ترفند شبکه های اجتماعی

آموزش گام به گام اینستاگرام

آموزش گام به گام اینستاگرام

در حال حاضر در بین شبکه های اجتماعی، اینستاگرام با قدرت به سمت جلو پیش می رود و با جرأت می توان گفت یکی از شبکه های مجازی پرطرفدار در بین کاربران اینترنتی است. بد نیست در همین ابتدا آماری از کاربران اینستاگرام در اختیار شما قرار دهیم. هم اکنون در اینستاگرام 2 میلیارد کاربر وجود دارد که در طی یک ماه، حدود یک میلیارد آنها فعال شده و به فعالیت در این شبکه ی اجتماعی می پردازند.

در کشور ما، ایران حدود 24 میلیون کاربر اینستاگرامی وجود دارد. با این آمار، ایران در بین کشورهای دیگر رتبه هشتم را از نظر تعداد کاربران اینستاگرامی دارد. پس در بین چنین جمعیتی، با کمی خلاقیت و سعی و کوشش می توان با تبلیغات و بازریابی در بین کاربران، فروش خود را افزایش داد. اولین قدم برای این کار این است که اینستاگرام را به خوبی بشناسیم و نحوه ی فعالیت کردن در آن را به خوبی یاد بگیریم.

وقتی اینستاگرام را خوب بشناسید می توانید بازاریابی برای کسب وکار خود را شروع کرده و هر روزه پیشرفت های زیادی را نصیب خود کنید و باعث رشد در کسب و کارتان شوید. مقاله ی ما را با دقت مطالعه کنید. ما صفر تا صد آنچه در اینستاگرام نیاز دارید را به شما خواهیم آموخت. برای آموزش کامل با ما همراه شوید.

همچنین بخوانید: نوشتن بیو (bio) در اینستاگرام

آموزش اول

ساخت اکانت در اینستاگرام

در هر کدام از شبکه های اجتماعی که بخواهید شروع به فعالیت نمایید، نیاز به ساختن حساب کاربری بوده تا بتوانید برای خود صفحه ای داشته و همه اطلاعات خود را در آنجا نگهداری کنید.

الف) عضویت در اینستاگرام

اگر جزء کاربرانی باشید که به تازه گی به اینستاگرام وارد می شوید و اکانتی ندارید باید در ابتدا یا از طریق سایت و یا دانلود و نصب اپلیکیشن، وارد اینستاگرام شوید. این صفحه وقتی باز می شود، از شما حساب کاربری را درخواست می کند، که شما چون حساب کاربری ندارید، گزینه ی Sign Up را لمس کنید و با این کار به صفحه ی عضویت اینستاگرام وارد خواهید شد، در این جا دو روش برای عضویت پیش روی شماست:

blank

شماره موبایل (Phone Number):کاربرانی ایرانی که تمایل دارند، با شماره موبایل خود، در اینستاگرام عضو شوند، در این قسمت، باید شماره موبایل به همراه کد کشور ایران (98+) را وارد کنند.

blank

آدرس ایمیل (Email Address):گاهی کاربران تمایلی به وارد کردن شماره خود در اینستاگرام نداشته و دوست دارند که با آدرس ایمیل ثبت نام کنند، در این حالت در اینجا ایمیل تان را وارد کنید.

وقتی تصمیم تان را گرفتید و از بین روش های ثبت نام یکی را انتخاب کردید و موبایل و یا ایمیل خود را وارد کردید بر روی گزینه بعدی (Next) بزنید. در صورتی که با این شماره و ایمیل وارد شده، حساب کاربری دیگری داشته باشید، اینستاگرام از شما سوال می کند که آیا می خواهید اکانت جدیدی ایجاد کنید یا قصد وارد شدن به اکانت قبلی تان را دارید؟ وقتی گزینه ی Create New Account را انتخاب می کنید، اگر با این شماره یا ایمیل، اکانتی نباشد، پرسش بالا وجود نداشته و به مرحله ی زیر وارد خواهید شد.

ب) نام و رمز عبور (Name and Password)

در این مرحله نام انتخابی و رمز دلخواه تان را وارد کنید، رمز خود را با استفاده از حروف کوچک، بزرگ، عدد و کاراکترها ایجاد کنید و آن را در ذهن بسپارید به طوریکه فقط خودتان بتوانید با آن وارد شوید و با این کار امنیت اینستاگرام خود را به حد بالا برسانید. در این حالت، هیچ شخصی نمی تواند، به حساب کاربری شما دسترسی پیدا کند. حالا دو مورد زیر را مشاهده خواهید کرد:

Continue and Sync Contacts (ادامه و پیدا کردن مخاطبان): در حالتی که تمایل دارید، اشخاصی که در لیست مخاطبان شما وجود دارند، دنبال شوند، با لمس این گزینه، مخاطبینی که در اینستاگرام عضو هستند را برای شما پیدا کرده و به شما نشان می دهد.

Continue Without Syncing Contacts (ادامه بدون پیدا کردن مخاطبان): بعضی از کاربران علاقه ای به دیدن صفحه ی افراد موجود در لیست مخاطبانشان، ندارند. در این صورت این گزینه را انتخاب نمایید تا به مرحله ی بعدی وارد شوید.

ورود به اینستاگرام (Welcome to Instagram)

در این بخش، اینستاگرام نام کاربری برای شما بر می گزیند و از این که به اینستاگرام وارد شده اید به شما “خوش آمدید” می گوید. در اینجا، در صورتی که از نام کاربری انتخابی توسط اینستاگرام، خوشتان نیامد، آن را عوض کنید. با لمس گزینه ی Change Username، می توانید نام جدید برای خود انتخاب نمایید. در صورتی که این نام تکراری باشد، اینستاگرام به شما مبنی بر تکراری بودن نام، پیغامی می دهد. در این صورت از نقطه، آندرلاین و غیره در نام انتخابی خود، استفاده کنید تا اینستاگرام، آن را قبول کند و بتوانید به مرحله ی بعدی بروید. وقتی تیک سبز را مشاهده کردید، می توانید با زدن بر روی گزینه ی Next، این مرحله را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید.

سن کاربر (?Are You 18 Year or Older)

در این مرحله، سن کاربر پرسیده می شود و از شما سوال می کند، آیا سن شما بیشتر از 18 سال است؟ در صورتی که سن کاربری کمتر از 18 باشد، در اینستاگرام عضو می شود ولی محتوای نامناسب به او نشان داده نمی شود. پس اگر سن شما از 18 بیشتر است، گزینه ی انتخابی شما باید or Older 18 باشد و اگر کمتر، Under 18 را بزنید. بعد از انتخاب گزینه ی مدنظرتان مجددا بر روی Next بزنید. این مرحله، مرحله ی نهایی بوده و بعد از آن ثبت اکانت شما به پایان می رسد. حالا شما یکی از کاربران اینستاگرام هستید.

نکات مهم مورد توجه در هنگام ساخت حساب کاربری

هر کاربری که علاقمند به فعالیت در اینستاگرام است، حتماً باید در این اپلیکیشن عضو شود و نکات مورد توجه در هنگام فعالیت را در چند مورد به شما خواهیم گفت:

  • انتخاب نام کاربری مناسب در صورت تکراری بودن نام مورد نظر

بسیاری از کاربران با این خطا روبرو می شوند که در آن به شما گفته ی شود نام کاربری تان تکراری ست و مجبور به وارد کردن نام های مختلفی می شودن تا بالاخره اینستاگرام آن را قبول کند. پیشنهاد می کنیم برای این کار از نقطه، اعداد، آندرلاین و … استفاده کنید تا مشکل حل شود، مثلا اگر نام شما kookmobile است، و اینستاگرام این نام را نپذیرفت می توانید بدین گونه kook_mobile مجددا وارد کنید، و یا می توانید نام کاربری kookmobile20 را به کار ببرید.

  • دلیل حذف برخی از Follower و Following

گاهی اوقات شما فالوورهایی دارید، که نام آنها در لیست فالوور شما هست، ولی تعاملی با صفحه ی شما برقرار نمی کنند بدین معنی که نه پستی از شما را لایک می کنند نه برای شما کامنتی قرار می دهند، در این حالت اینستاگرام این کاربر را به خاطر غیر فعال بودن، از لیست دنبال کنندگان شما پاک می کند. برخی مواقع، مورد برعکس هم وجود دارد، و شما صفحه ای را دنبال می کنید ولی هیچ ارتباطی با آن صفحه ندارید و به دلیل این بی تعاملی، آن کاربر را از لیست دنبال شوندگان شما حذف می کند، زیرا وقتی شما از لیست فالوور های آن صفحه بدلیل بی فعالیتی حذف شده اید ، مشخصاً آن کاربر نیز از لیست دنبال شوندگان شما حذف خواهد شد. و اگر تمایل به دیدن صفحه ی آن کاربر داشته باشید، آن را دوباره دنبال کنید. پس اگر صفحه را دوست دارید باید حداقل چند پست آن صفحه را لایک کرده و یا کامنتی برای پست های آن قرار دهید، تا به شما انگ غیرفعالی زده نشود و شما از لیست فالوورهای آن صفحه حذف نشوید.

  • اگر شخصی از نام برند و لوگوی و محتوای مخصوص ما استفاده کرد، چه کنیم؟

متاسفانه، بدلیل کپی برداری بعضی از کاربران متقلب، بسیاری از شرکت ها و صاحبان برند، با مشکل استفاده از لوگو، نام و محتوای اختصاصی شرکت شان، در صفحات دیگر روبرو می شوند و از این قضیه بسیار ناراحت می شوند زیرا باعث زیر سوال رفتن شرکت آنها می شوند. بعضی مدیران کسب و کار حتی با ساختن صفحه ی تقلبی و فیک شاید مشکل نداشته باشند، ولی سوء استفاده ی این کاربران اینجا تمام نمی شود، و از نام شرکت سوء استفاده و کلاه برداری می کنند و باعث خراب شدن نام برند شما، برای بعضی از کاربران خواهد شد. در صورتی که با موارد این چنینی برخورد کردید، حتما مورد مربوطه را به اینستاگرام گزارش کنید تا اینستاگرام موضوع را بررسی کند و در صورت لزوم صفحه ی مورد نظر را غیر فعال نماید.

یکی از مشکلاتی که کاربران اینستاگرام، به خصوص افراد و شرکت‌های مشهور، با آن روبرو هستند، استفاده از نام یا لوگوی آن‌ها در صفحات دیگر است! در واقع صفحات دیگر با استفاده از نام یا لوگوی یک شرکت خاص، آن شرکت را زیر سوال می‌برند و به عنوان یک صفحه فیک، به جای شما فعالیت می‌کنند. این موارد ممکن است اشکالی نداشته باشد اما در برخی موارد این صفحات از نام شما برای کلاه‌برداری و تقلب استفاده می‌کنند که در نهایت منجر به بد نام شدن شرکت یا برند شما می‌شوند. خوشبختانه اینستاگرام همیشه به فکر کاربران بوده است و با استفاده از صفحه گزارش به راحتی می‌توانید صفحه یا صفحات موردنظرتان که در حال سوء استفاده از نام و برند شما هستند، گزارش کنید.

  • ارسال ایمیل، نشان دهنده ی ساخت حساب کاربری جدید

در ابتدا به شما توضیح دادیم که برای ساخت اکانت می توانید با ایمیل، اکانت خود را ایجاد کنید، حال بعضی اوقات برای شما ایمیلی ارسال می شود که کد عضویتی در آن می باشد، اگر شما از این ایمیل برای ساخت اکانت دیگری استفاده نکرده اید، پس نتیجه می گیرییم یا شخصی در هنگام وارد کردن ایمیلش، ناخواسته با اشتباه زدن حتی یک حرف، ایمیل شما را وارد کرده است، یا کاربری با ایمیل شما می خواهد حساب کاربری بسازد، در دو حالت اصلاً جای نگرانی نیست، و فقط کافی ست کد ارسال شده را نادیده بگیرید، زیرا هر کاربری تا کد عضویت را نزد، نمی تواند وارد حساب کاربری شود.

  • عدم امکان عضویت در اینستاگرام با ایمیل یا شماره موبایل

هر کاربری برای عضویت در اینستاگرام فقط می تواند یک بار از ایمیل یا شماره موبایلش استفاده کند، بدین معنی که با شماره موبایل خود و یا ایمیل تان نمی توانید حساب کاربری جدیدی ایجاد نمایید. پس اگر در هنگام ورود نتوانستید، با ایمیل یا شماره خود وارد شوید مطمئن باشید قبلاً از آنها استفاده کرده اید. در حالتی که با این پیام برخورد کردید و اینستاگرام به شما اعلام می کند، که حساب کاربری با این شماره وجود دارد، فقط باید بر روی گزینه ی Forgot Password (فراموشی رمز عبور) زده و با اینکار اعلام کنید که رمزتان را فراموش کرده اید، تا رمز جدید برای شما ارسال شود.

نحوه ی دی اکتیو کردن اینستاگرام را مطالعه کنید.

آموزش دوم

ویرایش و بروزرسانی حساب کاربری اینستاگرام

وقتی اکانت اینستاگرامی متعلق به خود داشته باشید، برای ویرایش و بروز رسانی هر کدام از بخش های اینستاگرام باید به قسمت Edit Profile رفته و اطلاعت مربوط به خود را تغییر دهید.

blank

تغییر عکس (Change Photo): اگر تمایل دارید که پروفایل شما عکس داشته باشد، بر روی این گزینه بزنید و تصویر مورد علاقه و دلخواه خود را از گالری تان یا با دوربین به حالت سلفی از خود بگیرید و در این جا قرار دهید. تا اگر کاربری با نام کاربری، شما را نشناخت بتواند، با عکس پروفایل، شما را شناسایی کند. همیشه سعی کنید از عکس های حرفه ای و با کیفیت در این قسمت بکار ببرید، زیرا قسمت پروفایل مانند شناسنامه ای برای صفحه ی شما در اینستاگرام است.

blank

نام کاربری (Username):در این بخش می توان نام کاربری خود را تغییر داده و نام کاربری جدیدی که مد نظرتان است را وارد نمایید.

وبسایت (Website): اگر دارای وب سایت، یا صفحاتی در شبکه های اجتماعی دیگر هستید، در صورت تمایل می توانید در اینجا وارد نمایید.

بیو (Bio): اگر جمله ای خاص یا توضیحی در مورد خود یا صفحه یتان دارید در اینجا وارد کنید، در اینجا، صفحات مربوط به کسب و کارها، توضیح در مورد نوع فعالیت خود را وارد می کنند ولی افراد دیگر، که دارای صفحه ی شخصی هستند، معمولاً تحصیلات، موقعیت اجتماعی و …. را در این قسمت می نویسند.

Try Instagram Business Tools: اگر داری صفحه ای شخصی هستید و می خواهید آن را به صفحه ای تجاری تبدیل کنید، در اینجا می توان این کار را انجام داد، فقط کافی ست بر روی این گزینه زده و صفحه ی تجاری را فعال کنید.

Email Address: اگر با شماره موبایل وارد شده اید، در اینجا می توانید آدرس ایمیل خود را وارد نمایید و اگر هم ایمیل را قبلاً وارد کرده اید، بر روی گزینه ی Confirm کلیک کنید، با این کار ایمیل تان برای اینستاگرام فعال شده و در صورت تایید توسط اینستاگرام، هر وقت رمزتان را فراموش کردید، از طریق ایمیل رمز خود را بازیابی می کنید.

Phone Number: اگر با ایمیل وارد شده اید، در اینجا می توانید شماره ی موبایل خود را وارد نمایید، تا مانند قبلی اگر رمزتان را فراموش کردید بتوانید از آن برای تغییر رمز استفاده نمایید.

جنسیت (Gender): در این قسمت خانم یا آقا بودن خود را وارد نموده تا اینستاگرام در آنالیزهایش بداند که جنسیت کاربرانش چیست.

بعد از وارد کردن همه موارد بالا، در آخر بر روی تیک آبی رنگ در بالای صفحه زده تا تمام اطلاعات شما ذخیره شده و بروز رسانی شوند.

فراموش کردن رمز عبور (Forgot Password)

هر کاربر برای ورود به حساب کاربریش در اینستاگرام، نیاز به رمز عبور دارد، به هر دلیلی که رمزتان را فراموش کرده یا ندارید، می توانید از قابلیت بازیابی رمز عبور استفاده کرده و رمز خود را مجدداً دریافت نمایید. در صورت فراموش کردن رمزتان به محض ورود به اپلیکیشن اینستاگرام بر روی گزینه ی Get help with signing in بزنید.

blank

در صفحه ای که جلوی شماست، نام و ایمیل یا شماره موبایل خود که با آنها در دفعه ی اول شروع به ساخت اکانت کرده اید، را وارد نمایید و بعد بر روی Next بزنید. بعد از آن دو گزینه برای شما برای دریافت مجدد رمز وجود دارد:

blank

ارسال ایمیل (Send an Email): اگر تمایل به دریافت ایمیل برای گرفتن رمز مجدد را دارید،این گزینه را انتخاب کنید تا رمز عبور جدید شما برایتان ایمیل گردد.

ارسال پیامک (Send a SMS Message) اگر با پیامک راحترید، این گزینه را بزنید تا پیامکی حاوی رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

وقتی لینک جدید برایتان ارسال شد، با کلیک بر روی لینک ارسال‌شده می‌توانید رمز عبور جدیدی برای حساب اینستاگرام خود انتخاب کنید. حالا با رمز جدید به اکانت خود وارد شوید.

آموزش سوم

بخش‌های مختلف اینستاگرام

امروزه اینستاگرام به یک شبکه ی اجتماعی بسیار پر طرفدار تبدیل شده است و هر روز پیشرفت های زیادی کرده و قابلیت های لازم برای کاربران را در اختیار آنها قرار می دهد. این اپلیکیشن، دارای بخش های متفاوتی ست، که هر بخش مربوط به کاری بوده و استفاده از آنها باعث تعامل و ارتباط کاربران با یکدیگر خواهد شد. در این قسمت به توضیح در مورد بخش های مختلف اینستاگرام می پردازیم تا با نحوه کار کردن با هر کدام بیشتر آشنا شویم.

صفحه ورود: این بخش مربوط به ورود شما به اینستاگرام می باشد، اگر نام و رمز عبور خود را وارد نمایید، می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید، در نسخه های تحت وب، اینستاگرام می توان با وارد کردن نام و رمز عبور، از قابلیت های نسخه ی وب بهره برد.

blank

صفحه ی Home (فید): در اینجا تمام پستهای مربوط به افرادی که جزء دنبال شوندگان شما هستند را می توانید ببینید، فقط در برخی مواقع پست های تبلیغاتی در بین پست ها، قابل مشاهده می باشد، که مربوط به دنبال شوندگان شما نیستند، فقط می توانید آنها را رد کنید، معمولاً تعدادشان خیلی زیاد نمی باشد ولی اگر تمایلی به دیدن آنها ندارید، از طریق Hide Ads می توان آنها را برای مدتی پنهان نمایید.

blank

صفحه ی Search یا جستجو: این صفحه جهت جستجوی نام دوستان و یا افراد مختلف طراحی شده است. همچنین می توان در آنجا موضوع خاصی که مدنظرتان است را بصورت واژه های کلیدی جستجو نمایید تا اینستاگرام طبق محاسبات خود عکس ها و ویدئو های مربوط به کلمه ی مورد نظرتان را نشان دهد.

blank

Explore: در این بخش پست هایی که توسط دنبال شوندگان شما، دیده شده است در این قسمت می آید و همچنین پست هایی را که مربوط به افرادی را که دنبال نکرده اید در اینجا هستند، و می توانید آنها را ببینید و از آنها لذت ببرید.

blank

بخش نوتیفیکشن‌ و فعالیت‌ دنبال شوندگان شما: اگر شخصی زیر پست شما، کامنتی قرار دهد، یا پست شما را لایک کند، در این بخش قابل ملاحظه است. در بخش Activity هم می‌توانید فعالیت کاربران دیگر را دنبال کنید. برای مثال اگر از دوستان شما کاربر دیگری را فالو کند، در این قسمت پیام مربوط به آن مشخص می شود. همچنین اگر صفحه شما خصوصی (Private) باشد، در این قسمت می‌توانید Follow Requests را مشاهده نمایید. بعداً به توضیح در مورد این قابلیت خواهیم پرداخت.

blank

صفحه پروفایل: صفحه ی پروفایل برای نمایش دادن تعداد دنبال شوندگان، تعداد دنبال کنندگان، تعداد پست‌ها و سایر اطلاعات صفحه می باشد.

بخش دایرکت: اگر بخواهید برای کاربری در اینستاگرام پیام ارسال کنید و همچنین پیام ارسالی فالوورهای تان که بصورت خصوصی ارسال شده است، را ببینید باید به صفحه دایرکت بروید. همین طور در بخش دایرکت، چت‌های شما با سایر کاربران را نمایش می‌دهد، با استفاده از قابلیت دایرکت  با کاربران دیگر در ارتباط هستید و برای آن‌ها عکس، ویدئو، استوری و پیام متنی ارسال می کنید و بخش دایرکت مانند کامنت نیست که برای همه قابل مشاهده باشد و پیام ها و چت ها در اینجا خصوصی می باشند.

blank

موارد گفته شده بخش های اصلی در اینستاگرام بودند، که به توضیح اجمالی در مورد هر کدام پرداختیم.

 

لطفا با ما همراه باشید و ادامه این مقاله را در پست بعدی مطالعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *