ترفند آیفون

ایرادهای شایع سخت افزاری گوشی های آیفون و راه حل های آن

blank

عناوین این مقاله

در این پست آموزشی قصد داریم در مورد ایرادهای شایع در گوشیهای آیفون (آیفون ۵ تا آیفون ۷ پلاس) صحبت کنیم.

آیفون ۵ 

۱) ایراد جریان کشی : این ایراد به دلیل استفاده از شارژر غیر اورجینال، پاور بانک و شارژر فندکی اتفاق می افتد، البته این ایراد برای همه ی مدل های آیفون ۵ به بعد می افتد و معمولا ic usb که ساخت شرکت nxp است ایراد پیدا میکند و باید تعویض شود و در آیفون ۵ اینکار نسبت به مدل های دیگر کار دشوارتری است به این دلیل که آی سی مذکور دقیقا زیر cpu دستگاه قرار دارد.

۲) ارورهای ۴۰۱۳، ۴۰۱۴، ۹ : این ارور هادر اکثر مواقع از هارد (emmc) می باشد که باید تعویض شده و یا با باکس wl رفع ارور شود که توصیه بنده به دوستان این است که هارد ها را تعویض کنند چون معمولا آی سی هایی که رفع ارور می شوند در آپدیت بعدی به مشکل بر می خورند. پس از تعویض هارد، حتما با خرید کابل شارژ اصلی آیفون، سلامت گوشی خود را حفظ نمایید.

نکته: در آیفون های ۵ و ۵ اس تعویض هارد به دلیل اینکه پشت cpu قرار دارد ریسک خاموشی دارد و برای کم کردن این ریسک می توانید از دستمال کاغذی اشباع شده توسط آب استفاده کنید و در زیر cpu قرار بدهید و لازم به ذکر است که  ارور های ذکر شده در بالا را می توان به همه ی مدل های آیفون تعمیم داد.

۳)کنده شدن مقاومت های پشت کانکتور باتری: این ایراد بدلیل بی دقتی در باز کردن گوشی های آیفون ۵ رخ می دهد و یا اگردستگاه ضربه شدید خورده باشد، پس از این اتفاق دستگاه روی لوگو می آید و ریست می شود و یا برای گوشی مشکل شارژ پیش می آید، بدین صورت که شارژ پر نمی کند یا درصد شارژ را به درستی نمایش نمی دهد لازم به ذکر است این مشکل برای آیفون ۵ اس نیز ممکن است رخ بدهد.

آیفون ۵ اس :

۱) صفحه آبی یا قرمز : پس از گذشت مدت اندکی از تولید این مدل کمپانی با اعتراض جمع قابل توجهی از کاربران مواجه شد که با این ایراد روبرو بودند که روش های حل این مشکل را بیان می کنم:

۱-۱) ایراد از آی سی u6 که در عکس زیر مشاهده می کنید می باشد

blank

۱-۲) اگر دستگاه به هر دلیلی باز بشود و پیچ بلند داخل رزوه که در عکس زیر قابل مشاهده می باشد بسته شود(مسیر های زیر رزوه قطع می شود که باید سیم کشی کرد) دستگاه را وقتی روشن می کنید روی سیب می ماند و سپس صفحه آبی می شود و ریست می شود که اگر دستگاه را ریستور کنید با ارور های ۹ و ۱۴ مواجه خواهید شد.

blank

نکته : ایراد صفحه قرمز معمولا از هارد دستگاه می باشد

۲) ایراد هنگی تاچ که ایراد از ic u15 می باشد که در عکس زیر قابل مشاهده است که در اکثر مواقع با ریبال کردن مشکل مرتفع می شود

blank

نکته: حتما برای تعویض و یا ریبال آی سی تاچ آیفون ۵ اس آی سی وای فای که در بالای این آی سی قرار دارد را چسب نسوز بپوشانید چونکه آی سی وای فای چسبی بوده و در اثر حرارت از زیر آن قلع بیرون میزند

۳) مشکل پاره شدن فینگر : این ایراد معمولا پس از باز شدن دستگاه می افتد و برای حل آن میتوان آی سی که بر روی فلت قرار دارد را بروی یک فلت دیگر نصب کرد، لازم به ذکر است اینکار نیاز به تجربه و مهارت بالایی دارد.

۴) خرابی آی سی وای فای : نشانه خرابی این آی سی تشخیص ندادن درست لوکیشن و جا ماندن تاریخ و ساعت می باشد که این ایراد در همه ی مدل های آیفون یافت می شود.

۵) خرابی آی سی تغذیه بیس باند و خود آی سی بیس باند: این ایراد از آیفون ۵ به بعد شایع است که در مدل های بعدی نیز به آن می پر دازیم و در این مدل معمولا ایراد از ic pm8018 می باشد که باید تعویض شود و نشانه ی خرابی تغذیه بیس باند یا بیس باند این است که دستگاه دیگر آنتن نمی دهد و روی searching می ماند، حتی اگر شما سیم کارت را از دستگاه بیرون بیاورید باز هم دستگاه searching است و no sim نمی شود و اگر شما داخل قسمت setting و بعد general و سپس about بشوید عدد جلوی modem frimware حذف شده است.

نکته: اگر دستگاه را با این ایراد ریستور کنید ارور ۱ و یا ۱- می دهد.

عکس آی سی pm 8018 را می توانید در زیر ببینید و لازم به ذکر است که این آیسی در آیفون ۵ نیز وجود دارد ولی آی سی در آیفون ۵ چسبی می باشد و در آیفون ۵ هم اگر آی سی به مشکل بر بخورد همان ایرادهای ذکر شده در بالا اتفاق می افتد.

blank

۶) ایراد لایت : ایراد لایت در این مدل در اکثر مواقع با تعویض دیود ی که در عکس زیر قابل مشاهده است حل می شود ولی اگر با تعویض مشکل همچنان پابر جاست سراغ سلف بروید و سپس آی سی و دیگر قطعات در مسیر( بدیهی است که قبل از تعویض قطعات با مولتی متر باید تست شود)

blank

۸) ایراد برق دزدی: این ایراد در همه ی مدل های آیفون( از آیفون ۵ به بعد ) بدلیل استفاده ناصحیح کاربران که پیشتر به آن اشاره شده اتفاق می افتد که در ۹۰ درصد مواقع ایراد از آی سی یو اس بی می باشد که ساخت کمپانی nxp است.

نکته :‌ هر آی سی که جریان اضافه مصرف کند باید تعویض شود و ریبال کردن مشکل را مرتفع نخواهد کرد

آیفون ۶ :

۱) ایراد بیس باند : این ایراد در این مدل معمولا از خود آی سی بیس باند می باشد و در اثر ضربه اتفاق می افتد و دو عدد ازپایه های زیر آی سی از روی بورد کنده می شود که باید پایه ها را به ادامه ی مسیر باقی مانده روی بورد سیم کشی نمود و سپس آی سی را جای گذاری کردکه در عکس زیر می توانید پایه های کنده شده مذکور را مشاهده نمایید.

نکته : برای اینکه یقین حاصل کنید که ایراد از این آی سی است نشانه های که خدمت عزیزان زکر می شود را بررس کنید: دستگاه روی searching می ماند و با شماره گیری شماره #60#* شماره سریال دستگاه را مشاهده نخواهید کرد.موارد کمی هم وجود دارد که ایراد از آی سی pm 8019 یعنی تغذیه بیس باند است و باید ریبال و سپس تعویض شود.

blank

۲)ایراد کمتر از حالت نرمال پیدا کردن مودم های وای فای : در این حالت شما باید نزدیک به مودم وای فای باشید تا بتوانید ارتباط با اینترنت از طریق وای فای برقرار کنید و معمولا ایراد از آنتن وای فای روی قاب است که باید تعویض شود و یا در اثر ضربه سوکت آن از بورد جداشده است و اگر جواب نگرفتید ایراد می تواند از آنتن وای فای روی بورد که کنار آی سی قرار دارد نیز باشد. blank

۳)ایراد خنگی تاچ : این ایراد در آیفون ۶ بسیار اتفاق می افتد که به دلیل لیحیم سردی آی سی تاچ است که برای حل آن می توانید از چسب دو طرفه اسفنجی استفاده کنید، به طوری که روی آی سی تاچ از چسب مذکور به اندازه آی سی چسبانده و مجددا بورد گوشی را ببندید و پیچ بالا سمت راست که روی شیلد ال سی دی قرار می گیرد را از حالت نرمال سفت تر ببندید (این روش به شرطی جواب میدهد که از زیر آیسی و یا از روی مادر بورد پایه ای کنده نشد باشد و در اکثر مواقع حکم مسکن را دارد و درمان نیست)

نکته : علت اینکه روش بالا ذکر شد به این دلیل است که آی سی تاچ پشت cpu قرار دارد و در اثر حرارت برای تعویض و یا ریبال ممکن است دستکاه خاموش بشود ولی درمان قطعی برای این مشکل تعویض آی سی است و اگر از پایه های روی بورد پایه اصلی کنده شده باشد باید به قطعات در مسیر  سیم کشی شود و بعد آی سی جای گذاری شود.

۴) اتصال کوتاه شدن خازن کنار آی سی وای فای: همان طور که در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید این ایراد بدلیل آبخودگی می افتد و این خازن چون در vcc main قرار دارد موجب خاموشی دستگاه و بعضا موجب دو سر اتصال شدن بورد می شود که برای تست می توانید از مولتی متر استفاده کنید و یا خازن را از مدار خارج کنید.

blank

۶) آیفون ۶ پلاس : در آیفون ۶ پلاس شایع ترین ایراد خنگ شدن تاچ پس از چند وقت استفاده است و همراه با خنگی تاچ بالای تصویر ال سی دی نیز بصورت راه راه می شود و تاچ در بعضی از ماقع کلا از کار می افتد، که این ایراد بدلیل لحیم سردی آی سی تاچ و در برخی از موارد بدلیل کنده شده پایه های روی بورد می باشد که راه حل آن پیشتر در آیفون ۶ توضیح داداه شده است و بقیه ایراد های این مدل با آیفون ۶ همپوشانی دارد.

۷) آیفون ۶ اس :

۱) ایراد نداشتن لایت : این ایراد معمولا در اثر ضربه و یا روشن جدا زدن ال سی دی روی مادر بورد توسط تعمیر کاران بوجود می آید که در اکثر مواقع دیود لایت و پس از آن سلف لایت و آی سی را به ترتیب الویت گفته شده تست نمایید لازم به ذکر است قبل از استفاده از هیتر حتما با مولتی متر قطات را تست کرده وسپس اقدام به تعویض آنها نمایید، فیلم تعویض آی سی لایت و قطعات دیگر را با کلیک در اینجا ببینید. حتما برای انجام کارهای تعمیراتی خود، به مراکز معتبر تعمیرات گوشی آیفون مراجعه کنید تا از آسیب خوردگی به سایر قطعات اپل جلوگیری شود.

نکته : منظور از نداشتن لایت، نور پس زمینه ال سی دی می باشد یعنی اینکه شما می توانید در زیر نور، البته به سختی از گوشی استفاده کنید.

۸) آیفون ۶ اس پلاس :

۱) هنگی دستگاه بالاخص در منو تنظیمات : این مشکل بدلیل اتصالی در مدار وای فای و یا خرابی خود آی سی وای فای بوجود می آید و نشانه این ایراد این است که وقتی از گوشی در منو تنظیمات استفاده می کنید به شدت دستورات شما را با تاخیر انجام می دهد و اگر دستگاه را خاموش کنید زمان زیادی طول خواهد کشید تا دستگاه روشن بشود و برای حل این مشکل می توانید آی سی وای فای را از مدار خارج کنید.

نکته : اگر آی سی وای فای را بخواهید در مدل های ۶ اس به بالا تعویض کنید آی سی جدید نیاز به پروگرم کردن دارد چون که مک آدرس روی آی سی وای فای رایت شده است.

۲) ایراد لایت : همان طور که در آیفون ۶ اس توضیح داده شد اگر اتفاقات ذکر شده برای آیفون ۶ اس پلاس نیز بیفتد لایت دستگاه دچار مشکل شده ولی با این تفاوت که در این مدل نور پس زمینه توسط دو آی سی لایت تغذیه می شود و اگر دستگاه مشکل لایت بر بخورد نور یک طرف از ال سی دی به مشکل خواهد خورد یعنی یا سمت چپ ال سی دی نور ندارد یا سمت راست ال سی دی نور نخواهد داشت.

معمولا اگر سمت راست ال سی دی نور نداشت ایراد از مقاومت های بالای سوکت تاچ و ال سی دی می باشد که با جامپر زدن هم مشکل حل خواهد شد و اگر سمت چپ تصویر ال سی دی نور نداشت مطابق عکس زیر پین اوت ها را به هم وصلکنید و اگر مشکل باز همچنان پابرجاست باید کل مدار لایت را چک کنید و ولتاژ گیری کنید.

blank

۹) آیفون ۷ :

۱) ایراد searching : در این مدل همانطور که در مدل های قبلی توضیح داده شد مشکل نداشتن آنتن بوجود می آید که معمولا ایراد از تغذیه بیس باند که در پشت بورد قرار دارد است و برای حل مشکل باید آی سی تعویض بشود( توصیه اکید خدمت همکاران عزیز داریم که آی سی را تعویض نمایند و بدانند که در پورت ریبال کردن مشکل موقتا حل خواهد شد و دوباره پس از مدتی استفاده مشکل نمایان می شود) برای این منظور می توانید از خدمات سواپ آیفون کوک موبایل با هزینه مناسب و مقرون به صرفه استفاده کنید

۲) ایراد هنگی و ماندن روی لوگو : این ایراد با ریستور موقتا حل خواهد شد معمولا از آی سی sound می باشد که باید تعویض شود و اگر از روی بورد پایه های آی سی کنده شده باشد باید حتما سیم کشی شود و سپس آی سی جایگذاری شود.

۳) ایراد نداشتن صدای رفت : این ایراد می تواند از آی سی صدا بوده و لی قبل از آن فلت سنسور تست کنید چون ایراد از فلت مذکور نیز می تواند باشد و نشانه ی آن این است که نمی توانید صدا ضبط کنید.

۱۰) آیفون ۷ پلاس : ایراد های این مدل با آیفون ۷ همپوشانی می کند به جز لنز دوربین که خرابی زیادی دارد.

تعمیرات هارد آیفون یا تعویض آن، برای سری های مختلف گوشی های اپل با توجه به آسیبی که به هارد وارد شده است متفاوت می باشد. اما به طور متوسط در کوک موبایل این فرایند یک تا دو ساعت طول می کشد.

مطالب مرتبط