سوالات رایج

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

blank

سیستم عامل گوشی های اندروید طوری توسعه داده شده است که بسیار کاربر پسند هستند و کار کردن با آن ها روان و راحت است؛ اما گاهی اوقات حین کار کردن با آن ها امکان دارد با مشکلاتی برخورد کنید. در ادامه، رایج ترین این مشکلات و راه حل های آن ها را برای شما لیست کرده ایم. پس با کوک موبایل همراه باشید.

  • چگونه می توانم اینترنت دیتای گوشی خود را غیرفعال کنم؟

امکان آن هست که زمانی که به خارج از کشور سفر کرده اید، برای جلوگیری از متقبل شدن هزینه های گزاف اینترنت دیتا در حالت رومینگ، مجبور به غیرفعال کردن این گزینه بر روی گوشی خود باشید. برای این کار می توانید از طریق مسیر زیر اقدام کنید.

گام اول: روی آیکون تنظیمات سیستم عامل اندروید تپ کنید.

گام دوم: به منوی Mobile Network بروید.

گام سوم: بر روی گزینه Data تپ کرده و تانگل آن را به سمت چپ بکشید تا این گزینه غیرفعال شود.

برای غیرفعال کردن Data ی موبایل، می توانید از اپلیکیشن های مجزا استفاده کرده و با استفاده از میانبرهای آن ها بر روی صفحه اصلی گوشی خود اینترنت دیتای گوشی خود را غیرفعال کنید.

  • گوشی اندرویدی من هنگ کرده است!

راه حل شما در حالت کلی، یک ریست و راه اندازی مجدد تبلت و یا گوشی تان است. البته می توانید از برنامه ای به نام Fast Reboot هم استفاده کرده و فقط با فشردن یک کلیک، گوشی خود را ریست کنید.

  • چرا نمی توانم بعضی از اپلیکیشن های موجود بر روی گوگل پلی را دانلود کنم؟

برای نصب بعضی از برنامه های اندروید، محدودیت هایی وجود دارد. به عنوان مثال بعضی از برنامه ها تنها برای یک رزولوشن (دقت تصویر) خاصِ صفحه های نمایشگر موبایل و تبلت طراحی شده اند؛ اما اکثر گوشی های به روز اندروید، قابلیت اجرای تمامی برنامه ها را دارند. این مشکل بیشتر برای کاربرانی پیش می آید که حالت صفحه نمایش دستگاهشان به صورت افقی می باشد. گاهاً بعضی از اپلیکیشن ها نیز مخصوص یک برند یا شرکت خاص طراحی می شوند. ولی این موارد فراگیر نیست و نیازی نیست در مورد آن نگران باشید!

  • وای فای دستگاه من به صورت خودکار خاموش می شود!

برای حل این مشکل کافیست از طریق مسیر زیر مشکل را حل کنید.

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

گام اول: به منوی تنظیمات  Wireless دستگاه خود بروید.

گام دوم: وارد قسمت تنظیمات پیشرفته(Advanced Setting)  شوید.

گام سوم: روی  گزینه ی Sleep Policy تپ کنید و آن  را بر روی حالت Never قرار دهید.

با انتخاب این گزینه، دیگر گوشی و تبلت  شما برای کاهش مصرف باتری، به صورت خودکار وای فای را قطع نمی کند.

  • استفاده من از اینترنت بسیار زیاد است، چگونه می توانم آن را کنترل کنم؟

شما می توانید با نصب برنامه ای به نام My Data Manager، میزان استفاده خود از اینترنت دیتا را کنترل نمایید. در صورتی که مصرف شما از اینترنت زیاد است، این برنامه به شما هشداری در این مورد می دهد و شما را در جریان میزان استفاده تان از اینترنت قرار می دهد. ممکن است اینترنت دیتای موبایل شما صرف به روز رسانی برنامه هایی شود که مدت ها است از آنها استفاده نمی کنید. با استفاده از این برنامه می توانید مصرف کننده های دیتای موبایل خود را بشناسید.

  • استفاده از کیبورد گوشی ام بسیار مشکل است!

استفاده از صفحه کلید یا کیبورد سیستم عامل اندروید بسیار راحت است، با این حال در کنار آن می توانید از کیبورد هایی مانند SlideIt استفاده کنید. با استفاده از SlideIt می توانید بدون برداشتن انگشت خود از روی صفحه نمایش، به صورت ممتد، متن دلخواه خود را تایپ کنید. فقط کافیست انگشت خود را بدون فاصله گرفتن از سطح صفحه نمایش، به ترتیب روی حروف مورد نظر بکشید. خارق العاده بنظر می رسد، متن شما تایپ خواهد شد!

  • استفاده از صفحه نمایش زیر نور خورشید بسیار دشوار است.

در ابتدا می توانید میزان نور صفحه نمایش خود را بالا ببرید. این کار را می توانید با کشیدن صفحه ی نوتیفیکیشن گوشی به سمت پایین و اسلاید کردن نمایشگر نور صفحه نمایش انجام دهید. همچنین یک راه حل مناسب برای این موضوع، استفاده از یک محافظ صفحه نمایش با ویژگی ضد انعکاسی می باشد. این نوع محافظ ها، کیفیتی بالاتر از هم نوعان خود دارند و انعکاس نور را کمتر به چشمان شما برمی­گردانند. متاسفانه نوع ساخت صفحه نمایش بعضی از دستگاه های اندروید باعث بروز این مشکل شده و راه حلی جز این موارد برای اصلاح آن وجود ندارد.

  • برخی بازی ها روی دستگاه من بسیار کند اجرا می شوند، دلیل آن چیست؟

بعضی از گوشی های میان رده بازار، قیمتی پایین تر از هم رده های خود دارند. دلیل آن هم استفاده از پردازنده های ضعیف تر و قدیمی تر بر روی آن دستگاه ها می باشد. بهترین راه برای خرید یک گوشی، تست و بررسی کردن آن قبل از خرید، توسط یکسری برنامه ها و بازی های سنگین می باشد، زیرا گوشی های میان رده ای هم در بازار وجود دارند که در اجرای بازی های حجیم و با گرافیک بالا، چیزی از گوشی های پرچمدار کم ندارند. در حالت کلی، عملکرد یک دستگاه را نمی توانید صرفاً از روی اعداد و ارقام مربوط به پردازنده و مشخصات فنی گوشی پیش بینی کنید.

  • چگونه می توانم یک برنامه را از روی گوشی خود حذف کنم؟

برای حذف یا پاک کردن یک اپلیکیشن از روی حافظه گوشی خود، کافیست از طریق مسیر زیر اقدام کنید.

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

گام اول: به منوی تنظیمات گوشی بروید.

گام دوم: وارد منوی برنامه ها شوید و از لیست رو به رویتان، موردی را که می خواهید حذف شود انتخاب کنید.

گام سوم: بعد از باز شدن صفحه ی اطلاعات برنامه روی آیکون Uninstall که زیر تصویر لوگوی برنامه قرار دارد تپ کنید.

گام چهارم: پیغام نمایش داده شده را تایید کنید تا برنامه از روی گوشی شما حذف شود.

نکته: دقت کنید که در سیستم عامل های جدید اندروید، با گذاشتن انگشت روی آیکون برنامه ای که قصد حذف آن را دارید و نگه داشتن انگشت روی آن، منویی باز می شود که می توانید با تپ کردن روی گزینه ی Uninistall برنامه مورد نظر را از صفحه ی هوم گوشی پاک کنید.

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

  • صفحه نمایش گوشی من شکسته است، آیا حتما باید یک دستگاه جدید خریداری کنم؟

اکثر گوشی های موجود در بازار، قابل تعمیر هستند. شما می توانید قطعه مورد نظر را به صورت آنلاین تهیه کرده و آن را تعویض نمایید. البته حتما قبل از اینکه تعمیر گوشی موبایل تان را شروع کنید، تحقیقات لازم را انجام داده و با روند آن آشنا شوید. شاید نیاز به ابزار خاصی داشته باشید. در ایران فناوری تعویض گلس ال سی دی شکسته موبایل وجود دارد و این کار برای دو مدل گوشی سامسونگ و اپل انجام می شود. شرط تعویض گلس ال سی دی شکسته، این است که تاچ گوشی کار کند و روی صفحه نمایش گوشی پیکسل سوخته وجود نداشته باشد.

 

  • وارد کردن پسورد بسیار زمان بر است!

شما می توانید به جای وارد کردن رمز برای باز کردن گوشی خود، از یک الگو (Pattern) استفاده کنید. با استفاده از این روش، خیلی سریع تر می توانید گوشی خود را از حالت قفل خارج کنید. البته بسیاری از گوشی های امروزی، مجهز به حسگر اثر انگشت هستند و این ویژگی، سرعت باز شدن گوشی را به میزان چشمگیری افزایش داده است.

  • مکان من بر روی نقشه، دقیق نشان داده نمی شود!

برای آن که بتوانید مکان خود را روی صفحه نمایش گوشی به درستی مشاهده کنید لازم است از طریق مسیر زیر عمل کنید.

گام اول: با تپ کردن روی Setting گوشی، وارد تنظیمات مکان یابی گوشی شوید.

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

 

گام دوم: روی گزینه ی High Accuracy (دقت بالا) تپ کنید. با اینکار موقعیت شما بر روی نقشه با دقیق ترین حالت ممکن نشان داده خواهد شد.

 

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

  • بعضی از کتاب های الکترونیکی روی تبلت من درست نمایش داده نمی شوند.

اگر برخی از فایل های پی دی اف را نمی توانید به درستی روی گوشی و تبلت اندروید خود مشاهده کنید، احتمالا در حال استفاده از یک رام (ROM) شخصی سازی شده هستید. برای حل این مشکل می توانید به سازنده این رام مراجعه کرده و در صورت باقی ماندن مشکل، می بایست رام استاندارد و اصلی شرکت سازنده دستگاه را مجددا بر روی دستگاه خود نصب کنید.

  • گوشی من داخل آب افتاده است.

ابتدا هر چه سریع تر باتری گوشی را خارج کنید و تمام قسمت هایی از گوشی را که به آن دسترسی دارید خشک کنید. گوشی را به مدت 72 ساعت در یک مکان خشک قرار داده تا به حالت عادی برگردد. نگران نباشید، به احتمال زیاد گوشی شما روشن خواهد شد. برای اطلاع دقیق از روش مراقبت از گوشی آب خورده و روند تعمیر آن می توانید مقاله ی “تعمیرات گوشی آب خورده” را مطالعه نمایید.

  • آیا می توانم اندازه نوشته های صفحه نمایش را بزرگ کنم؟

بله، اکثر گوشی های اندروید تنظیماتی مربوط به سایز فونت گوشی دارند که می توانید از مسیر تنظیمات، صفحه نمایش، انتخاب اندازه قلم، آن را تغییر دهید. بعضی از برنامه ها نیز مانند مرورگر اینترنت، تنظیمات مربوط به خود را دارند که از داخل بخش تنظیمات هر کدام از این برنامه ها، می توانید سایز فونت را تغییر دهید.

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

  • آیا می توان به صورت خودکار برنامه ها را به روز رسانی کرد؟

برای آپدیت کردن خودکار برنامه های اندروید می توانید از طریق مسیر زیر اقدام کنید.

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

 

گام اول: وارد گوگل پلی استور شوید.

گام دوم: از منوی سمت چپ وارد تنظیمات شوید.

گام سوم: به منوی آپدیت خودکار(Auto Update) برنامه ها وارد شوید.

گام چهارم: گزینه اول (آپدیت خودکار) را انتخاب کنید.

  • صفحه نمایش من دقت و رزولوشن لازم را ندارد!

خوب است بدانید که متاسفانه فقط تعداد معدودی از دستگاه های اندروید امکان کالیبره کردن صفحه نمایش را در اختیار شما قرار می دهند. در صورتی که حس می کنید دقت صفحه نمایش شما پایین آمده است، می توانید از این گزینه برای کالیبره کردن مجدد صفحه نمایش خود استفاده کنید. در صورتی که این روش کارساز نبود، می توانید دستگاه خود را یکبار به صورت کامل به تنظیمات کارخانه برگردانید.

  • می­خواهم سابقه جستجوهایم را پنهان کنم!

فقط کافیست آدرس www.google.com/history را در مرورگر خود وارد کنید و وارد حساب کاربری خود شوید. در اینجا می توانید سابقه جستجوهای خود را پاک کرده و از ذخیره شدن آن ها(کار کردن کوکی ها به هنگام وب گردی هایتان) در آینده جلوگیری کنید.

  • چگونه می توانم از صفحه نمایش خود اسکرین شات بگیرم؟

برای اکثر گوشی های اندروید موجود در بازار، یک راه حل یکسان برای اسکرین شات گرفتن از صفحه نمایش وجود دارد، فشردن همزمان کلید کاهش صدا و کلید روشن و خاموش راه حل اساسی در بسیاری از اسکرین شات گرفتن ها از گوشی است. البته در بعضی از گوشی های سامسونگ می توانید با فشردن همزمان کلید بازگشت و کلید خانه، اسکرین شات بگیرید. در هر صورت برای هر گوشی اندروید می توانید با استفاده از فشردن و ژست های مختلف دکمه های فیزیکی گوشی، اسکرین شات تهیه کنید.

  • چرا نمی توانم گوشی خود را به آخرین نسخه اندروید بروزرسانی کنم؟

متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان گوشی های اندروید اجازه نمی دهند گوشی های قدیمی تر، به نسخه های جدید اندروید بروزرسانی شوند. شما می توانید برای استفاده از ورژن های مختلف اندروید از رام ها شخصی سازی شده (کاستوم) استفاده کنید. این کار توسط تعمیرکاران و متخصصان نرم افزار گوشی ها انجام می شود. آنها با در اختیار داشتن فایل فلش و رام اصلی سیستم عامل برای مدل های مختلف گوشی، سیستم عامل گوشی را به آخرین ورژن اندروید ممکن به روز رسانی می کنند.

  • چگونه می توانم زبان گوشی خود را عوض کنم؟

برای عوض کردن زبان گوشی خود می توانید از طریق مسیر زیر اقدام نمایید.

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

گام اول:  وارد تنظیمات (Settings) شوید.

گام دوم: وارد منوی زبان و صفحه کلید (Language & Keyboard) شوید.

گام سوم: بر روی زبان مورد نظر خود تپ کرده و آن را انتخاب کنید.

نکته: توجه کنید که بعضی از برنامه ها فقط با زبان US English کار می کنند؛ ولی این برنامه ها محدود هستند و جای نگرانی وجود ندارد.

  • آیا می توانم برنامه های از پیش نصب شده (Native) بر روی گوشی خود را حذف کنم؟

جواب مثبت است. ولی حذف برنامه های Native از روی سیستم عامل گوشی ها مراحل پیچیده ای دارد. برای این منظور در ابتدا لازم است تا گوشی اندروید خود را روت کرده باشید و سپس برنامه ای به نام Root Uninstaller را نصب نمایید. عموماً میزان حافظه ای که از حذف کردن این برنامه ها به دست می آورید بسیار کم است و به روت کردن دیوایس شما نمی ارزد. دقت کنید که روت کردن گوشی اندروید تبعاتی دارد و اگر از تبعات آن آگاهی ندارید، گوشی را به نرم افزارکاران موبایل بسپارید تا برنامه های Native را از روی گوشی شما پاک کنند.

  • آیا می توانم سرعت گوشی اندرویدی خود را افزایش دهم؟

برنامه هایی مانند SetCPU طراحی شده اند تا شما به صورت دستی بتوانید پردازنده (CPU) دستگاه خود را اصطلاحا اُوِرکلاک کنید. همچنین شما قادر خواهید بود سرعت پردازنده را کاهش دهید تا میزان مصرف مموری رَم گوشی شما کاسته شود. اما مواظب باشید!! تغییرات بیش از حد تعریف شده برای پردازنده شما امکان دارد به قیمت از دست رفتن آن تمام شود! در مورد تمامی روش های افزایش سرعت گوشی های اندروید در مقاله ی “روش افزایش سرعت گوشی های اندروید” بحث کرده ایم.

  • بهترین راه برای گرفتن فایل پشتیبان (بکاپ) از گوشی اندرویدی چیست؟

راه های زیادی برای بکاپ گرفتن از دیوایس اندروید شما موجود است. اما برنامه  Titanium BackUp PRO از بهترین اپلیکیشن های تهیه نسخه پشتیبان می باشد. از طریق این برنامه می توانید هر قسمت از گوشی خود را که دوست دارید بکاپ گرفته و آن را بر روی سرویس های فضای ابری (کلاود) آپلود نمایید تا همیشه در دسترستان باشد.

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

اساسی ترین روش های تهیه ی بکاپ از گوشی ها و تبلت های اندروید در مقاله ی“بکاپ از داده های اندروید” آمده است.

  • حجم صدای گوشی من بسیار پایین است.

متاسفانه بسیاری از کاربران دستگاه های اندروید از این موضوع رنج می برند؛ اما راه چاره شما اینجاست! راه حل نرم افزاری این مشکل،  برنامه ای به نام AudioBoost  است که می تواند قدرت صدای تلفن همراه شما را تا 30 درصد افزایش دهد. از ویژگی های آن، قابلیت فعال شدن توسط یک ویجت زیبا بر روی صفحه اصلی گوشی شما است.

  • آیا می توانم بدون نصب رام های متفرقه، ظاهر سیستم عامل خود را تغییر دهم؟

حتماً می توانید! فقط کافیست برنامه ای مانند LuncherPro را نصب کنید. این برنامه قادر است تا به کل ظاهر قدیمی اندروید شما را تغییر دهد، حالت های 3 بعدی به منوی شما بدهد و میانبرهای جذابی را به گوشی شما اضافه کند. این روش از تغییر رام گوشی بسیار مطمئن تر می باشد.

  • آیا تصاویر زمینه متحرک (Live Wallpapers) مصرف باتری زیادی دارند؟

متاسفانه بله! اگر نیاز دارید تا گوشی شما با یکبار شارژ، بیشتر از حالت فعلی کار کند، می توانید از تصاویر زمینه ثابت استفاده کنید. این برنامه های منابع پاور گوشی را به سرعت مصرف می کنند و استفاده دائمی از آنها روی گوشی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

  • ساعت گوشی من به هم میریزد!

اگر دائماً ساعت گوشی شما تغییر می کند، لازم است مسیر زیر را طی نمایید.

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

گام اول:  روی آیکون Setting در صفحه خانه ی گوشی تپ کنید.

گام دوم: از منوی تنظیمات، وارد قسمت تاریخ و ساعت شده و تیک گزینه تعیین خودکار ساعت (Automatic) را بردارید.

  • آیا می توانم بعضی از تماس ها را در لیست سیاه قرار دهم؟

بسیاری از شبکه های مخابراتی، فعال کردن این ویژگی را از سمت شما غیر ممکن کرده اند. اما با اندروید همیشه راه حلی وجود دارد! شما می توانید برنامه ای مانند Extreme Call Blocker را نصب کرده و هر تماسی را که می خواهید مسدود کنید. شاید این برنامه ارزانترین اپلیکیشن در این خصوص نباشد، ولی قطعا یکی از بهترین هاست.

  • گوشی من به سرقت رفته است، آیا امکان ردیابی آن وجود دارد؟

اگر گوشی شما به سرقت رفته است، قطعاً برای برگرداندن آن زحمت های زیادی را متحمل خواهید شد. راهکاری که به شما آموزش خواهیم داد، بیشتر به عنوان یک پیشگیری در نظر گرفته می شود تا یک راه حل! شما می توانید از طریق تنظیمات حساب کاربری گوگل خود و یا از طریق برنامه هایی مانند Phone Locator Pro اقدام به ردیابی، خاموش کردن یا فرمت کردن گوشی به سرقت رفته خود کنید. این برنامه از طریق جی پی اس، گوشی شما را پیدا می کند.

  • چگونه می توانم از iTunes بر روی گوشی اندرویدی خود استفاده کنم؟

در حالت کلی، امکان استفاده از فایل های محافظت شده بر روی سیستم عامل اندروید وجود ندارد. اما به یُمن وجود برنامه ای به نام Double Twist Air Sync می توانید فایل ها مورد علاقه خود را از سیستم iTunes به گوشی اندرویدی خود انتقال دهید.

  • چگونه می توانم برنامه ای را که باعث هنگ کردن گوشی می شود، ببندم؟

مسیر انجام این فرایند تا حدی طولانی است.برای این منظور گام های زیر را طی نمایید.

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

گام اول: ابتدا وارد تنظیمات شوید.

گام دوم: حال به منوی اپلیکیشن ها (Apps) بروید.

گام سوم: شاخه ی نمایش تمام اپلیکیشن ها را انتخاب کنید و سپس وارد برنامه مورد نظر شوید.

گام چهارم: حالا باید گزینه Force Stop را انتخاب کنید تا برنامه مورد نظر به صورت کامل بسته شود.این گزینه را می توانید زیر لوگوی برنامه و در سمت راست و بالای صفحه ی اطلاعات برنامه مشاهده کنید.

نکته: اگر بعد از توقف اجباری برنامه، باز هم با این برنامه به مشکل بر خوردید، شاید لازم باشد تا آن را یکبار حذف و دوباره نصب نمایید، چرا که ممکن است برنامه باگ داشته باشد.

  • آیا روش سریعی برای بستن برنامه های در حال اجرا وجود دارد؟

تسک منیجر (Task Manager) پیش فرض اندروید گزینه مناسبی برای این موضوع می باشد، اما راه های سریع تری نیز موجود هستند. برنامه ای به نام Advance Task Manager که فقط با چند فرمان کوتاه، امکان مدیریت تمامی برنامه های در حال اجرا را به شما می دهد. پس از مدتی شاید فکر کنید این برنامه قسمتی ضروری از گوشی شما خواهد بود!

  • آیا می توانم یک برنامه خریداری شده را دوباره بر روی دستگاهی دیگر نصب کنم؟

اگر یکی از برنامه هایی که یکبار خریداری کرده اید، دچار مشکل شده است و نیاز است تا آن را پاک کرده و مجدداً نصب نمایید، جای نگرانی نیست! شما می توانید پس از پاک کردن برنامه مورد نظر، در پلی استور گوگل به لیست برنامه های خریداری شده رفته و برنامه مورد نظر را انتخاب کنید. گزینه نصب را بفشارید تا برنامه دوباره نصب شود. پلی استور هزینه مجددی برای نصب دوباره این برنامه از شما دریافت نخواهد کرد.

  • چگونه از به روز بودن نسخه اندروید گوشی خود مطمئن شویم؟

برای اطلاع از به روز بودن سیستم عامل اندروید خود لازم است مسیر زیر را طی نمایید.

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

مشکلات رایج کاربران گوشی های اندروید

گام اول: به تنظیمات بروید.

گام دوم: وارد منوی About شوید.

گام سوم: گزینه Software Update (بروزرسانی نرم افزار) را انتخاب کنید.

اگر نسخه جدیدی برای نصب موجود باشد، در این محل به شما نمایش داده می شود. در غیر این صورت، دستگاه شما کاملاً بروز می باشد و جای نگرانی وجود ندارد.

خلاصه اینکه

هر چند که سیستم عامل اندروید یکی از راحت ترین سیستم عامل ها برای کار کردن است، اما گاهی کاربران مشکلاتی را در مورد استفاده از گوشی های خود عنوان می کنند. در این مقاله رایج ترین مشکلات و راه حل رفع آنها ارائه شده است.

مطالب مرتبط