ترفند آیفون

آموزش برنامه ی iBooks :کتاب صوتی، کار با PDF و …

blank

شنیدن کتاب های صوتی با استفاده از برنامه ی iBooks

در بخش قبلی معرفی برنامه ی iBooks آیفون، در مورد نحوه ی جست و جو و دانلود کتاب در فروشگاه iBooks صحبت کردیم. برنامه ی iBooks این امکان را به کاربران دستگاه های اپل می دهد که با استفاده از ابزار ویرایش و مدیریت کتابخانه خود را به دلخواه تغییر داده و کتاب ها را بر روی فضای ذخیره سازی ابری آی کلود ذخیره کنند تا در هر زمانی و بر روی هر دستگاه اپلی به کتاب های خود دسترسی داشته باشند.

گوش-دادن-به-کتاب-صوتی

گوش-دادن-به-کتاب-صوتی

تصویر بالا دکمه های کنترلی موجود برای کنترل یک کتاب صوتی را نشان می دهد که شامل دکمه های پرش به عقب و جلو، زیاد و کم کردن سرعت خوانش متن و  نیز دکمه ی تنظیم تایمر خواب است.

  • باز کردن کتاب صوتی 

کتاب های صوتی را می توان به واسطه ی مشاهده ی آیکون هدستی که به شکل  the Headphone icon  است و بر روی جلد کتاب دیده می شود، شناسایی کرد. چنانچه می خواهید یکی از کتاب های صوتی را باز کنید، می بایست خیلی ساده بر روی کتاب صوتی مورد نظر ضربه بزنید. اگر کتاب مورد نظرتان را بر روی کتابخانه مشاهده نمی کنید، صفحه را به سمت چپ و راست بکشانید تا تمامی مجموعه کتاب ها را ببینید. برای گوش کردن به کتاب های صوتی خود می توانید با خرید هندزفری بلوتوث اپل، لذت شنیدن این کتابها را هرچه بیشتر کنید.

  • پرش به جلو یا عقب

برای جلو و عقب کردن کتاب، می بایست فلش های روی به جلو و عقبی را که در تصویر زیر نمایش داده شده است، لمس کرده و انگشتتان را تا رسیدن به زمان دلخواه روی آن نگهدارید. در روشی دیگر برای جلو و عقب بردن کتاب می توانید جلد کتاب را لمس کرده و آن را اسلاید کنید و در نهایت انگشتتان را بر روی بخش مورد نظر نگه دارید. چنانچه دوست دارید تعداد ثانیه هایی را که حین جلو و عقب کردن کتاب پرش می کنند، تغییر دهید به آدرس Settings > iBooks بروید.

  • کم و زیاد کردن سرعت پخش کتاب های صوتی بر روی برنامه ی iBooks

برای تنظیم سرعت پخش کتاب های صوتی می بایست بر روی آیکون سرعت پخش که در گوشه پایینی و سمت چپ کادر کنترل کتاب صوتی می بینید، ضربه زده ودر ادامه سرعتی متفاوت را برای پخش کتاب انتخاب کنید. دقت کنید که نماد 1x برای سرعت پخش، نشان دهنده ی سرعت نرمال است و به همین ترتیب سرعت 0.75x برابر با سرعت سه چهارم اندازه ی نرمال (25% کندتر از خالت عادی) و …. است.

  • تنظیم تایمر خواب برای خواندن کتاب های صوتی

قبل از شروع پخش کتاب صوتی، بر روی دکمه the Sleep button ضربه زده و در ادامه بازه ی زمانی را برای بسته شدن کتاب پس از منقضی شدن آن زمان انتخاب کنید.

  • پرش به یک فصل خاص از کتاب

بر روی دکمه the Table of Contents button ضربه زده و در ادامه بر روی فصل مورد نظر خود را برای پرش به آن فصل ضربه بزنید. ( در برخی از کتاب ها، نشانگرهای مربوط به فصل  های کتاب تعریف نشده است.)

  • پرش به زمانی خاص در اجرای کتاب صوتی

برای بردن کتاب به زمانی خاص در پخش آن می بایست بر روی نشانگر زمانی که در بخش زیرین جلد کتاب می بینید، تپ کرده و آن را در جهتی دلخواه به سمت راست یا چپ بکشید. با شروع گوش دادن به زمانی خاص از کتاب، دایره ای کوچک در اطراف آن بازه ی زمانی نشان داده می شود که با تپ کردن بر روی آن دایره پخش کتاب از آنجا آغاز می شود.

پرش-به-زمانی-خاص-در-گوش-دادن-به-کتاب-صوتی

پرش-به-زمانی-خاص-در-گوش-دادن-به-کتاب-صوتی

در تصویر بالا می توانید جدول زمانی پخش را برای پرش به زمانی خاص می بینید. تصویر همچنین شامل علامتی برای بازگشت به جایی است که خواندن کتاب از آنجا آغاز شده است.

  • دانلود کتاب صوتی قبلا خریداری شده از فروشگاه iBooks 

کاربران آیفون ها و آیپد ها می توانند هر زمانی که دوست داشتند، هر کتاب صوتی دلخواهی را از لیست موارد خریداری شده از iBooks Store  و به صورت رایگان دریافت کنند.

سازماندهی کتاب های فروشگاه iBooks

سازماندهی-به-کتاب-های-iBooks

سازماندهی-به-کتاب-های-iBooks

تصویر بالا شامل دکمه های کنترلی است که در بخش بالایی کتابخانه قرار گرفته اند و در اصل برای تغییر نحوه ی نمایش کتاب ها، تغییر نحوه ی نمایش مجموعه کتاب ها و نیز مرتب سازی لیست کتاب های نمایش داده شده بر روی صفحه نمایش است.

  • مشاهده کتاب ها بر اساس عنوان آنها و یا بر اساس جلد آنها

برای مشاهده ی کتاب ها بر اساس عنوان و جلد آنها می بایست بر روی یکی از دو آیکون  the Grid View  و یا the List View button ضربه بزنید.

  • مشاهده ی کتابها بر اساس صوتی بودن و یا PDF بودن آنها

بر روی نام مجموعه جاری که در حال اجرا شدن روی برنامه ی iBooks است و در بخش بالایی صفحه قرار گرفته است، ضربه زده و ادامه یکی از گزینه های PDF و یا  Audiobooks را انتخاب کنید.

  • سازماندهی کتاب ها بر اساس تم و ژانر آنها

بر روی گزینه ی Select ضربه زده و در ادامه کتاب های دلخواه خود را انتخاب کرده و در انتها بر روی گزینه ی Move ضربه بزنید.

  • ایجاد و یا ویرایش مجموعه های جدیدی از کتاب ها

بر روی نام مجموعه جاری که در حال اجرا شدن روی برنامه ی iBooks است و در بخش بالایی صفحه قرار گرفته است، تپ کنید. برخی از مجموعه ها مانند فایل های PDF، را که از قبل ساخته شده اند نمی توان تغییر نام داد و یا حذف کرد. کاربران آیفون ها همچنین می توانند مجموعه کتاب هایشان را با دیگر دستگاه های iOS سینک کنند. برای این منظور می بایست از طریق رفتن به آدرس  Settings > iBooks نسبت به همگام سازی کتاب ها در تمامی دستگاه های اپل خود اقدام کنید.

سینک-کردن-کتاب-های-iBook-در-دستگاه-های-اپل

سینک-کردن-کتاب-های-iBook-در-دستگاه-های-اپل

  • بازآرایش کتاب ها

زمانی که برخی از کتاب ها را بر اساس جلد آنها مشاهده می کنید، جلد یکی از کتاب ها را لمس کرده و پس از مدتی که انگشت خود را روی آن نگه داشتید کتاب  را گرفته و آن را به مکان جدید دلخواه بکشید. هنگام مشاهده کتاب ها بر اساس عنوانشان نیز می توانید با استفاده از دکمه های کنترلی قرار گرفته در بخش بالایی صفحه،  لیست کتاب ها را مرتب کنید. دقت کنید که مجموعه تمامی کتابها به صورت اتوماتیک تنظیم شده اند. چنانچه دوست دارید چینش و آرایش کتابها را به صورت دستی تنظیم کنید، لازم است ابتدا به مجموعه دیگری از کتاب ها بروید.

  • جست و جوی کتاب ها در برنامه ی iBooks

 سعی کنید که با کشیدن صفحه به سمت پایین،  فیلد جستجو در بالای صفحه نمایش داده شود. برنامه ی  iBooks به شما این امکان را می دهد که کتاب ها را بر اساس عنوان و نام نویسنده آنها جست و جو کنید.

  • حذف کتاب 

بر روی گزینه ی  Select ضربه زده و در ادامه کتابهای مورد نظر خود برای حذف شدن را انتخاب کنید. حال می بایست بر روی گزینه ی Delete ضربه زده ودر انتها نیز یکی از گزینه های حذف را انتخاب کنید.

  • پنهان کردن کتابهای دانلود نشده

چنانچه با مشاهده ی جلد کتاب ها دکمه the Download button  را بر روی جلد و یا کنار عنوان کتاب مشاهده می کنید،  به این معنی است که می توانید آن کتاب را بدون پرداخت هزینه اضافی دانلود کنید. برای حذف کردن کتابهایی که هنوز آنها را دانلود نکرده اید، می بایست بر روی نام مجموعه جاری که در حال اجرا شدن روی برنامه ی iBooks است و در بخش بالایی صفحه قرار گرفته است، تپ کرده و در ادامه گزینه ی Hide iCloud Books را فعال کنید.

پنهان کردن کتاب های ذخیره شده روی iCloud

پنهان کردن کتاب های ذخیره شده روی iCloud

blank استفاده از تاچ سه بعدی برای مشاهده ی اطلاعات مرتبط با مطالعه کتاب بر روی برنامه ی iBooks

برای دیدن اطلاعاتی در مورد زمان باقی مانده از مطالعه کتاب، می بایست جلد کتاب را فشار دهید. چنانچه کتاب مورد نظرتان یک کتاب صوتی است، با فشردن کاور و جلد کتاب زمان باقی مانده  از کتاب صوتی نمایش داده خواهد شد.  برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لمس سه بعدی بر روی پست  آموزش تاچ سه بعدی در آیفون ضربه بزنید.

برنامه ی iBooks آیفون و فایلهای PDF 

  • اضافه کردن پیوست های PDF ایمیل ها به iBooks

برای اضافه کردن ضمیمه ها و پیوست های پی دی افی که به شما ایمیل شده است،  نیاز است که ابتدا ایمیل مورد نظر را باز کرده و در ادامه پیوست PDF موجود در ایمیل را لمس کنید و پس از مدتی که انگشت خود را روی آن نگه داشتید بر روی گزینه ی Copy to iBooks ضربه بزنید. در روشی دیگر نیز می توانید بر روی دکمه the Share button ضربه زده و در ادامه بر روی گزینه ی Copy to iBooks ضربه بزنید.

انتقال فایل پی دی اف به iBooks

انتقال فایل پی دی اف به iBooks

  • چاپ و یا پرینت فایل PDF 

همزمان با باز کردن فایل پی دی اف مورد نظر بر روی دکمه the Share button تپ کرده و در ادامه گزینه ی Print را انتخاب کنید.  برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ی پرینت گرفتن با استفاده از آیفون و آیپد خود می توانید نگاهی به پست “آموزش پرینت با استفاده از AirPrint” بیندازید.

  • علامت گذاری و مارک کردن فایل های PDF در برنامه ی iBooks

برای نقاشی کردن و یا علامت گذاری بر روی اسناد و فایل های پی دی اف، بر روی دکمه the Markup button ضربه زده و در ادامه با استفاده  از ابزار نقاشی و حاشیه نویسی شروع به مارک کردن کتاب ها و فایل های پی دی اف خود کنید. ( چنانچه نمی توانید دکمه Markup را ببینید، می بایست ابتدا بر روی نقطه ای نزدیک به مرکز صفحه ضربه بزنید.) برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ی حاشیه نویسی و علامت گذاری روی فایل های پی دی اف و تصاویر می توانید نگاهی به پست “آموزش مارک آپ بر روی اسناد در گوشی های آیفون” بیندازید.

  • ایمیل کردن فایل های PDF

همزمان با باز کردن فایل پی دی اف مورد نظر بر روی دکمه the Share button تپ کرده و در ادامه گزینه ی Mail را انتخاب کنید.

دسترسی به کتابخانه با استفاده از سرویس iCloud

کاربران اپل می توانند تمامی فایل های PDF و همچنین سایر کتاب هایشان را بر روی سرویس ابری iCloud ذخیره کنند تا در هر زمانی و از طریق دیگر دستگاه های اپلشان هم بتوانند به فایل های خود دسترسی داشته باشید. برای این منظور لازم است سرویس آی کلود را برای برنامه ی iBooks فعال سازند.

  • فعال کردن سرویس iCloud برای iBooks 

برای این منظور به آدرس Settings > [your name] > iCloud > iBooks بروید. پس از آن که سرویس iCloud برای iBooks ها فعال شد، هر زمانی که فایل PDFی ( و یا کتابی که از iBooks Store گرفته نشده است) به iBooks اضافه شود، نسخه ای از سند اضافه شده بر روی فضای ابری iCloud آپلود می شود. در صورتی که با اپل ای دی که وارد آی کلود شده اید، به دستگاه های اپل دیگر وارد شوید، می توانید تمامی کتاب های اضافه شده به آی کلود را مشاهده کنید و آنها را در صورت دلخواه ویرایش کنید.

blankتوجه: کتاب هایی که هنوز در لیست خرید  iBooks Store تان قرار دارند،  بر روی فضای ذخیره سازی iCloud در دسترس نخواهند بود.

مطالب مرتبط