ترفند اندروید

آشنایی با سسیتم عامل اندروید

آشنایی با سسیتم عامل اندروید

یکی از اساسی ترین مسائلی که قبل تهیه ی یک دستگاه اندرویدی بسیار مهم است آشنایی اولیه با سیستم عامل اندروید و نحوه استفاده مقدماتی از دستگاه‌ های مبتنی بر آن می باشد. این مورد به ویژه در صورتی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌ گردد که شخصی که اطلاعات کافی از تکنولوژی‌ های مدرن نداشته و می خواهد از این محصولات استفاده کند. پس با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید در حال حاضر سیستم عامل اندروید محبوب‌ ترین و پرکاربردترین سیستم عامل موبایلی دنیا به شمار می رود. تنوع محصولات اندرویدی به مراتب بیشتر بوده و کمپانی ‌های زیادی در زمینه طراحی و تولید این محصولات فعالیت دارند. همین طور استفاده از این محصولات در بین ایرانی ‌ها به شدت رواج پیدا کرده است و آمار نشان می ‌دهد که با گسترش استفاده از اپلیکیشن‌ های پیام ‌رسانی نظیر تلگرام، افراد مسن ‌تر خانواده هم به سمت استفاده از دستگاه‌ های اندرویدی رفته اند. درست است که این موضوع قابل تقدیر می باشد ولی مشکلاتی را هم به همراه خواهد داشت!

یکی از اصلی ‌ترین مشکلاتی که در این شرایط ایجاد می گردد به آشنا نبودن افراد مسن یا افراد تازه کار با سیستم عامل اندروید و نحوه استفاده مقدماتی از دستگاه‌های اندرویدی مربوط می شود. این افراد به دلیل آشنا نبودن با تکنولوژی‌ های مدرن حتی ممکن است در یادگیری مبتدی ‌ترین موارد حائز اهمیت برای استفاده درست از دستگاه ‌های هوشمند اندرویدی با مشکل روبرو شوند. پس در ابتدا باید به این نوع افراد توضیحات پایه ‌ای و مقدماتی را در مورد استفاده از دستگاه ‌های اندرویدی ارائه شود. ما در این مقاله قرار است که این دسته از افراد را با سیستم عامل اندروید و نحوه استفاده مقدماتی از دستگاه‌ های مبتنی بر آن آشنا نماییم.

آشنایی با سیستم عامل اندروید و راهنمای استفاده از دستگاه‌ های اندرویدی

مطمئناً می دانید که اندروید یک سیستم عامل موبایلی بوده و سبب می ‌شود که شما بتوانید با بستر سخت افزاری دستگاه ارتباط برقرار نمایید. به بیان ساده اندروید محیطی است که در گوشی خود آن را می بینید و احتمالا قابلیت ‌ها و گزینه ‌های موجود در آن شما را کمی سردرگم می ‌کند. ولی جای نگرانی نیست، زیرا که استفاده از سیستم عامل اندروید به مراتب ساده بوده و این موضوع یکی از ویژگی ‌های اصلی آن به حساب می آید. فرض کنید که یک دستگاه اندرویدی جدید را خریده اید. در ابتدا باید دستگاه را از جعبه خارج کنید و سیم کارت خود را جای خود قرار دهید. اگر گوشی هوشمند شما از بدنه ‌ای یکپارچه بهره‌ مند باشد، پنل پشتی آن قابل جدا سازی نیست و برای اتصال سیم کارت به دستگاه شیاری در اطراف آن تعبیه شده است. ولی اگر بدنه دستگاه تان یکپارچه نیست، احتمالا با خارج کردن پنل پشتی دستگاه می ‎‌توانید به شیار سیم کارت دسترسی پیدا کنید.

بعد از نصب سیم کارت، گوشی هوشمند خود را روشن نمایید. این کار با فشردن دکمه پاور (Power) دستگاه ممکن است. معمولاً گوشی ‌های هوشمند کلا دو یا نهایتا دو سه دکمه فیزیکی را شامل می ‌شود. دکمه فیزیکی بلند ارائه شده برای افزایش و کاهش صدا تعبیه شده است و دکمه کوچک ‌تر بی شک برای روشن و خاموش کردن دستگاه تعبیه شده است. پس از روشن شدن دستگاه با مراحلی مواجه می‌شوید که اصطلاحا به آن تنظیمات اولی گفته می‌شود. توصیه می ‌کنیم که در ابتدای امر سعی کنید که انجام این تنظیمات اولیه را به شخص دیگری واگذار کنید. البته نگاهی به این تنظیمات کنید و اگر متوجه محتوای آن می‌ شوید. خودتان این بخش را تکمیل کنید. در این بخش مواردی مانند ساعت، تاریخ، زبان دستگاه و … تعیین شده که بعداً هم قابل تغییر هستند.

بعد از انجام تنظیمات اولیه، تعامل اصلی شما با سیستم عامل اندروید و دستگاه اندرویدیتان شروع می ‌شود. در گام اول باید از قفل صفحه نمایش دستگاه عبور کنید. قفل صفحه نمایش دستگاه را با عنوان لاک اسکرین  (Lock Screen) هم می شناسیم. نحوه قفل گشایی اولیه از صفحه نمایش دستگاه‌ های اندرویدی مختلف می‌ تواند متفاوت باشد. برای مثال در گوشی ‌های سامسونگ تنها کافی ست که انگشت خود را بر روی نمایشگر قرار داده و کمی به سمت بالا بکشید. در دستگاه اندرویدی ما که از نسخه 4.4.2 سیستم عامل اندرویدی بهره‌ مند است، بازگشایی قفل نمایشگر با نگه داشتن انگشت خود بر روی صفحه نمایش و کشیدن آن به سمت راست انجام می‌ گردد.

بعد از باز شدن قفل صفحه نمایش دستگاه اندرویدی با صفحه ‌ای شبیه به تصویر زیر روبرو می ‌شوید. به آیکونی که با فلش آن را نمایش داده ‌ایم، دقت نمایید. این آیکون شما را به منوی برنامه ‌ها یا اپلیکیشن‌ های دستگاه هدایت خواهد کرد. به این منو اصطلاحا اپلیکیشن دراور (Application Drawer) هم می گویند.

اپلیکیشن دراور

در بخش پایینی صفحه نمایش سه علامت را مشاهده خواهید کرد. به ترتیب از سمت چپ شروع می ‌کنیم. آیکون فلش خمیده ‌ای که مشاهده می کنید آیکونی است که تحت هر شرایط شما را به بخش قبل برمی گرداند. مثلاً فکر کنید که با انتخاب آیکونی که در بخش قبلی اشاره کردیم وارد منوی برنامه ‌های دستگاه خود می شوید. حال اگر این فلش خمیده را انتخاب کنید، دوباره به صفحه اصلی دستگاه برگردانده خواهید شد. پس آیکون فلش خمیده مورد نظر آیکون “بازگشت به عقب” می باشد.

بخش هوم و برنامه های اخیر

در قسمت میانی، آیکون که شبیه به یک خانه است قرار گرفته است که تحت هر شرایطی شما را به صفحه اصلی دستگاه بر می‌گرداند. این آیکون را با لقب هوم یا Home می شناسیم. واژه Home که ما آن را هوم تلفظ می ‌کنیم در زبان انگلیسی به معنای خانه می باشد. شما تحت هر شرایط و در هر زمان با فشردن این دکمه به صفحه اصلی دستگاه انتقال داده خواهید شد.

ولی دکمه سمت راست که دو مستطیل پشت سر هم را نشان می ‌دهد با عنوان بخش Recent Apps یا “برنامه ‌های تازه اجرا شده” شناخته می ‌شود. با انتخاب این گزینه پنجره ‌هایی نمایان می ‌شوند. هر یک از این پنجره ‌ها مربوط به برنامه یا بخش خاصی از دستگاه هستند که به تازگی به آن مراجعه نموده اید. با استفاده از این قسمت به راحتی می ‌توانید بین بخش ‌ها و برنامه‌ های مختلف دستگاه اندرویدی خود جهش آنی داشته باشید.

در نهایت باید بگوییم که سه دکمه مورد نظر در برخی از دستگاه ‌های اندرویدی به صورت فیزیکی ارائه می ‌شوند. برای مثال سامسونگ در بعضی از محصولاتش  این سه دکمه را به طور فیزیکی ارائه کرده است، ولی برندهایی مانند سونی این سه آیکون را به عنوان دکمه لمسی در پنل نمایشگر دستگاه تعبیه کرده است. تحت هر دو شرایط نامبرده شده کارایی این سه دکمه کاملا شبیه به هم می باشد.

بعد وارد منوی برنامه ‌های دستگاه شوید. دکمه ‌ای که در ابتدای آموزش به آن اشاره نمودیم و شبیه به یک دایره بود و در بخش پایین و وسط تصویر قرار دارد شما را به این بخش منتقل خواهد کرد. با اجرای منوی برنامه ‌ها لیستی از برنامه‌ های نصب شده در دستگاه تان را خواهید دید. هر یک از آیکون ‌ها و گزینه‌ هایی که مشاهده می کنید یک برنامه هستند و کارایی ‌های خاصی را ارائه خواهند کرد.

یکی از گزینه ‌هایی که در منوی برنامه‌ های بیشتر دستگاه ‌های اندرویدی وجود دارد با عنوان Help نمایش داده شده است. این گزینه در صورت نیاز و مسلط بودن به زبان انگلیسی می ‌تواند مرجع راهنمای بسیار عالی برای استفاده بهینه و بهتر از دستگاه‌ های اندرویدی است.

آشنایی با رام گوشی و انواع آن را مطالعه کنید.

حال و در شرایطی که منوی برنامه ‌ها را اجرا کرده‌ باشید و آیکون ‌های متنوع ارائه شده در این بخش را مشاهده خواهید کرد، انگشت خود را بر روی صفحه نمایش قرار داده و به سمت چپ و راست ببرید. با انجام این کار مشاهده خواهید کرد که منوی برنامه‌ های دستگاه به طرفین هدایت خواهند شد. در لیست‌ آیکون ‌های ارائه شده به دنبال آیکونی باشید که شبیه به یک چرخ دنده می باشد. این آیکون با نام Settings شناخته و نشان داده می شود و مربوط به تنظیمات دستگاه اندرویدی می باشد. با استفاده از این بخش می ‌توانید تمام موارد مورد نیاز دستگاه از قبیل ظاهر، تاریخ، ساعت، زبان، برنامه‌ ها، اتصال به اینترنت و … را مدیریت نمایید. هنگامی که وارد بخش تنظیمات یا Settings دستگاه خود شوید با زیرشاخه ‌های مختلفی روبرو می‌ شوید که در ادامه کارایی بعضی از گزینه ‌های این بخش را به شما آموزش خواهیم داد:

بخش تنظیمات سیستم عامل اندروید

  • بخش : Wi-Fi این بخش به اتصال به شبکه اینترنت وای ‌فای مربوط می ‌شود.
  • بخش: Bluetooth  این قسمت به تنظیمات اتصال بلوتوث می باشد.
  • بخش Sound : در این بخش تنظیمات صوتی دستگاه از قبیل صدای زنگ هشدار، شدت آن و … قابل تنظیم است.
  • بخش Display: در این بخش تنظیمات صفحه نمایش دستگاه ارائه می شود.
  • بخش Apps: از طریق این بخش می ‌توان به مدیریت برنام ه‌ها یا اپلیکیشن ‌های نصب شده در دستگاه خود پرداخت.
  • بخش Language and Input: در این بخش می‌ توانید زبان دستگاه خود و صفحه کلید مجازی آن را تغییر بدهید.

پیشنهاد می ‌کنیم که در صورتی که با زبان انگلیسی آشنایی چندانی ندارید، وارد بخش Language and Input  شوید و در بخش Language زبان دستگاه خود را به حالت فارسی تغییر دهید. با انجام این کار تمام گزینه ‌های نامبرده شده به زبان فارسی نمایش داده می شوند و مطمئنا استفاده از آن ‌ها برای شما ساده ‌تر می شود.

یکی از آیکون ‌هایی که در منوی برنامه ‌های دستگاه تان می‌ توانید آن را پیدا کنید آیکونی است که شبیه یک سبد خرید سفید رنگ است و مثلث افقی بر روی آن ضمیمه شده است. این آیکون Play Store نام داشته و محلی است که برنامه ‌های رسمی سیستم عامل اندروید توسط شرکت گوگل در آن بررسی شده برای دانلود در اختیار کاربران دستگاه ‌های اندرویدی قرار داده می ‌شوند.

آیکون پلی استور

اگر بخواهید که برنامه یا اپلیکیشنی را از دستگاه اندرویدی خود حذف کنید کافی ست که انگشت خود را بر روی آیکون برنامه مورد نظر قرار داده و کمی نگه دارید. در این شرایط گزینه ‌هایی نمایان خواهند شد. به دنبال گزینه با عنوان Uninstall (حذف نصب) باشید. ممکن است نیاز باشد که این گزینه را لمس کرده و یا آیکون برنامه مورد نظر را به سمت آن کشیده و بر روی آن رها کنید. سپس گزینه Yes را انتخاب نمایید و بدین صورت برنامه مورد نظر از دستگاه حذف می ‌شود.

یکی از ویژگی‌ های جالب و اصلی دستگاه ‌های اندرویدی و سیستم عامل اندرویدی مربوط به آیکون ‌های جالبی است که با عنوان ویجت (Widget) شناخته می ‌شوند. کاربر می‌ تواند برای برخی از برنامه ‌های نصب شده بر روی دستگاه خود ویجت‌ هایی بسازید. ویجت ‌ها دارای ظاهری جالبی بوده و محیط گوشی یا دستگاه اندرویدی شما را زیباتر خواهند کرد. نحوه اضافه کردن ویجت به صفحات دستگاه اندرویدی ممکن است با توجه به برند تولید کننده آن متفاوت بوده ولی در بیشتر محصولات اندروید می‌ توانید با نگه داشتن انگشت خود بر روی نمایشگر یا کشیدن ناگهانی انگشت خود از پایین به سمت بالا به بخش تنظیمات و شخصی ‌سازی قالب ظاهری دستگاه و در نهایت اضافه کردن ویجت بروید.

ویجت ها در سیستم عامل اندروید

ویجت ‌ها قابلیت تغییر سایز و اندازه را داشته و برای تغییر سایز یک ویجت کافی ست که انگشت خود را بر روی آن قرار دهید و کمی نگه دارید تا چارچوب ابعادی آن نمایان گردد. حال می ‌توانید اندازه و ابعاد ویجت مورد نظر را تغییر داده و به اندازه دلخواه خود دربیاورید.

یکی از بخش ‌های بااهمیت دستگاه تان بخش نوتیفیکیشن ‌ها یا ارائه دهنده پیغام‌ های هشدار می باشد. برای بررسی این بخش و آشنایی با آن انگشت خود را بر روی بخش بالای صفحه نمایش دستگاه قرار داده و به سمت پایین بکشید. مشاهده خواهید کرد که نوار ابزاری نمایان می‌ گردد. این نوار ابزار در واقع همان نوتیفیکیشن بار می باشد. در این قسمت پیغام ‌های هشدار دستگاه و همچنین میانبرهایی برای دسترسی به برخی از تنظیمات دستگاه اندرویدی ارائه می‌ گردد که با کمی صبر و تأمل می ‌توانید با کارایی ‌های آن آشنایی بیشتری پیدا کنید.

بخش نوتیفکشن ها اندروید

اگر می خواهید از دوربین دستگاه خود استفاده نمایید، باید در منوی برنامه ‌های آن آیکون با شکل دوربین را انتخاب کنید. عموما این آیکون به صورت یک میانبر بر روی صفحه اصلی دستگاه ضمیمه شده است. شما می توانید تمام آیکون ‌های میانبر و ویجت ‌های نمایش داده شده در صفحات دستگاه اندروید ی خود را مدیریت کنید. همچنین قابلیت Google Now یا گوگل ناو هم از جمله قابلیت ‌های جالبی است که اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید می ‌توانید از آن استفاده نمایید.

برای برقراری تماس از لیست آیکون ‌های ارائه شده در بخش زیرین صفحه نمایش دستگاه و کنار منوی برنامه ‌ها گزین ه‌ای را انتخاب کنید که به شکل یک تلفن نشان داده شده است. آیکون شبیه به دفترچه موجود هم شما را به لیست مخاطبین دستگاه منتقل خواهد کرد . آیکون شبیه به پاکت نامه هم مربوط به بخش ارسال پیامک دستگاه اندروید مربوط می گردد. دقت کنید که شکل و رنگ این آیکون ‌ها ممکن است در دستگاه‌ های اندروید ی مختلف به شیوه متفاوتی ارائه شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *