ترفند شبکه های اجتماعی

استفاده از ابزار نظرسنجی اینستاگرام

ابزار نظرسنجی اینستاگرام

در اینستاگرام و صفحه های کسب و کار این شبکه مجازی، کاربران و تعامل با آنها مهمترین عامل رشد و پیشرفت آن صفحه محسوب می شوند. در واقع ارسال پست در صفحه اینستاگرام برای بالا بردن سطح تعامل و برقراری ارتباط بیشتر با دنبال کنندگان صفحه است و اگر فالوورهای کمتری داشته باشید، مسلماً تعامل و ارتباط کمتر برقرار می شود. مهمترین روش برای افزایش این تعامل تولید محتواهای مناسب و مفید و پست های جذاب است. هر چقدر این پست ها و مطالب گیراتر و جذاب تر باشند، کاربران بیشتری جذب شده و با گذاشتن نظرات و پیشنهادات خود و همچنین لایک ها از پست شما استقبال می کنند. استوری که یکی از ویژگی های کاربردی در اینستاگرام است نیز به عنوان ابزاری عالی در جهت اقزایش تعامل و برقراری ارتباط به کار می آید و استفاده از استوری بسیار مفید بوده است. اکنون می خواهیم بررسی کنیم که چگونه کاربران با استوری تعامل برقرار می کنند. راحت ترین شیوه واکنش نشان دادن به استوری، ریپلای کردن استوری است اما عیب این روش این است که وقت زیادی می گیرد و کاربران کمتری از این شیوه استفاده می کنند. اینستاگرام خود به خوبی به این موضوع واقف است و به همین دلیل با ارائه ابزارهای راحت تری در استوری راحتی بیشتری برای کاربران در نظر گرفته است. استیکر نظرسنجی اینستاگرام ابزار راحتی است که اینستاگرام برای این کار در نظر گرفته است! در این ابزار با طرح سوال با پاسخ دو گزینه ای می توانید سوال خود ار کاربران پرسیده و آنها نیز با توجه به این دو گزینه پاسخ کوتاه بدهند. کاربران با توجه به پاسخی که می دهند در واقع بازخورد سوال شما را ارسال می‌کنند و به سادگی می توانید نظرات و پاسخ آنها را تحلیل و از آنها به نفع خود استفاده کنید. در این مقاله آموزش استفاده از نظرسنجی (Polls) در اینستاگرام را برای شما شرح داده ایم، لطفا در ادامه با ما باشید.

نظرسنجی در اینستاگرام چگونه به پیشرفت کسب و کار ها کمک می کند؟

نظرسنجی در اینستاگرام (Poll) ابزاری است که به شما برای دریافت بازخوردها و نقطه نظرات کاربران کمک می‌کند؛ به عنوان مثال، قصد دارید در صفحه اینستاگرام خود دو محصول جدید پست کنید و دوست دارید یکی از آنها را در حال حاضر و دیگری بعد از چند روز در صفحه ی خود قرار دهید و به کاربران معرفی نمایید. همیشه محصولاتی هستند که کاربران به آن نیاز بیشتری داشته و طرفداران خاص خود را دارد، از معرفی این محصولات کمک گرفته و فروش خود را بالا ببرید.

اگر می خواهید فروش بیشتری داشته باشید محصولات و خدمات پرطرفداری را باید معرفی کنید و در معرض نمایش قرار دهید، باید محصولاتی را که بیشتر مورد نیاز کاربران می باشد را تبلیغ کنید تا مشتریان و فروش خود را افزایش دهید. می توانید با گذاشتن دو و یا چند محصول در استوری از کاربران بخواهید که در نظر سنجی شما شرکت کنند و به شما اعلام کنند که کدام محصول بهتر است، در این حالت شما به راحتی می توانید محصولی که طرفدار بیشتری داشت را انتخاب کرده و از آن در استوری استفاده کنید تا فروش تان افزایش یابد. نکته ی قابل توجه دیگر این است که وقتی از ابزار نظر سنجی استفاده می کنید، کاربران بسیار راحت تر، می توانند نظر خود را اعلام کنند تا اینکه برای نظر خود به دایرکت مراجعه کنند. و با استفاده از ابزار نظرسنجی در همان لحظه و کمتر از ثانیه می توانند نظرشان را اعلام کنند. برای این که بدانید که کاربران کدام محصول را بیشتر نیاز دارند، از ابزار نظرسنجی بهره ببرید و برای آموزش چگونگی استفاده از این قابلیت در ادامه توضیحات ما را با دقت مطالعه کنید.

چگونگی ایجاد یک نظرسنجی اینستاگرام (Polls)

برای ایجاد نظرسنجی اینستاگرام باید مراحل زیر را طی نمایید:

الف) استوری مورد نظر خود را ایجاد کنید!

در ابتدا قبل از استفاده از این ابزار باید استوری خود را ایجاد نمایید چون این قابلیت بر روی استوری قرار دارد و برای کاربردش اولین کار ایجاد استوری می باشد. برای ایجاد استوری اول وارد بخش تنظیمات استوری شوید و با استفاده از دوربین می توانید همان لحظه عکس محصول خود را بگیرید یا با کشیدن انگشت خود به سمت بالا بر روی قسمت پایینی بخش استوری می توانید وارد گالری خود شده و تصویر یا ویدئوی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

blank

می دانید که تصویر باید با نظرسنجی هماهنگ و سنخیت داشته باشد و در این صورت کاربران بیشتری تشویق به شرکت در نظرسنجی شما خواهند شد. بعد از قرار دادن تصویر مورد نظر، جزئیات دیگری که تمایل به اضافه کردن آنها به استوری دارید، اضافه نمایید و استیکر و ایموجی مورد دلخواه و هماهنگ با تصویرتان را بر روی استوری قرار دهید، فقط استوری خود را خیلی شلوغ نکنید، زیرا باعث سردرگمی کاربر شده و نمی تواند ارتباط خوبی با آن برقرار نماید و نظر خود را اعلام کند. حال وقت آن رسیده که وارد بخش نظرسنجی استوری شوید

ب) ایجاد نظرسنجی اینستاگرام برای استوری خود

اگر از کامل بودن استوری و جزئیاتش اطمینان دارید ، وارد مرحله قرار دادن نظرسنجی بر روی استوری شوید. برای اینکار باید بر روی استیکر استوری بزنید و آیکن مربوط به آن بیاورید.

blank

نام این ابزار همانطور که در بالا گفته شد ابزار Polls می باشد. در صفحه ای که در جلوی شما باز شده در قسمت بالایی سوال خود را وارد نموده و در گزینه های موجود می توان پاسخ مربوط به آن را برگزینید. برای تایپ سوال، محدودیت کلمه وجود ندارد، ولی سوالی کوتاه، کامل و چالش برانگیز بنویسید تا بتوانید بیشترین بازخورد را دریافت نمایید. اگر در تصویر انتخابی تان، توضیحی نوشته شده، دیگر نیاز نیست سوال تکرار شود و در این هنگام فقط می توانید بگویید “نظر شما چیست؟”

در این حالت کاربر نیاز نیست موضوع استوری را در سوال نیز مشاهده کند و وقتش گرفته شود و به دلیل استفاده از این جمله، کاربران زیادی تشویق به شرکت در نظرسنجی شما خواهند شد. برای انتخاب پاسخ ها می توان تا 26 کلمه بهره برد ولی به نظر پاسخ را با خلاقیت و فکر به سوال انتقال دهید و برای پاسخ از گزینه های “بله” و “خیر”  استفاده کنید. اگر تمایل به طرح سوال و پاسخ های چند گزینه ای هستید این، ابزار نمی تواند به شما کمکی کند. ناگفته نماند در نسخه های جدید اینستاگرام، ابزارهای چند گزینه ای نیز اضافه شده اند، که در مقاله ای جداگانه باید به آن پرداخت.

ج) قرار دادن نظرسنجی خود در بخش مناسبی از استوری

در بالا نیز گفتیم که جای خوب و مناسبی برای قرار دادن استوری تان انتخاب کنید. بعد از آن باید بر روی تیکی که در گوشه ی سمت راست، بالا قرار دارد بزنید تا به مرحله ی بعد وارد شوید.

blank

بعد از انجام قرار دادن نظرسنجی در جای مناسبش، می توانید به قسمت بعدی وارد شد.

د) اشتراک‌گذاری نظرسنجی اینستاگرام با فالوورها

حالا زمان به اشتراک گذاری و وقت انتشار استوری فرا رسیده است. وقتی استوری منتشر می شود، نظرسنجی نیز با آن برای کاربران قابل مشاهده می شود. برای به اشتراک گذاری بر روی گزینه Send to کلیک کنید و Your story را انتخاب کنید تا استوری شما برای کاربران به قابل رویت شود.

blank

بعد از به اشتراک گذاری منتظر بازخوردها بمانید و آنها را آنالیز و تحلیل نمایید. در اینجا کاربران در نظر سنجی شما شرکت خواهند کرد و نظرات خود را بیان می کنند. اگر می خواهید بدانید چه بازخوردهایی داشته، وارد بخش استوری شده و بر روی تعداد بازدید از استوری خود بزنید. همین طور می توان، استوری خود را به بالا کشیده و وارد صفحه ی تحلیل و آنالیز استوری شد. مورد قابل توجه در اینجا این است که وقتی فردی نظر خود را اعلام می کند بخش گزینه ها برای او غیرفعال می شود و فقط تصویر نظرسنجی را می بیند و قابلیتی برای تغییر نظر خود و عوض کردن گزینه ها وجود ندارد. به تصویر زیر نگاه کنید:

blank

در تصویر بالا همانطور که مشاهده می کنید 8 نفر گزینه ی بله و تعداد کمی (2 نفر) گزینه ی خیر را انتخاب کرده اند. این اطلاعات در 24 ساعتی که استوری فعال است قابل تغییر  است و بعد از هر بروزرسانی اطلاعات، تعداد آنها عوض می شود. اگر شما در هنگام گذاشتن نظرسنجی، اعلان آن را فعال کرده باشید، بعد از هر اعلان، پیامی برای شما ارسال خواهد شد که نشان دهنده ی اعلام نظر کاربر جدید است.

وقتی تمام مراحل بالا را سپری کردید، نظر سنجی خود را قرار داده و بازخورد نظرسنجی های خود را می بینید.

نحوه ی استفاده از استیکرها در استوری اینستاگرام را مطالعه کنید.

اگر صفحه ای مربوط به کسب و کار دارید، از این قابلیت استفاده نمایید و باعث رونق بیشتر کسب و کار خود شوید و با دریافت نظرات و بازخورد هر محصولی که طرفدار بیشتری دارد در استوری ها و فروش خود استفاده نمایید و باعث رشد کسب و کار تان گردید. اگر گزینه های شما کوتاه است و دوست دارید ایده و نظرات بیشتر توسط کاربران به دایرکت ارسال شود می توانید از استیکر Question استفاده کرده تا کاربران با لمس آن به بخش دایرکت وارد شوند و نظرات بیشتر خود را در آنجا ارسال نمایند.

چگونگی ایجاد نظرسنجی جذاب و چالش برانگیز برای کاربران

تمام کاربران می توانند از نظرسنجی استفاده کنند، اما اگر برای این استفاده راهکار و خلاقیت وجود نداشته باشد، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. مدیران و صاحبان کسب و کار که از اینستاگرام برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند، خوب می دانند که راه های مختلفی برای نظرسنجی های جذاب وجود دارد. با استفاده از روش های خلاقانه و جذاب سعی کنید کاربران بیشتری را به سمت مشاهده و بازدید از محصولات خود در صفحه اینستگرام تان ترغیب کنید. در ادامه سه روش برای اثربخشی و ارائه نتیجه مطلوب از نظرسنجی های کاربران شرح خواهیم داد، روش هایی که باعث افزایش تعامل کاربران و بازدید بیشتر از صفحه تجاری شما می شود.

روش اول) درخواست از کاربران جهت مشارکت در نظرسنجی شما

برای اینکه یک صفحه تجاری موفق داشته باشید باید به خوبی از خواسته های کاربران خود با خبر باشید. این آگاهی و اطلاع از نیازهای کاربران در معرفی و نمایش محصولات و خدمات به کاربران بسیار مهم است و می تواند به ارائه خدمات و فروش محصولات بهتر، به شما کمک کند. حال رسیدن به این آگاهی تنها با طرح نظرسنجی، پرسش و بازخورد پاسخ آنها دست یافتنی است. موضوع مهمی که در اینجا وجود دارد این است که این نظرسنجی باید طوری باشد که کاربران را به سمت خود بکشد نه اینکه بدون توجه از کنار آن بگذرند. این نظرسنجی ها اگر جالب و مهیج نباشند ممکن است تاثیر منفی و بر عکسی بر کل صفحه بگذارد. به این ترتیب، با طرح سوال مناسب و اثربخش در یک نظر سنجی از کاربران بخواهید که در نظرسنجی اینستاگرام شما شرکت کرده و اعمال نظر کنند، طوری سوال را طراحی کنید که اعتماد آنها را جلب کنید و به آنها بگویید که پاسخ هایشان برای شما اهمیت دارد و روی تک تک آن پاسخ ها تامل خواهد شد. این کار باعث می شود که کاربران با دقت و صبر و حوصله کافی به سوال پاسخ دهند.

چه سوالاتی در نظرسنجی اینستاگرام بپرسیم تا بازخورد کافی داشته باشد

بسیاری از ادمین های صفحات اینستاگرام از اینکه چه سوالاتی بپرسند تا مشارکت حداکثری کاربران و جواب های زیادی دریافت کنند، بی اطلاع هستند و یا حداقل اطلاعات زیادی ندارند. آنها نمی دانند که کدامیک از سوالات اثربخشی بیشتری دارد. در زیر برخی از نکاتی که باید در طرح این سوالات بدان دقت کنید را برای شما آورده ایم.

ارائه طرح تخفیف برای محصول: اگر قرار است برای محصولات خود تخفیف بگذارید، با طرح سوال از آنها بخواهید که شما مایلید کدام یک از این محصولات تخفیف بیشتری داشته باشد، و با بازخورد بیشتر کاربران نسبت به محصول مورد نظر، تمرکز خود را بر روی فروش بیشتر این محصول قرار دهید.

خصوصیات محصول دلخواه کاربران: در این حالت می توان دو یا چند ویژگی اعم از رنگ، جنس و یا طرح محصول خود را قرار داده و در سوال نظر سنجی خود از کاربران بخواهید که بگویند به کدام محصول تمایل بیشتری دارند و از این طریق در معرفی محصول از آن ویژگی استفاده کرده و فروش خود را بالا ببرید.

سوال در مورد زمان پخش ویدئو یا پست؛ این بار از کاربران در مورد اینکه زمان پخش Live یا ویدئو و پست های مربوط به محصول، چه موقع باشد سوال کنید.

نوع برقراری ارتباط با کاربران: از کاربران بخواهید که مایلند از چه مسیری با شما ارتباط برقرار کنند، برای مثال، گزینه تلفنی، دایرکت و یا راه های ارتباطی دیگر.

نظرسنجی در جهت انتخاب موضوع مورد علاقه کاربران برای ایجاد پست؛ اگر در انتخاب دو موضوع مورد نظر خود تردید دارید و نمی دانید کدامیک بیشتر مورد توجه کاربران قرار خواهد گرفت، از کاربرانتان طی یک نظر سنجی درخواست کنید که نظر خود را در مورد موضوعات پیشنهادی شما اعلام کنند.

روش دوم) شناسایی نیاز بازار و یا علایق فالوورها

برای اینکه بتوانید برای صفحه اینستاگرام تجاری خود، محتوای اثربخش و مفیدی تولید کنید، باید با طرح سوال نظرسنجی از کاربران خود بخواهید که در مورد مثلا دو موضوع محتلف اظهار نظر کنند. همچنین اگر می خواهید محصول و یا خدماتی را به کاربران معرفی کنید، اول باید نیازها و علایق فالوورهای خود را بشناسید تا با شناخت بهتر نیازهای آنها بتوانید محصول خود را عرضه کرده و فروش خود را بالا ببرید. اینکه می توان نتایج نظرسنجی را در استوری با کاربران و فالوورها به اشتراک گذاشت از قابلیت بسیار جالب در اینستاگرام است. بنابراین وقتی نظرسنجی به اتمام رسید می توانید به بخش Share Result رفته، در یک استوری دیگر، نتایج نظرسنجی را به صورت درصدی به اشتراک بگذارید:

در تصویر بالا، نتایج نظرسنجی اینستاگرام را نمایش می‌دهد که ۹۲ درصد کاربران گزینه بله و ۸ درصد آن‌ها گزینه خیر را انتخاب کرده‌اند. همچنین از این نتایج می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی دیگر هم استفاده کنید؛ زیرا کاربران اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی مخاطبان هدف شما می باشند و بسیاری از دنبال‌کنندگان شما علایق مشابه دارند.

روش سوم) برنامه‌ریزی جهت رویدادها و مشارکت کاربران در آن

هنگام برگزاری رویدادهایی که مربوط به کسب و کار شما می شود، می توانید از کاربران خود بخواهید در نظرسنجی جهت برنامه ریزی این رویداد به شما کمک کنند و در آخر از آنها بخواهید برای برنامه ریزی این رویداد و جزئیات آن مثل زمان برگزاری، شهر، نوع سالن و حتی مدت زمان سخنرانی نظر خود را اعلام کنند. البته اعلام نظرات آنها باید حتی المقدور سریع و در مدت زمان کوتاهی باشد تا با توجه به نظرات آنها بتوانید تصمیم درست بگیرید.

روش چهارم) برای مسابقه‌های برگزارشده در صفحه اینستاگرام خود جایزه تعیین کنید

اگر در صفحه تجاری اینستاگرام خود مسابقه گذاشته و برای کسی که برنده می شود، قرار است جایزه تعیین کنید، با طرح سوال و نظرسنجی از کاربران خود بخواهید که چه جایزه ای مناسب است. این بستگی به نوع کسب و کار شما دارد، این جایزه می تواند از میان محصولات شما باشد و یا طبق نظر کاربران محصول و یا جایزه دیگری باشد، و در آخر با تجزیه و تحلیل نظرات کاربران می توانید جایزه نهایی را تعیین کنید.

حرف آخر

انجام نظرسنجی و نتایج آن برای افزایش تعامل و برقراری بهتر ارتباط با کاربران در کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار است و یک انتخاب عالی ست. اینستاگرام یک شبکه اجتماعی مهم و قابل توجه است که بسیاری از صاحبان کسب و کار از آن برای پیشبرد اهداف خود و بویژه معرفی و افزایش فروش محصولات شان از آن استفاده می کنند. چرا که اینستاگرام هم کاربران زیادی دارد و هم اینکه امکاناتی مثل نظرسنجی را در خود جای داده است تا بتوان از آن برای دریافت نظرات سایر کاربران بهره برد.

این مقاله در مورد آموزش استفاده از ابزار نظرسنجی در اینستاگرام نوشته شده است که هدف آن افزایش آگاهی بیشتر مدیران و صاحبان صفحات کسب و کار در زمینه تعامل با کاربران و فالوورهای خود و مدیریت هر چه بهتر صفحات تجاری شان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *