آموزش تعمیرات اپل

آموزش تعویض باتری آیفون ایکس

تعویض باتری آیفون ایکس

عناوین این مقاله

باتری های آیفون با گذشت زمان و استفاده زیاد از بین می روند و توانایی شان برای نگهداری شارژ کامل را از دست می دهند. عمر باتری های اپل بسته به مصرف و سلیقه های مختلف کاربران در استفاده روزمره، تا 500 سیکل شاژر و عمر مفید آنها نیز 18 تا 24 ماه است. وقتی که مواد شیمیایی موجود در باتری فاسد می شود،شارژ باتری زود به زود خالی می شود و کم کم باتری از کار می افتد. دستورالعمل راهنمای زیر در مورد تعویض باتری های آیفون و بازگرداندن عملکرد آن به روز اول است. اگرباتری آیفون تان، باد کرده است، لطفاً نکات ایمنی را رعایت کنید و اقدامات احتیاطی را پیش بگیرید.

این دستورالعمل راهنما، به طور کامل نحوه جدا کردن صفحه نمایش و برداشتن اسپیکر پایینی و موتور تاپتیک را آموزش می دهد تا دسترسی به نوار چسب های باتری راحت تر شود.

بعد از تعویض باتری موبایل برای بهینه کردن عملکرد آن، شرایط باتری جدید را بهینه و کالیبره کنید. بدین روش که ابتدا باتری را تا 100 درصد شارژ کنید، سپس همانطور که در حال شارژ است به مدت حداقل 2 ساعت، رها کنید. بعد از آن گوشی خود را از شارژ بیرون آورده استفاده کنید تا زمانی که گوشی به خاطر تخلیه شارژ خاموش شود. سپس، باتری را یکبار دیگر و بدون وقفه فول شارژ کنید.باتری iPhone X از نوع لیتیوم-پلیمری با ظرفیت 2716 میلی آمپر ساعت است. ظرفیت این باتری با باتری آیفون 8 پلاس یکسان است. در تست های مربوط به باتری، مشخص شد که استقامت و دوام شارژ باتری iPhone X برای یک مرتبه شارژ، حدود 19 ساعت برای مکالمه در شبکه نسل سوم و برای وب گردی تا 9.5 ساعت و برای تماشای فیلم در حدود 12 ساعت است. دوام شارژ باتری در حالت آماده به کار به بالای حد متوسط رسیده است و از اینرو با استقامت 74 ساعتی، بسیار خوب است، هر چند که سورپرایز محسوب نمی شود. گوشی آیفون ایکس از شارژ سریع و از طریق کابل USB-C پشتیبانی می کند و کافی است با خرید یک کابل مناسب از این قابلیت بهره ببرید و طی 30 دقیقه شارژ باتری آیفون خود را به 45 درصد برسانید.اگر احساس کردید چند روزی است که باتری iPhone X تان خراب شده است و مطابق معمول شارژ را نگه نمی دارد. و یا اینکه دیر شارژ می شود و همچنین اگر باتری آیفون شما هنگام شارژ شدن بیش از حد داغ می شود. به احتمال قوی باتری گوشی تان از کار افتاده است و باید به فکر تعویض آن باشید. نگران نباشید، با متخصصان ما با شماره 67319-021 تماس بگیرید تا در این زمینه مشاوره های لازم را به شما بدهند. کوک موبایل اولین و بزرگترین مرجع تخصصی تعمیر انواع گوشی های آیفون  در ایران با بهره مندی از متخصصان تعمیر آموزش دیده و همچنین استفاده از قطعات اصلی، مشکل آیفون شما را در اسرع وقت بر طرف کرده و دستگاه شما را به موقع تحویل می دهد.

مدت زمان انجام کار: 2 ساعت و 30 دقیقه

سختی کار: متوسط

ابزار و وسایل مورد نیاز:

  1. پیچ گوشتی مخصوص باز کردن پیچ های t1 آیفون
  2. آی اُپنر
  3. کاردک یا قطعه مثلث شکل کوچک (6 کاردک)
  4. کاپ مکش دستی
  5. قاب باز کن (iSlack)
  6. اسپاتول
  7. پنس
  8. پیچ گوشتی چند سر مخصوص باز کردن پیچ های Y000 آیفون
  9. پیچ گوشی چهارسو #000

قطعات و مواد مصرفی مورد نیاز:

  1. نوار چسب باتری آیفون ایکس
  2. واشر چسبی بلندگو آیفون ایکس و یا ایکس اس
  3. چسب مونتاژ صفحه نمایش آیفون ایکس اس

مرحله 1- پیچ های t1 را باز کنید

  • قبل از اینکه شروع کنید، شارژ باتری آیفون خود را به زیر 25% خالی کنید. باتری لیتیوم یون فول شارژ اگر به اشتباه و به صورت اتفاقی با اشیاء نوک تیز مثل پیچ گوشتی ها و یا پنس برخورد کند می تواند منجر به انفجار و یا خطرات بالقوه شود.
  • قبل از باز کردن گوشی، ابتدا آن را خاموش کنید.
  • در لبه پایین گوشی های آیفون دو پیچ t1 بلند 6.9 میلیمتری قرار دارد، با پیچ گوشتی مخصوص، آنها را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.
  • اگر پیچ ها ساییده و یا معیوب شده اند، پیچ ها را باز کنید.
  • با باز شدن صفحه نمایش آیفون، واشرهای آب بندی و ویژگی ضد آب بودن دستگاه به خطر می افتد. قبل از اینکه به مرحله بعد بروید چند واشر آب بندی، آماده داشته باشید، و یا اگر گوشی را با همان واشرهای قبلی و یا بدون واشر آب بندی نصب و سرهم بندی کردید، حداقل مراقب باشید که آیفون دیگر در معرض آب قرار نگیرد.

مرحله 2- گوشی را باز کنید.

  • لبه پایین آیفون را حرارت دهید، حرارت باعث شل شدن چسب زیر نمایشگر می شود و باعث می شود که راحت تر باز شود.
  • برای حرارت دادن از سشوار صنعتی، هیتر استفاده کنید و یا آی¬اُپنر که از پیش گرم شده است را به مدت یک دقیقه روی لبه پایین قاب آیفون قرار دهید تا چسب ها شل شوند.

مرحله 3- قاب کش را وصل کنید و شکاف کوچکی ایجاد کنید.

دو مرحله بعدی نحوه استفاده از iSclack (قاب باز کن) را شرح می دهد. قاب باز کن وسیله ای است که اکثر تعمیرکاران برای باز کردن قاب از ان استفاده می کنند. اگر شما از این وسیله استفاده نمی کنید و یا تمایلی به استفاده از آن ندارید، دو مرحله بعدی را کنار بگذارید و از روش دیگری که در ادامه شرح خواهیم داد استفاده کنید.

  • قطعه پلاستیکی که در وسط قاب کش قرار دارد برای نزدیک کردن دو کاپ مکش به یکدیگر و اتصال محکم قاب به قاب کش استفاده می شود، در گوشی های بزرگتر، مثل آیفون ایکس به این قطعه نیازی نیست.
  • کاپ های مکش وسیله قاب کش را در نزدیکی لبه پایین آیفون قرار دهید، یکی از کاپ ها را روی پنل جلو و دیگری را روی پنل عقب بیندازید.
  • هر دو کاپ مکش را فشار دهید تا محکم به بدنه بچسبند.

اگر گلس یا قاب پشت دچار شکستگی شدید و وسیع است، یک لایه چسب پهن برداشته و روی سطح شکستگی بیندازید و سپس کاپ ها را روی سطح چسب شده قرار دهید بچسبانید. معمولاً در جعبه ابزار قاب کش، چسب پهن گذاشته شده است.

مرحله 4- صفحه نمایش را از قاب پشت گوشی جدا کنید.

  • گوشی خود را محکم بگیرید و دستگیره های قاب کش را کمی فشار داده به هم نزدیک کنید تا کاپ های مکش، صفحه نمایش را از قاب عقب به آرامی جدا کند.
  • سعی نکنید صفحه را به طور کامل جدا کنید، همین که شکاف کوچکی در لبه پایین ایجاد شود کافی است.
  • کاردک یا ابزار کوچک مثلث شکل را برداشته و نوک آن را در داخل شکاف ایجاد شده زیر صفحه نمایش قرار دهید.

مرحله 5- کاپ مکش دستی را به لبه پایین گوشی متصل کنید.

  • اگر برای باز کردن قاب از کاپ مکش دستی (Single Suction) استفاده می کنید. پس از اینکه لبه های قاب را حرارت دادید، کاپ مکش را روی لبه پایینی صفحه قرار دهید، طوریکه که روی گلس چروک نیفتد.
  • اگر گلس پشت دچار شکستگی شدید و وسیع است، یک لایه چسب پهن برداشته و روی سطح شکستگی بیندازید و سپس کاپ را روی سطح چسب شده قرار دهید، این کار هم باعث می شود که کاپ مکش بهتر بچسبد و هم اینکه در هنگام باز کردن قاب، گلس یکجا بلند می شود. اگر چسب پهن موجود نبود می توانید به لبه کاپ مکش چسب مایع قوی بزنید و کاپ را به صفحه بچسبانید.

مرحله 6- کاپ مکش دستی را با فشار بکشید و نوک کاردک را بین شکاف ایجاد شده قرار دهید.

  • دسته کاپ مکش را محکم گرفته و به آرامی به بالا بکشید، هنگام کشیدن دسته کاپ، نیروی ثابت و یکنواختی اعمال کنید تا بین پنل جلو و قاب پشت، شکاف کوچکی ایجاد شود.
  • کاردک را برداشته نوک آن را در شکاف ایجاد شده قرار دهید.
  • چسب آب بندی نگهدارنده صفحه نمایش بسیار محکم و قوی است؛ برای جدا کردن چسب ها و ایجاد شکاف اولیه به نیروی قابل توجهی نیاز است. اگر برای باز کردن شکاف با مشکل مواجه شدید و چسب به قدری محکم است که نمی توانید پنل ها را از هم جدا کنید، ابتدا لبه ها را کمی حرارت داده و سپس به آرامی کاپ مکش را بالا و پایین کنید تا چسب آب بندی شل شده و شکاف ایجاد شود و بتوانید نوک کاردک را لای آن قرار دهید. دسته کاپ مکش را محکم گرفته و به آرامی به بالا بکشید، هنگام کشیدن دسته کاپ، نیروی ثابت و یکنواختی اعمال کنید تا بین پنل جلو و قاب پشت، شکاف کوچکی ایجاد شود.

مرحله 7- کاردک را در لبه پایین به گوشه چپ بکشید.

  • کاردک را در امتداد لبه چپ تا گوشه بالای گوشی بکشید و چسب نگهدارنده صفحه نمایش در سمت چپ گوشی را جدا کنید.
  • نوک کاردک را خیلی به داخل گوشی فرو نکنید چرا که ممکن است به قطعات داخلی و یا کابل های منعطف در سمت چپ آسیب وارد کند. نوک کاردک باید تنها چند میلی متر و یا به اندازه لبه صفحه نمایش فرو برده شود.

مرحله 8- کاردک را در لبه پایین به گوشه راست بکشید.

کاردک را دوباره در لبه پایین آیفون وارد کنید و این بار به سمت بالا و لبه راست گوشی بکشید و چسب های سمت راست را نیز به طور کامل جدا کنید.

نوک کاردک را خیلی به داخل گوشی فرو نکنید چرا که ممکن است به قطعات داخلی و یا کابل های منعطف در سمت چپ آسیب وارد کند. نوک کاردک باید تنها چند میلی متر و یا به اندازه لبه صفحه نمایش فرو برده شود.

مرحله 9- نوک کاردک را حول گوشه بالای صفحه نمایش بکشید و چسب ها را جدا کنید.

  • لبه بالایی صفحه نمایش با چسب و گیره متصل شده است.
  • کاردک را در گوشه راست صفحه نمایش بکشید، در حالیکه به آرامی می کشید و آن را به سمت پورت شارژ هدایت کنید.
  • اگر نیروی زیادی وارد کنید، ممکن است گیره ها بشکنند. پس کاردک را با دقت هدایت کنید و صبور باشید.
  • تاکید می کنیم که نوک کاردک را بیش از چند میلی متر فرو نکنید، سعی کنید تنها به اندازه عرض قاب کاردک را وارد کنید و به سنسور پنل جلو آسیب وارد نکنید.
  • کاردک را نیز در طرف مقابل بکشید و بقیه چسب های نگهدارنده صفحه نمایش را نیز باز کنید.

مرحله 10- کاپ مکش دستی را جدا کنید.

  • با انگشت زائده کوچک روی کاپ مکش را بکشید و کاپ را از پنل جلو جدا کنید.
  • اگر از قاب کش استفاده می کنید و هنوز به آیفون متصل است، کاپ ها را بلند کرده و قاب کش را بردارید.

مرحله 11- صفحه نمایش را به صورت کتابی بلند کنید.

  • آیفون را روی میز کار قرار دهید لبه سمت چپ پنل جلوی آیفون را با دست گرفته و به طور کتابی از روی قاب پشت گوشی باز کنید.
  • صفحه نمایش را به طور کامل از قاب پشتی جدا نکنید چرا که هنوز این دو پنل بوسیله چندین کابل منعطف به لاجیک بورد و به یکدیگر متصل هستند.
  • صفحه نمایش را که بلند کردید به یک جسم محکم مثلاً جعبه خود گوشی تکیه دهید.
  • وقتی ال سی دی را بلند کردید مراقب باشید که در اثر افتادن آن روی کف، به کابل ها و اتصالات آسیب نرسد، بنابراین می توانید از جعبه کارتنی گوشی استفاده کنید و یا نهایتاً جسم سنگینی پشت آن بگذارید تا مانع از افتادن و تکان خوردن صفحه شود (به تصویر سوم دقت کنید)

مرحل 12- مجموعه صفحه نمایش

  • هر پنج پیچ نگهدارنده براکت کانکتور لاجیک بورد را باز کنید.
  • با استفاده از پیچ گوشتی چند سر، سه پیچ 1.0 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره قرمز رنگ نشان داده شده است.
  • پیچ 1.3 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره نارنجی رنگ نشان داده شده است.
  • پیچ 3.7 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره زرد رنگ نشان داده شده است

در سراسر عملیات تعمیر، هر پیچی را که باز می کنید آن را در الگوی پیچ ها قرار دهید و هر پیچ را طوری به ترتیب در الگو قرار دهید که هنگام بستن پیچ ها اشتباه نکنید و هر کدام را در جای خود ببندید.

مرحله 13- براکت را بردارید.

  • با نوک پنس لبه های براکت را گرفته آن را بردارید.
  • براکت ممکن است در جای خود، چسبیده باشد. به آرامی آن را بردارید اما نیروی زیادی بکار نبرید.
  • در طی نصب مجدد، بهتر است گوشی موبایل را روشن کنید و قبل از اینکه چسب کاری و گوشی را ببندید عملکرد آن را امتحان کنید. سپس در ادامه گوشی را خاموش کنید و بقیه مراحل را انجام دهید.

مرحله 14- کانکتور باتری را اهرم کنید و از سوکتش روی لاجیک بورد آزاد کنید.

  • با استفاده از اسپاتول، یا ناخن، کانکتور باتری را به سمت بالا اهرم کنید و از سوکتش روی لاجیک بورد خارج کنید.
  • سعی کنید به درزبند سیلیکونی مشکی اطراف آن و همچنین اتصالات بورد آسیبی وارد نشود. این درزبند اضافی، از ورود آب و گرد و خاک به داخل جلوگیری می کند.
  • کانکتور را کمی به سمت بیرون از لاجیک بورد خم کنید تا در حین تعمیر از اتصال ناگهانی آن با سوکت جلوگیری شود و گوشی روشن نشود.

مرحله 15- کانکتور مجموعه سنسور پنل جلو را اهرم کنید و از سوکتش آزاد کنید.

با استفاده از نوک اسپاتول و یا ناخن، کانکتور مجموعه سنسور پنل جلو را به سمت بالا اهرم کنید و از سوکتش خارج کنید.

مرحله 16- کانکتور کابل پنل اولد را جدا کنید.

با استفاده از اسپاتول و یا ناخن، کانکتور کابل پنل اولد را جدا کنید.

برای نصب مجدد این مدل کانکتورها، ابتدا با دقت کانکتور را تراز کنید و از یک طرف فشار دهید تا با یک کلیک در جای خود قرار گیرد، سپس همین کار را برای طرف دیگر تکرار کنید. هرگز روی قسمت وسط کانکتور فشار وارد نکنید. اگر کانکتور به خوبی تراز نشده باشد و فشار داده شود، پین های آن خم شده و آسیب دائمی وارد می کند.

مرحله 17- کابل دیجیتایزر را اهرم کنید و از سوکتش آزاد کنید.

نوک اسپاتول و یا ناخن خود را زیر کابل دیجیتایزر فرو برده و به آرامی آن را اهرم کنید تا از سوکتش آزاد شود.

اگر بعد از تعمیر و با تاچ صفحه، هر قسمت از صفحه نمایش کار نکرد، باتری را جدا کنید، سپس کانکتور آن را درست جا بزنید و مطمئن شوید که با کلیک در جای خود محکم شده است و دقت کنید که روی سوکت گرد و خاک و یا مانع خارجی دیده نمی شود.

مرحله 18- کابل منعطف مجموعه سنسور پنل جلو را جدا کنید.

  • کابل منعطف مجموعه سنسور پنل جلو به طور جزئی در جای خود چسبیده است.
  • با دقت کابل را بردارید تا چسب جدا شود.

مرحله 19 – مجموعه صفحه نمایش را بردارید.

لبه های صفحه نمایش را با دست گرفته و مجموعه پنل جلو را بلند کنید.

هنگام نصب مجدد به چسب های آب بندی اطراف لبه های صفحه نمایش دقت کنید. اگر لازم باشد چسب های قدیمی را برداشته و به دور لبه های صفحه نمایش، چسب جدید اضافه کنید.

مرحله 20– بلندگو پایینی

مراقب باشید، سه ردیف پدهای زمینی نزدیک به پایین گوشی را لمس نکنید و آسیبی به آنها نرسد. جای آنها در تصویر اول با کادر قرمز رنگ مشخص شده است.

  • با استفاده از پیچ گوشی چند سر مخصوص، هر 7 پیچ نگهدارنده براکت زیر موتور تاپتیک و بلندگو را باز کنید.
  • دو پیچ 1.9 میلی متری Y000 را باز کنید. جای این پیچ در تصویر مربوطه با دایره نارنجی رنگ مشخص شده است.
  • با پیچ گوشتی چهارسو، پیچ 1.2 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره زرد رنگ مشخص شده است.
  • با پیچ گوشتی چهارسو، پیچ 1.6 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره سبز رنگ مشخص شده است.
  • با پیچ گوشتی چهارسو، پیچ 2.4 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره آبی رنگ مشخص شده است.
  • با پیچ گوشتی چهارسو، پیچ 1.7 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره سرمه ای رنگ مشخص شده است.
  • با پیچ گوشتی چهارسو، پیچ 1.5 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره صورتی رنگ مشخص شده است.

مرحله 21- براکت را از لبه باتری بردارید.

لبه براکت از نزدیکترین قسمت به باتری را با پنس گرفته و بردارید. سعی نکنید براکت را به طور کامل بردارید، چرا که هنوز از طریق کابل منعطف کوچک متصل است و به طور کامل جدا نشده است.

مرحله 22- کابل منعطف را اهرم کنید.

در حالیکه براکت را با پنس دور نگه داشته اید، نوک اسپاتول را زیر کابل منعطف قرار دهید و به سمت بالا اهرم کنید تا از سوکتش خارج شود.

مرحله 23- براکت را از جای خود بردارید

گوشه براکت را با پنس گرفته، از جای خود بردارید.

مرحله 24- پیچ کاور کانکتور بلندگو را بردارید.

با استفاده از پیچ گوشتی چهارسو، پیچ 2.1 میلی متری که کاور کانکتور بلندگو را نگه داشته است را باز کنید. جای این پیچ در تصویر با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.

مرحله 25 – کاور کانکتور بلندگو را بردارید.

با نوک پنس، کاور کانکتور بلندگو را گرفته از جای خود بیرون بکشید.

مرحله 26 – کانکتور بلندگو را اهرم کرده از سوکتش جدا کنید

نوک اسپاتول را زیر کانکتور بلندگو قرار دهید و به سمت بالا اهرم کنید و از سوکتش آزاد کنید.

مرحله 27- لبه بالایی بلندگو را اهرم کنید.

هنگام اهرم کردن بلندگو، مراقب باشید که به کابل منعطف بلندگو آسیب وارد نکنید و آن را جدا نکنید. در صورت نیاز کابل را به سمت باتری خم کنید طوریکه فضای کافی برای بیرون آوردن بلندگو وجود داشته باشد.

  • اسپاتول را زیر لبه بالایی بلندگو، نزدیک به لبه بدنه گوشی قرار دهید.
  • به آرامی به سمت بالا اهرم کنید و لبه بالایی بلندگو را کمی بالا بیاورید.

هنگام نصب مجدد بلندگو، به موقعیت کابل منعطف دقت کنید و مطمئن شوید که کابل زیر بلندگو گیر نکرده و به دام نیفتاده است.

مرحله 28- بلندگو را از لبه پایینی آیفون بیرون بکشید

  • لبه های کناری بلندگو را با انگشت گرفته و بغل به بغل بکشید، و چسب نگهدارنده آن به لبه پایین آیفون را جدا کنید.
  • بلندگو را از لبه پایینی آیفون بیرون بکشید تا واشر چسبی جدا شود.

مرحله 29- بلندگو را بردارید.

  • گوشه های بلندگو را با انگشت گرفته بردارید.
  • واشر چسبی بلندگو مجدداً قابل استفاده نیست. با استفاده از پنس، بقایای چسب را برداشته و جای آن را تمیز کنید.
  • در هنگام نصب مجدد، برای کمک به محافظت در برابر نفوذ آب و گرد و خاک، واشر چسبی را تعویض کنید. با استفاده از الکل ایزوپروپیل و یک پنبه یا پارچه تمیز جای واشر چسب قدیمی را به درستی تمیز کنید. واشر جدید را روی بلندگو قرار دهید و سپس بلندگو را نصب کنید.

مرحله 30- موتور تپتیک

با پیچ گوشتی چهارسو، پیچ 2.3 میلی متری که موتور تپتیک آیفون X را در جای خود نگه داشته است، را باز کنید. جای این پیچ در تصویر با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.

مرحله 31- کابل منعطف موتور تپتیک را اهرم کنید.

با استفاده از اسپاتول، کابل منعطف موتور تپتیک را مستقیم به سمت بالا اهرم کنید، آن را جدا کنید و مستقیم از سوکتش خارج کنید.

مرحله 32- مجموعه موتور تپتیک را بردارید

با پنس گوشه مجموعه موتور تپتیک را گرفته و بردارید.

مرحله 33 -باتری

باتری بوسیله چهار قطعه چسب دو طرفه که با کشیدن لبه های آن آزاد می شوند در جای خود محکم شده است، یک قطعه از چسب ها روی لبه بالا و سه قطعه دیگر روی لبه پایین باتری قرار دارند.

هر قطعه از چسب ها در یک طرف خود یک زائده مشکی رنگ دارد که به طور جزئی به لبه بالایی باتری چسبیده و تا شده است. جای این چسب ها در تصویر مربوطه با کادر قرمز رنگ مشخص شده اند.

مرحله 34- زبانه های چسب نگهدارنده باتری را از لبه پایین بردارید

  • با نوک پنس، اولین زبانه چسب نگهدارنده باتری را از لبه پایین جدا کنید.
  • هر زبانه دارای یک لوپ کوچک در وسط است، اگر برای گرفتن آن مشکل دارید، نوک پنس را داخل لوپ قرار دهید و آن را صاف کنید و با دست بگیرید.

مراقب باشید که نوک پنس به باتری برخورد شدید نداشته باشد. پوسته باتری نازک است و در صورت برخورد شدید سوراخ شده مواد شیمایی آن به بیرون درز می کند. این حالت خطرناک است و پتانسیل ایجاد انفجار و آتش سوزی را به همراه دارد. پس خیلی مراقب باشید.

مرحله 35 – بقیه زبانه های جسب زیر باتری را بکشید

مرحله بالا را تکرار کنید و دو زبانه دیگر چسب را از لبه پایین باتری جدا کنید.

مراقب باشید که به کانکتور کابل بلندگو زیر زبانه چسب وسطی آسیب نزنید.

مرحله 36- تمام چسب های زیر باتری را بکشید

در مراحل بعدی، شما زبانه هر یک از چسب های باتری را با دست گرفته و به آرامی می کشید. همانطور که چسب ها کشیده می شوند، جدا شده و باتری آزاد می شود.

در صورتی که چسب های زیر باتری به خوبی آزاد نشده و زود پاره شدند نگران نباشید، با انگشت از قسمتی که پاره شده بگیرید و دوباره بکشید.

  • برای افزایش ضریب موفقیت در کشیدن چسب ها و جدا کردن باتری نکات زیر را رعایت کنید:
  • حین کشیدن چسب ها، باتری را فشار ندهید. دو طرف آیفون را با دست محکم نگه دارید.
  • چسب ها را به صورت مستقیم و در جهت خود بکشید.
  • به آرامی بکشید و برای کشیدن و جدا کردن چسب وقت بگذارید و حوصله به خرج دهید. کشیدن و جدا کردن هر نوار چسب ممکن است حدود 30 ثانیه طول بکشید
    نوار چسب ها را با زاویه زیاد نکشید و سعی کنید به لبه آیفون تماس نگیرد.
  • اگر یکی از نوار چسب ها حین کشیدن پاره شد و طوری بود که امکان گرفتن آن با انگشت وجود ندارد به سراغ نوار چسب بعدی بروید و با دقت ادامه دهید.

مرحله 37- نوار چسب ها را با اعمال نیروی ثابت و به آرامی و یکنواخت بکشید

  • به آهستگی، با انگشت، زبانه یکی از نوار چسب های زیر باتری را گرفته و به سمت لبه پایین گوشی بکشید. در مراحل بعدی، شما زبانه هر یک از چسب های باتری را با دست گرفته و به آرامی می کشید. همانطور که چسب ها کشیده می شوند، جدا شده و باتری آزاد می شود
  • نوار چسب ها را با اعمال نیروی ثابت و به آرامی و یکنواخت بکشید. فشار بیش از حد و یا کم و زیاد باعث پارگی چسب ها می شوند.
  • در صورتی که چسب های زیر باتری به خوبی آزاد نشده و زود پاره شدند نگران نباشید، با انگشت از قسمتی که پاره شده بگیرید و دوباره بکشید.
  • اگر نوار چسب ها حین کشیدن پاره شدند، سعی کنید با انگشت و یا نوک پنس نوار چسب را از جایی که جدا شده است بگیرید و بکشید تا به طور کامل جدا شود.
  • اگر نوارچسب طوری پاره شده است امکان گرفتن و بازیابی آن وجود ندارد، آن را رها کنید و با نوار چسب های بعدی ادامه دهید. و سپس به روش زیر عمل کنید.

مرحله 38- مرحله قبلی را تکرار کنید و نوار چسب طرف مقابل را بردارید

مرحله قبلی را تکرار کنید و نوار چسب طرف مقابل را بردارید و در آخر نوار وسط را رها کنید.

مرحله 39 - نوار چسب وسط را بردارید

نوار چسب وسط را بردارید، دقت کنید که روی کابل منعطف بلندگو کشیده نشود و آن را پاره نکند.

مرحله 40- آخرین نوار چسب را از روی لبه بالایی باتری بکشید

آخرین زبانه چسب بسیار نزدیک به قطعه Face ID قرار دارد. مراقب باشید که به این قطعه آسیب وارد نشود، در صورت صدمه دیدن، این قطعه تنها توسط شرکت اپل تعمیر می شوند. پس خیلی مراقب باشید.

آخرین نوار چسب را از روی لبه بالایی باتری بکشید و بردارید.

مرحله 41 – نوار چسب زیر باتری را طوری بکشید که پاره نشود

  • آخرین نوار چسب را بکشید و بردارید.

برای کشیدن نوار چسب ها انگشت خود را روی باتری قرار داده کمی فشار دهید تا باتری تکان نخورد، سپس با احتیاط نوار چسب ها را بکشید.

  • اگر تمام چهار نوار چسب را با موفقیت برداشتید، از مرحله بعدی عبور کنید.
  • در غیر اینصورت، اگر نوار چسب زیر باتری پاره شده است و دیگر نمی توانید آن را بیرون بکشید، مرحله زیر را انجام دهید.

مرحله 42 – باتری را حرارت دهید تا چسب زیر آن شل شود

  • اگر هر یک از نوار چسب ها پاره شد و باتری به قاب پشت چسبیده، بیرون نیامد، آی اُپنر را گرم کرده و یا از سشوار مو استفاده کنید و قاب عقب گوشی و قسمت پشت باتری را حرارت دهید تا چسب ها شل شوند.

آیفون را حرارت دهید تا قاب عقب گرم شود. مراقب باشید گرم شدن قاب طوری نباشد که پوست دست را بسوزاند. توجه داشته باشید که داغ شدن بیش از حد ممکن باتری را مشتعل کند.

  • یک نخ مقاوم مثل نخ دندان یا نخ نایلونی را به شیوه‌ای که در عکس دوم نشان داده شده است دور انگشت دو دستتان بپیچید و وسط آن را از زیر باتری رد کنید تا باقی مانده چسب های نگهدارنده زیر باتری به طور کامل از بین بروند و به راحتی قادر به جداسازی باتری شوید.
  • این کار را با دقت و صبر و حوصله انجام دهید تا چسب ها جدا شده و باتری بدون آسیب باقی بماند.

اگر برای برداشتن باتری از ابزارهای اهرم استفاده می کنید خیلی احتیاط کند تا به کابل های منعطف و یا سیم پیچ شارژ بی سیم که مستقیماً زیر باتری قرار دارند، آسیب وارد نشود.

مرحله 43- باتری را بردارید

  • اکنون لبه های پایین باتری را با انگشت گرفته و باتری را بردارید.
  • قبل از نصب باتری جدید موتور تاپتیک و بلندگو را نصب کنید. به صاف و تراز قرار گرفتن باتری در جای خود کمک می کند.
  • اگر باتری جدید دارای نوار چسب های از پیش نصب شده نمی باشد، به دستورالعمل راهنمای تعویض نوار چسب باتری مراجعه کنید.
  • بعد از نصب گوشی و سرهم بندی قطعات آن، عمل ری استارت اجباری را انجام دهید، این کار می تواند از چندین مشکل جلوگیری کند و کار عیب یابی را بهتر کند

قطعات تعویضی جدید خود را با قطعات اصلی موبایل مقایسه کنید – چک کنید قطعه ای از قلم نیفتاده باشد، قبل از نصب جای چسب های قدیمی را تمیز کنید و سپس از چسب جدید استفاده کنید.

برای نصب و اتصال قطعات، مراحل بالا را از آخر به اول (برعکس) انجام دهید.

برای دفع زباله های الکترونیکی و قطعات معیوب از دستورالعمل مربوطه (R2) یا مشابه استفاده کنید.

همچنین می توانید برای اطلاع از نحوه آموزش و کارآموزی تعمیرات موبایل به سایت کوک موبایل مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط