ترفند, ترفند آیفون

آموزش آیفون – کنترل صوتی و مارک آپ

blank

تنظیمات کنترل صوتی آیفون به جای استفاده از Siri، استفاده از مارک آپ و قابلیت های افزودن امضا و شکل به اسکرین شات ها و نیز آموزش روش جا به جایی آیتم ها میان برنامه ها در این پست آمده است. با کوک موبایل همراه باشید.

جا به جا کردن آیتم ها

شما می توانید با استفاده از درگ اند دراپ (کشیدن و رها کردن) آیتم ها توسط انگشتانتان، آنها را میان اپ های مختلف جا به جا کنید. برای مثال می توانید با استفاده از جا به جایی آیتم ها، تصاویر را در برنامه ی Note گوشی جا به جا کنید، لیست یادآوری ها را ویرایش کنید و یا ایونتی مشخص را به مکانی جدید در تقویم بفرستید.

blankنکته: تمامی برنامه های واسطی که آنها را از اپ استور و … دانلود می کنید، قابلیت درگ اند دراپ را پشتیبانی نمی کنند.

blank

در ادامه برخی از مهم ترین کارهایی را که می توانید با استفاده از درگ اند دراپ انجام دهید، آورده ایم.

  • جا به جایی یک آیتم تنها:  آیتم را لمس کرده و انگشت خود را تا زمانی که شروع به بالا پریدن کند، روی آن نگه دارید و سپس آن را به مکان جدیدی درون برنامه که مطلوب شما است، بکشانید.  اگر که بخواهید آیتم را به بالا و یا پایین یک فایل طولانی درج کنید، فایل به صورت اتوماتیک و خود به خود اسکرول می شود. (اگر آیتم شما یک فایل متنی است، ابتدا باید بخشی از متن را که می خواهید جا به جا کنید، انتخاب کنید. برای اطلاع از نحوه ی انتخاب بخشی از متن، پست “آموزش مقدماتی آیفون – Text” را مطالعه فرمایید.)
  • جا به جایی تعدادی از آیتم ها به صورت یک جا: یکی از آیتم هایی را که دوست دارید جا به جا کنید، لمس کرده و در حالی که انگشت خود را روی آن نگه داشته اید سعی کنید آیتم های دیگر را با انگشتی دیگر تپ کنید. بسته ی ایجاد شده شامل تعدادی از آیتم ها است که تعداد آنها نمایش داده می شود.
  • در صورتی که آیتم را به اشتباه انتخاب کرده اید: اگر آیتم را به اشتباه انتخاب کرده باشید، می توانید انگشت خود را قبل از درگ کردن آیتم (کشیدن) از روی آن بردارید و یا آیتم را در صورت درگ کردن به بیرون از صفحه نمایش بکشانید .

جستجو کردن (Search)

هنگامی که شما در آیفونتان جستجو می کنید، نتایج این جست و جو از بستر اینترنت، از رسانه ها و سایر محتوا در گوشی موبایل آیفون و از iTunes و App استور و از برنامه هایی مانند Maps و Contacts دریافت و نمایش داده می شود. در بخش تنظیمات (Settings)، می توانید مشخص کنید که کدام برنامه ها در نتایج جستجو گنجانده شوند و جست و جو از میان محتواهای کدام برنامه ها صورت بگیرد.

جستجو با استفاده از آیفون

برای دیدن فیلد جستجو صفحه نمایش آیفون را از صفحه اصلی و قسمت پایین آن به سمت مرکز صفحه بکشانید. برای نمایش فیلد جستجو از درون یک برنامه، ابتدا صفحه را از بالا به پایین و سپس از سمت چپ به سمت پایین بکشید. در ادامه برخی از کارهایی را که می توانید در رابطه با جست و جوی روی آیفون انجام دهید، آورده ایم.

  • صفحه کلید (کیبورد) را مخفی کنید و نتایج بیشتری را در صفحه نتایج جست و جو ببینید: برای این منظور تنها کافی است که روی جستجو (Search) تپ کنید.
  • یک برنامه پیشنهادی را باز کنید: تنها کافی است روی آیکون آن برنامه ضربه بزنید.
  • کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه ی پیشنهادی برای جستجو: بر روی آیکون آن برنامه ضربه بزنید، سپس یکی از نتایج را انتخاب کنید و با تپ کردن روی آن، نتیجه باز می شود.
  • شروع جستجوی جدید: روی فیلد پاک کردن متن که با آیکون  the Clear Text button در فیلد جستجو مشخص شده است، تپ کنید تا با پاک شدن فیلد جست و جو بتوانید جست و جوی خود را از سر بگیرید.
  • انتخاب برنامه هایی که باید در نتیجه جستجو دخالت داده شوند!

به Settings > Siri & Search بروید، روی یک برنامه دلخواه از لیست برنامه های نمایشی ضربه بزنید و سپس گزینه ی جستجو و پیشنهادات سیری (Search & Siri Suggestions) را خاموش یا روشن کنید.

Siri و کنترل صوتی آیفون

Siri و کنترل صوتی آیفون

  • غیرفعال کردن پیشنهادات آیفون در جستجو

به آدرس Settings > Siri & Search بروید و سپس گزینه ی جستجو و پیشنهادات سیری (Search & Siri Suggestions) را خاموش  کنید.

  • غیرفعال کردن سرویس مکانی در ارائه ی پیشنهادات

به Settings > Privacy > Location Services بروید. روی «System Services» ضربه بزنید و حال می توانید Location-Based Suggestions را خاموش کنید.

غیرفعال کردن سرویس مکانی در ارائه ی پیشنهادات

غیرفعال کردن سرویس مکانی در ارائه ی پیشنهادات

  • جستجو در برنامه ها

بسیاری از برنامه ها دارای یک فیلد جستجو هستند، بنابراین شما می توانید درون برنامه به دنبال محتوایی خاص بگردید و آن را پیدا کنید. به عنوان مثال، در برنامه Maps، می توانید به دنبال یک مکان خاص  بگردید.

blank

برای این منظور تنها کافی است که روی فیلد جستجو ضربه بزنید و عنوان جستجوی خود را که احتمالا نام آن مکان است، تایپ کنید.

استفاده از نشانه گذاری (Markup)
در برنامه هایی از جمله Notes، ایمیل و iBooks، می توانید تصاویر، یادداشت ها، فایل های PDF و اسکرین شات را با استفاده از ابزارهای طراحی بازرسم و یا هایلایت کنید. در برخی از برنامه ها، همچنین می توانید متن، حباب چت و اشکالی این چنینی و حتی امضای خودتان را به متن و شکل اضافه کنید.

  • علامت گذاری

بر روی دکمه the Markup button ضربه بزنید و پس از آن با استفاده از انگشت خود شروع به کشیدن اشکال و طراحی روی متن و یا عکس کنید.

نکته: برای مارک آپ کردن یک اسکرین شات درست بعد از گرفتن آن، روی تصویر کوچکی که همان لحظه در گوشه پایین سمت راست صفحه ظاهر می شود، ضربه بزنید. (برای به اشتراک گذاشتن تصویر اسکرین شات بلافاصله پس از گرفتن آن، روی دکمه اشتراک گذاری که با آیکون  the Share button مشخص می شود، ضربه بزنید.)

  • انتخاب  ابزار نشانه گذاری دلخواه برای رسم

شما می توانید برای مارک آپ کردن تصاویر و متون، از ابزاری چون مداد، مارکر و یا قلم استفاده کنید. برای انتخاب هر کدام از این ابزار، تنها کافی است روی آنها تپ کنید. اگر در انتخاب ابزار مناسب، اشتباه کردید بر روی پاک کن تپ کنید و یا دکمه آندو را که با آیکون  the Undo button مشخص شده است، فشار دهید.

blank

پس از تپ کردن روی آیکون the Markup button ، در پایین صفحه ابزار طراحی و انتخاب رنگ ظاهر می شود. علاوه بر نمایش ابزار طراحی، یک منو هم با گزینه های اضافه کردن متن، شکل و امضا و یا استفاده از ذره بین برای بهتر دیدن طراحی و رسم، در گوشه سمت راست و پایین  صفحه نمایش داده می شود.

  • جا به جایی رسم ها و طراحی های مارک آپ

 برای جا به جا کردن رسم ها و یا طرحی که آن را رسم کرده اید، بر روی آیکون the Lasso button تپ کرده و پس از مشخص کردن مرز شکلی که قرار است آن را جا به جا کنید،  انگشت خود را از روی صفحه نمایش گوشی بلند کنید. حال شکلی که قرار است چا به شود، مشخص شده است و می توانید شکل انتخابی خود را به مکان جدید بکشید.

  • مشاهده گزینه های بیشتر برای رنگ 

برای مشاهده پالت رنگ، رنگ فعلی را لمس کنید. برای تغییر در تونالیته ی رنگی که پالت نشان می دهد، می توانید نشانگر رنگ پالت را به سمت چپ یا راست بکشید. جالب است بدانید که برای تغییر رنگ پالت حتی می توانید iPhone را در جهت افقی نگه دارید.

  • بزرگنمایی 

برای بزرگنمایی تصویری که در حال طراحی روی آن هستید، می بایست با انگشت خود روی آن پینچ کنید. پینچ کردن روی صفحه نمایش به این صورت است که دو انگشت را به صورت همزمان روی تصویر قرار می دهید و برای بزرگ نمایی دو انگشت را از هم دور می کنید و برای کوچک تر کردن، دو انگشت را به هم نزدیک می کنید. دقت کنید که برای جلو و عقب کردن تصویر زمانی که در حالت زوم قرار دارد، بایستی صفحه را با استفاده از لمس دو انگشت همزمان بالا و پایین کنید.

  • اضافه کردن متن 

روی آیکون the Add Annotation button ضربه بزنید و پس از آن بر روی Text تپ کنید. روی جعبه حاوی متن ضربه بزنید، Edit را تپ کرده و حالا  متن دلخواه خود را تایپ کنید. برای تغییر فونت یا طرح نوشته هم می توانید روی دکمه the Shape Attributes button ضربه بزنید. برای حرکت دادن کادری که حاوی متن تایپ شده است، آن را با انگشتانتان گرفته و بکشید.

  • اضافه کردن امضا به طرح رسم شده

روی آیکون the Add Annotation button ضربه بزنید و پس از نمایش لیستی که می توانید از بین آنها انتخاب کنید بر روی Signature تپ کنید.

  • اضافه کردن شکل به طرح رسم شده

روی آیکون the Add Annotation button ضربه بزنید، حال بر روی  یکی از اشکالی که می بینید، ضربه بزنید. برای حرکت دادن شکل، می توانید آن را بکشید. برای تغییر اندازه آن،  میتوانید هر نقطه آبی را که در اطراف شکل می بینید، بکشید.

برای آن که شکل درج شده را با رنگی خاص پر کنید و یا ضخامت خطوط اطراف شکل را تغییر دهید، روی دکمه the Shape Attributes buttonضربه بزنید. برای تنظیم فرم شکل که با تعدادی نقطه سبز مشخص شده است، نقطه ها را گرفته و آنها را به هر سمتی که دوست دارید، بکشید. برای حذف یا ایجاد کپی از شکل، روی آن شکل ضربه بزنید و سپس از میان لیست نمایشی یکی از گزینه ها را انتخاب کنید.

  •  بزرگ نمایی بخشی از صفحه 

روی آیکون the Add Annotation button ضربه بزنید، سپس روی عبارت  Magnifier تپ کنید. برای تغییر سطح بزرگنمایی، نقطه سبز اطراف شکل را گرفته و آن را به جهت دلخواه بکشید. برای تغییر اندازه ذره بین، نقطه آبی را بکشید(دراگ کنید).

کنترل صوتی آیفون

شاید برایتان جالب باشد که بدانید می توانید برای برقراری تماس و کنترل پخش موسیقی، به جای صحبت کردن با Siri، از Voice Control  استفاده کنید. برای مثال، ممکن است به دلیل آن که به اینترنت متصل نیستید و نمی توانید  از Siri استفاده کنید، بخواهید از کنترل صوتی به جای آن استفاده کنید. (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از Siri در فرآیند کنترل صوتی آیفون و نقش آن در ترجمه و بهبود مکالمه به زبان های خارجی، پست “Siri به عنوان مترجم” را مشاهده کنید.)

blankتوجه: هنگامی که کنترل صوتی (Voice Control) را روشن کنید، دیگر نمی توانید با سیری صحبت کنید. در واقع آیفون در هر لحظه تنها می تواند از یکی از دو قابلیت Voice Control و ی Siri استفاده کند.

فعال کردن کنترل صوتی (Voice Control) 

برای فعال کردن کنترل صوتی (Voice Control)  مسیر زیر را طی نمایید.

فعال کردن کنترل صوتی

فعال کردن کنترل صوتی

  • در مورد آیفون X: به Settings > General > Accessibility > Side Button بروید و گزینه ی Voice Control را انتخاب کنید (این گزینه را می توانید ذیل عبارت Press and Hold to Speak مشاهده نمایید.).
  • مدل های دیگر: به Settings > General > Accessibility > Home Button بروید و گزینه ی Voice Control را انتخاب کنید (این گزینه را می توانید ذیل عبارت Press and Hold to Speak مشاهده نمایید.).

استفاده از کنترل صوتی

برای استفاده از کنترل صوتی آیفون می بایست، دکمه Side (در آیفون X) که سمت راست گوشی واقع شده است و یا دکمه صفحه اصلی و یا هوم (در مدل های دیگر آیفون) را فشار داده و آن را تا زمانی که صفحه کنترل صوتی ظاهر شود و یا صدای بوق کوتاهی را بشنوید،  نگه دارید . برای استفاده از کنترل صوتی، شما همچنین می توانید دکمه مرکزی را که روی هدستتان قرار دارد فشار دهید و نگه دارید.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه از کنترل صوتی آیفون می بایست تذکرات زیر را به کار ببندید:

  • به وضوح و طبیعی صحبت کنید.
  • برای دادن دستور صوتی به ایفون، تنها می بایست دستورات، نام و اعدادی را که برای کنترلر تعریف شده است، ادا کنید. بهتر این است که بین دستورات کمی مکث کنید.
  • برای دستور دادن بایستی از نام کامل استفاده کنید و اختصار گویی را کنار بگذارید.
  • بایستی دستورات صوتی را به همان زبانی که روی گوشی و تبلتتان تنظیم شده است، ادا کنید. ( برای دیدن زبانی که آیفون با آن تنظیم شده است، به آدرس Settings > General > Language & Region بروید).
کنترل صوتی آیفون

کنترل صوتی آیفون

خاموش کردن کنترل صوتی 

برای غیرفعال کردن کنترل صوتی آیفون به آدرس های:

 Settings > General > Accessibility > Side Button (iPhone X در)

or Settings > General > Accessibility > Home Button (در مدل های دیگر)

 

بروید و سپس از میان دو گزینه ی  Siri و یا Off یکی را انتخاب کنید. (این گزینه ها را می توانید ذیل عبارت Press and Hold to Speak پیدا کنید)

شاید بخواهید زمانی که iPhone را قفل کرده اید، کنترل صوتی به شماره گیری گوشی شما دسترسی نداشته باشد. برای قطع دسترسی کنترل صوتی از شماره گیری زمانی که آیفون قفل شده است، به آدرس:

کنترل صوتی آیفون

کنترل صوتی آیفون

Settings > Face ID & Passcode (iPhone X در)

Settings > Touch ID & Passcode (در مدل های دیگر)

بروید و با تپ کردن روی Voice Dial، شماره گیری صوتی را خاموش کنید.

مطالب مرتبط