ترفند اندروید

ترفند‌ عکاسی با دوربین دوگانۀ گوشی‌ هوشمند

ترفند‌ عکاسی با دوربین دوگانۀ گوشی‌ هوشمند

شرکت‌های بزرگی همچون اپل، ال‌جی و هواوی ، برای دوربین های گوشی خود، لنزهای دوگانه طراحی کردند. طولی نکشید تا بقیه کمپانی‌ها نیز از این شرکت‌ها الگو برداشتند. البته نحوۀ استفاده از لنز دوگانه در گوشی‌ها متفاوت است مثلا: در هواوی p9، یکی از لنزها عکس‌های سیاه و سفید می‌اندازد، تا اطلاعات بیشتری دربارۀ نور محیط به ‌دست بیاورد. اما در آیفون 7پلاس، شما از زوم اپتیکال دوبرابر بهره‌مند هستید و کارتان را برای عکاسی از فاصلۀ نزدیک راحت می‌کند. در حقیقت یک لنز آن، واید است و دیگری تله‌.

تا اینجا اطلاعات کلی دربارۀ این لنز‌ها پیدا کردیم، اما چگونه می‌توان با این دوربین دوگانه عکس بهتری گرفت؟

حالت پرتره، تحولی برای عکس‌های پروفایلی

ترفند‌ عکاسی با دوربین‌ دوگانۀ گوشی‌ هوشمند

ترفند‌ عکاسی با دوربین‌ دوگانۀ گوشی‌ هوشمند

باید از آی‌اواس 1/10 و آیفون 7 پلاس تشکر کنیم که از حالت پرتره استفاده کرد. در این حالت زمینۀ سوژه به‌طور خودکار تار شده و افکتی به عکس می‌دهد که به «بوکه» معروف است. این تکنولوژی هنوز جای پیشرفت دارد اما عکس‌های فوق‌العاده‌ای با این حالت می‌توان انداخت.

روی مود پرتره بروید و کادر خودتان را تنظیم کنید. اگر لازم باشد، گوشی شما می‌گوید که لازم است کمی جابه‌جا شوید و یا پیشنهاد می‌دهد که نور محیط اگر بیشتر شود، بهتر است.

با اینکه در حالت پرتره عکس‌های خوبی می‌توان گرفت اما توقع معجزه از این حالت نداشته باشید. ترکیب‌بندی عکستان را تا آن‌جا که می‌توانید ساده انتخاب کنید، سعی کنید سوژه به‌وضوح قابل تشخیص باشد، در غیر این صورت ممکن است سوژه را به جای زمینه، تار کند. در عکس بالا، تیغ‌های کاکتوس، باعث گمراهی دوربین شده‌اند.

چندین بار بر نقاط مختلف صفحۀ آیفون بزنید تا علامت خورشید مشخص شود. از تصاویر ایجاد شده با نوردهی‌های متفاوت، یکی را انتخاب و عکس را ثبت کنید.

استفاده از بزرگ‌نمایی(زوم) اپتیکال

ترفند‌ عکاسی با دوربین‌ دوگانۀ گوشی‌ هوشمند

ترفند‌ عکاسی با دوربین‌ دوگانۀ گوشی‌ هوشمند

زوم کردن با زوم اپتیکال در آیفون 7پلاس، اصلا سخت نیست. فقط باید علامت 1x زیر دکمۀ شاتر زده و به همین راحتی دوبرابر به سوژه نزدیک شده‌اید.

در همۀ این موارد، گرفتن عکس خوب به تعداد زیادی فاکتور بستگی دارد. در این حالت هم که دوربین زوم شده است، باید مراقب لرزش دستتان باشید و بیش از حالت عادی دوربین را ثابت نگه دارید. شاید بعد از چند بار عکس گرفتن با زوم دوبرابر، به این نتیجه برسید که حمل یک سه‌پایه، و قراردادن گوشی روی آن، کیفیت و وضوح عکس‌هایتان را چند برابر می‌کند. ولی اگر سه‌پایه ندارید نگران نباشید. ذهن خلاق شما از هر جسمی می‌تواند سه پایه بسازد. میز، صندلی، گلدان و یا حتی شانۀ دوستتان می‌تواند سه‌پایه شما باشد. فقط مراقب باشید وقتی گوشی را روی سه‌پایۀ خلاقتان گذاشتید، کسی آن را ندزدد.

اگر گوشی شما زوم دیجیتالی دارد، می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید. در این مدل زوم، عکستان را برش می‌زند، درنتیجه توقع وضوح و شفافیت در عکستان نداشته باشید.

استفاده از فوکوس در گوشی های اندروید

ترفند‌ عکاسی با دوربین‌ دوگانۀ گوشی‌ هوشمند

ترفند‌ عکاسی با دوربین‌ دوگانۀ گوشی‌ هوشمند

تکنولوژی دوربینهای دوگانه در گوشی هایی که سیستم عامل اندرویدی دارند، مانند HTC، LG، Huawei، کمی متفاوت است. صحبت کلی دربارۀ گوشی‌های اندروید با این تفاوت‌ها کمی دشوار است.

پیشنهاد می‌کنیم در وقت مناسب، هنگامی که نمی‌خواهید عکس مهمی ثبت کنید، به سراغ هزاران گزینه‌ای بروید که گوشی اندرویدیتان در اختیارتان گذاشته است.

برای مثال در هواوی p9، می‌توانید به حالت «بوکه» بروید، در این حالت زمینۀ تصویر تار می‌شود. کافی است آیکون دیافراگم که شبیه دور بین کوچک است و در گوشۀ سمت چپ تصویر قرار دارد، بزنید.

حالت بوکه، فقط موقع عکس‌برداری امکان‌پذیر است، و باید عکس به صورت افقی گرفته شود. اندازۀ عمق میدان را هم می‌توانید تغییر دهید.

قابلیت دیگر دور بین هواوی، تغییر و تنظیم فوکوس موبایل، بعد از انداختن عکس است. برای همۀ ما پیش آمده که بخواهیم تمرکز عکس را تغییر دهیم اما تصویر ثبت شده و تمام شده محسوب می‌شود ولی در هواوی امکان تغییر فوکوس وجود دارد.

وقتی عکس را در گالری گوشیتان باز کردید، شبیه همان آیکونی که در هنگام عکاسی برای فوکوس وجود دارد، می‌بینید.

در گوشی‌های ال‌جی و هواوی ، مود و حالت قدرتمند manual وجود دارد. تنظیم نور، فوکوس و بقیه ویژگی‌های دور بین‌ های حرفه‌ای بدون برنامۀ اضافه‌ای در اختیار شما قرار دارد.

از برنامه‌های کمکی استفاده کنید

ترفند‌ عکاسی با دوربین‌ دوگانۀ گوشی‌ هوشمند

ترفند‌ عکاسی با دوربین‌ دوگانۀ گوشی‌ هوشمند

دانلود چنین برنامه‌هایی ما را با دنیای عجیبی آشنا می‌کند و شما بدون هیچ زحمتی عکس‌های فوق‌العاده می‌گیرید.

با معرفی لنزهای دوگانه توسط آیفون، چنین برنامه‌هایی تلاش کردند تا ویژگی‌ و قابلیت‌های مخصوص این دور بین‌ها را اضافه کنند. اگر بخواهیم از دو برنامۀ عالی در این زمینه نام ببریم باید به camera+ و filMIC PRO اشاره کنیم.

گاهی شما می‌خواهید فقط از لنز واید و یا لنز تلۀ گوشیتان استفاده کنید. خود آیفون اجازۀ چنین کاری را به شما نمی‌دهد. اما این برنامه‌ها، نه تنها به شما قدرت انتخاب لنزتان را می‌دهد، بلکه می‌توانید سرعت شاتر و حتی ایزو را خودتان تنظیم کنید.

توسعه‌دهندگان برنامه‌های اندرویدی نیز تلاش‌هایی در این زمینه کرده‌اند. عموما برنامه‌هایی که خود کمپانی‌های سازنده گوشی ارائه می‌دهند، قابلیت‌های محدودی دارند که می‌توانید با آن‌ها لذت داشتن دور بین دوگانه را لمس کنید.

دنیای حالت‌های دوربین خود را دریابید

ترفند‌ عکاسی با دوربین‌ دوگانۀ گوشی‌ هوشمند

ترفند‌ عکاسی با دوربین‌ دوگانۀ گوشی‌ هوشمند

بی‌شک گوشی‌های اندرویدی، در توسعۀ مود و حالت‌های متفاوت دوربین، از اپل بسیار جلوتر بوده و حالت‌های بسیار متنوعی را در اختیار طرفدارانش می‌گذارد.

در گوشی‌های هواوی P9، می‌توانید حالتی به نام مونوکروم را ببینید که به شما اجازه می‌دهد از لنز سیاه و سفید این گوشی استفاده کنید تا عکس‌هایی با وضوح و کیفیت بیشتری داشته باشید.

ال‌جی نیز در مدل‌های G5 و V20، امکان استفاده از لنزها را به طور مجزا به شما می‌دهد.

شاید شما هیچ‌وقت از چنین قابلیت‌هایی استفاده نکنید اما اگر از چنین دور بین جالبی بهره‌مند هستید، بهتر است آگاهی کلی درباره‌اش داشته باشید.

جهت مشاهده بهترین اپلیکیشن های دوربین عکاسی با اندروید می توانید به سایت مراجعه کنید.

مطالب مرتبط