ترفند شبکه های اجتماعی

امنیت واتس اپ و تهدیدات مربوط به آن

امنیت واتس اپ و تهدیدات مربوط به آن

در حال حاضر کاربران زیادی در واتس اپ فعالیت می کنند، و از این اپلیکیشن پرطرفدار برای ارسال و دریافت عکس، ویدئو و پیام هایشان استفاده می کنند و فضای آن را امن می دانند و همیشه ابراز می کنند که واتس اپ از امنیت کافی برخوردار است.

سوالی که در اینجا مطرح است این ست که واقعاً از واتس اپ بعنوان یک اپلیکیشن امن برای ارسال عکس های خصوصی مان می توان استفاده کرد؟ این مقاله به اینکه چقدر می توان بر روی امنیت واتس اپ حساب کرد، و اینکه چه کنیم تا امنیت حساب کاربری خود را بالا ببریم، توضیح خواهد داد.

امنیت واتس اپ

اینکه واقعا واتس امن است یا خیر، یک چالش است و اینکه این اپلیکیشن می تواند برای کلاهبرداران و هکرها طعمه ی خوبی باشد، غیر قابل انکار است.

امنیت عکس های واتس اپ

امنیت از دیدگاه های مختلف، تعریف متفاوتی داشته و دارد. در مورد امنیت نمی توان دقیقاً اعلام کرد که منظورمان از این واژه چیست. این امکان وجود دارد از نظر هر شخصی، امنیت حریم خصوصی مربوط به خودش باشد، یعنی بعضی افراد چیزی را حریم خصوصی می دانند که فرد دیگر امنیت در آن مورد، برایش ارزش نیست. ولی از نظر ما امنیت واتس اپ یعنی، بتوانیم عکس ها، ویدئوها و پیام های خود را از نظر در دسترس قرار گرفتن هر شخصی امن کنیم، حالا چه آن فرد در خانه ما باشد چه هکری حرفه ای خارج از خانه ی ما.

حالا با توضیحات خود می خواهیم بدانیم امنیت واتس اپ در چه حدی ست و اطلاعات شخصی شما چقدر غیر قابل دسترس برای دیگران می باشد.

اقدامات امنیتی واتس اپ

blank

برنامه ی واتس اپ مدعی بر این است که امنیت خوبی در اپ خود برقرار کرده است و همیشه از اطلاعات کاربرانش در مقابل چشم دیگران محفاظت می کند. حتی در وب سایت خود اعلام کرده بود، که برای امنیت حریم شخصی دیگران در واتس اپ از سیف گارد استفاده می شود. واتس اپ بیان می کند که پیام های ارسالی کاربران خود را رمز گذاری کرده و از آنها در مقابل دسترسی های غیر مجاز دیگران محافظت می کند. این مورد اهمیت بسیار بالایی دارد، زیرا وقتی پیام های ما رمز گذاری خوبی شوند، دسترسی به آنها بسیار سخت و مشکل خواهد شد.

رمز گذاری واتس اپ

از بین پیام رسان ها، می توان به جرأت بیان کرد واتس اپ یکی از امن ترین هاست، نمی دانیم واقعاً نظر شما هم همین است یا خیر؟ از وقتی که فیس بوک، این اپلیکیشن را خریداری کرده است، به اجبار رویکرد خود را در مورد امنیت و محافظت از حریم خصوصی کاربران، تغییر داده و راهکارهای جدیدی را برای رمزگذاری استفاده می کند.

همچنین واتس اپ از کاربرانش می خواهد که برای ارسال پیام از Wi-Fi و یا شبکه های محافظت نشده، استفاده نکنند. زیرا وقتی همیشه از این مسیرها جهت ارسال پیام هایتان استفاده می کنید، هکرها بهتر می توانند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند. نکته ی قابل توجه در اینجا این است که که اکثر هک ‌ها از طریق اپلیکیشن‌ های شخص ثالث صورت می‌گیرند.

واتس به کاربران خود اعلام می کند، که جلوگیری از این چنین تخلفاتی اجتناب ناپذیر است ولی به محض رخ دادن این موارد، به کاربر اطلاع داده و این یکی از قانون هایست که تمام اپلیکیشن های با این نوع کارکرد، دارا هستند.

یکی از ادعاهای واتس اپ این است که پیام ها و عکس های شما را در سرورش ذخیره نمی شود و می گوید در حالتی که پیام شما به تلفن گیرنده ارسال می گردد، پیام ذخیره می شود تا گیرنده ی پیام تان آن را دریافت نماید و اگر 30 روز از مدت ارسال، گذشت، پیام بصورت خودکار حذف می شود.

نگرانی های موجود در مورد واتس اپ

از ما پوشیده نیست که واتس اپ همیشه در جهت بالا بردن سطح امنیت آنلاین کارهایی انجام داده است. ولی هک کردن توسط افراد دیگر همیشه وجود داشته است. هکرهایی که کارشان این است، هر روز به دنبال راهکار جدیدی برای دسترسی به اطلاعات و عکس های شما هستند و گاهی اوقات به راحتی این کار را انجام می دهند، برای مثال وقتی شما از Wi-Fi یک جای عمومی مانند مترو یا فرودگاه استفاده می کنید. همیشه نشت های امنیتی وجود داشته است که این ها بعد از ارسال پیام شما رخ می دهد. مثلاً گاهی اوقات شما عکس هایی را برای فردی ارسال می کنید و آن فرد قفلی بر روی پیام رسان خود ندارد، و اگر فردی عکس های شما را ببیند، به راحتی می تواند آنها را کپی یا با اشخاص دیگر به اشتراک بگذارد.

چگونگی فیس آیدی و تاچ آیدی در واتس اپ را مطالعه کنید.

blank

چگونگی برقراری امنیت بیشتر در واتس اپ

کاربران در مورد شبکه ی واتس اپ نمی توانند کاری را انجام دهند و باید ادعای واتس اپ را در مورد امن بودن این اپ قبول کنند ولی باز هم با چند راهکار می توانید امنیت عکس های ارسالی خود را بیشتر کنید.

اول از همه، از شبکه ‌هایی که با آن ‌ها آشنایی دارید، استفاده کنید و در صورت عدم اطمینان، از سرور VPN استفاده نمایید.

همیشه قفلی را بر روی گوشی خود قرار داده، و کار را برای هکرها سخت تر کنید وقتی گوشی قفل داشته باشد حتی از دسترس قرار گرفتن، نزدیک ترین افراد هم امن خواهد بود.

وقتی پیامی برای شما ارسال می گردد، که در آن وعده وعیدی داده شده است یا جمله ای جذب کننده نوشته است، بر روی آن کلیک نکنید و پاسخ او را ندهید. اگر کسی با شما تماس بگیرد و مدعی بر این باشد که از طرف واتس اپ می باشد، صد در صد دروغ است زیرا واتس اپ با شما تماس نمی گیرد. از وارد شدن به لینک هایی که چیزی را رایگان ارائه می کنند، جلوگیری کنید. در نهایت از پاسخ دادن به هر پیام مشکوکی که شک بر انگیز است، خودداری نمایید.

پروفایل خود را مخفی کنید.جستجوی معکوس تصویردر گوگل یک ابزار عالی برای تمام کسانی می باشد که به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد یک عکس هستند. اگر عکس پروفایل، تصویری از شما است؛ هر کسی بخواهد بداند که عکس پروفایل شما کجا استفاده شده، است،  به راحتی می‌تواند این کار را انجام داده و اطلاعات بیشتری در مورد شما پیدا کند. بنابراین، پروفایل خود را مخفی کنید تا کسی نتواند جستجوی معکوس تصویر پروفایل شما را انجام داده و به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کند.

اطمینان حاصل کردن از خصوصی ماندن عکس های ارسالی در واتس اپ

موردی که شاید برخی از کاربران به آن بی توجه هستند این است که وقتی عکسی را از طریق واتس اپ ارسال و یا دریافت می کنند در بخش گالری ذخیره می شود، و در اینجا به راحتی در دسترس قرار می گیرد، پس در واتس اپ گزینه ی مربوط به ذخیره ی عکس های واتس اپ در گوشی را غیرفعال کنید تا عکس های تان امنیت بیشتری داشته باشند و به راحتی در دسترس دیگران نباشند.

اگر مایلید این کار را انجام دهید و گزینه ی ذخیره ی عکس در گالری را غیر فعال کنید، باید در سیستم عامل اندروید، به اپلیکیشن واتس اپ وارد شوید، و وقتی صفحه ی اصلی نمایان می شود، حالا با زدن بر روی سه نقطه به بخش تنظیمات واتس اپ بروید. بعد بر روی گزینه ی Data and Storage Usage بزنید. در زیر Media auto-download سه گزینه را مشاهده می کنید. این سه گزینه شامل: “وقتی از داده‌های موبایل استفاده می‌کنید”، “زمانی که به وای فای وصل می‌شوید” و هنگام “رومینگ”، می باشد. برای غیرفعال کردن دانلود خودکار روی هر کدام که دوست دارید، کلیک کنید.

در سیستم عامل های iOS، نیز گزینه‌ ای برای غیرفعال کردن دانلود خودکار در منوی تنظیمات اپ می باشد. در اینجا باید به اپلیکیشن واتس اپ وارد شوید و به بخش تنظیمات رفته و گزینه ی Data and Storage Usage را لمس کنید. از منوی مقابل تان Media auto-download را انتخاب کرده و از گزینه ی Never برای عکس ‌ها، ویدیو ها و اسناد و صداها استفاده نمایید.

این کار را انجام داده و گزینه ی ذخیره ی عکس در گالری را غیر فعال کنید و در این صورت در هنگام ارسال و دریافت عکس ها و هر فایل دیگری در گوشی ذخیره نمی شوند.

blank

اولین چیزی که باعث می شود امنیت شما در واتس اپ به خطر بیفتد، استفاده از Wi-Fi و یا شبکه های محافظت نشده می باشد و در این صورت عکس ‌ها، شماره تلفن‌ ها و اطلاعات دیگر شما به راحتی در دسترس هکرهایی قرار می‌گیرند که می‌خواهند از اطلاعات شما سوء استفاده کنند.در بسیاری از موارد که فردی به اطلاعات شما دسترسی پیدا می کند به دلیل اشتباهات شما در مورد رعایت نکردن امنیت گوشی تان است نه امن نبودن اپلیکیشن واتس اپ.

همیشه در جهت ایجاد امنیت در برنامه های تان، کاری کنید تا پیام رسان شما در معرض دسترس دیگران قرار نگیرد. وقتی می خواهید عکسی را برای شخصی ارسال کنید، هوشمندان عمل کرده و برای هر فردی، عکس های خصوصی خود را ارسال نکنید بدین معنی که هر عکسی برای ارسال مناسب نیست، شاید فردی که تا دیروز امین شما بوده، فردا نباشد. در آخر از نکات اعلام شده در بالا استفاده کنید تا امنیت خود در این اپلیکیشن و زمانی که آنلاین هستید را فراهم کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *