ترفند اندروید

نشانه ی وجود ویروس و بد افزار در اندروید

نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید

همانطور که می دانید گوشی های اندرویدی هم در معرض خطر ابتلا به ویروس و بدا افزار ها وجود دارند. متاسفانه در اغلب موارد علی رغم نشانه هایی که ایجاد می ‌شوند، کاربر حتی نمی ‌داند که تبلت یا گوشی وی به ویروس یا بد افزار آلوده شده است. در این مقاله قرار است نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید را معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

مقدمه‌

در حال حاضر با افزایش محبوبیت و گسترش استفاده از سیستم عامل اندروید، تمرکز افراد سودجو و هکرها هم بر روی این سیستم عامل هر روز بیشتر می شود. هم اکنون بسیاری از ما با استفاده از دستگاه اندرویدی خود دست به انجام اقدامات حیاتی می ‌زنیم که جزئیات آن ‌ها می‌تواند ایجاد مشکل کند. به عنوان مثال ممکن است از طریق گوشی هوشمند خود و مرورگر یا اپلیکیشن خاصی که در آن نصب کرده ‌اید نسبت به خرید یک کالا از فروشگاه آنلاینی اقدام کنید. در این شرایط باید مشخصات کارت اعتباری خود را وارد نمایید. تصور کنید که به هر طریق، یک فرد سودجو بتواند به واسطه بد افزارها و ویروس‌ های اندرویدی به این مشخصات دسترسی یابد!

پس مسئله امنیت در اندروید از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد. این مسئله به ویژه برای ما ایرانی‌ ها که بیشتر از گوگل پلی استور (Google Play Store) برای دانلود اپلیکیشن‌ ها استفاده نمی‌ کنیم، بیش از پیش با اهمیت است. حال می خواهیم بدانیم چگونه می ‌توانیم متوجه شویم که گوشی یا تبلت اندرویدی ما به بد افزار (Malware) یا ویروس مبتلا شده و از این طریق در معرض ریسک قرار گرفته ‌اید؟ خوشبختانه نشانه های خاصی وجود دارند که بیشتر بد افزارها و ویروس ها در حین فعالیت ‌های مخرب خود، آن ‌ها را از خود نشان خواهند داد! با شناسایی این نشانه ها تقریبا می ‌توانید دید بهتری نسبت به این موضوع پیدا کنید و حدس بزنید که آیا دستگاه اندرویدی شما به ویروس یا بد افزار آلوده شده است یا خیر؟

ما در این مقاله می خواهیم شما با نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید آشنا شوید. اگر از تبلت یا گوشی ‌های اندرویدی استفاده می‌ کنید، توصیه می ‌کنیم که به هیچ عنوان این مقاله را از دست نداده و حتما به مواردی که شرح می‌ دهیم توجه کنید. اگر احساس کردید که نشانه های نام برده شده در دستگاه تان وجود دارند، سریعاً باید نسبت به جلوگیری از بروز مشکلات آتی اقدام کنید و دستگاه را از وجود هر نوع بد افزار و ویروس پاک کنید.

1) افت سرعت عملکرد ناگهانی دستگاه

یکی از نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید مربوط به افت ناگهانی سرعت عملکرد دستگاه می ‌شود. مجدداً اشاره می ‌کنیم که بروز افت ناگهانی و عجیب می ‌تواند  نشانه ای مبنی بر وجود احتمالی بد افزار یا ویروس در دستگاه تان باشد. در نظر بگیرید که تمام تبلت ‌ها و گوشی‌ های هوشمند به مرور زمان و با افزایش کاربرد تا حدی دچار افت سرعت عملکرد می ‌شوند و این موضوع طبیعی می باشد. ولی اگر احساس کردید که افت سرعت عملکرد دستگاه به طور ناگهانی و مشکوکی تقویت شده، این امر می ‌تواند یکی از نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید به شمار رود.

در بعضی از موارد دیده شده که کاربر بعد از نصب یک برنامه یا بازی خاص در دستگاه خود متوجه شده که سرعت عملکرد آن به شدت افت کرده است. اگر با شرایط این چنینی روبرو شدید، توصیه می‌ کنیم که حتما آن برنامه یا بازی مشکوک را حذف نمایید. همچنین با بررسی میزان مصرف رم (RAM) دستگاه از سوی اپلیکیشن‌ هایی که در حال اجرا می باشند هم می‌ توانید برنامه‌ ها و بازی‌ های مشکوک را شناسایی کنید.

2) خالی شدن بیش از اندازه و سریع شارژ باتری

از دیگر نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید خالی شدن مشکوک شارژ باتری دستگاه اندرویدی هم می ‌تواند باشد. دقت کنید که باز هم بیشتر دستگاه ‌های اندرویدی به مرور زمان با مشکل توان کم شارژدهی باتری و کیفیت نامطلوب آن روبرو می ‌شوند. ولی اگر احساس کردید خالی شدن شارژ باتری دستگاه بیش از اندازه زیاد و مشکوک است، این موضوع می ‌تواند یکی از اصلی ‌ترین نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید باشد. ولی یک بد افزار یا ویروس چگونه بر روی میزان مصرف شارژ باتری دستگاه تاثیر خواهد گذاشت؟

خالی شدن سریع شارژ باتری

علائم ویروسی شدن گوشی های اندروید را مطالعه کنید.

معمولاً بدافزارها و ویروس ‌ها در پس زمینه دستگاه فعال باقی مانده و عموما اقدامات مخرب زیادی را به طور همزمان پردازش خواهند کرد. این موضوع سبب می گردد که شارژ یا انرژی باتری مصرف گردد. پس اگر به تازگی یک برنامه یا بازی را از منبعی نامطمئن دریافت و در گوشی یا تبلت خود نصب کرده ‌اید و بلافاصله با مشکل خالی شدن سریع شارژ باتری روبرو شدید، بدانید که این موضوع می ‌تواند یکی از نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید باشد. پس برنامه نامبرده را حذف نمایید. ضمناً شما با مراجعه به منوی تنظیمات دستگاه اندرویدی می ‌توانید میزان مصرف شارژ هر یک از برنامه‌ های نصب شده در آن را به طور دقیق بررسی کنید که این موضوع می ‌تواند کمک به سزایی در شناسایی برنامه مخرب موجود در دستگاه کند.

3) افزایش بیش از اندازه و مشکوک مصرف اینترنت

در بعضی از موارد بدافزارها تنها در بخش ‌های داخلی و عملکردی دستگاه اندرویدی شما اختلال ایجاد نمی ‌کنند، بلکه تلاش دارند تا در شرایط وجود شبکه اینترنت مناسب با سرورهای خاص و مخربی ارتباط برقرار کنند. این موضوع سبب می‌ شود که بدافزار با آن سرورها رد و بدل اطلاعات داشته و به این صورت مصرف اینترنت شما افزایش پیدا کند. پس افزایش بیش از اندازه، عجیب و ناگهانی مصرف اینترنت در دستگاه هم می‌ تواند یکی دیگر از نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید باشد.

افزایش بیش از اندازه مصرف اینترنت

 

4) مشاهده تبلیغات، پاپ‌آپ ‌های مشکوک و عجیب و اجرای خودکار برنامه ‌ها

در بسیاری از موارد بد افزارها یا ویروس ‌ها بیشتر از اینکه بخواهند امنیت کاربر را تهدید کرده و به اطلاعات شخصی وی دسترسی پیدا کنند، در پی نمایش تبلیغات و درآمدزایی می باشند! برای مثال ممکن است در برنامه خاصی کد دستوری نوشته شود که به طور ناگهانی و بدون دخالت کاربر سبب اجرای یک اپلیکیشن دیگر در گوشی شده و اقدامات تبلیغاتی خاصی را انجام دهد. باز شدن خودکار تلگرام و دعوت ناخواسته کاربران به کانال ‌ها و گروه ‌ها یک نمونه از این نوع مشکلات می باشد که این روزها بسیاری از ما ایرانی‌ ها ضمن دانلود برنامه ‌های بازار با آن روبرو هستیم.

پس بروز مشکلات و اتفاق‌ هایی مانند ارائه ناگهانی تبلیغات به صورت نوتیفیکیشن، نمایش پاپ‌ آپ ‌های عجیب و اجرای خودکار برنامه‌ ها همگی می ‌توانند از نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید بوده و در این نوع موارد عموما بدافزار موجود هدف تبلیغاتی دارد و برای شما ریسک امنیتی ایجاد نمی‌ کند، ولی با این حال دیده شده که برخی از این نوع بد افزارها با اهداف چند منظوره هم طراحی خواهند شد. بنابراین به دنبال اپلیکیشن مخرب موجود در دستگاه باشید و آن را حذف نمایید.

5) انجام اقدامات عجیب و خودکار از سوی دستگاه

در بعضی از شرایط دیده شده که یک بدافزار یا ویروس در تبلت یا گوشی اندرویدی سبب بروز اقدامات خاصی و عجیبی می ‌شود که غیر قابل پیشگیری می باشند! برای مثال ممکن است دستگاه اندرویدی شما ناگهان و به صورت اتوماتیک ریستارت یا خاموش شود. در بعضی از موارد هم فریز شدن دستگاه می ‌تواند نشانه ‌ای مبنی بر وجود بد افزار یا ویروس در آن باشد. پس اگر با مشکلات این چنینی روبرو شدید و به نوعی دریافتید که دستگاه اندرویدی شما اقدامات خودکار  عجیبی انجام می ‌دهد، مطمئناً که با یک بد افزار یا ویروس رو به رو هستید. اجرای اتوماتیک تلگرام هم می ‌تواند زیرشاخه این بخش باشد که در بخش قبل به آن اشاره نمودیم.

6) وجود نویز و صداهای عجیب در حین برقراری تماس

از نشانه های دیگر وجود ویروس و بد افزار در اندروید به بروز نویز و صداهای عجیب در حین برقراری تماس تلفنی مربوط می‌ شود. البته پدیدار شدن این نشانه نسبت به سایر نشانه های نام برده شده کمی نادرتر است، ولی با این حال باید به آن به عنوان یکی از نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید اشاره کنیم. این احتمال وجود دارد که بدافزاری در گوشی شما نصب شده باشد که هدف آن ضبط مکالمات صوتی شما و نقض حریم خصوصی تان باشد. این نوع بد افزارها معمولا نویزها و صداهای عجیبی را در حین برقراری تماس تلفنی ساطع می‌ کنند.

7) دریافت پیامک ‌های عجیب!

از دیگر نشانه های نادر وجود ویروس و بد افزار در اندروید به حساب می آید. در بعضی از شرایط دیده شده که یک بدافزار خاص سبب می‌ شود تا در گوشی اندرویدی افراد پیامک‌ های عجیبی دریافت شود که عموما حاوی کد و نمادهای عجیب و غیرقابل درکی هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *