چهره های فناوری

بیوگرافی جانی آیو

بیوگرافی جانی آیو

جانی آیو (سر جاناتان آیو) ، طراح صنعتی بریتانیایی و مدیر اجرایی شرکت اپل است که مسئولیت طراحی کامپیوترهای سریع و قدرتمند و در عین حال جذاب را بر عهده داشت.

زندگینامه جانی آیو

جانی آیو در 27 فوریه سال 1967 در چینگفورد لندن به دنیا آمد. پدر او مدرس دانشگاه و نقره ساز حرفه ای بود و نقش زیادی در تربیت آیو داشت. پدر بزرگ آیو یک مهندس بود. آیو دوران ابتدایی را در مدرسه ی چینگفورد گذراند و سپس وارد دبیرستان والتون در استنفورد شد. در دوران دبیرستان علاقه زیادی به ماشین ها داشت و همین علاقه باعث شد تا او شغل آینده خود یعنی طراحی را انتخاب کند.

آیو مهارت های فنی و ترسیم را از پدرش به ارث برده است و از سن 14 سالگی علاقه ی زیادی به طراحی و ترسیم داشت. او همیشه دلش می خواست تا رویاهای خود را دنبال کند ولی دقیقا نمی دانست که چه چیزی را طراحی کند. آیو به طراحی های مختلفی از جمله طراحی مبلمان و طلا و جواهرات تا طراحی ماشین و قایق علاقه داشت.

بیوگرافی جانی آیو

تحصیلات جانی آیو

جانی آیو؛ در نهایت، پس از ملاقات با برخی از کارشناسان طراحی، تصمیم گرفت تا یک رشته حرفه ای در زمینه طراحی محصولات بگذراند. آیو رشته هنر و طراحی را در دانشگاه پلی تکنیک نیوکاسل (دانشگاه نورث همپتن کنونی) انتخاب کرد. سمعکی که او طراحی کرد در موزه طراحی لندن به نمایش درآمد. به تدریج به تکنولوژی علاقمند شد. او نمی توانست نکات فنی کامپیوترها را به راحتی بفهمد ولی با کامپیوترهای مک اپل، احساس راحتی بیشتری می کرد و همین باعث شد تا مهارت های طراحی خود را در زمینه طراحی کامپیوتر افزایش دهد.

بیوگرافی جانی آیو

شرکت تانگرین

 در سال 1989 جانی آیو پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، در یک استارت آپ طراحی در لندن با نام تانگرین مشغول به کار شد. این شرکت محصولات متنوعی مانند اجاق مایکروویو، توالت، دریل و مسواک طراحی می کرد. نا امیدی آیو پس از طراحی یک توالت به اوج خود رسید، چرا که رئیس شرکت این کار آیو را بسیار پر هزینه و بیش از حد مدرن می دانست و آن را نپذیرفت. اپل از مشتریان شرکت تانگرین و از مشتریان مورد علاقه آیو بود. در ابتدا آیو برای شرکت اپل مشاوره می داد ولی مدتی بعد، اپل از آیو درخواست کرد تا به صورت تمام وقت در این شرکت کار کند.

اپل

در سال 1992 اپل از آیو درخواست کرد تا به صورت تمام وقت با این شرکت کار کند و او نیز پذیرفت، اما تاثیر واقعی طراحی های آیو پس از بازگشت دوباره استیو جابز به شرکت اپل در سال 1997، نمود پیدا کرد.

آیو از سال 1997 با عنوان معاون طراحی صنعتی اپل و با اعتقاد به این که کامپیوترها به عضو مهمی در زندگی افراد تبدیل شده است، ماشین هایی شیک، قابل لمس و قابل نمایش را طراحی کرد. سهولت و سادگی استفاده، از کلمات کلیدی آیو بودند که با اهمیت دادن زیاد به جزئیاتی که اغلب نادیده گرفته می شوند، به دست آمد.

برای مثال طراحی آیو برای آی مک در سال 1998، با رنگ های آب نباتی مات و سطح بیرونی پیشرفته و فریبنده بر روی هسته کاربردی که آن نیز محصولی با طراحی فوق العاده بود، مشتریان و منتقدان را مدهوش می ساخت. همچنین در این طراحی، شکل پردازنده تغییر کرده بود تا با پوسته رنگی دستگاه متناسب شود و با این کار، فضایی که کامپیوتر اشغال می کرد به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده بود. پس از فروش دو ملیون آی مک در سال 1998، اپل به اولین سال سود دهی پس از سال 1995 رسید. طراحی های بعد آیو، از تلاش های مستمر او برای به حداکثر رساندن کارایی و راحتی کاربر حکایت می کنند.

 

بیوگرافی جان آیو

 

آیو به طراحی محصولات معروفی مانند پخش کننده قابل حمل MP3 آیپد (که برای اولین بار در سال 2001 معرفی شد) و آیفون (در سال 2007) پرداخت. او در سال 2005، معاون ارشد طراحی صنعتی اپل شد. آیو یک دفتر طراحی در اپل دارد که در این دفتر بر کار تیم طراحی خود نظارت می کند و تنها طراح اپل است که دفتر خصوصی دارد.  فقط تیم اصلی او که 15 نفر از انگلستان، ایالات متحده، ژاپن، استرالیا و نیوزلند هستند و نزدیک دو دهه است که با هم کار می کنند، و مدیران ارشد اپل اجازه رفتن به دفتر خصوصی آیو را دارند، و حتی فرزندان آیو نیز اجازه ندارند به دفتر کار پدر بروند، چرا که در این دفتر تمامی مفاهیم و نمونه های اولیه وجود دارند. جابز در جایی گفته بود که “آیو پس از من، قدرتمندترین فرد در اپل است.”

در 29 اکتبر سال 2012، اپل اعلام کرد که جانی آیو علاوه بر رهبر طراحی صنعتی اپل، رهبری و هدایت رابط انسانی را هم بر عهده خواهد داشت.

در 26 مه سال 2015، آیو به سمت مدیر ارشد طراحی اپل ارتقا یافت. او در حال حاضریکی از 4 مدیران ارشد اپل است. در 8 دسامبر 2017 اپل اعلام کرد که آیو دوباره مسئولیت مستقیم طراحی صنعتی محصولات شرکت را بر عهده خواهد گرفت.

بیوگرافی جانی آیو

دانشکده ی سلطنتی هنر

جانی آیو در سال 2009، مدرک افتخاری از دانشکده سلطنتی هنر را دریافت کرد.در 25 ماه مه سال 2017 اعلام شد که آیو به مدت پنج سال به عنوان رئیس دانشکده سلطنتی هنر انتخاب شده است.

موزه طراحی لندن در سال 2003، عنوان طراح سال را به آیو اختصاص داد. در سال 2008، او برنده جایزه معتبر طراحی از D&AD شد. آیو در سال 2006 نشان فرمانده امپراتوری بریتانیا و در سال 2012 نشان افسر امپراتوری بریتانیا را دریافت کرد.

زندگی شخصی

جانی آیو در سال 1987 با هیت پگ، نویسنده و مورخ انگلیسی ازدواج کرد که صاحب پسرهای دو قلو شدند. خانواده آیو در منطقه اقیانوس آرام در سان فرانسیسکو کالیفرنیا در ایالات متحده ساکن هستند. آیو از شهرت اجتناب می کند و در مارس 2014 اعلام کرد که استیو جابز نزدیکترین دوست او بود و مرگ او را هنوز باور نمی کند. آیو در مورد ارتباط نزدیکی که در رابطه کاری با جابز داشت چنین می گوید: “هنگامی که ما به چیزهای مختلفی نگاه می کردیم، آنچه که می دیدیم و آن چه که درک می کردیم دقیقا مثل هم بود، سوالاتی که به ذهن مان می رسید و کنجکاوی های ما، شبیه هم بود.” استیو جابز نیز آیو را شریک معنوی خود در اپل می دانست.

لندر کانی، زندگی نامه جانی آیو را با عنوان: “هوش پشت پرده ی برجسته ترین محصولات اپل”، نوشته است.

کارهای خیرخواهانه

آیو محصولاتی را با اهداف خیرخواهانه طراحی کرده است، مانند دوربین لایکا که برای یک حراج خیریه طراحی کرد و یک رکورد جهانی در قیمت حراجی برای یک دوربین ثبت شد، یا ساعت ورزشی ژکه لکوتر را که برای حراج خیریه حمایت از بیماران مبتلا به ایدز طراحی کرد.

دارایی جانی آیو

در حال حاضر، دارایی خالص آیو 130 میلیارد دلار است.

مطالب مرتبط