ترفند iOS

استفاده از VoiceOver در سافاری، مپ و Memo

blank

در این پست قصد داریم روش استفاده از VoiceOver را بر روی برنامه های پرکاربردی همچون سافاری، نقشه و نیز Voice Memos آموزش دهیم. با کوک موبایل همراه بمانید.

آموزش کار با VoiceOver در برنامه سافاری

  • جست و جوی وب با استفاده از VoiceOver 

فیلد جستجو را انتخاب کرده و دوبار بر روی آن ضربه بزنید تا کیبورد بر روی صفحه نمایش ظاهر شود، حال جست و جوی خود را وارد کرده و در ادامه صفحه را به سمت راست یا چپ بکشانید تا فهرست و لیست جستجوی پیشنهادی به پایین یا بالا حرکت کند. حال با دوبار ضربه زدن بر روی صفحه، جست و جوی عبارت انتخابی بر روی وب آغاز می شود.

  • رفتن به اِلِمان بعدی بر روی صفحه

 می بایست روتور را به نوع المان مورد نظرتان که می تواند سرفصل (heading)، لینک (link) و کنترل های مرتبط با فرمها (form control)  باشد، تنظیم کرده و در ادامه صفحه را به بالا و یا پایین بکشانید.

  • تنظیم گزینه های روتور برای مرور وب 

به آدرس Settings > General > Accessibility > VoiceOver > Rotor بروید. برای انتخاب یا عدم انتخاب هر یک از گزینه ها بر روی صفحه ضربه بزنید و یا با کشیدن دکمه the Reorder button به سمت بالا یا پایین، موقعیت آیتم ها را به دلخواه خود تغییر دهید.

تنظیم گزینه های روتور برای مرور وب 

تنظیم گزینه های روتور برای مرور وب

  • نادیده گرفتن تصاویر به هنگام پیمایش صفحه

به آدرس Settings > General > Accessibility > VoiceOver > Navigate Images بروید. در این بخش می توان انتخاب کرد که زمان پیمایش صفحات وب می بایست تمامی تصاویر و یا فقط تصاویری که توضیحات ندارند، نادیده گرفته شوند.

نادیده-گرفتن-تصاویر-به-هنگام-پیمایش-صفحه

نادیده-گرفتن-تصاویر-به-هنگام-پیمایش-صفحه

  • کاهش دادن المان های موجود بر روی صفحه به جهت خواندن و ناوبری راحت تر

در برخی از صفحات سافاری می توانید با انتخاب آیتم Reader که در بخش فیلد آدرس قرار دارد، المان های اضافی را از صفحه حذف کنید تا فرآیند خواندن و راهبری صفحه راحت تر صورت گیرد.

چنانچه صفحه کلید بی سیم اپلی را با iPhone خود جفت کنید، می توانید از دستورات سریع و تک کلید برای مرور صفحات وب استفاده کنید. برای کسب اطلاعات در این مورد نگاهی به پست “استفاده از VoiceOver در کیبوردهای بی سیم اپل” بیندازید.

آموزش کار با VoiceOver در برنامه Maps

برنامه Maps نیز قابلیت کنترل توسط VoiceOver را داراست و شما میتوانید با استفاده از VoiceOver شروع به کشف و جست و جوی یک منطقه خاص بر روی نقشه، مرور مکان ها و نقاط مورد علاقه، رهگیری و کسب اطلاعات از ترافیک جاده ها، بزرگنمایی یا کوچکنمایی، انتخاب پین و یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد مکانی خاص بر روی نقشه نمایید.

  • کنترل  و رهگیری موقعیت مکانی فعلی توسط برنامه Maps

دوبار بر روی دکمه  the Tracking button ضربه بزنید تا گزینه های موجود برای ردیابی را بشنوید. این گزینه ها یکی از موارد زیر خواهند بود:

  • پیگیری و رهگیری (انتخاب گزینه Tracking on): نقشه به صورت خودکار بر روی مکان فعلی که شما در آن قرار دارید، متمرکز می شود.
  • ردیابی یکی از مکان ها با استفاده از عنوان مکان(انتخاب گزینه Tracking on): نقشه به طور خودکار بر روی مکان فعلی که شما در آن قرار دارید، متمرکز می شود و تا زمانی که عنوان مکان فعلی در بخش بالایی صفحه قرار بگیرد، می چرخد. در این حالت، آیفون نام خیابان ها و نقاط مورد علاقه شما را تا زمانی که به آنها نزدیک شوید، با صدای بلند می خواند.
  • خاموش کردن ردیابی مکان(روشن کردن گزینه Tracking off ):  دیگر نقشه به صورت خودکار بر روی مکان فعلی که شما در آن قرار دارید، متمرکز نمی شود.
  • کاوش نقشه

انگشت خود را در اطراف صفحه نمایش بکشانید و یا صفحه را به سمت چپ یا راست بکشانید تا به آیتم دیگری که بر روی صفحه نمایش قرار گرفته است، منتقل شوید.

  • بزرگنمایی یا کوچکنمایی

نقشه را انتخاب کرده و روتور را بر روی گزینه Zoom تنظیم کنید. حال صفحه را با استفاده از یکی از انگشتانتان به سمت بالا و یا پایین بکشانید.

  • بستن نقشه

صفحه را با  سه تا از انگشتان خود بکشانید.

  • مرور نقاط مکانی قابل مشاهده و مورد علاقه کاربر

روتور را بر روی گزینه Points of Interest تنظیم کرده و در ادامه صفحه را با استفاده از یکی از انگشتان خود بالا یا پایین بکشانید.

  • رهگیری وضعیت یکی از جاده ها

انگشت خود را بر روی جاده مورد نظر روی نقشه نگه داشته و تا زمانی که عبارت “pause to follow” را بشنوید منتظر بمانید، حال می بایست انگشت خود را در طول جاده و با توجه به صدای راهنما حرکت دهید.هر زمانی که از جاده مزبور دور شوید، نقشه بر روی صفحه بزرگنمایی خواهد شد.

  • انتخاب یکی از پین های موجود بر روی نقشه

یک پین را لمس کرده و یا صفحه را با یکی از انگشتان خود به سمت چپ یا راست بکشانید تا پین مورد نظر انتخاب شود.

  • دریافت اطلاعات بیشتر در مورد یک مکان 

پس از انتخاب پین، دوبار بر روی صفحه ضربه بزنید تا پرچم اطلاعات بیشتر در مورد مکان پین شده نمایش داده شود. برای انتخاب دکمه More Info،  صفحه را به چپ یا راست بکشانید و در ادامه برای نمایش صفحه اطلاعات بیشتر در مورد مکان، دو بار بر روی دکمه More Info ضربه بزنید.

ویرایش فیلم ها و یادداشت های صوتی با VoiceOver

شما می توانید با به کارگیری ژست های VoiceOver فیلم ضبط شده توسط دوربین های فیلمبرداری و نیز صداهای ضبط شده توسط Voice Memo را ویرایش و کات کنید.

  • تریم و ویرایش کردن ویدیو با استفاده از VoiceOver 

هنگام مشاهده هر یک از ویدیوهای موجود در برنامه Photos، دوبار بر روی صفحه ضربه بزنید تا کنترلهای ویدیو نمایش داده شوند و در ادامه شروع و پایان قرار گیری ابزار trim را انتخاب کنید. حال برای تنظیم کردن ابزار تریم، آنها را با انگشت گرفته و به سمت چپ یا راست بکشانید. VoiceOver مقدار زمانی را که از موقعیت فعلی ویدیو، تریم خواهد شد اعلام می کند. برای تکمیل کار، گزینه Trim را انتخاب کرده  و در نهایت دو بار بر روی آن ضربه بزنید.

  • تریم و ویرایش کردن ویدیو با استفاده از VoiceOver 

یکی از یادداشت های صوتی را در برنامه Voice Memos انتخاب کرده و در ادامه بر روی Edit ضربه بزنید. حال می بایست بر روی Start Trimming ضربه بزنید. ابتدا یا انتهای تریم را انتخاب کنید، دو بار بر روی آنها ضربه بزنید و انگشت خود را بر روی آن نگه دارید، سپس برای تنظیم میزان صدایی که قرار است تریم شود، انگشتتان را  به راست و یا چپ بکشانید. VoiceOver مقدار زمانی را که از موقعیت فعلی ویدیو، تریم خواهد شد اعلام می کند. حال برای دیدن پیش نمایشی از صدای تریم شده بر روی عبارت Play ضربه بزنید. برای تکمیل کار، گزینه Trim را انتخاب کرده  و در نهایت دو بار بر روی آن ضربه بزنید.

مطالب مرتبط