ترفند آیفون

اشتراک گذاری فایل ها در آیفون – معرفی AirDrop

blank

اشتراک گذاری فایل ها با استفاده از AirDrop

در پست قبلی در مورد دو روش اشتراک گذاری فایل ها بر روی آیفون یعنی اشتراک از درون برنامه ها (با استفاده از برنامه ی Files ایفون و یا بدون استفاده از آن و نیز استفاده از سرویس iCloud Drive) صحبت کردیم. جالب است بدانید که با استفاده از سرویس AirDrop نیز می توانید عکس ها، فیلم ها، وب سایت ها، مکان ها و مواردی این چنینی را با دیگر دستگاه های مجاور ( با سیستم عاملiOS 7 و یا بالاتر) و به صورت بی سیم -وایرلس- به اشتراک بگذارید. با استفاده از سیستم عامل iOS 8 و یا بالاتر هم  می توان فایل ها را حتی با رایانه های مک با سیستم عامل OS X 10.10 یا بالاتر به اشتراک گذاشت. سرویس AirDrop اطلاعات را با استفاده از پروتکل های Wi-Fi و بلوتوث انتقال می دهد. برای این منظور می بایست هم دستگاه فرستنده ی فایل و هم دستگاه گیرنده ی آن و به اصطلاح دستگاه های مبدا و مقصد روشن باشند. برای استفاده از سرویس AirDrop، می باید ابتدا با استفاده از Apple ID تان به حساب iCloud خود وارد شوید. نکته ی جالب دیگر در استفاده از AirDrop این است که انتقال هایی که تحت این سرویس صورت می گیرند، دارای امنیت بالایی هستند؛ چرا که فایل ها قبل از ارسال به دستگاه مقصد رمزگذاری می شوند.

اشتراک-گذاری-فایل-ها-با-استفاده-از-AirDrop

اشتراک-گذاری-فایل-ها-با-استفاده-از-AirDrop

در تصویر بالا می توانید صفحه نمایش AirDrop Share را ببینید. در بخش بالایی عکس گزینه هایی برای انتخاب و به اشتراک گذاشتن فایل ها قرار گرفته است. در بخش زیرین هم نام افرادی که می توانید فایل هایتان را با استفاده از AirDrop با آنها به اشتراک بگذارید، دیده می شود. ردیف بعدی نیز شامل گزینه های موجود و رسانه های اشتراک گذاری است. از جمله این رسانه ها می توان به برنامه های Message , Mail ، iCloud Photo Sharing ودیگر برنامه ها اشاره کرد.  پایینی ترین ردیف تصویر هم اقدامات موجود برای اشتراک گذاری فایل ها مانند بازخورد کیفیت تصویر، کپی، نمایش اسلایدگونه ی فایل ها، پخش و …  را نمایش می دهند.

  • اشتراک گذاری (ارسال) فایل ها با استفاده از AirDrop 

برای این منظور کافی است که تنها بر روی دکمه the Share button ضربه زده و در ادامه نام یکی از کاربران مجاور به AirDrop را تپ کنید. روش کار این برنامه بسیار شبیه به تمامی برنامه های ارسال و اشتراک گذاری فایل ها است که با آنها آشنا هستیم و از جمله آنها می توان شیریت و زاپیا را نام برد.

  • اشتراک گذاری (دریافت) فایل ها با استفاده از AirDrop 

برای این منظور می بایست ابتدا مرکز کنترل سیستم عامل را باز کرده و در ادامه بر روی ایکون AirDrop  که به شکل the AirDrop icon نمایش داده می شود، تپ کنید.(اگر نمی توانید آیکون AirDrop را بر روی مرکز کنترل سیستم عامل ببینید، می بایست بر روی گروه بالایی و سمت چپ کنترل ها را با انگشت تپ کرده و بعد از آن که کمی انگشت خود را روی آن نگهداشتید، آیکون دیده خواهد شد. در مدل هایی از دستگاه های اپل که 3D تاچ دارند، بر روی گروه کنترلی بخش بالایی و سمت چپ فشار آورید).در نهایت هم با استفاده از انتخاب یکی از گزینه های Everyone و یا Contacts Only مخاطبان مورد علاقه برای دریافت فایل از آنها را انتخاب کنید. در هر مرحله از دریافت فایل با استفاده از AirDrop می توانید ادامه کار را Decline (لغو) کنید. در ادامه روش کار با سرویس AirDrop را آموزش خواهیم داد. با کوک موبایل همراه بمانید.

آموزش نحوه ی استفاده از AirDrop بر روی iPhone, iPad, or iPod touch

همانطور که گفتیم سرویس AirDrop را برای اشتراک گذاری انواع فرمت فایل ها از جمله تصاویر، ویدیوها، اسناد و … با دیگر دستگاه های اپل مورد استفاده قرار می دهیم. شرط استفاده از این سرویس برای اشتراک گذاری فایل ها این است که دو دستگاه مبدا و مقصد اشتراک گذاری فایل ها نزدیک به یکدیگر قرار داشته باشند.

  • اشتراک گذاری محتوا با AirDrop

از AirDrop برای اشتراک گذاری محتواهای تمامی برنامه هایPhotos, Safari, Contacts و … استفاده می شود. برای این منظور کافی است گام های زیر را طی نمایید:

ارسال-فایل-ها-با-استفاده-از-AirDrop

ارسال-فایل-ها-با-استفاده-از-AirDrop

  • گام اول: یکی از برنامه هایی را که شامل فایل مورد نظرتان برای ارسال است، باز کرده و پس از آن محتوایی مورد نظر برای اشتراک گذاری را پیدا کنید. برای اشتراک گذاری چندین عکس، ویدیو، سند و … بر روی گزینه ی Select ضربه زده و در ادامه بر روی تمامی موارد دلخواهتان تپ کنید. در دستگاه های اپلی که سیستم  عامل iOS 10 و یا سیستم عامل جدیدتر دارند، می توان لینک های درون برنامه های فوق را نیز با استفاده از AirDrop به اشتراک گذاشت. برای این منظور فقط کافی است که نماد برنامه مورد نظر را بر روی صفحه اصلی گوشی (هوم) فشار داده و انگشتتان را بر روی آن نگه دارید.
  • گام دوم: بر روی گزینه ی Share و یا آیکون the Share button تپ کنید.
  • گام سوم:  بر روی نام کاربر AirDropی که میخواهید محتوای مورد نظرتان را با او به اشتراک بگذارید، ضربه بزنید. همچنین می توانید محتوای AirDrop را ما بین دستگاه های اپل خود منتقل کنید. برای مثال با استفاده از AirDrop می توانید تمامی تصاویر روی آیفون را به دستگاه مک خود منتقل کنید.
  • دریافت فایل ها با استفاده از AirDrop

درست زمانی که شخصی قصد دارد فایلی را با شما و از طریق AirDrop به اشتراک بگذارد، هشداری را به همراه پیش نمایش کوتاهی از محتوای اشتراکی بر روی صفحه نمایش گوشی خود مشاهده خواهید کرد و می توانید یکی از گزینه های Accept یا Decline را بزنید. با تپ کردن بر روی گزینه ی Accept فایل شروع به دریافت بر روی گوشی شما خواهد کرد و در صورت تپ کردن بر روی گزینه ی Decline مجوز ارسال فایل برای مخاطب صادر نخواهد شد.

دریافت-فایل-ها-با-استفاده-از-AirDrop

دریافت-فایل-ها-با-استفاده-از-AirDrop

نکته ی جالب توجه این است که اگر بر روی گزینه ی Accept ضربه بزنید، محتوای ارسال شده را دقیقاً در برنامه ای که از فایل از درون آن فرستاده شده است دریافت خواهید کرد. به عنوان مثال، اگر مخاطب عکسی را از درون برنامه ی Photos خود برای شما ارسال کرده باشد، شما نیز این عکس را بر روی برنامه ی  Photos خود دریافت خواهید کرد.

نکته ی دیگر در مورد انتقال فایل ها بین دستگاه های اپل شما است. به این صورت که اگر بخواهید با استفاده از سرویس AirDrop،  عکس هایتان را از آیفونتان به Mac منتقل کنید، گزینه ی پذیرش یا رد کردن درخواست را مشاهده نخواهید کرد و محتوای ارسالی به صورت خودکار به دستگاه مقصد ارسال می شود. برای انتقال داده ها میان دو دستگاه اپل خود و با استفاده از َAirDrop می بایست مطمئن شوید که به هر دو دستگاه با یک اپل ID مشترک لاگین کرده باشید.

  • تنظیم گزینه های دریافت فایل با استفاده از AirDrop 

کاربران آیفون ها می توانند با رفتن به آدرس Settings > General > AirDrop در مورد افرادی که مجاز هستند دستگاه آنها را به عنوان دستگاه های مجاور برای ارسال و دریافت فایل و با استفاده از برنامه ی AirDrop ببینید، تصمیم گیری کنند . شما همچنین می توانید گزینه های دریافت فایل با استفاده از AirDrop را بر روی مرکز کنترل سیستم عامل تنظیم و شخصی سازی کنید. تنظیم و شخصی سازی سرویس AirDrop را می توان با استفاده از گام های زیر به انجام رسانید:

تنظیم گزینه های دریافت فایل با استفاده از AirDrop 

تنظیم گزینه های دریافت فایل با استفاده از AirDrop

  • گام اول: برای باز کردن مرکز کنترل، از بخش پایینی صفحه هوم صفحه را گرفته و آن را به سمت بالا بکشانید. در مورد گوشی iPhone X نیز می بایست صفحه ی هوم را  از گوشه سمت راست و بالای صفحه به سمت مرکز بکشانید تا مرکز کنترل گوشی باز شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید پست “ژست ها بر روی آیفون X” را ببینید.
  • گام دوم: حال می بایست بر روی کارت تنظیمات شبکه که در گوشه ی بالایی و سمت چپ مرکز کنترل قرار گرفته است تپ کرده و کمی فشار وارد کنید. در انتها نیز می بایست بر روی آیکون the AirDrop icon ضربه بزنید. اگر از دستگاه های اپل با سیستم عامل iOS 10.3.3 و یا قبل تر از آن استفاده می کنید بر روی گزینه ی AirDrop ضربه بزنید.
  • گام سوم: حالا می توانید یکی از این گزینه های زیر را انتخاب کنید:
    • Receiving Off (دریافت خاموش): در صورت انتخاب این گزینه، درخواست ارسال AirDrop را از هیچ دستگاه مجاوری دریافت نخواهید کرد.
    • Contacts Only (دریافت فقط از مخاطبین): در صورت انتخاب این گزینه، درخواست ارسال فقط از سمت مخاطبین مجاز است و تنها مخاطبین شما می توانند دستگاه اپل شما را به عنوان دستگاه مجاور برای ارسال فایل ببینند.
    • Everyone (دریافت آزادانه از همه): در صورت انتخاب این گزینه، تمامی دستگاه های iOS مجاور با دستگاه AirDrop شما می توانند دستگاه تان را ببینند.

چنانچه گزینه ی Receive Off را می بینید اما با این حال نمی توانید بر روی آن ضربه بزنید، به آدرس Settings > General > Restrictions رفته و مطمئن شوید که گزینه ی AirDrop روشن و فعال است.

blankرفع مشکل دیده نشدن دستگاه های مجاور AirDrop

چنانچه نمیتوانید فرد یا دستگاه AirDrop  مورد نظرتان برای اشتراک گذاری فایل با آنها را مشاهده کنید، می بایست یکی از کارهای زیر را برای رفع مشکل انجام دهید:

  • بررسی کنید که Wi-Fi و بلوتوث بر روی هر دو دستگاه اپل (فرستنده و گیرنده ی فایل) روشن و فعال شده باشد. اگر هر یک از گیرنده و فرستنده  Personal Hotspot را بر روی گوشی خود فعال کرده باشد، AirDrop کار نخواهد کرد و باید قبل از ارسال و دریافت فایل هات اسپات را خاموش کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که دستگاه مبدا و یا مقصد در مجاورت و نزدیکی شما قرار داشته باشد. محدوده ی مکانی AirDrop مانند محدوده ی وای فای و بلوتوث است و نمی توان فایل ها را با استفاده از AirDrop به کاربرانی که خارج از محدوده بلوتوث و Wi-Fi هستند، ارسال نمود.
  • چنانچه هر یک از دو دستگاه فرستنده و گیرنده ی فایل ها گزینه دریافت کننده AirDrop را بر روی گزینه ی Contacts Only قرار داده باشد، غیرمخاطبان قادر به اشتراک گذاری فایل با استفاده از ایردراپ نخواهند بود. پس اگر شما در لیست مخاطبین طرف مقابل نیستید،  بهتر است که تنظیمات دریافتی AirDrop را به گزینه ی Everyone تغییر دهید.

مطالب مرتبط