حال می خواهیم بدانیم که چگونه می ‌توانیم از ویروسی شدن اندروید و آلوده شدن به بد افزار جلوگیری کنیم؟ در ادامه به سه روش کاربردی و مناسب اشاره خواهیم کرد که با در نظر گرفتن آن ‌ها قادر به جلوگیری از ویروسی شدن اندروید و آلوده شدن به بد افزار هستید.

1) استفاده نکردن از منابع ناشناس برای دانلود اپلیکیشن ‌ها

گوگل پلی استور (Google Play Store) فقط منبع قابل اعتماد و رسمی است که شما می ‌توانید اپلیکیشن ‌های معتبر را دانلود کنید. پس استفاده از سایر منابع و سایت‌ ها برای دانلود اپلیکیشن یا برنامه‌ های اندرویدی ممکن است برای شما ریسک ‌های امنیتی و خطر ابتلا به ویروس یا بد افزار را به همراه دارد. متاسفانه به دلیل بعضی از محدودیت‌ ها، برخی مواقع کاربران با مشکلاتی در حین استفاده از گوگل پلی استور روبرو می ‌شوند. در این صورت می ‌توانید از بازار برای دانلود برنامه و بازی های مورد نظر خود استفاده کنید. بازار را می ‌توان بهترین، جامع‌ ترین و قابل اعتماد ترین منبع ایرانی دانسته که اپلیکیشن ‌های اندرویدی در آن در دسترس کاربران قرار گرفته اند، ولی با این حال بازار توسط گوگل تایید نشده است.

اپلیکیشن گوگل پلی

سیستم عامل اندروید به گونه ‌ای تنظیم شده که در شرایط عادی اجازه نصب اپلیکیشن ‌هایی که خارج از گوگل پلی استور دانلود شده باشند را نخواهد داد، ولی با فعال کردن گزینه Unknown Sources این دستور به دستگاه داده می‌ شود تا اپلیکیشن‌ های دانلود شده از منابع ناشناس را هم در خود نصب کند. پس اگر گزینه Unknown Sources در دستگاه شما فعال باشد و از منابع غیر معتبر برای دانلود فایل‌ های APK استفاده کنید، بی شک دستگاه تان بیش از پیش در معرض ابتلای به ویروس و بد افزار قرار خواهد گرفت. پس برای جلوگیری از ویروسی شدن اندروید و آلوده شدن به بد افزار فقط از گوگل پلی استور استفاده نمایید.

2) به روز رسانی سیستم عامل دستگاه

از دیگر مواردی که به شدت در قبال جلوگیری از ویروسی شدن اندروید و آلوده شدن به بد افزار موثر است به آپدیت یا به روز رسانی دائم سیستم عامل آن می گردد. شرکت ‌های سازنده دستگاه‌ های اندرویدی گاها آپدیت‌ های OTA را با اهداف امنیتی منتشر می ‌کنند. استفاده از این آپدیت ‌ها هم می‌ تواند لایه ‌های امنیتی دستگاه را تقویت کرده و به نوعی ضعف ‌هایی که پیش از یافته شده بود را رفع کند.

به روز رسانی سیستم عامل

به این ترتیب دستگاه شما از نظر امنیتی کاملا به روز خواهد شد و حتی بد افزارها و ویروس هایی که با استفاده از مشکلات و خلا پیشین قصد دزدیدن اطلاعات شما را داشتند، دیگر قادر به دستیابی به آن اطلاعات نیستند. پس برای جلوگیری از ویروسی شدن اندروید و آلوده شدن به بد افزار حتما دائما به روز رسانی هایی که به صورت OTA منتشر می ‌شوند را دانلود و نصب نمایید.

3) استفاده از یک آنتی ویروس قدرتمند و مناسب

شاید تصور کنید که اندروید نیازی به نصب آنتی ویروس ندارد! ولی به واقع این چنین نبوده و نصب و استفاده از یک آنتی ویروس مناسب و قدرتمند در گوشی اندرویدی شما می ‌تواند به شدت در راستای جلوگیری از ویروسی شدن اندروید و آلوده شدن به بد افزار موثر باشد. در حال حاضر آنتی ویروس‌ های زیادی برای اندروید ارائه شده‌ است. با مراجعه به گوگل پلی استور می ‌توانید به لیست این آنتی ویروس‌ ها دسترسی پیدا کرده و بهترین موارد موجود را انتخاب و دانلود کنید. آنتی ویروس ‌هایی مانند Kaspersky، McAfee، Avast  و غیره از موارد مناسبی هستند که می ‌توانید در دستگاه خود نصب کنید.

درباره ی ویروسی شدن گوشی های اندرویدی مطالعه کنید.

استفاده از یک آنتی ویروس قدرتمند

4) دقت کردن به دسترسی اپلیکیشن ‌ها  (App Permissions)

برنامه ‌هایی که دانلود می ‌کنید موظف می باشند که لیستی از دسترسی ‌های مورد نیاز خود را ارائه کنند. این لیست تحت عنوان “Permissions” ارائه می گردد و مشخص می ‌کند که اپلیکیشنی که قصد نصب آن را دارید، دقیقا به کدام بخش از منابع اطلاعاتی دستگاه اندرویدی دسترسی دارد. در صورتی که دیدید یک برنامه تمایل به دسترسی به بخش ‌ها یا اطلاعات عجیبی دارد، از دانلود آن برنامه صرف نظر نموده زیرا می ‌تواند آلوده به بدافزار یا ویروس باشد.

دسترسی اپلیکیشن ‌ها

nor

در اندروید مارشمالو می ‌توانید با رفتن به بخش تنظیمات و بخشی که با عنوان Apps Permissions ارائه شده است نسبت به بهینه ‌سازی دسترسی تمام برنامه‌ های نصب شده در دستگاه به بخش ‌ها و منابع مختلف بپردازید. این قابلیت به شدت می ‌تواند در راستای جلوگیری از ویروسی شدن اندروید و آلوده شدن به بد افزار موثر باشد. در نسخه ‌هایی از سیستم عامل اندروید که این ویژگی ارائه نشده، می ‌توانید از اپلیکیشن ‌هایی مانند MoboClean  استفاده نمایید. پس برای جلوگیری از ویروسی شدن اندروید و نصب بد افزار در آن حتما به دسترسی اپلیکیشن ‌ها توجه داشته باشید.

5) استفاده نکردن از شبکه‌ های وای فای رایگان

بسیاری از کاربران در مکان ‌هایی که در آن وای فای رایگان ارائه می‌ شود، سریعاً به آن شبکه وصل شده و از آن استفاده می کنند. اما آیا می ‌دانید که این شبکه‌ های وای فای گاها می‌ توانند ریسک بزرگی را برای شما داشته باشند؟ یک فرد سودجو یا هکر می ‌تواند با متصل شدن شما به شبکه وای فای مشابهی که او هم به آن متصل است، بسیاری از اطلاعات شخصی شما را به سرقت ببرد. شاید به این صورت وی نتواند مستقیما در دستگاه اندرویدی شما ویروس یا بدافزاری ارائه کرده، ولی می‌ تواند به اطلاعات خاصی در دستگاه تان دسترسی داشته باشد. پس اگر به مسئله امنیت اطلاعات دستگاه اندرویدی خود اهمیت می ‌دهید، تا حد امکان از شبکه‌ های وای فای رایگان استفاده نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *