آموزش تعمیرات اپل

آموزش تعویض ال سی دی آیفون XS Max

آموزش تعویض ال سی دی آیفون XS Max

عناوین این مقاله

آموزش تعویض ال سی دی آیفون XS Max در این مقاله به صورت تصویری و کامل صورت می گیرد.

آیفون ایکس اس مکس دارای بزرگترین صفحه نمایشی است که تا بحال آیفون استفاده کرده است. صفحه نمایش آیفون ایکس اس مکس از نوع رتینا سوپر اولد، خازنی با 16 میلیون رنگ در اندازه 6.5 اینچ، مساحت سطح 102.9 سانتی مربع با نسبت صفحه به بدنه 84.4 درصد است. این نمایشگر دارای رزولوشن 1242 × 2688 پیکسل، نسبت تصویر 19.5:9 و تراکم پیکسل تقریبا 458 پیکسل در هر اینچ است.محافظت از این ال سی دی با گلس گوریلا 6 شرکت کورنینگ مقاوم در برابر خراش و با روکش الئوفوبیک است. حداکثر روشنایی این نمایشگر 625 نیت است و از مشخصه های آن می توان به پشتیبانی از دالبی ویژن، HDR10، طیف رنگی عریض، قابلیت لمس سه بعدی، True-tone و نرخ تازه سازی 120 هرتز اشاره کرد.یکی از قابلیت های این نمایشگر وجود تنظیمات True Tone مناسب است که قادر به تصحیح خودکار تعادل رنگ سفید با استفاده از سنسور نور محیطی 6 کانال است. الگوریتم True tone مطابق با نور محیطی رنگ سفید را متعادل می کند باعث می شود که رندر رنگ های سفید و خاکستری دقیق تر شوند. این قابلیت با فیلتر نور آبی که اصطلاحا Night Shift نامیده می شود کاملا متفاوت است.صفحه نمایش آیفون ایکس اس مکس قطعه ای حساس است که بر اثر ضربه خوردگی، افتادن و یا فشار می تواند براحتی در معرض آسیب و خرابی قرار گیرد. در این مواقع صفحه نمایش تصویر ندارد، و ممکن است خطوط یا لکه های تیره و تار روی صفحه دیده شوند. پس از بررسی شکل ظاهری، و مشاهده ضربه خوردگی و آثار شکستگی در صفحه نمایش، ال سی دی را آزمایش کرده و پس از اطمینان از خرابی آن نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

کپسول گوشی + مجموعه سنسور متصل به پشت صفحه نمایش، در کارخانه روی آیفون شما نصب شده است و برای هر گوشی منحصربفرد می باشد. بنابراین هنگام تعویض، این مجموعه باید با دقت از روی ال سی دی قدیمی برداشته شده و روی ال سی دی جدید متصل شود. این شامل نورافکن (flood illuminator) است که بخشی از ویژگی بیومتریک تشخیص چهره را تشکیل می دهد. Face ID در صورتی که خراب و یا تعویض شده باشد، عملکرد سیستم تشخیص چهره را مختل خواهد کرد، بنابراین حین تعویض بیشترین دقت صورت گیرد تا به این سنسور آسیب وارد نشود. در صورتی که شکسته و یا خراب شده باشد تنها شرکت اپل می تواند عملکرد سیستم تشخیص چهره (Face ID) را بازیابی کند.

نکته: بعد از تعویض ال سی دی عملکرد True Tone غیر فعال می شود، حتی اگر از ال سی دی اورجینال اپل استفاده شود.

اگر در حین کار با مشکلی روبرو شدید، با متخصصان ما در کوک موبایل با شماره 67319-021 تماس بگیرید و مشاوره های لازم را جهت تعمیرات موبایل خود به صورت رایگان دریافت نمایید.

مدت زمان انجام کار: 1 ساعت و 30 دقیقه

سختی کار: متوسط

ابزار و وسایل مورد نیاز:

  1. پیچ گوشتی مخصوص باز کردن پیچ های پنتالوب گوشی های آیفون
  2. آی اُپنر
  3. کاردک یا قطعه مثلث شکل کوچک (6 کاردک)
  4. کاپ مکش دستی
  5. قاب باز کن (iSlack)
  6. اسپاتول
  7. پنس
  8. پیچ گوشتی مخصوص باز کردن پیچ های سه طرفه Y000 آیفون

مرحله 1- باز کردن پیچ های t1: آموزش تعویض ال سی دی آیفون XS Max

هشدار: قبل از اینکه شروع کنید، شارژ باتری آیفون خود را به زیر 25% خالی کنید. باتری لیتیوم یون فول شارژ اگر به اشتباه و به صورت اتفاقی با اشیاء نوک تیز مثل پیچ گوشتی ها و یا پنس برخورد کند می تواند منجر به انفجار و یا خطرات بالقوه شود.

  • قبل از باز کردن گوشی، ابتدا آن را خاموش کنید.
  • در لبه پایین گوشی های آیفون دو پیچ پنتالوب بلند 6.9 میلیمتری قرار دارد، با پیچ گوشتی مخصوص، آنها را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.

با باز شدن صفحه نمایش آیفون، واشرهای آب بندی و ویژگی ضد آب بودن دستگاه به خطر می افتد. قبل از اینکه به مرحله بعد بروید چند واشر آب بندی، آماده داشته باشید، و یا اگر گوشی را با همان واشرهای قبلی و یا بدون واشر آب بندی نصب و سرهم بندی کردید، حداقل مراقب باشید که آیفون دیگر در معرض آب قرار نگیرد.

مرحله 2- روی صفحه نمایش شکسته را با نوار چسب پهن بپوشانید

  • در صورتی که ال سی دی آیفون شما شکسته و گلس آن خرد شده است، ابتدا یک لایه نوار چسب پهن روی سطح آن بکشید، تا در حین تعمیر، تکه های شکسته گلس به پوست دست شما آسیب وارد نکند و نیز عملیات برداشتن صفحه نمایش بدون ایجاد مشکل اضافی و براحتی انجام شود.
  • یک لایه نوار چسب پهن روی صفحه بکشید و کل صفحه را بپوشانید.
  • ممکن است گلس تکه تکه شده باشد و قوام خود را از دست داده باشید، نوار چسب باعث می شود که گلس یکپارچگی خود را حفظ کند و هنگام اهرم کردن و یا برداشتن آن مشکلی ایجاد نشود.نکته: هنگام کار با گوشی هایی که نمایشگر آنها دچار شکستگی در سطح بالایی بوده است حتما از عینک ایمنی استفاده کنید.
  • اگر چسباندن کاپ مکش در مراحل بعد روی گلس شکسته سخت و غیر ممکن است، بجای کاپ یک لایه چسب را دور انگشت خود لوله کرده روی صفحه بزنید و صفحه را بلند کنید.

مرحله 3: روش باز کردن گوشی

لبه پایین آیفون را حرارت دهید، حرارت باعث شل شدن چسب زیر نمایشگر می شود و باعث می شود که راحت تر باز شود.

برای حرارت دادن از سشوار صنعتی، هیتر استفاده کنید و یا آی¬اُپنر که از پیش گرم شده است را به مدت یک دقیقه روی لبه پایین قاب آیفون قرار دهید تا چسب ها شل شوند.

مرحله 4- با استفاده از فنجان مکش قاب را بلند کنید.

  • نکته: دو مرحله بعدی نحوه استفاده از iSclack (قاب باز کن) را شرح می دهد. قاب باز کن وسیله ای است که اکثر تعمیرکاران برای باز کردن قاب از ان استفاده می کنند. اگر شما از این وسیله استفاده نمی کنید و یا تمایلی به استفاده از آن ندارید، دو مرحله بعدی را کنار بگذارید و از روش دیگری که در ادامه شرح خواهیم داد استفاده کنید.
  • قطعه پلاستیکی که در وسط قاب کش قرار دارد برای نزدیک کردن دو کاپ مکش به یکدیگر و اتصال محکم قاب به قاب کش استفاده می شود، در گوشی های بزرگتر، مثل آیفون ایکس آر به این قطعه نیازی نیست.
  • کاپ های مکش وسیله قاب کش را در نزدیکی لبه پایین آیفون قرار دهید، یکی از کاپ ها را روی پنل جلو و دیگری را روی پنل عقب بیندازید.
  • هر دو کاپ مکش را فشار دهید تا محکم به بدنه بچسبند.اگر گلس جلو و یا قاب پشت دچار شکستگی شدید و وسیع است، یک لایه چسب پهن برداشته و روی سطح شکستگی بیندازید و سپس کاپ ها را روی سطح چسب شده قرار دهید بچسبانید. معمولاً در جعبه ابزار قاب کش، چسب پهن گذاشته شده است.

مرحله 5- شکاف کوچکی ایجاد کنید

  • گوشی خود را محکم بگیرید و دستگیره های قاب کش را کمی فشار داده به هم نزدیک کنید تا صفحه نمایش از قاب عقب به آرامی جدا شود. نکته: سعی نکنید صفحه را به طور کامل جدا کنید، همین که شکاف کوچکی در لبه پایین ایجاد شود کافی است.
  • کاردک یا ابزار کوچک مثلث شکل را برداشته و نوک آن را در داخل شکاف ایجاد شده زیر صفحه نمایش قرار دهید.

مرحله 6- کاپ مکش دستی را وصل کنید.

اگر برای باز کردن قاب از کاپ مکش دستی (Single Suction) استفاده می کنید. پس از اینکه لبه های قاب را حرارت دادید، کاپ مکش را روی لبه پایینی صفحه قرار دهید، طوریکه که روی گلس چروک نیفتد. اگر گلس جلو و یا قاب پشت دچار شکستگی شدید و وسیع است، یک لایه چسب پهن برداشته و روی سطح شکستگی بیندازید و سپس کاپ را روی سطح چسب شده قرار دهید، این کار هم باعث می شود که کاپ مکش بهتر بچسبد و هم اینکه در هنگام باز کردن قاب، گلس یکجا بلند می شود. اگر چسب پهن موجود نبود می توانید به لبه کاپ مکش چسب مایع قوی بزنید و کاپ را به صفحه بچسبانید.

مرحله 7- دسته کاپ مکش را به آرامی به بالا بکشید

  • دسته کاپ مکش را محکم گرفته و به آرامی به بالا بکشید، هنگام کشیدن دسته کاپ، نیروی ثابت و یکنواختی اعمال کنید تا بین پنل جلو و قاب پشت، شکاف کوچکی ایجاد شود.
  • کاردک را برداشته نوک آن را در شکاف ایجاد قرار دهید.

نکته: چسب آب بندی نگهدارنده صفحه نمایش بسیار محکم و قوی است؛ برای جدا کردن چسب ها و ایجاد شکاف اولیه به نیروی قابل توجهی نیاز است. اگر برای باز کردن شکاف با مشکل مواجه شدید و چسب به قدری محکم است که نمی توانید پنل ها را از هم جدا کنید، ابتدا لبه ها را کمی حرارت داده و سپس به آرامی کاپ مکش را بالا و پایین کنید تا چسب آب بندی شل شده و شکاف ایجاد شود و بتوانید نوک کاردک را لای آن قرار دهید.

مرحله 8- چسب صفحه نمایش را جدا کنید

کاردک را در امتداد لبه چپ تا گوشه بالای گوشی بکشید و چسب در سمت چپ گوشی را جدا کنید.

نوک کاردک را خیلی به داخل گوشی فرو نکنید چرا که ممکن است به قطعات داخلی موبایل و یا کابل های منعطف در سمت چپ آسیب وارد کند. نوک کاردک باید تنها چند میلی متر و یا به اندازه لبه صفحه نمایش فرو برده شود.

مرحله 9- چسب لبه بالای گوشی را جدا کنید

کاردک را دوباره در لبه پایین آیفون وارد کنید و این بار به سمت بالا و لبه راست گوشی بکشید و چسب های سمت راست را نیز به طور کامل جدا کنید.

نوک کاردک را خیلی به داخل گوشی فرو نکنید چرا که ممکن است به قطعات داخلی و یا کابل های منعطف در سمت چپ آسیب وارد کند. نوک کاردک باید تنها چند میلی متر و یا به اندازه لبه صفحه نمایش فرو برده شود.

مرحله 10- چسب دور تا دور گوشی را جدا کنید

نکته: لبه بالای صفحه نمایش با چسب و با گیره متصل شده است.

کاردک را در گوشه راست صفحه نمایش بکشید، در حالیکه به آرامی می کشید و آن را به سمت پورت شارژ هدایت کنید.نکته: اگر نیروی زیادی وارد کنید، ممکن است گیره ها بشکنند. پس کاردک را با دقت هدایت کنید و صبور باشید.نکته: تاکید می کنیم که نوک کاردک را بیش از چند میلی متر فرو نکنید، سعی کنید تنها به اندازه عرض قاب کاردک را وارد کنید و به سنسور پنل جلو آسیب وارد نکنید.کاردک را نیز در طرف مقابل بکشید و بقیه چسب ها را نیز باز کنید.

مرحله 11- کاپ مکش را بردارید

  • با انگشت زائده کوچک روی کاپ مکش را بکشید و کاپ را از پنل جلو جدا کنید.
  • اگر از قاب کش استفاده می کنید و هنوز به آیفون متصل است، کاپ های را بلند کرده و قاب کش را بردارید.

مرحله 12- آیفون را باز کنید

  • آیفون را روی میز کار قرار دهید لبه سمت چپ پنل جلوی آیفون را با دست گرفته و به طور کتابی از روی قاب پشت گوشی باز کنید.
  • نکته: صفحه نمایش را به طور کامل از قاب پشتی جدا نکنید چرا که هنوز این دو پنل بوسیله چندین کابل منعطف به لاجیک بورد و به یکدیگر متصل هستند.
  • صفحه نمایش را که بلند کردید به یک جسم محکم مثلاً جعبه خود گوشی تکیه دهید.وقتی ال سی دی را بلند کردید مراقب باشید که در اثر افتادن آن روی کف، به کابل ها و اتصالات آسیب نرسد، بنابراین می توانید از جعبه کارتنی گوشی استفاده کنید و یا نهایتاً جسم سنگینی پشت آن بگذارید تا مانع از افتادن و تکان خوردن صفحه شود (به تصویر سوم دقت کنید)

مرحله 13- مجموعه صفحه نمایش

  • با استفاده از پیچ گوشتی چند سر Y000 چهار پیچ نگهدارنده براکت کاور لاجیک بورد را باز کنید.
  • دو پیچ 1.1 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره قرمز رنگ نشان داده شده است.
  • پیچ 1.5 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره نارنجی رنگ نشان داده شده است.
  • پیچ 3.7 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره زرد رنگ نشان داده شده است در سراسر عملیات تعمیر، هر پیچی را که باز می کنید آن را در الگوی پیچ ها قرار دهید و هر پیچ را طوری به ترتیب در الگو قرار دهید که هنگام بستن پیچ ها اشتباه نکنید و هر کدام را در جای خود ببندید.

مرحله 14- براکت را بردارید

با نوک پنس لبه های براکت را گرفته آن را بردارید.براکت ممکن است در جای خود، چسبیده باشد. به آرامی آن را بردارید اما نیروی زیادی بکار نبرید.در طی نصب مجدد، بهتر است به پاور آیفون اشاره کنید، گوشی را روشن کنید و قبل از اینکه چسب کاری و گوشی را ببندید عملکرد آن را امتحان کنید. سپس در ادامه گوشی را خاموش کنید و بقیه مراحل را انجام دهید.

مرحله 15 - اتصال باتری را جدا کنید

  • با استفاده از اسپاتول، یا ناخن، کانکتور باتری را به سمت بالا اهرم کنید و از سوکتش روی لاجیک بورد خارج کنید.نکته: سعی کنید به درزبند سیلیکونی مشکی اطراف آن و همچنین اتصالات بورد آسیبی وارد نشود. این درزبند اضافی، از ورود آب و گرد و خاک به داخل جلوگیری می کند.
  • کانکتور را کمی به سمت بیرون از لاجیک بورد خم کنید تا در حیت تعمیر از اتصال ناگهانی آن با سوکت جلوگیری شود و گوشی روشن نشود.

مرحله 16- پیچ نگهدارنده براکت کانکتور صفحه نمایش را باز کنید

  • با استفاده از پیچ گوشتی چند سر Y000 هر سه پیچ نگهدارنده براکت کانکتور صفحه نمایش را باز کنید.
  • دو پیچ 1.1 میلی متری را باز کنید. این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره قرمز رنگ نشان داده شده است.
  • پیچ 1.5 میلی متری را باز کنید. این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره قرمز رنگ نشان داده شده است.

مرحله 17- براکت را بردارید

با استفاده از پنس براکت را بردارید.

مرحله 18- کانکتور مجموعه سنسور پنل جلو را جدا کنید

با استفاده از نوک اسپاتول و یا ناخن، کانکتور مجموعه سنسور پنل جلو را جدا کنید.

مرحله 19- کانکتور کابل پنل اولد را جدا کنید

  • با استفاده از اسپاتول و یا ناخن، کانکتور کابل پنل اولد را جدا کنید.
  • برای نصب مجدد این مدل کانکتورها، ابتدا با دقت کانکتور را تراز کنید و از یک طرف فشار دهید تا با یک کلیک در جای خود قرار گیرد، سپس همین کار را برای طرف دیگر تکرار کنید. هرگز روی قسمت وسط کانکتور فشار وارد نکنید. اگر کانکتور به خوبی تراز نشده باشد و فشار داده شود، پین های آن خم شده و آسیب دائمی وارد می کند.
  • نوک اسپاتول را زیر کابل دیجیتایزر فرو برده و به آرامی آن را اهرم کنید تا از روی سوکتش آزاد شود.

مرحله 20- کابل دیجیتایزر را اهرم کنید.

  • نوک اسپاتول و یا ناخن خود را زیر کابل دیجیتایزر فرو برده و به آرامی آن را اهرم کنید تا از سوکتش آزاد شود.
  • اگر بعد از تعمیر و با تاچ صفحه، هر قسمت از صفحه نمایش کار نکرد، باتری را جدا کنید، سپس کانکتور آن را درست جا بزنید و مطمئن شوید که با کلیک در جای خود محکم شده است و دقت کنید که روی سوکت گرد و خاک و یا مانع خارجی دیده نمی شود.

مرحله 21- کابل منعطف مجموعه سنسور پنل جلو را بردارید.

  • کابل منعطف مجموعه سنسور پنل جلو به طور جزئی در جای خود چسبیده است.
  • با دقت کابل را بردارید تا چسب جدا شود.

مرحله 22 – مجموعه صفحه نمایش را بردارید.

  • لبه های صفحه نمایش را با دست گرفته و مجموعه پنل جلو را بلند کنید.
  • هنگام نصب مجدد به چسب های آب بندی اطراف لبه های صفحه نمایش دقت کنید. اگر لازم باشد چسب های قدیمی را برداشته و چسب جدید اضافه کنید.

مرحله 23 – بلندگو و مجموعه سنسور جلو

  • با استفاده از پیچ گوشی های مخصوص، هر 3 پیچ Y000 نگهدارنده بلندگو/مجموعه سنسور را باز کنید.
  • پیچ 1.4 میلی متری را باز کنید. جای این سه پیچ در تصویر مربوطه با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.
  • دو پیچ 1.5 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ نیز در تصویر مربوطه با دایره نارنجی رنگ نشان داده شده است.

مرحله 24- لبه بالایی بلندگو را با نوک اسپاتول به آرامی اهرم کنید

بلندگو در جای خود چسب زده شده و به طور جزئی محکم شده است.

لبه بالایی بلندگو را با نوک اسپاتول به آرامی اهرم کنید و به سمت دیگر کنار بزنید، پایین بیاورید و آن را از لبه بالایی صفحه نمایش دور کنید.

بلندگو هنوز با کابل های ریبان نازک متصل است. دقت کنید که این کابل را نکشید و به آن آسیب وارد نکنید.

مرحله 25- قسمت بالای صفحه نمایش را حرارت دهید تا چسب های نگهدارنده سنسورها شل شوند.

با استفاده از سشوار مو و یا هیتر و یا آی اُپنر که از قبل گرم کرده اید، به مدت 1 تا 2 دقیقه قسمت بالای صفحه نمایش را حرارت دهید تا چسب های نگهدارنده سنسورها شل شوند.

مرحله 26- لبه کاردک را زیر کابل منعطف زیر میکروفون قرار دهید و بکشید

  • با دقت لبه کاردک را زیر کابل منعطف زیر میکروفون قرار دهید و بکشید.
  • کاردک را به آرامی بپیچانید تا میکروفون جدا شود، مراقب باشید به کابل منعطف فشار وارد نشود و یا آسیب نبیند.
  • در صورت نیاز، از نوک اسپاتول استفاده کنید و میکروفون را از حفره اش در پنل جلو جدا کنید.

مرحله 27- کاردک را زیر کابل منعطف و زیر سنسور مجاورتی + ماژول نورافکن قرار بدهید و بکشید

  • از سمت چپ به راست شروع کنید، نوک کاردک را زیر کابل منعطف و زیر سنسور مجاورتی + ماژول نورافکن قرار بدهید و بکشید.
  • به آرامی مجموعه سنسورها را بلند کرده تا این ماژول از حفره اش در پنل جلو بیرون بیاید.

با دقت بلندگو را بلندکنید و همینطور نگه دارید تا تنها از دسترس دور شود. مراقب باشید حین کار کابل منعطف نازک را پاره نکنید

مرحله 28 - براکت کوچک را به سمت بالا بکشید و سنسور نور محیطی را از سوکتش خارج کنید

با نوک پنس، براکت کوچک را گرفته مستقیم به سمت بالا بکشید و سنسور نور محیطی را از سوکتش خارج کنید.

مرحله 29 – سنسور نور محیطی را بردارید.

  • اگر کل سنسور نور محیطی را با موفقیت برداشتید (همانطور که در تصویر اول نشان داده شده است) مرحله بعدی را ادامه دهید.
  • همانطور که در تصویر دوم نشان داده شده است، اگر نوار دیفیوزر سفید رنگ جدا شده و در صفحه نمایش گیر کرده است، با استفاده از تیغه نازک و یا ابزار اهرم آن را در امتداد لبه بالایی اهرم کرده و بیرون بکشید.

در هنگام نصب، ابتدا دیفیوزر را به صفحه نمایش نصب کنید، اطمینان حاصل کنید که در جهت درست خود نصب شده است (طرف جلو در تصویر اول نشان داده شده است و طرف عقب در تصویر سوم نمایش داده شده است)

سپس، سنسور نور محیطی را بالای دیفیوزر نصب کنید. ابتدا سنسور را در موقعیت درست خود نگه دارید، سپس پیچ های نگهدارینده بلندگو و یا مجموعه سنسور را در جای خود انداخته محکم کنید، وقتی پیچ ها محکم و سفت شدند، سنسور در جای خود قرار گرفته و به درستی کار می کند.

مرحله 30- لبه بلندگو (کپسول گوشی) و مجموعه سنسور جلو را گرفته بردارید

  • با استفاده از پنس، لبه بلندگو (کپسول گوشی) و مجموعه سنسور جلو را گرفته بردارید.
  • با استفاده از پنس، لبه بلندگو (کپسول گوشی) و مجموعه سنسور جلو را گرفته بردارید.در هنگام نصب، موقعیت ماژول پلاستیکی سیاه رنگ را که حاوی قطعات زیر است را بررسی کنید:سنسور مجاورتی که در تصویر دوم با دایره قرمز رنگ نشان داده شده استنورافکن که در تصویر دوم با کادر نارنجی رنگ نشان داده شده است.
  •  این ماژول باید طوری در جای خود قرار گیرد که این قطعات، مانع از چسب کاری نشوند. جای این ماژول در تصویر دوم با رنگ زرد مشخص شده است.

متن این مقاله آموزشی از صفحه رسمی ifixit برای تعمیر گوشی آیفون XS Max  گرفته شده است.

 

قطعات تعویضی جدید خود را با قطعات اصلی مقایسه کنید – چک کنید قطعه ای از قلم نیفتاده باشد، قبل از نصب جای چسب های قدیمی را تمیز کنید و سپس از چسب جدید استفاده کنید.

برای نصب و اتصال قطعات، مراحل بالا را از آخر به اول (برعکس) انجام دهید.

برای دفع زباله های الکترونیکی و قطعات معیوب از دستورالعمل مربوطه (R2) یا مشابه استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *