ترفند آیفون

آموزش آیفون – برنامه ی Camera ، HDR و …

blank

تنظیم دوربین برای ضبط ویدیو

  • معرفی تنظیم خودکار نور و تشخیص چهره

زمانی که کاربران آیفون شروع به گرفتن عکس می کنند، مستطیلی در ناحیه ی قرار گرفته تحت نور و یا منطقه ی حاوی چهره ی انسانی بر روی صفحه نمایش برنامه ی Camera ظاهر می شود و مرز این نواحی را مشخص می کند.  حتما دقت کرده اید که زمان عکاسی از صحنه هایی با تعداد افراد بیشتر، به تعداد چهره های حاضر در تصویر کادر مستطیلی ظاهر خواهد شد و اضلاع آن دور تا دور صورت های تشخیص داده شده در تصویر کشیده خواهد شد.

  • قفل کردن فوکوس و تنظیم خودکار نور

با استفاده از قابلیت فوکوس آیفون، می توانید لنز دوربین را روی جایی که قصد عکاسی از آنجا را دارید تنظیم کرده تا فوکوس انجام شود و پس از فوکوس کردن روی آن ناحیه تنظیم خودکار نور را قفل کنید. برای این منظور می بایست بر روی جسم یا ناحیه ای روی صفحه که قصد فوکوس روی آن را دارید، تپ کرده (استفاده از این آپشن Camera تشخیص چهره را موقتاً خاموش می کند) و سپس مستطیل را تا زمانی که اضلاع آن پالس شود (اضلاع آن کمی برجسته تر شود)  لمس کرده و انگشتتان را روی آن نگه دارید. با دیدن صفحه نمایش می توانید زمان قفل شدن فوکوس و تنظیم نور خودکار را نیز مشاهده کنید. پس از این کار می توانید عکس هایی به تعداد سوژه های بالا بگیرید و لنز دوربین را طوری تنظیم کنید که چهره ی تمامی سوژه های عکاسی با وضوح و شفافیت بالا عکس برداری شود. با تپ کردن دوباره روی صفحه ی برنامه ی Camera، هر دو قابلیت فوکوس و تنظیم خودکار نور آنلاک می شوند و تنظیمات خودکار به همراه تشخیص چهره ی اتوماتیک بار دیگر فعال خواهند شد.

  • تنظیم دستی نور

 نوری که در دستگاه های اپل با سیستم عامل iOS11 و بالاتر روی عکس قرار می گیرد به صورت خودکار و بر اساس نور دریافتی از سنسورهای نور گوشی تنظیم می شود؛  اما با این حال باز هم می توان برای هر عکسی که قرار است با آیفون و آیپد گرفته شود، نور را به صورت دستی تنظیم کرد. برای تنظیم دستی نور می بایست ابتدا بر روی صفحه Camera ضربه زده و در ادامه بر روی دکمه تنظیم نور که به شکل آیکون the Adjust Exposure button قابل تشخیص است تپ کنید و با کشیدن نشانگر تنظیم نور تصویر به سمت راست و یا چپ، نور لازم برای عکاسی از صحنه ی مورد نظرتان را تنظیم کنید.

  •  روشن یا خاموش کردن فلش Camera

برای فعال و یا غیرفعال کردن فلش دوربین بایستی بر روی دکمه فلش که به صورت آیکون the Flash button نمایش داده می شود، ضربه بزنید.  فلاش True Tone هم که در پشت آیفون قرار گرفته است، نور اضافی برای عکاسی و یا فیلمبرداری در محیط های کم نور را فراهم می کند. کاربران آیفون می توانند از فلاش  True Tone به عنوان چراغ قوه هم استفاده کنند. برای این منظور لازم است با رفتن به صفحه هوم آیفون مرکز کنترل را باز کرده و با فشردن دکمه چراغ قوه ( Flashlight) فلاش True Tone را به عنوان چراغ قوه استفاده کنید.

برنامه-ی-Camera-در-آیفون

برنامه-ی-Camera-در-آیفون

کاربران آیفون هم چنین می توانند عکس ها و ویدیوهای خود را ویرایش و آن ها را trim کنند. trim کردن ویدیو به معنی قطع کردن آن و نگه داشتن بخش های مطلوب از کل ویدیوی ضبظ شده است. روش ویرایش عکس ها و ویدیوها روی گوشی های آیفون در مقاله های آتی به تفصیل عنوان خواهد شد.

فیلمبرداری با استفاده از برنامه ی Camera در آیفون

همه می دانیم که با استفاده از دوربین های قدرتمند به کار گرفته شده روی گوشی های هوشمندِ جدید می توان فیلم هایی با کیفیت و رزولوشن بسیار بالا ضبط کرد و روی این فیلم ها انواع جلوه های بصری را اعمال کرد. در ادامه قصد داریم روش فیلمبرداری با استفاده از دوریبن سلفی و یا دوربین اصلی گوشی های آیفون و آیپدهای اپل را توضیح دهیم. با کوک موبایل همراه بمانید.

  •  ضبط ویدیو با استفاده از Camera

بعد از اجرا کردن برنامه ی Camera  که با آیکون blank روی صفحه هوم قابل نمایش است، گزینه ی Video را انتخاب کنید و سپس دکمه ضبط را فشار دهید تا گوشی شروع به ضبط ویدیو کند. دقت کنید که با استفاده از فشردن دکمه ی ولوم هم می توانید ضبط ویدیو را آغاز کنید و پس از آن که ضبط ویدیو خاتمه پیدا کرد بار دیگر دکمه ی ولوم را بفشارید تا ویدیوی ضبط شده روی گوشی ذخیره شود. آیفون فیلم ها را با سرعت پیش فرضِ 30fps (فریم در ثانیه) ضبط می کند. بسته به مدل گوشی که در دست دارید، می توانید سرعت ضبط و تعداد فریم هایی را که قرار است در هر ثانیه ضبط شود تغییر دهید. از طرفی دیگر هم می توانید تنظیمات مرتبط با رزولوشن ویدئو را تغییر  دهید.

blank توجه: تنظیم دوربین برای ضبط ویدیو با سرعت فریم بر ثانیه ی بیشتر  و یا کیفیت رزولوشن بالاتر، منجر به تولید فایل ویدیویی بزرگتر و حجیم تر می شود.

  • تغییر تنظیمات ضبط ویدئو

برای ایجاد تغییر در تنظیمات پیش فرض برنامه ی Camera  در ضبط ویدیو به آدرس Settings > Camera > Record Video بروید.

ضبط ویدیو با استفاده از برنامه ی Camera در آیفون

ضبط ویدیو با استفاده از برنامه ی Camera در آیفون

  • ضبط ویدیو

برای ضبط کردن ویدیوها، بر روی دکمه ی شاتر سفید رنگی که پایین صفحه ی ضبط ویدیو و در مرکز آن قرار می گیرد، تپ کنید.

  • ضبط ویدیو به صورت اسلوموشن

برای ضبط ویدیوهایی که دوست دارید به صورت اسلوموشن روی گوشی ذخیره شوند بایستی ابتدا دوربین عقب (دوربین اصلی) گوشی را انتخاب کنید و در ادامه با انتخاب Slo-mo شروع به ضبط فیلم به صورت اسلوموشن کنید. زمان ویرایش ویدیو، می توانید با انتخاب تنها یک بخش از آن، تنها تکه ای از ویدیو را برای پخش در حرکت آهسته تنظیم کنید تا بخشی از ویدیو به صورت اسلوموشن و  بقیه ی ویدیو با سرعت معمولی پخش شود. شما همچنین می توانید بسته به مدل گوشی که از آن استفاده می کنید، نرخ فریم و رزولوشن ویدیو را تغییر دهید. پیشتر همه گفتیم که انتخاب فریم های بیشتر و سرعت بالاتر برای ضبط ویدیو حجم ویدیوی ضبط شده را افزایش می دهد! برای تغییر تنظیمات مرتبط با ضبط Slo-mo، به آدرس Settings > Camera > Record Slo-mo بروید.

ضبط ویدیو به صورت صحنه آهسته (Slow-Motion)

ضبط ویدیو به صورت صحنه آهسته (Slow-Motion)

  • تنظیم بخش آهسته ی ویدیو (بخش اسلوموشن)

برای این منظور می بایست ابتدا بر روی تصویر بند انگشتی ویدیویی که آن را ضبط کرده اید، ضربه زده و در ادامه بر روی گزینه ی Edit ضربه بزنید.حال با حرکت دادن میله های عمودی که در بخش زیرین فریم ها قرار گرفته اند، قسمت مورد نظر را انتخاب کنید تا آن بخش از ویدیو به صورت اسلوموشن نمایش داده شوند.

در تصویر بالا می بینید که با استفاده از انتخاب بخشی از ویدیو می توان تنظیمات مرتبط با پخش ویدیو را در حالت اسلوموشن انجام داد.

  • بزرگنمایی یا کوچکنمایی تصویر حین ضبط ویدیو

اگر دوربینی که در حال ضبط است، دوربین عقب گوشی است برای زوم کردن و خروج از زوم حین فیلمبرداری، تصویر نمایشی روی صفحه را با استفاده از قرار دادن دو انگشت روی صفحه و باز کردن آنها از هم زوم کنید و برای خروج از حالت زوم هم دو انگشت را روی صفحه قرار داده و دو انگشت را به هم نزدیک کنید تا تصویر از حالت زوم خارج شود.

در مورد گوشی های آیفون X، آیفون 8 پلاس و آیفون 7 پلاس، با انتخاب یکی از دو گزینه ی  the 1x zoom button  و یا the 2x zoom button تصویر را بزرگنمایی کرده و یا از آن خارج شودی. نکته ی جالب در مورد فیلمبرداری و تصویر برداری با استفاده از این گوشی ها این است که می توانید با پس از انتخاب یکی از گزینه های the 1x zoom button و یا the 2x zoom button با تپ کردن روی کیبورد و انتخاب یکی از اعداد بین 1 تا 6 درجه ی بزرگنمایی مطلوب را انتخاب کنید. لنزهای به کار رفته روی این گوشی ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند تصاویر موجود در ویدیوها را تا 6 برابر بزرگنمایی کنند.

  • فیلمبرداری با استفاده از تایم لپس (Time-Laps)

پس از انتخاب دوربین عقب برای فیلمبرداری بر روی گزینه ی Time-Lapse تپ کرده و آیفون خود را در جایی که مورد نظرتان است تنظیم کرده و در ادامه بر روی دکمه ضبط تپ کنید تا یک غروب آفتاب، جریان خالی و یا پر شدن ترافیک، مناظر طبیعی و یا هر تجربه ی دیگری را که مرتبط با گذشت زمان است برای ابد ثبت کنید.

ضبط تایم لپس با استفاده از دوربین آیفون

ضبط تایم لپس با استفاده از دوربین آیفون

برای تکمیل کردن و اتمام ضبط، دوباره بر روی دکمه ضبط تپ کنید. پس از تپ کردن روی دکمه ی ضبط تایم لپس،  عکس هایی که در طول زمان گرفته شده اند به یک ویدیوی کوتاه تبدیل می شوند و با دیدن آن می توانید تایم لپسی از صحنه ی غروب آفتاب و یا هر صحنه ی دلخواه دیگر را ذخیره کنید.

blankتوجه: قابلیت زوم اپتیکال و تله فوتو روی دوربین های دوگانه ی 12 مگاپیکسلی گوشی های  آیفون X، آیفون 8 پلاس و آیفون 7 پلاس، این امکان را به کاربر می دهند که حین ضبط تایم لپس با سوییچ بین دکمه های the 1x zoom button و the 2x zoom button تایم لپس های زیبا و حرفه ای تری را خلق کنند.

نکته ی مهم دیگر در مورد ضبط ویدیو با استفاده از گوشی های آیفون و آیپدها مرتبط با قابلیت ثبات نوری کار شده در لنز آنها است؛ به این ترتیب که دستگاه های اپلی که با سیستم عامل iOS 9 و بعد از آن ارائه شده اند، تایم لپس هایی با کمترین میزان تاثیر لرزش دست روی تصویر ارائه می دهند و از همین جهت هم کیفیت بسیار بالاتری نسبت به سایر گوشی هایی که تایم لپس ضبط می کنند دارند.

  • HDR

HDR که مخفف عبارت high dynamic range است و به فیلمبرداری در محدوده دینامیکی بالا اشاره دارد، به شما امکان می دهد عکس های بسیار عالی را در موقعیت های با وضعیت نور محیطی کنتراست بالا بگیرید. با استفاده از به کار بستن قابلیت HDR،  آیفون سه عکس را در وضعیت های نوری مختلف می گیرد و آنها را با هم ترکیب می کند. عکس حاصل شامل جزئیات دقیق تری در مناطق با نور روشن تر و نورهای متوسط دارد.

آیفون برای فیلم برداری به صورت پیض فرض از HDR (برای دوربین عقب و دوربین جلویی) استفاده می کند. اگر می خواهید بهترین نتیجه را از ضبط با استفاده از HDR بگیرید، بایستی سعی کنید که دست هنگام فیلمبرداری کمترین لرزش را داشته باشد و آیفون تا حد امکان به صورت ثابت قرار گرفته باشد.

  • ضبط نسخه HDR و دور ریختن نسخه های معمولی عکس ها

برای نگه داشتن نسخه ی HDR و دور ریختن مابقی نسخه ها به آدرس به Settings > Camera رفته و در ادامه گزینه ی Keep Normal Photo را خاموش و غیرفعال کنید (ایفون به صورت پیش فرض، هر دو نسخه معمولی و HDR عکس های گزفته شده توسط گوشی را در برنامه ی Photos نگه می دارد).

حذف نسخه های معمولی از تصاویر ضبط شده با آیفون

حذف نسخه های معمولی از تصاویر ضبط شده با آیفون

دقت کنید که نسخه های HDR گرفته شده از عکس های شما با برچسب “HDR” ای که در گوشه آنها می خورد،  قابل شناسایی هستند.

  • خاموش کردن ضبط خودکار HDR

برای خاموش کردن قابلیت HDR می بایست روی هر گوشی بسته به مدل آن روشی متفاوت را اعمال کنید:

  • اگر گوشی iPhone 8 و iPhone 8 Plus و یا آیفون X است: به آدرس Settings > Camera رفته  Auto HDR را خاموش کنید. (اگر قابلیت ضبط خودکار عکس ها به صورت HDR بر روی گوشی غیرفعال است و  می خواهید مطمئن شوید که عکسی دلخواه با فرمت HDR ضبط می شود بر روی گزینه ی HDR که در صفحه ی دوربین و بخش بالایی آن ظاهر می شود، تپ کنید.)
خاموش کردن ضبط خودکار تصاویر به صورت HDR

خاموش کردن ضبط خودکار تصاویر به صورت HDR

 

  • غیرفعال کردن قابلیت HDR روی دیگر مدل های آیفون:  گزینه ی HDR ای را که در بالای صفحه دوربین می بینید تپ کرده و در ادامه بر روی گزینه ی  Off ضربه بزنید.

مشاهده، اشتراک گذاری و چاپ

کاربران آیفون می توانند عکسها و فیلمهایی را که گرفته اند درون برنامه ی Photos مشاهده کنند. با استفاده از فعال کردن کتابخانه iCloud Photo Library، تمامی عکس ها و ویدیوهایی که ضبط می شوند به صورت خودکار روی فضای iCloud سینک شده با اپل آی دی گوشی، آپلود شده و از طریق برنامه ی Photos ای که روی تمامی دستگاه های اپل با iOS 8.1 یا بالاتر و سینک شده با iCloud Photo Library باشند قابل دسترسی خواهند بود. چنانچه سرویسiCloud Photo Library روی گوشی شما غیرفعال باشد، می توانید تا 1000 تا از عکس هایی که اخیرا با آیفون سینک شده با آی دی آی کلودتان گرفته اید را بر روی آلبوم My Photo Stream خود مشاهده کنید. دقت کنید که حجم در دسترس آی کلود برای ذخیره ی مدیاها محدود است. برای مدیریت فضای ذخیره سازی آی کلودتان می توانید پست “مدیریت فضای ذخیره سازی iCloud” را مطالعه فرمایید.

توجه: چنانچه سرویس location اپل که در آدرس Settings > Privacy قابل دسترسی است، روی گوشی فعال باشد، عکس ها و ویدیوهایی که گرفته می شوند تگ مکان خواهند خورد و مکان ثبت مدیا روی آن قابل مشاهده خواهد بود. دقت کنید که اگر دوست ندارید مکان گرفتن عکس و ویدیو توسط سرویس ها و وب سایت های اشتراک گذاری مدیاها خوانده شود، می بایست قبل از عکسبرداری و فیلمبرداری Location خود را خاموش کنید.

  • مشاهده عکس ها و فیلم های گرفته شده توسط برنامه ی Camera

برای دیدن عکس ها و فیلم هایی که تا به امروز با آیفون و آیپدتان گرفته اید، زمان ورود به برنامه  ی دوربین،  بر روی تصویر کوچکی  که در گوشه پایین و سمت چپ برنامه مشاهده می شود، ضربه زده و در ادامه با به چپ یا راست کشیدن صفحه عکسهایی را که اخیرا گرفته اید مشاهده کنید. برای نمایش یا پنهان کردن کنترل های مرتبط با مشاهده ی تصاویر، بر روی صفحه ضربه بزنید. برای دیدن تمامی مدیاهای ضبط شده بر روی گوشی روی گزینه ی All Photos تپ کنید.

  •  مشاهده گزینه های مرتبط با به اشتراک گذاری و چاپ تصاویر

هنگام مشاهده یکی از تصاویری که می خواهید آن را چاپ کرده و یا به اشتراک بگذارید، بر روی دکمه the Share button ضربه بزنید. پس از تپ کردن روی دکمه ی the Share button تمامی برنامه هایی که قابلیت اشتراک گذاری مدیا و یا فایل را دارند، لیست خواهند شد و می توانید از میان آنها یکی را انتخاب کنید.

  • آپلود عکس ها و فیلم ها

از طریق سرویس iCloud Photo Library  می توانید عکس ها و فیلم های گرفته شده با آیفون را از روی دستگاه تان بر روی سرویس iCloud آپلود کنید. پیشتر هم گفته شده است که اگر روی هر دستگاه اپل دیگری جز آیفونتان،  از اپل آی دی یکسان با دستگاه آیفون خود برای ورود به سرویس iCloud Photo Library استفاده کنید، می توانید به تمامی مدیاهای ضبط و ذخیره شده روی آیفون تان دسترسی پیدا کنید؛ چرا که عکس ها و فیلم های شما در فضای ابری iCloud ذخیره شده اند. شما همچنین می توانید عکس ها و فیلم های گرفته شده با آیفون و یا هر دستگاه دیگری را از طریق برنامه Photos بر روی دامنه ی iCloud.com آپلود و یا از آن جا دانلود کنید.

  • همگام سازی عکس ها و فیلم های روی Mac با آیفون

همانطور که می دانید امکان همگام سازی و سینک مدیاهای روی لپ تاپ با آیفون با استفاده از برنامه ی iTunes که روی Mac و یا کامپیوترتان اجرا می کنید،  وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ی سینک کردن داده های آیفون و آیتیونز مقاله ی “آموزش سینک داده های آیفون با آیتیونز” را نگاهی بیندازید.

مطالب مرتبط