چهره های فناوری

جف بیزوس، خالق آمازون و ثروتمندترین انسان تاریخ

blank

جف بیزوس کارآفرین آمریکایی، موسس و مدیرعامل شرکت مطرح و ثروتمند آمازون است. جف بیزوس صاحب “واشنگتن پست” نیز است و نحوه ی سرمایه گذاری های او باعث شده است تا به ثروتمندترین فرد روی کره ی زمین تبدیل شود. در این مقاله قصد داریم در مورد زندگی جف بیزوس برخی حقایق را مطرح کنیم و در ادامه به توضیح و تشریح دوران مختلف زندگی او خواهیم پرداخت. با کوک موبایل همراه باشید

جف بیزوس، پیشگام تجارت الکترونیک و کارآفرین در 12 ژانویه ی سال 1964 در آلبوکرک واقع در نیومکزیکو به دنیا آمد.  بیزوس با علاقه ای که به الکترونیک و کامپیوتر داشت، وارد رشته ی مهندسی برق در دانشگاه پرینستون شد. جف بیزوس پس از فارغ التحصیل شدن از رشته ی علوم کامپیوتر و مهندسی برق، وارد وال استریت شد و در سال 1990 وقتی تنها 26 سال سن داشت، به عنوان جوان ترین معاون ارشد در شرکت سرمایه گذاری D.E منصوب شد. جف پس از چهارسال، شغل سراسر سود خود را رها کرد تا کسب و کار خودش را راه بیندازد.  هدف او از راه اندازی آمازون، ایجاد یک کتابخانه ی مجازی برای علاقه مندان به مطالعه بود. بیزوس در سال 2013 توانست واشنگتن پست را به ارزش 250 میلیون دلار خریداری کند و به این ترتیب بود که در رده ی بزرگترین ثروتمندان جهان قرار گرفت.

دوران کودکی و نوجوانی جف بیزوس

جف بیزوس در 12 ژانویه ی سال 1964 و در آلبوکرک واقع در نیومکزیکو به دنیا آمد. مادر وی ژاکلین جورجنسون و پدر واقعی او تد جورجنسون بوده است. جورجنسون ها تنها 1 سال با یکدیگر زندگی کردند و زمانی که جف بیزوس تنها 4 ساله داشت، مادرش با جدا شدن از تد به زندگی زناشویی با تد خاتمه داد. دیری نگذشت که ژاکلین با ازدواج با مایک بیزوس که یک مهاجر کوبایی بود، زندگی مشترک جدیدی را آغاز کرد.

زمانی که جف تنها یک کودک کم سن و سال بود، علاقه ی بسیار زیادی به فهم نحوه ی کار دستگاه های مختلف نشان می داد. همین علاقه ی سرشار جف به باز کردن و دستکاری اشیای الکترونیکی، پدر و مادرش را بر آن داشت که گاراژ خانه  ی خود را تبدیل به آزمایشگاه الکترونیکی کنند تا از این طریق کنجاوی های جف پاسخ داده شود. زمانی که جف در دوران نوجوانی خود به سر می برد، با خانواده اش به میامی مهاجرت کردند و آن جا بود که جف بیزوس به دلیل علاقه ی وافر به الکترونیک و اتصالات منطقی بوردهای الکترونیکی به رشته ی علوم کامیپوتر و مهندسی برق وارد شد. جف پس از گذراندن موفق دوران دبیرستان، اولین کسب و کار خود را راه اندازی کرد. وی کمپ تابستانه ای برای دانش آموزان پایه های چهارم، پنجم و ششم راه انداخت و آن را “موسسه ی رویا” نام گذاری کرد.

جف بیزوس در کودکی

جف بیزوس در کودکی

جف بیزوس با وارد شدن به رشته ی کامپیوتر در دانشگاه پرینستون، به دنبال علاقه ی اصلی خود رفت و در سال 1986 با درجه ی لیسانس در رشته ی علوم کامپیوتر و مهندسی برق از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. جف پس از فارغ التحصیلی در شرکت های مختلفی از جمله وال استریت، فیتل، بنکرز تراست و شرکت سرمایه گذاری D.E Shaw کار کرد.  او پس از استخدام در شرکت D.E Shaw با همسرش مکنزی آشنا شد و در همان زمان هم به عنوان جوان ترین مدیر ارشد شرکت منصوب شد.

بیزوس دارای شمِّ مالی بسیار خوبی بود و به همین دلیل هم تصمیم گرفت کار پرسودی را که به آن مشغول بود، رها کند و به دنبال کشف و پایه گذاری شرکتی ثروتمند رویاهایش یعنی “آمازون” برود. پیرو همین تصمیم بود که جف بیزوس در سال 1994 شغل خود در شرکت D.E Shaw را رها کرد و به سیاتل نقل مکان کرد و با استفاده از پتانسیل استفاده نشده اینترنت و بازارهای اینترنتی در آن اقلیم، شروع به پایه ریزی یک کتابخانه آنلاین کرد.

پایه گذاری و راه اندازی آمازون دات کام

بیزوس شرکت نوپای خود را دریک گاراژ راه اندازی کرد و به همراه چند کارمند شروع به توسعه ی نرم افزاری کرد که پایه و اساس سایت قدرتمند آمازون را تشکیل می داد. پس از اضافه شدن چند کارمند جدید، بیزوس محیط کار خود را از گاراژ به دو اتاق گسترش داد و در نهایت سایت تست را پایه گذاشت.  پس از آن که جف 300 نفر از دوستان خود را برای تست نهایی سایتش دعوت کرد،  سایت فروش آنلاین کتاب را با نام “آمازون” که رودی روان در جنوب آمریکا است، راه اندازی کرد. به این ترتیب بود که آمازون در 16م جولای سال 1995 برای اولین بار روی وب قابل دسترس شد.

موفقیت آمازون از همان روزهای اولیه پایه گذاری اش، مشهود بود به طوری که آمازون بدون تبلیغات و تنها در یک ماه توانست چندین کتاب را در ایالات متحده ی آمریکا و در 45 کشور خارجی به فروش برساند. روند موفقیت برای آمازون ادامه داشت و تنها پس از دو ماه از راه اندازی سایت، آمازون به فروش 20 هزار دلاری در هفته رسید.  در واقع آمازون به سرعت رشد می کرد و این رشد چشم گیر طفلی نوپا در عرصه ی کسب و کار الکترونیکی، تمامی خالقان و رقیبان آمازون را شگفت زده کرده بود.

آمازون در سال 1997 به سهامی عام تبدیل شد و تبدیل به نمونه ای موفق برای تحلیلگران کسب و کارهای الکترونیکی شد. تحلیلگران با بررسی آمازون سعی بر آن داشتند تا متوجه شوند که چطور خرده فروشی ها می توانند از بستر اینترنت برای بهتر شدن فروش خود استفاده کنند. دو سال بعد از راه اندازی موفق سایت آمازون، این ساین جوان نه تنها با موفقیت هرچه تمام تر به راه خود ادامه می داد بلکه تبدیل به پیشرو و پیشگام تجارت الکترونیک و مثالی موفق برای تمامی خواسته ها از یک سایت فروش الکترونیکی شده بود.

بیزوس با پیشنهاد فروش سی دی و ویدیو در سایت که حول و حوش سالهای 1998 صورت گرفت و پس از آن با اضافه کردن لباس، لوازم الکترونیکی، اسباب بازی و … توانست خرده فروشی های بسیاری را در فروش خود مشارکت دهد.  بین سالهای 2000 تا 2010 و تنها در یک دهه از آغاز به کار آمازون و درحالی که بسیاری از سایت های فروشگاهی روی وب ورشکسته می شدند و ضرردهی داشتند، آمازون توانست ارزش نقدی خود را از 510 هزار دلار به 17 میلیارد دلار در سال 2011 برساند.

جف بیزوس در جوانی

جف بیزوس در جوانی

در سال 2006 آمازون ویدیویی را منتشر کرد که در آن خبر از راه اندازی سرویس های بر مبنای تقاضای مشتریان می داد. این سرویس ها با نام آنباکس آمازون و روی TiVo معرفی شدند. این سرویس بعدها با نام “ویدیوی فوری آمازون” نام گذاری شدند. در سال 2007 آمازون، محصول منحصر به فرد خود یعنی کیندل را روانه ی بازار کرد . کیندل یک کتابخوان دیجیتال دستی است که به کاربران اجازه ی خرید، دانلود، ذخیره و خواندن کتاب ها را روی یک پد الکترونیکی می دهد. همان سال بود که جف بیزوس، سرمایه گذاری خود روی Origin Blue  را که یک شرکت هوافضای مستقر در سیاتل است، اعلام کرد.  این شرکت برخی از خدمات هوافضایی را به کاربران خود ارائه می دهد.

بیزوس در سال 2011 و با معرفی کیندل فایر، ورود خود را به عرصه تبلت اعلام کرد. در ابتدای سپتامپبر همان سال، آمازون کیندل فایر اچ دی را معرفی کرد. این کیندل تبلتی از نسل دوم تبلت های آمازون بود که قرار بود از نظر قیمتی با آیپد اپل رقابت کند و بازار آن را بگیرد.  بیزوس در معرفی کیندل فایر اچ دی و در رقابت با آیپد اپل گفت: “ما بهترین تبلت را به قیمتی بسیار بالا تولید نکرده ایم در واقع بهترین تبلت را با بهترین قیمت ممکن تولید کرده ایم.”

خرید واشنگتن پست

بیزوس، در 5 آگوست سال 2013، واشنگتن پست را به همراه تمامی شرکت های تابعه آن و به مبلغ 250 میلیون دلار خریداری کرد. با خرید واشنگتن پست، آخرین وارثان پست که نسل چهارم وارثان این نشریه عظیم بودند، حیات و ممات شرکت را به دست جف بیزوس سپردند. اخرین وراث شرکت پست شامل خانواده گراهام متشکل از دونالد E گراهام، رئیس و مدیر اجرایی این شرکت و خواهرش کاترین ویموث بودند.

گراهام در صحبتی که در مورد انتقال امتیاز واشنگتن پست به جف بیزوس داشته است گفت: “ما واشنگتن پست را منتقل می کنیم به این امید که نجات پیدا کند، در واقع از فروش واشنگتن پست انتظاری بیشتر از نجات یافتن آن را داریم. مطمئن نیستیم که با این کار موفق خواهیم شد؛ اما آن چیزی که مسلم است آن است که شانس موفقیت بیزوس در نجات واشنگتن پست بسیار بیشتر از شانس ما است!”

جف بیزوس هم در این رابطه گفته بود که هدفش از خرید واشنگتن پست این نیست که ارزش سهام این شرکت را بیشتر کند؛ بلکه هدف این است که واشنگتن پست زنده بماند.  او گفته بود که اینترنت باعث شده است چرخه ی ارسال و دریافت خبرها توسط مردم تسریع و تسهیل شود.  اینترنت باعث شده بود که اخبار از منابع موثق تری نقل شوند و هزینه ی جمع آوری و انتشار خبرها به شدت کاهش پیدا کند. جف گفته بود که می داند راهی که پس از خرید واشنگتن پست در پیش رو دارد اصلا راه ساده و اسانی برای پیمودن نیست و او برای نجات این راوی پیر می بایست خلاقیت و تجربه را با یکدیگر در هم می آمیخت. حالا دیگر مشتریانجف بیزوس کسانی بودند که سیاست، کسب و کار، موضوعات ورزشی، مسائل اجتماعی و دولتی، خیریه ها و … برایشان اهمیت داشت و باید به خواسته و علایق آنها توجه می شد. جف بیزوس با خرید واشنگتن پست خود را برای رقابت در فضایی آماده می کرد که نیاز به خبرگی و خلاقیت وافری داشت و او امیدوار بود که بتواند هر آنچه واشنگتن پست برای احیا نیاز دارد، به آن بدهد.

پرایم ایر و استودیوهای آمازون

با آغاز سال 2013، جف بیزوس کار پژوهشی خود را بر روی طرح جدیدی با نام ” Amazon Prime Air “ آغاز کرد. این پروژه در اصل حذف انسان ها از برخی فرآیندهای کاری تعریف شده در آمازون بود. طرح شامل استفاده از تعدادی ماشین آلات با کنترل از راه دور می شد که بدون نیاز به دخالت انسان، می توانستند تمامی وظایف محوله به یک نیروی انسانی را برای تحویل کالا به مشتری به انجام برسانند.  پرایم ایرهای آمازون شامل پرنده های الکترونیکی می شدند که بدون سرنشین بوده و می توانست برای حمل اقلام با وزن حدود 3 کیلوگرم و تا فاصله ی حدود 16 کیلومتری از مرکز توزیع کالاهای آمازون استفاده شود. جف بیزوس ادعا کرده بود که پروژه ی پرایم ایرهای آمازون تا سال 2018 عملیاتی خواهد شد.

پرایم ایر آماوزن

پرایم ایر آماوزن

یکی دیگر از کارهایی که جف بیزوس در آمازون انجام داد، ارائه ی فایر فون (File Phone) در سال 2014 بود که به دلایل عمده توفیق پیدا نکرد و تولید آن متوقف شد. همزمان با ارائه ی فایرفون آمازون، بیزوس در پروژه های فیلم سازی شرکت کرد و در سال2013 با معرفی “موتزارت در جنگل” به صورت رسمی پا به میدان گذاشت.  در سال 2015 نیز اولین فیلم آینده ی آمازون با نام Spike Lee’s Chi-Raq به نمایش درآمد. در سال 2016 بیزوس برای نمایش “فراسوی ستاره ی دنباله دار” مقابل دوربین قرار گرفت و به این ترتیب به یکی از مهم ترین و بزرگ ترین آرزوهای دوران کودکی اش جامه ی عامل پوشانید.  نام بیزوس پس از آن به عنوان یکی از ستارگان فانتری در IMDb ثبت شد.

کیندل فایر اچ دی

کیندل فایر اچ دی

در جولای سال 2017، جف بیزوس با ثروتی که از آمازون به دست آورده بود، بیل گیتس را که پایه گذار مایکروسافت بود پشت سر گذاشت و بر اساس گزارش بلومبرگ به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شد. درواقع بیزوس با ثروتی حدود 105 میلیارد دلار ثروتمندترین انسان در تمامی ادوار تاریخ بشری است.  این ثروت تنها در طول دو ماه به 127 میلیارد دلار رسید که چیزی برابر با ثروت دو و نیم میلیون آمریکایی با سطح زندگی متوسط در آمریکا است.

آمازون و زمینه های سلامت و پزشکی کسب و کار

آمازون، برکشایر هاتوی و JPMorgan Chase در 30 ژانویه 2018 یک نشریه مطبوعاتی مشترک را منتشر کردند که در آن اعلام کردند قصد دارند منابع خود را برای تشکیل یک شرکت مراقبت بهداشتی جدید و به منظور ارائه ی سرویس به کارمندان در ایالات متحده به اشتراک بگذارند. براساس این اطلاعیه، آمازون شرکتی را پایه خواهد گذاشت که چشم اندازش ” غیرانتفاعی” خواهد بود و تلاش خواهد کرد راه هایی برای کاهش هزینه های درمان و افزایش رضایت بیماران و با تمرکز بر راه حل های فناوری پیدا کند. در واقع جف بیزوس و دوستانش به دلیل ارزشی که برای کارمندان، خانواده و سلامتی آنان قائل هستند، تصمیم به سرمایه گذاری در حوزه ای گرفته اند که شاید پیچیده ترین و پرهزینه ترین زمینه ی ممکن برای سرمایه گذاری باشد.

جف بیزوس در پایان سال گذشته علاوه بر سرمایه گذاری های جدید که بیشتر در حوزه ی سلامتی و بهداشت بوده است، تصمیم به بهبود و گسترش پایگاه داده ی مشتریان برای ارائه ی خدمات شخصی سازی شده و منحصر به فرد به آنها و نیز تلاش برای بهبود زیرساخت های فناوری آمازون گرفت تا آمازون بتواند همچنان ثروتمندترین شرکت جهان باقی بماند.

مطالب مرتبط