راهنمای خرید موبایل

آیفون ۷ بهتر است یا گلکسی اس ۷؟

blank

مقایسه‌ی استاندارد IP67 آیفون ۷ با استاندارد IP68 گلکسی اس ۷

در سال جاری شرکت سامسونگ، گلکسی اس ۷ که پرچم دار این کمپانی است؛ را در جریان برگزاری کنگره‌ی موبایل بارسلون، معرفی کرد و در ردیف بزرگانی همانند اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام و A9X اپل قرار گرفت.

در حقیقت این گوشی مانند سایر نسل‌های پیشین سامسونگ نیست و کره ویژگی‌های جدیدی را در پرچم دارهای جدید خودش قرار داده که قطعا برای بسیاری از کاربران جالب توجه خواهد بود مانند: سیستم خنک کننده‌ی مایع، استفاده از مکانیک اتصال کوتاه در پورت شارژ، لبه‌های منحنی، استفاده از شیشه‌ی سه بعدی، دکمه‌های باریک‌تر مخروطی شکل و در نهایت رنگ گوشی تغییر می‌کند.

اما گوشی هوشمندی که در رقابت با گلکسی اس ۷ در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد، آیفون ۷ از شرکت اپل است. آیفون ۷ نیز ویژگی‌های جدید و شگفت آور بسیاری دارد مانند فناوری جدید بی‌سیم و البته یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مقاومت در برابر ورود گرد و غبار و آب تحت استاندارد IP67 است. از طرفی گلکسی اس ۷ نیز دارای قابلیت مقاومت در برابر ورود گرد و غبار و آب تحت استاندارد IP68 است. اما اکثر ما نمی‌دانیم که این دو استاندارد چه تفاوتی با هم دارند و کدامیک بهتر است؟

در ابتدا باید گفت که هر دو گوشی هوشمند نام برده کاملا در برابر ورود گرد و خاک مقاوم هستند. کلمه‌ی IP مخفف سرنام عبارت Ingress Protection و به معنی محافظت از ورود است. رتبه‌بندی IP از دو شماره‌ی کنار هم تشکیل شده است.

اولین شماره استاندارد در مورد IP آیفون ۷ و گلکسی اس ۷، ۶ بوده و به امتیاز حفاظت در برابر گرد و غبار اشاره می‌کند. بر اساس این استاندارد گوشی‌های هوشمند حداقل به مدت ۸ ساعت در برابر گردش شدید گرد و خاک قرار می‌گیرند تا مقاوت آن‌ها تعیین شود. طبق این استاندارد نباید حتی کوچک‌ترین ذرات هم قادر به نفوذ به قاب اصلی و اجزای داخلی گوشی هوشمند باشند.

شماره‌ی دوم هم، سطح مقاومت دستگاه در برابر نفوذ آب را مشخص می‌کند.

برطبق آزمایشات گوشی آیفون ۷ با استاندارد IP67 توانست در عمق ۳.۲ فوت (۰.۹۷۵ متر) به مدت ۳۰ دقیقه در آب غوطه ور بماند.

و گوشی گلکسی اس ۷ سامسونگ نیز با استاندارد IP68 موفق شد درعمق ۵ فوت (۱.۵۲۴ متر) به مدت ۳۰ دقیقه غوطه ور بماند.

هر دو گوشی کاملا آب بندی شده و مقاومت بالایی در برابر مایعات دارند؛ در نتیجه حین بروز حوادث برای آن‌ها اتفاقی نخواهد افتاد. منتهی باید اقرار کرد که گوشی هوشمند تولید شده شرکت سامسونگ کره مقاومت نسبتا بیش‌تری در برابر نفوذ آب دارد، به طوری که این گوشی می‌تواند نیم متر بیشتر از آیفون ۷ زیر آب بماند. به علاوه شرکت سامسونگ برای میکروفن‌های گلکسی S7 از پارچه‌ی ضد آب Gore-Tex استفاده کرده که باعث می‌شود هوا به داخل گوشی وارد شود، اما آب وارد نشود. در این حالت می‌توان در زیر آب نیز با گوشی کار کرد. برای اینکه قطعات این گوشی در برابر آب آسیب نبینند، سامسونگ بدنه‌ی گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge را از پلاتین یا نیکل ساخته است؛ این فلزها در برابر آب مقاوم هستند و خراب نخواهند شد همچنین برای این‌که آب از بین لایه‌های شیشه‌ای و فلزی وارد گوشی نشود، از یک نوار پلاستیکی استفاده کرده‌اند که آن را در تمام لبه‌های گوشی با دقت بسیار جا گذاری کرده‌اند. این نوار باعث می‌شود که آب به هیچ عنوان وارد گوشی نشود.اما در هرصورت هیچ یک از کابران نباید گوشی‌های هوشمند خود را درمعرض آب و رطوبت قرار دهند.

همچنین در نظر داشته باشید که شرکت اپل، گوشی‌های آیفون ۷ خود را شامل گارانتی آسیب‌های ناشی از ورود مایعات قرار نداده است.

مطالب مشابه : بلومبرگ:آیفون ۸؛OLED خواهد داشت نه سامسونگ…!

جدیدترین دردسر سامسونگ

مطالب مرتبط