ترفند آیفون

آموزش برنامه ی Messages آیفون – بخش دوم

blank

برنامه ی Messages آیفون، به منظور ارسال و دریافت پیام های متنی، صوتی و ویدیویی روی تمامی دستگاه های اپل به کار می رود و یکی از بی نقص ترین برنامه های پیام رسان در دنیا است. در پست ” آموزش آیفون- آموزش برنامه ی Messages- بخش اول” در مورد نحوه ی اضافه کردن استیکر به این برنامه، نکات مهم در استفاده از iMessage و … به تفصیل صحبت کردیم. در این پست قصد داریم در مورد روش های استفاده از لمس دیجیتال، به کار بردن استیکرهای متحرک و استفاده از دست نوشته هایتان برای ارسال پیام صحبت کنیم. با کوک موبایل همراه باشید.

لمس دیجیتال

همانطور که در پست قبلی آموزش Messages گفته شد، با استفاده از iMessage قادر هستید از قابلیت Digital Touch برای ارسال اسکچ هایی که کشیده اید، بوسه، ضربان قلب و موارد دیگر به مخاطبانتان استفاده کنید. با استفاده از این قابلیت برنامه ی Messages حتی می توانید افکت Digital Touch را به عکس یا ویدیویی دلخواه اضافه کنید.

  • طرح (Sketch)

برای آن که با استفاده از تاچ دیجیتال به یکی از طرح هایی را که کشیده اید،  شکل و شمای جدید بدهید باید ابتدا بر روی دکمه the Messaging Apps button ضربه بزنید، سپس بر روی دکمه  the Digital Touch button ضربه بزنید و آنگاه تنها با یکی از انگشتانتان شروع به کشیدن کنید. پس ازکشیدن طرحی که مدنظرتان است، خواهید توانست رنگ طرحی که زده اید را تغییر داده و پس از آن بار دیگر شروع به طراحی کنید. برای ارسال طرحی که کشیده اید و آماده شده است بر روی دکمه ی  the Send button ضربه بزنید.

در تصویر زیر پنجره برنامه ی Messages را می بینید که کاربر در آن مشغول جذاب تر کردن پیام خود با استفاده از لمس دیجیتال است. در پایین صفحه می توانید چارچوب لمس دیجیتال را مشاهده کنید و پالت رنگ موجود را برای انتخاب رنگ طرحی که زده اید، در سمت چپ تصویر می بینید. بوم نقاشی در مرکز تصویر قرار دارد و دکمه ارسال هم در سمت راست واقع شده است.

blank

  • بیان احساسات با استفاده از دیجیتال تاچ آیفون

به جهت استفاده از تاچ دیجیتال برای بیان احساساتتان بایستی در بدایت امر دکمه لمس دیجیتال را که به شکل آیکون the Digital Touch button است لمس کنید و پس از آن با استفاده از حرکات انگشتتان روی بوم یک اثر لمسی دیجیتال را خلق و ارسال کنید. زمانی که کار با انگشت ها برای طرح زدن تمام شد، می توایند مطمئن باشید که احساساتتان کاملاً خودکار ارسال می شوند. هر ژست انگشت شما بر روی بوم طرحی خاص را ایجاد میکند. در ادامه برخی از طرح های ایجادی توسط تاچ دیجیتال را از نظر می گذرانیم:

  • توده ی رنگی: چنانچه تنها با یک انگشت بر روی بوم ضربه بزنید،  یک توده و انفجار رنگی پشت سر هم ایجاد می شود.  دقت کنید که در هر مرحله از طرح زدن با استفاده از لمس دیجیتال، قادر خواهید بود رنگ طرح را تغییر داده و پس از دوباره ضربه زدن به صفحه طراحی تان را از سر بگیرید.
  • توپ آتشین: اگر بوم را تنها با یک انگشت لمس کرده و انگشتتان را روی بوم نگه دارید،  طرح توپی آتشین روی بوم ظاهر خواهد شد.
  • بوسه:  برای ایجاد طرح بوسه روی بوم می توانید با دو انگشت بر روی بوم ضربه بزنید.
  • ضربان قلب: برای ایجاد یک ضربان قلب روی بوم کافی است که بوم را به صورت همزمان با دو انگشت لمس کنید و هر دو انگشت را مدتی کوتاه روی بوم نگه دارید.
  • قلب شکسته: با دو انگشت لمس کنید و نگه دارید تا یک ضربان قلب مشاهده کنید و سپس قلب را بشکنید.

blankنکته: اگر اپل واچ و یا دستگاه دیگری از اپل دارید که با استفاده از سنسور داده های ضربان قلب را ثبت می کند، می توانید برای ارسال ضربان قلب در خلال  پیام هایتان،  به لمس دیجیتال اجازه دهید که از داده های ضبط شده توسط سنسور استفاده کند.

  • اضافه کردن افکت لمس دیجیتال به یک عکس یا ویدیو

برای اضافه کردن افکت لمس دیجیتال به عکس ها و یا ویدیوهایتان، بر روی دکمه the Digital Touch button ضربه بزنید و در ادامه دکمه the Camera button را لمس کنید. برای گرفتن عکس دکمه the Take Picture button و برای ضبط کردن ویدیو، روی دکمه the Record Video button ضربه بزنید. حال می توانید یکی از افکت های لمس دیجیتال، مانند کشیدنی های خودتان و یا بوسه را به پیام اضافه کرده و در نهایت با تپ کردن روی دکمه the Send button پیام را ارسال کنید.

blank

در تصویر بالا می بینید که با استفاده از ابزارهای لمس دیجیتالی که در طول ضبط ویدئو برای الصاق به پیام نمایش داده می شوند، می توان روی ویدیو خط و یا دست نوشته و یا حتی طرح اضافه کرد. در بالای تصویر هم پالت رنگ را مشاهده می کنید.

پیام هایی با دست نوشته خودتان

یکی از نکات هیجان انگیز در مورد iMessage این است که با استفاده از این برنامه و قابلیت هایی که در آن نهان شده است می توانید یک پیام را با خط خود بنویسید و  دست نوشته خودتان را به عنوان پیام برای مخاطبانتان ارسال کنید. دور از ذهن نیست که دیدن دست نوشته ی شما روی صفحه نمایش، گیرنده پیام را برای پاسخ دادن به پیام شما تحریک کند. حالت دست نوشته برای ایجاد پیام روی آیفون به گونه ای طراحی شده است که بیننده حس می کند خطی را که می بیند واقعا با جوهر روی کاغذ نوشته شده است.

  • ایجاد و ارسال یک دست نوشته به عنوان پیام

برای ایجاد یک دست نوشته و ارسال آن به عنوان پیام باید ابتدا نحوه ی نمایش گوشی را در جهت افقی بگذارید و در گام بعدی بر روی فیلد متن ضربه زده و سپس دکمه the Handwriting button را تپ کنید. حال می توانید پیامتان را با استفاده از یکی از انگشتانتان بنویسید و در نهایت هم بر روی عبارت Done و سپس روی دکمه  the Send button  برای ارسال و یا روی دکمه  the Remove button برای لغو ارسال تپ کنید.

نوشتن-پیام-با-دستخط-در-برنامه-ی-Messeages-آیفون

نوشتن-پیام-با-دستخط-در-برنامه-ی-Messeages-آیفون

در تصویر بالا می توانید صفحه دستخط و یا یک پیام دست نوشته را ببینید. در بخش پایین صفحه و از چپ به راست، دو گزینه ی دستخط های ذخیره شده و نیز دکمه صفحه کلید به چشم می خورد.

  • ارسال یک پیام ذخیره شده 

پس از ایجاد و ارسال یک پیام دست نویس، این پیام در پایین صفحه و در بخش دستخط ها ذخیره می شود. برای استفاده مجدد از هر پیام ذخیره شده تنها کافی است آن را میان دست خط های ذخیره شده پیدا کرده و روی آن تپ کنید.

  • حذف  یک پیام دست نوشته و ذخیره شده روی گوشی

برای پاک کردن هر پیام دست نوشته تنها کافی است که دست خط مورد نظر را لمس کرده و انگشتتان را کمی روی آن نگه دارید تا دستخط شروع به لرزش کند و در ادامه دکمه حذف پیام را که به شکل the Delete Message button در گوشه سمت چپ بالای صفحه ظاهر می شود، تپ کنید. شما می توانید پس از ارسال هر دستخط آن را به همین روش حذف کنید.

پیام های متحرک و یا انیمیشن

برنامه ی iMessage، به شما این امکان را می دهد که یک پیام را به همراه افکت حباب انیمیشنی ارسال کنید و یا تمام صفحه ی پیام را با استفاده از حباب های متحرک و انیمیشنی تزیین کنید . با استفاده از قابلیت انیمیشن در iMessage،  حتی می توانید با جوهر نامرئی یک پیام خصوصی نوشته و آن را برای مخاطب خاص خود ارسال کنید.

  • استفاده از افکت حباب 

بعد از تایپ کردن پیام مورد نظرتان، دکمهthe Send button را فشار دهید ( در دستگاه هایی که 3D تاچ ندارند باید دکمه ارسال را لمس کرده و انگشتتان را برای مدتی روی آن دکمه نگه دارید). برای مشاهده ی تمام افکت هایی که روی حباب می توان اضافه کرد. بر روی افکتی که آن را بیشتر می پسندید ضربه بزنید و در نهایت پس از انتخاب افکت مورد علاقه تان تنها کافی است با تپ کردن روی the Send button، پیام را ارسال کنید.

در تصویر بالا می توانید پیش نمایشی از پیام با افکت جوهر نامرئی را ببینید. در گوشه ی سمت راست تصویر،  پیش نمایش افکت های موجود برای حباب ها را میبینید که با ضربه بر روی هر کدام از آنها می توانید آنها را برای درج در صفحه ی پیام مشاهده کنید. برای درج هر یک از افکت های روی حباب چت، بر روی همان افکت در لیست ضربه بزنید و یا با تپ کردن بر روی دکمه Cancel به بخش پیام ها بازگردید.

استفاده از افکت حباب در برنامه ی Messages

استفاده از افکت حباب در برنامه ی Messages

blankنکته: اگر دوست دارید پیامی شخصی و یا خصوصی برای یکی از مخاطبانتان ارسال کنید بهتر است از افکت انیمیشنی جوهر نامرئی استفاده می کنید،. در این صورت تا زمانی که گیرنده ی پیام روی آن با انگشت نکشد، متن پیام به صورت نامرئی و ناخوانا باقی می ماند.

  • استفاده از افکت های تمام صفحه (فول اسکرین)

برای آنکه افکت و انیمیشنی که آن را استفاده می کنید در تمام صفحه نمایش داده شود لازم است بعد از تایپ کردن پیام دکمه the Send button را فشار دهید (در دستگاه هایی که 3D تاچ ندارند باید دکمه ارسال را لمس کرده و انگشتتان را برای مدتی روی آن دکمه نگه دارید) و در ادامه یک بار دیگر هم بر روی صفحه ضربه بزنید.  برای دیدن پیش نمایش از جلوه های اینیمیت و افکت های بیشتر، می بایست صفحه را به سمت چپ و یا راست سوییپ کنید(بکشید).

استفاده-از-افکت-حباب در-برنامه-ی-Messages2

استفاده-از-افکت-حباب در-برنامه-ی-Messages2

در تصویر بالا پیش نمایشی از پیام به همراه افکت تمام صفحه ای از یک قلب قرمز را مشاهده می کنید. یکی دیگر از ویژگی های جالب iMessage این است که این برنامه با استفاده از تحلیل متن و دریافت معنای آن، به هر رشته ی متنی که کاربر وارد کرده باشد جلوه ی تصویری و افکتی را اضافه می کند. برای مثال اگر کاربر متون زیر را به زیان انگلیسی در پیام های خود نوشته باشد، پیام رسان iMessage افکت تصویری متناظر آنها را به پیام اضافه می کند.

  • افکت تصویری بالن برای متن “Happy birthday”
  • افکت تصویری شیرینی و شکلات برای متن “Congratulations”
  •  افکت تصویری آتش بازی برای متن “Happy New Year”

مدیریت اطلاعیه ها و حریم خصوصی پیام

برای مدیریت نوتیفیکیشن های ارسال و دریافت پیام لازم است به  آدرسSettings > Notifications > Messages بروید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تنظیمات اعلان ها و نوتیفیکیشن در دستگاه های اپل پست ” آموزش آیفون – نوتیفیکیشن ها” را ببینید.

  • تنظیم صدای هشدار برای پیامک ها

برای تنظیم و ویرایش صدای هشدار پیامک ها در مدل هایی که از قابلیت تُن متن پشتیبانی می کنند و لیست آنها در ادامه می آید، به آدرس Settings > Sounds & Haptics > Text Tone و در مدل های قدیمی تر به آدرس Settings > Sounds > Text Tone بروید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این قابلیت ها پست آموزش آیفون- صدا و هپتیک” را ببینید.

تکست تون در پیامک های آیفون

تکست تون در پیامک های آیفون

لیست مدلهایی از دستگاه های اپل که قابلیت تُن متن پشتیبانی می کنند:

 

  • اختصاص یک زنگ خور خاص و متفاوت به یکی از مخاطبان آیفون

برای آن که یکی از مخاطبان خاص خود را از بقیه جدا کرده و زنگ خور گوشی را برای او متفاوت از دیگر افراد تعیین کنید می بایست ابتدا روی آیکون برنامه ی  Contactsتپ کرده و در ادامه با تپ کردن روی یکی از مخاطبین او انتخاب کنید، حال بایستی بر روی عبارت Edit ضربه زده و در نهایت با تپ کردن روی Text Tone تنظیمات را برای این مخاطب خاص شخصی سازی کنید. اگر می خواهید که پیام های دریافتی از این مخاطب خاص حتی زمانی که قابلیت “Do not disturb” روی آیفون فعال است، با صدای بلند اعلان شود باید گزینه ی Emergency Bypass را روشن و فعال کنید.

تنظیمات اعلان ها برای مخاطب خاص

تنظیمات اعلان ها برای مخاطب خاص

  • بی صدا کردن اعلان برای یکی از چت های موجود در لیست پیام ها

برای بی صدا و Mute کردن اعلان های مرتبط با دریافت پیام از مخاطبی خاص و یا از گروهی خاص تنها لازم است که در لیست پیام ها مکالمه را به سمت چپ کشیده و آنگاه بر روی عبارت Hide Alerts ضربه بزنید.

  • مسدود و یا بلاک کردن پیام های ناخواسته

ابتدا باید در لیست پیام های وارد شده به گوشی روی یکی از چت ها تپ کرده و آنگاه بر روی دکمه the More Info button ضربه بزنید. حال برای دیدن اطلاعات مخاطب بر روی  شماره تلفن یا نام وی ضربه بزنید. در ادامه صفحه ی باز شده را به پایین اسکرول کنید و روی عبارت Block This Caller تپ کنید. برای مشاهده و مدیریت لیست شماره تلفن ها و مخاطبین مسدود شده روی گوشی تان، به آدرس Settings > Messages > Blocked بروید.

پیام های بلاک شده در آیفون

پیام های بلاک شده در آیفون

  •  فیلتر کردن پیام های ارسالی از فرستندگان ناشناس بر روی iMessage 

برای آن که به مخاطبان ناشناخته اجازه ندهید به شما پیامک ارسال کنند به آدرس Settings > Messages رفته و در ادامه گزینه ی Filter Senders را روشن کنید. با روشن شدن این قابلیت روی آیفون، iMessage پیامک های ارسالی از کسانی که در لیست مخاطبین شما نیستند فیلتر می کند و اجازه ی ورود آنها را به  برنامه ی پیام رسان گوشی نمی دهد. این پیام ها در بود ورود به گوشی حذف نمی شوند و در بخش Unknown Senders برنامه ی پیام رسان ذخیره می شوند.

فیلتر کردن پیام از فرستندگان ناشناس

فیلتر کردن پیام از فرستندگان ناشناس

خوب است بدانید که اپل به دلایل امنیتی اجازه نمی دهد پیوندهای موجود در پیام های دریافتی از فرستنده های ناشناس را باز کنید. این روند تا زمانی که فرستنده را به مخاطبین خود اضافه کرده و یا به پیام وی پاسخ دهید، ادامه پیدا می کند. چنانچه پیامک دریافتی گونه ای از پیامک های اسپم باشد، بر روی عبارت Report Junk که در ذیل پیام نمایش داده می شود ضربه بزنید تا پیام را حذف کرده و آن را به اپل ارسال کنید. با ارسال پیامک های اسپم به اپل، سرورهای اپل سعی می کنند از دریافت دوباره ی این گونه پیام ها جلوگیری به عمل آورند.

مطالب مرتبط