راهنمای خرید موبایل

پارت نامبر و شماره مدل آیفون

پارت نامبر آیفون

تفاوت پارت نامبرهای آیفون، موضوع بسیار مهمی است که هر کاربری قبل از خرید آیفون باید بداند. تفاوت بین پارت نامبر چین، سنگاپور، آمریکا و ژاپن در گوشی های آیفون چیست؟ آیا کیفیت ساخت گوشی در پارت نامبرهای مختلف ایفون با یکدیگر متفاوتند؟. در این پست، ابتدا پارت نامبر آیفون را به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد، فرق بین پارت نامبرهای مختلف را به شما میگوییم و در آخر به شما خواهیم گفت که کدام آیفون و با چه پارت نامبری در ایران خریداری کنید. پس تا انتها با کوک موبایل همراه باشید.

[lwptoc]

پارت نامبر آیفون چیست؟

پارت نامبر آیفون (iPhone Part Number) در واقع کد منحصر به فردی است که اپل برای تمام محصولات خود در نظر گرفته است. پارت نامبر شماره مدل است که با حروف مشخص شده است و نشان دهنده کشور عرضه کننده یا بازار مقصد فروش است.

اگرچه شماره مدل به شما امکان می دهد نوع دستگاه (iPhone، iPod Touch یا iPad) و نسل (1G، 2G، 3G، 4G و نهایتاً 5G) را بدانید، در مورد رنگ و مقدار حافظه داخلی چیز زیادی به شما نمی گویند. پس پارت نامبر حاوی اطلاعات مهمی است که در پشت جعبه آیفون و آی‌پاد تاچ شما درج شده است. همچنین می توانید آن را از منو تنظیمات گوشی خود پیدا کنید که در ادامه شرح خواهیم داد.

در اینجا قصد دارم کمی در مورد شماره مدل آیفون صحبت کنم. اگر به بسته بندی آیفون و اطلاعات خود گوشی نگاه کنید، اطلاعات متناقضی را مشاهده خواهید کرد. به تصویر جعبه و تصویر اطلاعات روی صفحه گوشی نگاه کنید. مدل A2633 را روی جعبه می بینید، اما اگر به اسکرین شات گرفته شده از روی صفحه تنظیمات گوشی نگاه کنید، شماره مدل MLQ93HU/A را مشاهده می کنید. باید بدانید که مدل آیفون، A2633 است. چندین مدل آیفون وجود دارد که معمولاً ویژگی های فنی بین آنها متفاوت است. و MLQ93HU/A پارت نامبر گوشی است. اما بسیاری از افراد نمی دانند که پارت نامبر چیست، بنابراین تصمیم گرفته شد که از شماره قطعه یا همان پارت نامبر استفاده نکنند، بلکه آن را به عنوان نام شماره مدل در سیستم عامل بنویسند تا در ذهن مشتریان سردرگمی ایجاد نشود.

پارت نامبر آیفون کجاست؟

تفاوت پارت نامبرهای آیفون

پیدا کردن شماره مدل آیفون

اگر تا بحال از آیفون خود بدون اطلاع از شماره مدل و کشور مبدا استفاده کرده اید، به شما بگوییم که فرآیند کشف این اطلاعات بسیار آسان است. در اینجا نشان می دهیم که چگونه می توانید مدل آیفون خود را پیدا کنید. علاوه بر این، می توانید کشور مبدا آیفون خود را نیز پیدا کنید!

شما میتونید این اطلاعات را از دو طریق یکی از روی جعبه گوشی و دیگری منو تنظیمات پیدا کنید. پشت جعبه گوشی جایی است که شماره مدل و پارت نامبر آیفون شما درج شده است. روش دوم پیدا کردن نام مدل، در خود گوشی است. به Settings > General > About بروید.

هنگامی که به این صفحه رسیدید، پارت نامبر را درست در کنار شماره مدل خواهید دید. با زدن روی پارت نامبر، شماره مدل را مشاهده خواهید کرد.

پارت نامبر در کنار شماره مدل

پارت نامبر در کنار شماره مدل

به معنای واقعی کلمه، به همین سادگی است.

اما راه ساده تر این است. شما حتی نیازی به روشن کردن دستگاه ندارید. اگر می خواهید به دنبال شماره مدل در دستگاه iOS خود باشید، راه دیگری برای انجام آن وجود دارد:

در آیفون 8 یا جدیدتر: برای اطلاع از شماره مدل باید سینی سیم کارت را بردارید. هنگامی که سینی را خارج کردید، شماره آن را در شیار سینی سیم کارت جستجو کنید. احتمالاً ایده خوبی است که هنگام جستجوی شماره از پراغ قوه استفاده کنید. شماره مدل را می توان در سمت بالای شکاف پیدا کرد – همانی که روی صفحه نمایش دیدید.

شماره مدل در شیار سینی سیم کارت

شماره مدل در شیار سینی سیم کارت

در آیفون 7 یا قبل از آن: اینجا حتی ساده تر است. می توانید شماره مدل را در پشت دستگاه آیفون خود پیدا کنید:

شماره مدل در پشت دستگاه آیفون

شماره مدل در پشت دستگاه آیفون

پارت نامبر در مقابل شماره مدل ایفون

شماره مدل و پارت نامبر همانطور که قبلا گفتم یکی هست. من به توضیح شماره مدل ادامه خواهم داد. شماره مدل یک شماره محصول منحصر به فرد از کاتالوگ محصولات اپل است. شماره مدل برخی از ویژگی های تلفن را تعیین می کند. مثلا:

  • دستگاه یک آیفون جدید یا بازسازی شده است.
  • ظرفیت حافظه
  • کشوری که گوشی در آنجا و یا برای عرضه به آن، ساخته شده است.

شماره مدل از چهار بخش تشکیل شده است. بخش اول یک الفبای دو حرفی است. بخش دوم یک عدد سه رقمی است. بخش سوم کد کشور (یک یا دو رقمی) است. آخرین بخش «/ A» است.

بیشتر توضیح می دهیم. اگر گوشی رجیستر شود حرف اول شماره مدل تغییر می کند. ظرفیت حافظه نیز می تواند متفاوت باشد و این در شماره مدل منعکس می شود. حالا کمی در مورد اینکه گوشی برای چه کشوری ساخته شده است صحبت می کنیم. مثلا یک مدلی هست به نام گلوبال. در پارت نامبر گلوبال باید زبان‌های مناسب از پیش نصب شده باشد و اپل همچنین باید بفهمد که مثلاً یک دسته از تلفن‌ها به آلمان و دیگری به بریتانیا می‌رود.

در زیر به شما خواهیم گفت که شماره مدل و پارت نامبر چگونه خوانده می شوند:

چگونه خواندن شماره مدل و پارت نامبر

چگونه خواندن شماره مدل و پارت نامبر

رمزگشایی شماره مدل آیفون:

به عنوان مثال، شماره مدل MLQ93HU/A را در نظر بگیرید.

  • M: اپل حرف M را به شماره مدل اول تمام محصولات جدید خود اختصاص می دهد. اگر پس از آن حرف دیگری آورده شود، به این معنی است که گوشی تعمیر یا بازسازی شده است، که بسیار جالب است، به خصوص اگر تلفن را با تخفیف خریداری کنید.
    • M: گوشی جدید است، در کارخانه تست شده و برای فروش تایید شده است.
    • N:  آیفون ریفربیش و بازسازی شده است، معمولاً تلفنی که در کارخانه بازسازی شده است. قبل از بسته بندی در جعبه تست عملکرد نهایی را گذرانده است.
    • F: آیفون در یک مرکز خدمات مجاز تعمیر شده است و نیاز به تعویض برد اصلی یا نصب مجدد سیستم عامل دارد.
  • L: شناسه FCC است. شناسه FCC یک شناسه منحصر به فرد است که به دستگاهی اختصاص داده شده است که در یک مرجع ثبت مانند FCC در ایالات متحده ثبت شده است. مدل گوشی از نظر ایمنی بررسی شده و رجیستری شده است. این حرف مشخص می کند که مدل گوشی در کدام مرجع رجیستری، ثبت شده است.
  • Q93: کدی که دستگاه را با توجه به پارامترهای فنی مشخص می کند. به عنوان مثال، رنگ، ظرفیت حافظه داخلی، پشتیبانی از شبکه اینترنت.
  • HU: پارت نمابر یا همان کد کشوری که گوشی برای آن ساخته شده است. کدهای زیادی وجود دارد، این کد ممکن است پس از مدتی تغییر کند.

تشخیص پارت نامبر آیفون

روش پیدا کردن پارت نامبر و کشور مبدا iPhone اپل نیز بسیار ساده است.

به Settings > General > About > Model بروید.

پارت نامبر در زیر عنوان Model

پارت نامبر در زیر عنوان Model

وقتی به صفحه مدل رسیدید، پارت نامبر را در زیر عنوان Model مشاهده خواهید کرد. دو حرف قبل از اسلش (/) را ببینید. این حروف برای پیدا کردن کشور مبدا آیفون شما بسیار مهم هستند. اگر دو حرف آخر قبل از اسلش «LL» باشد (تصویر زیر را ببینید) پس کشور مبدا آیفون شما ایالات متحده آمریکا است. به طور مشابه، اگر اخرین حرف قبل از اسلش A باشد، کانادا سازنده آیفون شما است.

دو حرف آخر قبل از اسلش «LL» باشد

دو حرف آخر قبل از اسلش «LL» باشد

کدهای کشور در پارت نامبر اپل

شما می توانید کدهای کشور در پارت نامبر اپل را در جدول زیر ببینید.

کد کشور یا منطقه جغرافیایی
AB مصر، اردن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی
B ایرلند، انگلستان، همچنین برای برخی از واحدهای جایگزین استفاده می شود
BR برزیل (مونتاژ در برزیل)
BZ برزیل (مونتاژ در چین)
A, C کانادا
CL کانادا
CH چین
CZ جمهوری چک
D آلمان
DN اتریش، آلمان، هلند
E مکزیک
EE استونی
FB فرانسه، لوکزامبورگ
FD اتریش، لیختن اشتاین، سوئیس
GR یونان
HN هند
IP ایتالیا
HB اسرائیل
HU اوکراین
J ژاپن
KH کره
KN نروژ
KS فنلاند، سوئد
LA کلمبیا، اکوادور، السالوادور، گواتمالا، هندوراس، پرو
LE آرژانتین
LL آمریکا، کانادا، همچنین برای برخی از واحدهای جایگزین استفاده می شود
LZ شیلی ، پاراگوئه، اروگوئه
MG مجارستان
MO ماکائو، هنگ کنگ (؟)
MY مالزی
NF بلژیک، فرانسه، لوکزامبورگ
PL لهستان
PO پرتغال
PP فیلیپین
RO رومانی
RS روسیه
SL اسلواکی
SO آفریقای جنوبی
T ایتالیا
TA تایوان
TU ترکیه
TY ایتالیا
VC کانادا
X استرالیا، نیوزلند
Y اسپانیا
ZA سنگاپور
ZP هنگ کنگ، ماکائو

/ A – محصول ساخته شده توسط اپل است.

منبع: Apple

چرا آیفون با پارت نامبرهای متفاوت تولید می شود؟

خب تا اینجا متوجه شدیم که پارت نامبر و شماره مدل چیست. اکنون می خواهیم بررسی کنیم که چرا اپل محصولات خود را با پارت نامبرهای متفاوت تولید می کند. چرا برخی از کاربران وقتی به دنبال خرید گوشی آیفون جدید هستند، پارت نامبر برایشان مهم است. مثلا به دنبال پارت نامبر آیفون 11 هستند. یا پارت نامبر آیفون 13 را در اینترنت سرچ می کنند.

در کارخانه اپل، پارت نامبر در واقع مشخص کننده‌ کشور عرضه یا بازار مقصد دستگاه مورد نظر است. به عنوان مثال آیپد یا آیفونی که دارای پارت نامبر کشور عربستان است به این معنی‌ست که آن دستگاه برای فروش در بازار کشور عربستان در نظر گرفته شده است؛ و این یعنی دفترچه راهنما و شارژر موجود در جعبه ی محصول، برای کشور مقصد تهیه شده است. برای مثال شارژرهای آمریکای شمالی دو شاخه و شارژرهای اروپایی عمدتاً مانند ایران هستند. همچنین در کشورهای غیر انگلیسی زبان، به جز دفترچه راهنمای انگلیسی یک دفترچه به زبان کشور مقصد نیز درون جعبه دستگاه قرار داده می‌شود. پس پارت نامبرهای مختلف، تفاوتی جز مورد مطرح شده با یکدیگر ندارند، مگر تنها در برخی از کشورها مثل، امارات، کره و یا چین که در ادامه توضیح داده می شود.

تفاوت پارت نامبرهای آیفون: پارت نامبر zaa

یکی از پارت نامبرهای آیفون که افراد زیادی در کشورمان ایران به دنبال خرید آن هستند، پارت نامبر zaa کشور سنگاپور است. استقبال فراوان از پارت نامبر سنگاپور در بازار موبایل ایران به این دلیل است که هیچ محدودیتی در استفاده داخل کشور ایران ندارد و از همه امکانات آیفون به خصوص از دو سیم کارت بودن گوشی پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این، شارژرهای این پارت نامبر آیفون کمی متفاوت هستند و سه سَری دارند. به همین دلیل باید مبدل پریز برق مناسب خود را بخرید. بنابراین شما می‌توانید از محصولات اپل بدون هیچ گونه محدودیتی استفاده کنید، چرا که برای هر مشکلی یک راه حلی وجود دارد.

چرا آیفون پارت نامبر امارات یا چین نخریم؟

آیفون های با پارت نامبر امارات (AE) به لحاظ محدودیت در برخی از خدمات مثل سرویس فیس تایم (سرویس تماس تصویری مبتنی بر اینترنت بین دارندگان دستگاه‌های اپلی سازگار مانند آیفون، آیپاد، آیپد) ممکن است عیب محسوب شود. قانون دولتی کشور امارات به هیچ اپراتور یا شرکت مخابراتی اجازه ارائه خدمات رایگان تماس را نمی‌ دهد. البته این محدودیت صرفاً نرم افزاری است و امکان دور زدن آن وجود دارد. یعنی می توانید آیفون پارت نامبر امارات را جیلبریک کنید و از این خدمات استفاده نمایید.

اپل در پارت نامبر چین و آیفونی که برای فروش در این کشور پر جمعیت ساخته و عرضه می کند نیز محدودیت قرار داده است. کشور چین از جمله مناطقی است که به حریم شخصی اهمیت بالایی می دهند، در آیفون پارت نامبر چین نمی‌توان صدا دوربین شاتر را حذف کرد؛ بنابراین حتی اگر گوشی آیفون شما روی حالت سکوت باشد به هنگام گرفتن عکس، صدا شاتر به گوش شما می ‌رسد، مگر آنکه از حالت Live Photo استفاده کنید. می خواهد بگوید که شما نمی توانید بدون اجازه از فرد یا شخصی عکس بگیرید.

همچنین در این نسخه قابلیت استفاده از فیس تایم Face Time برای برقراری تماس صوتی و گروهی وجود ندارد، بجای آن می توانید تماس ویدئویی داشته باشید.. در نسخه مخصوص چین، به هنگام رسیدن گوشی به شارژ ۱۰ یا ۲۰ درصد یک صدای رباتی پخش می‌شود که نمی‌توان آن را قطع کرد.

بهترین پارت نامبر آیفون در ایران کدام است؟

به دلایل فوق است که مفهوم پارت نامبر بوجود آمده است. رک بگوییم که اصلا به دنبال بهترین پارت نامبر آیفون نباشید. اینکه فقط به دنبال پارت نامبر ایفون هنگ کنگ باشید یا به شما بگویید فلان پارت نامبر آیفون را خریداری کنید، کار بیهوده ای است. ببینید که کدام آیفون در منطقه ای که هستید، مشکل شما را حل می کند. تفاوت در کیفیت و ساخت پارت نامبرها، صرفاً ذهنی و مربوط به پیش زمینه تجربی افراد و یا بازار گرمی فروشندگان است. به طور قطع می‌توان گفت، بین پارت نامبرهای مختلف هیچ تفاوتی در کیفیت ساخت، خدمات، سخت افزار و سایر موارد وجود ندارد. اگر اینطور باشد، یک فاصله کیفی در انواع پارت نامبر اپل از یک محصول پدید می‌آید که سبب پدید آمدن بازار سیاه و به هم ریختن سیستم فروش اپل می ‌شود.

برای مشاهده انواع گوشی موبایل اپل با پارت نامبر و شماره فنی که در سایت کوک موبایل عرضه می شود به صفحه مربوطه مراجعه کنید. شما می توانید قیمت گوشی آیفون، مشخصات، اطلاعات کامل در مورد همین پارت نامبر و غیره را به راحتی مشاهده کنید و سپس نسبت به خرید ایفون مورد نظر خود اقدام نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *