ترفند اندروید

راه های قفل گشایی رمز عبور گوشی اندروید

همانطور که می دانید سیستم عامل اندروید بسترهای امنیتی خاصی را ارائه کرده است. یکی از این بسترها که برای جلوگیری از دسترسی افراد ناشناس به محتوای دستگاه ارائه شده رمز عبور اولیه یا قفل صفحه نمایش می باشد. این قفل می ‌تواند بسته به سلیقه شخصی کاربر به شیوه‌ های متفاوتی در نظر گرفته شود ولی استفاده از رمز عبور عددی یا اصطلاحا پین (PIN) و قفل نمایشگر الگویی یا (Pattern) از جمله رایج‌ت رین انواع رمزهای عبور در گوشی ‌ها و تبلت ‌های اندرویدی محسوب می شوند. ولی تعیین قفل صفحه نمایش می ‌تواند در بعضی از شرایط مشکل ایجاد کند. برای مثال تصور کنید که بنا به دلیل خاصی رمز عبور دستگاه را فراموش کرده ‌اید و یا الگویی که به عنوان قفل نمایشگر برای دستگاه تعریف کرده بودید را فراموش کرده اید. اگر به هر دلیلی با این مشکل روبرو شدید به هیچ وجه نگران نباشید. شما به سادگی و با طی کردن مراحلی که در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد قادر خواهید بود که دوباره رمز عبور جدیدی را برای دستگاه هوشمند اندرویدی خود معرفی کنید.

1) استفاده از  Android Device Manager

در این راه می ‌توانید از اپلیکیشن یا سایت Android Device Manager استفاده نمایید. ابتدا مرورگر خود را اجرا کرده و در آدرس بار آن google.com/android/devicemanager را وارد نمایید. همانطور که اشاره کردیم می ‌توانید از اپلیکیشن Android Device Manager نیز برای این کار استفاده کنید. دقت کنید که این روش تنها در دستگاه‌ های اندرویدی قابل اجرا هستند که حساب کاربری گوگل شما در آن فعال شده باشد.

مرورگر خود را اجرا کنید و آدرس را وارد نمایید

در مرحله بعدی به حساب کاربری گوگل خود وارد شوید. دقت کنید که در این مرحله باید دقیقا همان حساب کاربری را انتخاب کنید که در دستگاه اندرویدی تان فعال است.

به حساب کاربری گوگل خود وارد شوید

در پنجره‌ ای که پیش روی تان قرار می‌ گیرد گزینه Lock را انتخاب نمایید. اگر با حساب کاربری گوگل خود را در دستگاه ‌های اندرویدی زیادی مورد استفاده قرار دهید در لیست ارائه شده نام تمامی آن دستگاه‌ ها را می بینید. پس دقت داشته باشید که حتما نام دستگاه مورد نظرتان (دستگاه که رمز عبور آن را فراموش کرده‌اید) را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه Lock این امکان ایجاد می ‌شود تا شما بتوانید یک رمز عبور موقت را برای دستگاه تعیین کرده و آن را جایگزین رمز عبور قبلی خود کنید.

گزینه Lock را برای گرفتن رمز عبور موقت انتخاب کنید

در این شرایط در کادر اول رمز عبور جدیدتان را وارد کرده و در کادر دوم دوباره این رمز عبور را وارد کنید. در کادر سوم می ‌توانید پیامی را به عنوان پیام ریکاوری رمز عبور تعریف کنید. این پیام در حین اجرای فرآیند تغییر رمز عبور بر روی نمایشگر دستگاه نمایان می گردد.

در کادر اول رمز عبور جدیدتان را و در کادر دوم دوباره این رمز عبور را وارد کنید.

بنابراین بعد از انجام مراحل بالا بر روی گزینه Lock کلیک کنید. در این شرایط رمز عبور دستگاه اندرویدی شما تغییر داده خواهد شد. دقت کنید که برای این کار باید گوشی یا تبلت اندرویدی‌ تان به شبکه اینترنت متصل باشد. در غیر این صورت اپلیکیشن یا سایت Android Device Manager قادر به یافتن مکان گوشی و ارسال اطلاعات جدید به آن نیست.

حال گوشی اندرویدی خود را برداشته و رمز عبور جدید تعریف شده برای آن را وارد کنید. حال مشاهده خواهید کرد که دستگاه به راحتی قفل‌گشایی خواهد شد. حال به تنظیمات امنیتی دستگاه مراجعه کرده و دوباره رمز عبور مورد نظر خود را وارد نمایید. دقت کنید که در برخی از شرایط به منظور جایگزینی رمز عبور جدید به رمز قدیمی باید در حدود 5 دقیقه صبر کنید.

2) دور زدن قفل الگویی (اندروید 4.4 و قدیمی ‌تر)

در ابتدا پنج مرتبه قفل الگویی دستگاه را اشتباه وارد کرده تا پنجره مربوط به بخش ریست کردن رمز عبور دستگاه نمایان گردد. دقت کنید که این روش تنها در شرایطی کاربرد دارد که قفل نمایشگر دستگاه تان به شکل الگویی یا Pattern تعریف شده باشد.

بعد از اینکه پنج بار قفل الگویی دستگاه را اشتباه وارد نمودید، صفحه ‌ای را مشاهده خواهید که در واقع بخش ریست کردن رمز عبور است. در این مرحله گزینه Forget Pattern? را انتخاب نمایید.

حال رمز عبور بک‌ آب (Backup PIN) دستگاه خود را وارد نمایید. لازم به اشاره است که اگر این رمز عبور را به یاد ندارید می ‌توانید از طریق حساب کاربری گوگل خود نسبت به قفل‌ گشایی از دستگاه وارد عمل شوید.

3) استفاده از قابلیت Samsung Find My Mobile Tool (فقط گوشی ‌های سامسونگ)

این روش مربوط به محصولات برند سامسونگ می باشد. ابتدا وارد آدرس findmymobile.samsung.com شوید در این شرایط اگر از کاربران سامسونگ باشید، گزینه ‌ای با عنوان Find My Mobile را خواهید دید. این قابلت علاوه بر اینکه شما را قادر به شکستن رمز عبور دستگاه می ‌کند، می ‌تواند قابلیت‌ ها و کارایی ‌های دیگری را هم برایتان به همراه بیاورد. البته باید دقت کنید که این روش تنها در شرایطی کارایی دارد که دستگاه سامسونگی شما در سرویس Samsung Find My Mobile Tool رجیستر شده باشد و همچنین از طریق اتصال وای ‌فای یا موبایل دیتا به شبکه اینترنت متصل باشد.

نحوه ی بازکردن قفل گوشی اندروید و فراموشی رمز را مطالعه کنید.

استفاده از قابلیت Samsung Find My Mobile Tool

حال وارد حساب کاربری سامسونگی خود شده و در صورتی که رمز عبور یا حساب کاربری خود را فراموش کرده ‌اید می‌ توانید از گزینه Find email addresses/password استفاده نمایید.

بعد از ورود به حساب کاربری سامسونگی خود بر روی گزینه Unlock My Screen کلیک کنید تا دستور قفل‌گشایی از صفحه نمایش دستگاه ارسال گردد.

در این لحظه خواهید دید که به طور اتوماتیک قفل صفحه نمایش دستگاه باز خواهد شد. حال می‌ توانید با ورود به بخش تنظیمات رمز عبور جدیدی را برای دستگاه تان تعریف کنید.

4) غیرفعال کردن رمز عبور دستگاه با استفاده از Android SDK

با استفاده از این لینک  نسبت به دانلود و نصب اندروید SDK مورد نظر اقدام نمایید. دقت کنید که این روش تنها در شرایطی کارایی دارد که قابلیت USB Debugging دستگاه اندرویدی شما فعال باشد. همچنین در این روش باید اجازه دسترسی و اتصال دستگاه اندرویدی به کامپیوتر از طریق ADB داده شده باشد. این راه تنها در شرایطی موثر است که دو عمل بالا را پیش از این در دستگاه خود انجام داده یا فعال کرده باشید.

با استفاده از کابل یو اس بی (USB) دستگاه اندرویدی تان را به کامپیوتر متصل نمایید. حال محل نصب ADB  را انتخاب کنید. در واقع منظور پوشه ‌ای است که ABD را در آن نصب نموده ‌اید. معمولا ABD در پوشه ‌ای با عنوان Tools که از زیرمجموعه‌ های SDK است ذخیره می‌ گردد. از قابلیت جستجوی سیستم عامل ویندوز هم می ‌توانید برای یافتن ABD استفاده نمایید. بعد از یافتن پوشه ABD، دکمه Shift را از روی صفحه کلید خود نگه دارید و بر روی این پوشه کلیک راست کنید. بعد گزینه با عنوان “Open command window here” را انتخاب کنید تا پنجره دستورات مورد نیاز اجرا گردد. حال در پنجره دستور ارائه شده عبارت adb shell rm /data/system/gesture.key را وارد کرده و کلید اینتر را بزنید.

گوشی هوشمند یا تبلت اندرویدی خود را از کابل یو اس بی جدا نمایید و دستگاه خود را ریستارت کنید. در این شرایط به محض روشن شدن دستگاه هیچ نشانی از رمز عبور صفحه نمایش موجود نیست.

5) فکتوری ریست کردن دستگاه یا بازگرداندن اطلاعات آن به وضعیت کارخانه (Factory Reset)

با انجام یک فکتوری ریست همه ی اطلاعات موجود بر روی دستگاه هوشمند اندرویدی‌ شما حذف خواهند شد. این موضوع بدین معناست که رمز عبور تعریف شده برای دستگاه نیز ریست خواهد شد. پس استفاده از فکتوری ریست هم یکی از گزینه ‌های مقابل تان به حساب می آید. قبل از انجام این کار باید دقت کنید که انجام فکتوری ریست کلیه اطلاعات موجود در دستگاه تان را پاک ‌سازی می‌کند. همچنین دقت کنید که اگر قصد فکتوری ریست کردن دستگاه اندرویدی فرد دیگری را دارید که دستگاه وی از سیستم عامل اندروید 5.1 یا بالاتر بهره مند است، نمی ‌توانید از این روش استفاده کنید. زیرا که در سیستم عامل اندروید 5.1 و بالاتر برای انجام فکتوری ریست قابلیتی با نام Device Protection تعریف شده که شما را ملزم به ورود به حساب کاربری گوگل پیش از فکتوری ریست کردن دستگاه خواهد کرد. این امر سبب می ‌شود که در شرایط به سرقت رفتن دستگاه اندرویدی امکان فکتوری ریست کردن آن و از بین بردن رمز عبور دستگاه وجود نداشته باشد.

برای انجام فکتوری ریست، دستگاه اندرویدی خود را خاموش کنید. بعد از خاموش شدن دستگاه دکمه ‌های پاور (Power) و افزایش صدا (Volume) دستگاه را به طور همزمان فشرده و نگه دارید. اگر از گوشی ‌های هوشمندی مانند گلکسی نوت سامسونگ استفاده می ‌کنید باید دکمه Home دستگاه را نیز به همراه دو دکمه پاور و افزایش صدا فشرده و نگه دارید. به طور کلی ممکن است با توجه به نوع گوشی هوشمندتان روش ورود به بخش تنظیمات ریکاوری دستگاه متفاوت باشد. با انجام این کار لوگوی مربوط به بخش اندروید ریکاوری (Android Recovery)  نمایان خواهد شد. در منوی پیش رو با استفاده از دکمه ‌های افزایش و کاهش صدا بر روی گزینه Recovery Mode رفته و با استفاده از دکمه پاور دستگاه آن را انتخاب کنید. با انجام این کار دستگاه اندرویدی شما ریستارت شده و مستقیما وارد بخش ریکاوری یا اصطلاحا ریکاوری مد (Recovery Mode)  خواهد شد. در این مرحله با استفاده از دکمه ‌های افزایش و کاهش صدا بر روی گزینه ” wipe data / factory reset”  بروید و با فشردن دکمه پاور دستگاه نسبت به انتخاب آن وارد عمل شوید. حال گزینه Yes را انتخاب کرده و منتظر بمانید تا فرآیند فکتوری ریست دستگاه اندرویدی ‌تان به پایان برسد. بعد از اتمام فرآیند فکتوری ریست که چیزی در حدود 20 الی 30 دقیقه طول می کشد، دستگاه هوشمندتان ریستارت شده و تمامی تنظیمات آن به وضعیت کارخانه بر می‌ گردد.

6) دور زدن رمز عبور عددی دستگاه (اندروید 5 الی 5.1.1)

در این راه حل رمز عبور عددی برخی از دستگاه‌ های هوشمند اندرویدی ریست می ‌شوند. دقت کنیدکه از این روش تنها در شرایطی استفاده کنید که دستگاه اندرویدی‌ تان از سیستم عامل اندروید 5 الی 5.1.1 بهره‌ می برد و رمز عبور آن به طور عددی یا اصطلاحا پین تعیین شده باشد. ابتدا در صفحه مربوط به وارد کردن رمز عبور دستگاه، گزینه Emergency Call را انتخاب نمایید. در این شرایط بخش دایلر (Dialer) یا شماره‌گیر گوشی نمایان می‌شود. حال 10 عدد ستاره (*) را وارد کنید و گزینه Copy را انتخاب نمایید. با استفاده از انگشت خود بخش انتهایی ستاره‌ های نوشته شده را انتخاب کرده و انگشت خود را بر روی این بخش نگه دارید تا گزینه Paste نمایان گردد. حال گزینه Paste را انتخاب کنید تا 10 ستاره جدید به ادامه 10 ستاره قبلی اضافه شوند. همین کار را ادامه دهید و مدام ستاره‌ های جدید را به لیست موجود اضافه نمایید. این امر را تا جایی جلو ببرید که امکان اضافه کردن ستاره ‌های دیگری در این بخش وجود نداشته باشد. دقت داشته باشید که برای این کار باید چندین و چند بار فرآیند کپی/پیست (Copy/Paste) را انجام دهید و این امر می‌ تواند به مراتب زمان بر باشد. حال دوباره به صفحه مربوط به قفل نمایشگر دستگاه برگردید و آیکون مربوط به فعال‌ سازی دوربین دستگاه را انتخاب نمایید. حال از نوار ابزار بالایی یا همان نوار نوتیفیکیشن‌های رابط کاربری دستگاه اقدام کرده و گزینه Settings را انتخاب نمایید. در این شرایط درخواست ورود رمز عبوری ارائه می گردد. انگشت خود را بر روی کادر مربوط به ورود رمز عبور قرار داده و نگه دارید تا گزینه Paste در این قسمت نمایان گردد و بعد این گزینه، را انتخاب کنید. در این شرایط تعداد زیادی ستاره به این قسمت اضافه خواهند شد. این کار را تا جایی ادامه دهید تا لاک اسکرین دستگاه کرش شده و رمز عبور آن شکسته شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *