ترفند اندروید

امنیت و محافظت گوشی های اندرویدی – حفاظت متعادل

blank

اکنون که موارد اساسی در مقاله های امنیت و محافظت گوشی های اندرویدی – حفاظت اولیه و امنیت و محافظت گوشی های اندرویدی – حفاظت پیش فرض گفته شدند، بیایید روی قرار دادن حتی یک قفل قوی تر بر گوشی اندرویدی تان کار کنید.

باز کردن با اثر انگشت را تنظیم کنید

رمز عبور ممکن است یک راه قوی برای محافظت از گوشی شما باشد، اما نمی تواند جای اثر انگشت شما را بگیرد. و اگر در عرض ۲ سال گذشته گوشی اندرویدی خود را خریده اید، به احتمال زیاد یک حسگر اثر انگشت در زیر صفحه، یا در پشت و یا در دکمه ی روشن و خاموش قرار گرفته باشد. آن را پیدا کنید و به تنظیمات امنیتی خود سر بزنید، در آنجا شما می توانید از یک تا چند اثر انگشت را ثبت کنید. ثبت کردن این لایه ی بسیار مهم از حفاظت تنها چند ثانیه طول می کشد.

امنیت و محافظت گوشی های اندرویدی - حفاظت متعادل

امنیت و محافظت گوشی های اندرویدی – حفاظت متعادل

گوشی های متعددی نیز با تشخیص چهره، قفل گوشی را باز می کنند، اما اگر شما یک Huawei Mate 20 دارید، می توانید از بقیه صرف نظر کنید. این به این دلیل است که اغلب گوشی ها از دوربین ۲ بعدی جلوی خود به جای یک نقشه ی ۳ بعدی مانند Face ID در آیفون یا دوربین سنجش عمق Huawei برای اسکن کردن صورت شما استفاده می کنند، بنابراین آن ها به سادگی با یک عکس گمراه می شوند.

از دانلود کردن اپلیکیشن در جای ناشناس خودداری کنید

یکی از بزرگترین مزایای اندروید که همچنین یکی از بزرگترین خطرات آن نیز هست، دانلود کردن اپ هایی است که در Play Store نیستند. هنگامی که یک اپلیکیشن را از خارج از فروشگاه گوگل نصب می کنید، لایه ی حفاظتی ایجاد شده توسط Play Protect را از دست می دهید و درهای گوشی خود را به روی بدافزارها باز می کنید. برای جلوگیری از هر گونه مشکل احتمالی، گوگل راهی را برای مسدود کردن هر گونه دانلود تصادفی یا غیر عمد ایجاد کرده است. شما در تنظیمات Special app access، تب Unknown sources یا Unknown apps را پیدا خواهید کرد، که به شما اجازه می دهد نصب اپلیکیشن ها را از منبعی غیر از Play Store، مانند Chrome یا مرورگر های دیگر خاموش کنید.

امنیت و محافظت گوشی های اندرویدی - حفاظت متعادل

امنیت و محافظت گوشی های اندرویدی – حفاظت متعادل

بسته به گوشی شما، این مکانیزم کمی متفاوت است. تا اندروید N، یک سوییچ تنها وجود داشت که اجازه ی نصب یا مسدود کردن اپ ها از منابع ناشناس را می داد. در اندروید O و بعد از آن، اجازه بر پایه ی هر اپلیکیشن داده می شود، بنابراین شما می توانید به Chrome یا Slack اجازه نصب اپلیکیشن ها را بدهید در حالی که بقیه را مسدود می کنید. این یک عادت خوبی است که هر از گاهی به این تنظیمات سر بزنید تا مطمئن شوید هیچ اپلیکیشن مخربی اجازه ی نصب نرم افزار در پشت صحنه را ندارد. اگر چیزی پیدا کردید، بر روی اسم آن بزنید و آن را مسدود کنید.

اپلیکیشن ها را حذف کنید

صحبت از اپلیکیشن های جنجالی شد، یکی از بهترین راه ها برای حفظ امنیت سیستم شما، همان روش خوب و قدیمی مرتب کردن حافظه ی آن است. به لیست اپلیکیشن های خود بروید و به سادگی اپ هایی را که مدتی است از آن ها استفاده نکرده اید، پاک کنید. این کار فضای حافظه را خالی تر می کند و اطمینان حاصل می کند که آن اپلیکیشن ها به خطرات بالقوه تبدیل نمی شوند.

دسترسی اپلیکیشن ها را بررسی کنید

هر از گاهی بررسی کردن دسترسی های اپلیکیشن ها ایده ی خوبی به شمار می رود. هنگامی که یک اپلیکیشن را از Play Store دانلود می کنید و برای اولین بار آن را اجرا می کنید، اندروید از شما می پرسد که آیا اپلیکیشن می تواند به چیز هایی مانند میکروفون، دوربین و غیره دسترسی داشته باشد. بسیاری از اوقات ما حتی بدون فهمیدن اینکه چه دسترسی ای را درخواست می کنند آن را قبول می کنیم، اما شما همیشه می توانید بر گردید و آن را لغو کنید. با رفتن به تب Permission در قسمت Apps در تنظیمات، شما می توانید ببینید که کدام برنامه ها مجاز به انجام چه کارهایی هستند و هر چیز که مشکوک به نظر می رسد را خاموش کنید.

در نهایت برای محافظت از بدنه و خود گوشی نیز می توانید با استفاده از گلس و کاور آن را پوشانده تا در مقابل صدمات احتمالی از آن محافظت کرده باشید. برای این کار می توانید با اطلاع از قیمت روز خرید قاب و کاور سیلیکونی، یک کاور خوب برای آن تهیه کنید.

مطالب مرتبط