ترفند شبکه های اجتماعی

آشنایی با اصول و قابلیت های واتساپ

آشنایی با اصول و قابلیت های واتساپ

از بین تمام کاربرانی که در شبکه های اجتماعی هستند، حدوداً 1.5 میلیارد در واتس اپ فعالیت می کنند، اگر تا به حال در واتس اپ عضو نشده اید، به شما پیشنهاد می کنیم، حتماً در این اپلیکیشن عضو شوید، زیرا واتس اپ یکی از اپ های فوق العاده می باشد. کاربران زیادی هستند که در واتس اپ فعالیت می کنند، ولی از خیلی امکانات و قابلیت های آن بی اطلاع هستند. ما در مطالب زیر، می خواهیم شما را با اصول اولیه واتس اپ آشنا کنیم تا قابلیت های آن را بیشتر بشناسید.

اصول اولیه واتس اپ

blank

ما کار با واتس اپ را از همان ابتدا شروع می کنیم که اگر شما هم جزء کاربرانی هستید که تازه به جمع واتس اپی ها پیوسته اید تا اصول اولیه آن را بدانید و بتوانید بهترین استفاده را از آن داشته باشید. بعد از دانلود و نصب واتس اپ، مانند همه ی پیام رسان ها، به واتس اپ وارد می شوید، و لیست مخاطبان ذخیره شده در گوشی شما، در قسمت مخاطبان واتس اپ ظاهر می گردد. اگر بخواهید گفتگو را با یکی از دوستان خود شروع کنید، ابتدا بر روی آیکن message (پیام) می زنید، این آیکن در گوشه ی سمت راست در قسمت پایین قرار گرفته است. سپس نام یکی از مخاطبان خود را انتخاب نمایید.

همین طور اگر مایل به ایجاد گروهی در واتس اپ هستید، در همین بخش امکان پذیر است. علاوه بر ارسال پیام و یا عکس و ویدئو در گفتگوهایتان می توانید از تماس های تصویری و صوتی واتس اپ استفاده نمایید. اگر از اینترنت داده استفاده می کنید، فقط لازم است که آن روشن باشد و مبنای محاسبه آن دقیقه نمی باشد و اگر به وای‌ فای متصل هستید تماس شما از طریق واتس اپ کاملاً رایگان می باشد.

در صورت برقراری تماس صوتی و تصویری با هر کدام از دوستان خود، کافی ست دکمه های مربوط به آن را در بالای صفحه ی چت، لمس کنید.

تغییر نام پروفایل در واتس اپ

blank

در ابتدا که وارد واتس اپ شدید، نام  خود را وارد کردید و اگر مایل به تغییر این نام هستید به راحتی می توانید به بخش ویرایش پروفایل بروید و نام مورد دلخواه خود را وارد نمایید. برای این کار بر روی سه نقطه ی عمودی گوشه ی واتس اپ بزنید. به بخش تنظیمات رفته و در بالا بر روی نام پروفایل خود بزنید. صفحه ای جلوی شما ظاهر می گردد، که در آنجا می توانید از گالری خود عکسی برای پروفایل تان انتخاب کنید و نام خود را تغییر دهید و در بخش About، وضعیت خود را تعیین کنید.

بهترین کار این است که از نام واقعی خود در بخش نام استفاده نمایید و بخش About را نیز به همان حالتی که هست، دست نزنید و عکسی را برای پروفایل خود انتخاب کنید، که هر شخصی با دیدن آن متوجه ی این شود که این پروفایل مربوط به شماست. اگر در گالری خود عکس مناسبی نداشتید، می توانید همان لحظه بر روی آیکن دوربین بزنید و از خود سلفی بگیرید.

چگونگی بالا آمدن واتس اپ در حالت تعویض گوشی موبایل

blank

در هنگامی که کاربری گوشی خود را عوض می کند و دوست دارد واتس اپ خود را بدون تغییر در گوشی جدید داشته باشد، کافی ست بعد از نصب واتس اپ کد ارسالی از طرف واتس اپ را تایید کند، زیرا واتس اپ به صورت خودکار، تمام چت ها و عکس های ارسالی و دریافتی شما را بر روی سرویس ابری ذخیره کرده و وقتی شما واتس اپ خود را مجدداً در گوشی دیگری باز می کنید، بعد از تایید کد گفته شده، بالا می آید. فقط به این نکته توجه کنید که اگر از افرادی هستید که گوشی تان را زیاد عوض می کنید، بدلیل پایین بودن سرعت بکاپ گیری در واتس اپ شاید بخشی از اطلاعات خود را از دست بدهید. و برای اینکه گفتگو و اطلاعات خود را از دست ندهید به بخش تنظیمات بروید و بر روی Chats بزنید و بعد از آن Chat Backup را انتخاب کنید. این کار باعث می شود بتوانید به صورت دستی بکاپی از چت های خود بگیرید. در واتس اپ این امکان فراهم شده است و به صور عادی روزی یک بار وقتی اینترنت شما وای فای می باشد، بکاپ گرفته می شود. در واتس اپ این قابلیت وجود دارد، که زمان بکاپ گیری را تغییر بدهید و هر کدام را که مایلید انتخاب کنید.

نکته ی قابل توجه ی دیگر که بسیار مهم است این است که بکاپ‌های روی کلاود نمی‌توانند بین iOS و اندروید جابه‌جا شوند. پس در صورتی که گوشی شما اندروید است و قرار است با آیفون عوض شود، یا بالعکس، باید بدانید چت های خود را از دست خواهید داد و فقط اگر از اپلیکیشن طرف سوم استفاده نمایید می توانید بکاپ گیری را انجام دهید.

ارسال کردن رسانه و ایموجی در واتس اپ

blank

برای ارسال هر رسانه و یا متنی می توانید از نواری که در زیر صفحه ی گفتگوی شما وجود دارد می توانید استفاده کنید، اگر می خواهید از ایموجی ها استفاده کنید باید بر روی شکلک خندان بزنید و یا اگر می خواهید از گالری تا یا از حافظه ی داخلی گوشی تان فایل یا عکس یا ویدئویی را ارسال کنید، باید بر روی آیکن گیره کاغذی که در همان پایین مشاهده می کنید زده و رسانه ی خود را انتخاب و بعد ارسال نمایید. در واتس اپ می توان فایل هایی که شامل اسناد هستند، را نیز ارسال کنید.

پر کاربردترین چیز در واتس اپ مانند، دیگر پیام رسان ها، ایموجی ها هستند، وقتی بر روی شکلک خندان می زنید مجموعه ای از شکلک ها، گیف ها و ایموجی ها را مشاهده می کنید. هر کدام را که دوست دارید لمس کنید، و بعد بر روی دکمه ی send بزنید. فقط توجه کنید که ایموجی و یا شکلک انتخابی شما با متن ارسالی تان مرتبط باشد.

فرقی نمی کند که سیستم عامل شما اندروید است یا iOS . اگر می خواهید استیکرهای بیشتری را داشته باشید، می توانید پک های جدید استیکر را از اپ ‌استورهای مربوطه دانلود نمایید. در بخش کتابخانه ی استیکر، لینک Get More Stickers را مشاهده می کنید.

قرار دادن احراز هویت دو مرحله‌ای در واتساپ

یکی از راه های امن تر کردن واتس اپ استفاده از احراز هویت دو مرحله ای می باشد، که به آن اصطلاحاً 2FA گفته می شود. اگر این کار را نکنید، و گوشی شما قفلی نداشته باشد، در صورتی که پیام تایید واتس اپ را بگیرد، به راحتی می تواند به جای شما قرار بگیرد و هر سوء استفاده ای از پیام رسان شما کند.

هر وقت بخواهید واتس اپ خود را مجدداً راه اندازی کنید، باید این رمز را وارد کنید. پس بدلیل کم استفاده شدن از آن امکان فراموش شدن آن وجود دارد، پس در صورت انتخاب احراز هویت دو مرحله ای حتماً کد را جایی برای خود یادداشت کنید.

اگر می خواهید از 2FA استفاده کرده و این قابلیت را در واتس اپ خود فعال کنید، به واتس اپ خود وارد شوید و بر روی سه نقطه ی عمودی بزنید تا بخش تنظیمات وارد شوید و گزینه ی Account را لمس کنید، حالا Two-Step verification را انتخاب کرده و کد مورد نظرتان را وارد کنید، سعی کنید، کدی را که انتخاب می کنید شامل عدد و کاراکتر باشد و برای جلوگیری از فراموش شدنش رمزی که خودتان با آن مرتبط هستید استفاده نموده و در جایی یادداشت نمایید.

تغییر شماره تلفن در واتس اپ

blank

برخی مواقع کاربرانی هستند، سیم کارت جدید تهیه می کنند و می خواهند شماره ی واتس اپ خود را بدون تغییر اطلاعات، تغییر دهند. این قابلیت در واتس اپ وجود دارد که اگر بخواهید می توانید شماره واتس اپ خود را تغییر دهید و اکانت خود را به شماره ی جدید انتقال دهید. فقط باید به شماره پیام شماره ی جدید دسترسی داشته باشید. اگر پیامکی ارسال نمی شد، هر شخصی می توانست به اکانت شما دسترسی پیدا کند.

اگر می خواهید واتس اپ خود را به شماره ای دیگر منتقل کنید به تنظیمات واتس اپ خود بروید، بعد بخش Account را انتخاب کرده و حالا Change Number را لمس کنید.

اشترک گذاری واتس اپ با کامپیوتر

blank

بسیاری از کاربران از این که می توانند، واتس اپ خود را بر روی کامپیوتر داشته باشند، بی اطلاع هستند ولی شما می توانید واتس اپی را که بر روی گوشی دارید همزمان بر روی کامپیوتر و یا لب تاپ هم داشته باشید و چت های خود را در آنجا نیز مدیریت کنید.

درست است که وقتی پیامی در واتس اپ برای شما ارسال می شود، بر روی صفحه نمایش ظاهر شده و حواس شما را پت می کند ولی خیلی از کاربران این قابلیت را بهتر از هر دقیقه واتس اپ چک کردن بهتر می دانند. اگر دوست دارید نسخه دسکتاپ واتس اپ را دانلود و نصب کنید به آدرس web.whatsapp.com وارد شده و از آن، واتس اپ خود را دانلود نمایید. حالا بر روی صفحه ی گفتگوهای خود بروید و بر روس سه نقطه ی عمودی بزنید. حالا WhatsApp Web را لمس کرده و با دوربین گوشی خود کد QR که بر روی صفحه ی کامپیوتر شما وجود دارد، را اسکن نمایید.

جلوگیری از عضو شدن اجباری در گروههای واتس اپ را مطالعه کنید.

واتساپ وب از کوکی مرورگر استفاده می‌کند تا شما داخل برنامه باشید، پس در صورتی که شخص دیگری هم از کامپیوتر شما استفاده می کند، از واتس اپ خارج شده تا او به واتس اپ شما دسترسی پیدا نکند. همین طور می توانید اپلیکیشن واتساپ را برای ویندوز و macOS دانلود نمایید.

به خاطر سپردن پیام‌های واتس اپ

blank

گاهی پیدا کردن پیامی در بین این همه پیام که در یک روز ارسال و دریافت می شود کار بسیار سختی است. گاهی کاربران اعلام می کنند بین صدها پیام بدنبال پیام مورد نظرشان بوده اند و آخر هم پیدا نشده است.

اما می‌توانید منظم‌تر باشید و واتس اپ، پیام خود را ستاره دار یا “Star” کنید. این کار مشابه لایک کردن در شبکه اجتماعی دیگر می باشد. برای این کار چند ثانیه پیام را نگه داشته و وقتی در بالای صفحه ، پاپ آپ ها ظاهر شدند، روی ستاره بزنید. در این حالت اگر پیامی را بخواهید که قبلاً آن را ستاره دار کرده اید، می توانید به تنظیمات واتس اپ وارد شده و Starred Messages را لمس کنید تا پیام های ستاره دار شما ظاهر شوند.

سفارشی کردن ظاهر واتس اپ

blank

شما می توانید به بخش پس زمینه ها بروید و صفحه ی واتس اپ خود را عوض کنید. در این حالت فقط می توان پس زمینه چت را تغییر داد و امکان تغییر صفحه ی خلاصه چت ها و حباب های گفتگو وجود ندارد.

برای تغییر پس‌زمینه محیط چت به صفحه ی چت وارد شده، بر روی سه نقطه یزنید و سپس  Wallpaper را انتخاب کنید و از اینجا، عکس مورد نظرتان را از گالری بیاورید.

قابلیت تغییر فونت واتس اپ

می توانید با تغییر اندازه فونت راحت تر مطالب و چت های خود را بخوانید. برای اینکار به تنظیمات بروید و سپس Chats را لمس و از آنجا گزینه Font Size را انتخاب نمایید.

بلاک کردن اسپم‌ ها و پیام‌ های ناخواسته

blank

برای قابلیت بلاک کردن اسپم‌ ها به صفحه چت خود بروید و دکمه سه نقطه‌ای Settings را انتخاب کرده و سپس More و بعد Block  را انتخاب نمایید. حتی می‌توانید ارسال کننده پیام را واتس اپ گزارش نمایید.

اگر پیام هایی هستند، که صدای نوتیفکیشن آنها شما را آزار می دهد، می توانید صدای آن گفتگو را قطع کنید، فقط کافی ست وارد صفحه ی چت خود شده، بر روی چت مورد نظر انگشت تان را نگه داشته و بعد بر روی آیکن  Mute که در بالای صفحه می بینید، زده تا صدای گفتگو قطع شود. حتی می‌توانید بر حسب تمایل خود صدای چت را برای چند ساعت، یک هفته یا یک سال قطع نمایید. پیام ها همچنان دریافت می شوند ولی فقط صدای آن را نمی شنوید ، این کار برای گروه هایی که اعضای زیادی دارند، بسیار خوب است.

خروجی گرفتن از چت‌های خود در واتس اپ

blank

همانطور که در بالاتر گفتیم، واتس اپ به‌طور خودکار تاریخچه چت‌ها را در فضای ابری ذخیره می‌کند. اما اگر می‌خواهید ایمنی چت‌ها بیشتر شود یا این‌که مایل به ارسال، تاریخچه چت خود برای شخص دیگری هستید، می‌توانید این کار را انجام دهید.

برای این کار از مکالمات خود در قالب فایل‌های متنی خروجی گرفته و حتی در صورت تمایل تمام عکس‌های مربوط به آن چت را به‌اشتراک بگذارید.

در این حالت وارد صفحه ی چت مورد نظر خود شوید، روی قابلیت آیکون سه نقطه Settings که در گوشه سمت راست بالای صفحه قرار دارد، بزنید. در صفحه ی کوچک جلوی شما، گزینه ی More و سپس Export Chat را انتخاب کنید. در اینجا از شما سوال می شود که قصد دارید از چت با فایل‌های رسانه‌ای داخل آن یا بدون آن‌ها خروجی بگیرید و این‌که مایلید چگونه فایل ‌ها را به‌اشتراک بگذارید. اگر گزینه ی ‘text only’ را انتخاب نمایید از طریق ایمیل چت ها ارسال می شوند.

قابلیت چت کوییک فایر در واتس اپ

blank

برای هر کاربری حداقل یک بار هم که شده این اتفاق افتاده است که پیامی را ارسال کرده بعد متوجه شده است که پیام را اشتباهی ارسال کرده یا از ارسال آن پشیمان شده است. پس اگر می خواهید قبل از ارسال پیام تان آن را مجدداً بخوانید و ویرایش کنید از گزینه ی send استفاده کنید ولی در واتس اپ قابلیتی وجود دارد که به محض لمس دکمه Enter ، پیام شما ارسال شود. به شما پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از ارسال پیام های دارای غلط املایی از این قابلیت استفاده نکنید ولی اگر مایل به ارسال پیام به صورت سریع هستید، به بخش تنظیمات بروید و بعد از وارد شدن به قسمت Chats، گزینه ی Enter is Send را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *