چهره های فناوری

ایلان ماسک خالق تسلا و اسپیس ایکس

blank

ایلان ماسک!! کارآفرین اهل آفریقای جنوبی است که اسم شرکت هایی که این فرد تاسیس کرده است را حداقل برای یک بار شنیده یا دیده اید. تسلا و اسپیس ایکس اسم شرکت های این نابغه جوان می باشد. اگر هم این چهره را می شناسید پس حتما این مقاله را مطالعه کنید زیرا اطلاعات بیشتری به شما اضافه خواهد شد و ایلان ماسک را بهتر خواهید شناخت. تیم تخصصی کوک موبایل علاوه بر اطلاع رسانی در رابطه با تعمییرات موبایل سعی بر آن دارد تا  دوستان را با اطلاعات جالب و جذاب و متفاوت آشنا کند.

ایلان ماسک کیست؟

ایلان ماسک در سال 1971 در آفریقا جنوبی متولد شده است. وی در اواخر دهه 30 زندگی خود با فروش اولین استارت آپ خود Zip2 به شرکت Compaq میلیونر شد و به ثروت هنگفتی رسید  و سپس با تاسیس X.com که بعدها به PayPal تغییر نام داد، موفقیت بیشتری کسب کرد. ماسک در سال 2002 اسپیس ایکس و در سال 2003 تسلا موتورز را راه اندازی کرد و با پرتاب اولین فضاپیما به ایستگاه فضایی بین المللی با کاربرد حمل و نقل تجاری به عنوان اولین شرکت خصوصی هوافضا در سر تیتر خبر های دنیا قرار گرفت. ایلان ماسک با خرید SolarCity در سال 2016 رزومه خود را درخشان تر از سابق کرد و به عنوان مشاور دونالد ترامپ جایگاه خود را به عنوان یک رهبر در عرصه صنعت و کارآفرینی تثبیت کرد.

blank

نبوغ در دوران جوانی:

ایلان ماسک سال 1971 در آفریقا جنوبی متولد شد. مادر ایلان کانادایی و پدرش اهل آفریقا جنوبی است و دوران کودکی خود را در کنار برادر و خواهر خود سپری کرد. ایلان در 10 سالگی علاقه خود را به کامپیوتر پیدا کرد و در همین هنگام مادر و پدرش از یکدیگر جدا شدند. با خود فکر می کرد که چگونه می توان برنامه نویسی کرد و بعد از تلاش ها بسیار و یادگیری در 12 سالگی اولین برنامه نویسی خود را تجربه کرد که یک بازی کامپیوتری به نام Blastar بوده است. در 17 سالگی برای فرار و پرهیز از خدمت اجباری نظامی در آفریقای جنوبی به کانادا مهاجرت کرد و در دانشگاه Queen’s university مشغول به تحصیل شد. اما در سال 1992 برای تحصیل در رشته کسب و کار و فیزیک به دانشگاه پنسیلوانیا رفت و سپس برای ادامه تحصیل دکتری در رشته فیزیک انرژی به دانشگاه استنفرد رفت. ورود ایلان به کالیفرنیا برای ادامه تحصیل همزمان با شیوع اینترنت بود و به دلیل تحصیل در رشته اقتصاد توانست پتانسیل اقتصادی و کسب و کاری اینترنت را درک کند. ایلان ماسک تغیر و تحول پیش رو را پیشبینی کرد!! آنقدر به کسب و کار در اینترنت ایمان داشت که 2 روز از ورودش به استنفرد نمی گذشت که از آنجا برای کار تمام وقت بر روی استارت آپ خود، انصراف داد.

اولین شرکت ایلان به نام Zip2  است که کاربرد آن راهنمای آنلاین شهری و سپس وظیفه تولید محتوا را برای سایت های تازه تاسیس The New York Times و Chicago tribune را به عهده داشته است. در سال 1999 کمپانی Compaq این شرکت را با قیمت 307 میلیون دلار خریداری کرد.

blank

ایلان ماسک مردی خستگی ناپذیر:

در سال 1999 ایلان دومین شرکت خود x.com را تاسیس کرد. این شرکت در زمینه اقتصادی و پرداخت مالی به صورت آنلاین فعالیت داشته است و در اکتبر 2002 این شرکت توسط e-bay به مبلغ خریداری شد و اسم آن به PayPal تغیر کرد. هنوز 11 درصد از سهام شرکت PayPal به نام ایلان ماسک می باشد.

ایلان ماسک هیچ وقت از تلاش دست بر نداشت و به صورت خستگی ناپذیر مسیر پیشرفت خود را ادامه داد. ایلان سومین شرکت خود را تحت عنوان SpaceX در سال 2002 تاسیس کرد. این شرکت با هدف تجاری سازی سفر های فضایی و توسعه تکنولوژی در این صنعت تشکیل گردید. در سال 2008 شرکت ناسا مدیریت انتقال ایستگاه فضایی بین المللی که در آینده قرار است میزبان فضانوردان زیادی باشد را به این شرکت محول کرد.

تغییر تحول تجربه سفر و آینده مسافرت انسان ها و همچنین پتانسیل بالا سفرهای هوافضا در این تغییر تحولات به علاقه ایلان تبدیل شده بود و برای همین بنیاد ماسک را با هدف تحقیق توسعه در زمینه سفر های فضایی و همچنین انرژی های پاک و تجدید پذیر تاسیس کرد.

blank

تسلا موتورز

شرکت دیگر ایلان ماسک تسلا موتورز می باشد. هدف تسلا موتورز ساخت ماشین های الکتریکی کم مصرف با عرضه عمده به بازار است و بعد از 5 سال از تشکیل این مجموعه در سال 2008 اولین محصول خود را به بازار عرضه کرد. Roadster  اولین محصول تسلا موتورز ماشینی اسپرت است که از 0 تا 60 را در مدت زمان 3.7 ثانیه طی خواهد کرد و باطری لیتیمی آن اجازه می دهد با یک بار شارژ 250 مایل را طی کنید. با در اختیار گرفتن سهام تسلا موتورز توسط شرکت Daimler( شرکت تولید کننده مرسدس بنز ) و با همکاری تویوتا عرضه عمده ماشین های Roadster در سال 2010 شروع کرد. در سال 2013 تسلا مدل S این ماشین را عرضه کرد. مدل S ماشین Roadster اولین وسیله حمل و نقل برقی است که می تواند با یک بار شارژ 265 مایل را طی کند و از دید مجله معتبر Motor Trend magazine به عنوان بهترین ماشین سال 2013 معرفی شد. این شرکت ماشین سازی در سال 2017 با معرفی کامیون های برقی خود انقلاب بزرگی را در صنعت حمل و نقل سنگین نوید داد. این کامیون ها که عرضه عمده آن ها در سال 2019 انجام می شود با یک بار شارژ می توانند مسافت 500 مایل را طی کنند. ایلان ماسک مدل جدید ماشین برقی Roadster را نیز معرفی کرد. این ماشین یکی از سریعترین ماشین های دنیا خواهد بود که سرعت 0 تا 60 را در 1.9 ثانیه پر می کند و طراحی مدرن و اسپرتی دارد.

blank

تحول در سفر های فضایی

اسپیس ایکس در سال 2012 با ارسال فضاپیما Falcon 9 به ایستگاه فضایی بین المللی تاریخ ساز شد. این فضاپیما محموله 1000 پندی حاوی مواد مورد نیاز فضانوردان این ایستگاه را حمل کرده و SpaceX به عنوان اولین شرکت خصوصی در زمینه هوافضا شناخته شده است که توانسته به این ایستگاه سفر کند. در سال 2013 و 2015 این شرکت با پرتاب فضاپیما Falcon 9 ماهواره هایی را با موفقیت بر روی مدار زمین جایگذاری کرد. در سال 2017 اسپیس ایکس موفقیت های خود را با پرتاب و نشاندن مجدد این فضاپیما تثبیت کرد و آینده ایی متفاوت در زمینه سفر های فضایی ترسیم کرد. یکی از اهداف اصلی این شرکت تجاری سازی سفر های فضایی بوده که روز به روز به این هدف نزدیک تر می شود.

blank

اختراعات دیگر ایلان ماسک

ایلان فردی است که تمام سعی خود را می کند تا رویاهایش را تبدیل به واقعیت کند و با الهام از تخیلات خود توانسته است تا امروز بسیاری از ناممکن ها را ممکن کند. در سال 2013 ایلان طرحی از یکی از اختراعات خود به نام “Hyperloop” را معرفی کرد. Hyperloop شبکه ایی از تویوب هایی است که شهر های بزرگ را به یکدیگر متصل می کند. در این تویوب ها فشار هوا به حداقل می رسد و باعث می شود که سرعت این واگن ها داخل این تویوب به 700 مایل به ساعت برسد. این طرح برای جلوگیری از تاثیرات آب و هوایی در سیستم حمل و نقل می باشد و از منابع انرژی های پاک و تجدید پذیر برای تامین انرژی این طرح استفاده می شود. Hyperloop از سیستم حمل و نقلی ریلی و هوایی امن تر و ارزان تر است. ایلان ماسک اعلام کرده است که راه اندازی و بهره برداری از این سیستم حمل و نقلی حداقل 7 الا 10 سال زمان می برد.

علاقه بسیار ایلان ماسک در زمینه هوش مصنوعی باعث شده است تا در این حوزه نیز سرمایه گذاری کند و موسسه تحقیقاتی OpenAI را در اواخر 2015 تاسیس کرد. هدف این موسسه تحقیق و توسعه هوش مصنوعی در زمینه کمک رسانی به انسان است و در سال 2017 بر روی تکنولوژی به نام Neuralink نیز سرمایه گذاری کرد که این تکنولوژی با اتصال دستگاهی به عصب های مغز این امکان را می دهد تا بتواند به کامپیوتر متصل شود و آن را کنترل کند.

سال 2016 ایلان ماسک شرکت SolarCity  را به مبلغ 2.6 میلیارد دلار برای هدف ادغام با تسلا موتورز خریداری کرد. SolarCity شرکتی با هدف تولید پنل های خورشیدی و استفاده از این پنل ها برای تولید و ذخیره برق است. تسلا برای ماشین های برقی خود جایگاه های شارژی را طراحی کرده است که با ادغام این 2 شرکت در نظر دارد با استفاده از انرژی خورشیدی تولید برق را انجام دهد و با برند تسلا موتورز از این ذخایر برقی برای ماشین های خود استفاده کند.

خلاصه این که:

” سرعت بخشیدن به حمل و نقل و استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر برای کمک به بشریت و ساخت جهانی بهتر و رشد تمدن و در نتیجه ایجاد صد ها و هزاران شغل جدید برای آینده ایی بهتر”

ایلان ماسک در توضیح اهداف خود این سخنان را بیان کرده است. اهداف بلند بالای این کارافرین تا حد ممکن به واقعیت پیوسته است و با روحیه خستگی ناپذیر خود این راه را ادامه می دهد هرچند نوآوری و خلاقیت این نابغه جوان را نیز نباید دست کم گرفت و با طرح ها و اختراعات خود طرفداران تکنولوژی را شگفت زده می کند. به هر حال ما منتظر پروژه ها و طرح های بیشتر از این نابغه کارآفرین هستیم.

مطالب مرتبط