تاریخچه برندها

تاریخچه شرکت بلک‌بری

blank

شرکت بلک‌بری یک شرکت بزرگ در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند، تبلت و خدمات شبکه است که در ابتدا توسط شرکت بلک‌بری لیمیتد که با نام قدیم RIM شناخته می‌شد. در حال حاضر گوشی‌های هوشمند بلک‌بری تحت شبکه TCLو در بیشتر کشورهای جهان با نام تجاری بلک‌بری شناخته شده است.

در سال 1996 شرکت RIM در شهر واترلو، اونتاریو یکی از ابتدایی‌ترین نسخه‌ها از دستگاه‌های ارتباطی را ارائه کرد. این پیجر کوچک کشویی بود و اجازه ایجاد یک ارتباط دو طرفه از طریق متن‌های کوتاه را می‌داد. RIM این دستگاه را با نام تجاری Inter@ctive 900 وارد بازار کرد. بعد از موفقیت بزرگی که شرکت RIM در توسعه این دستگاه کوچک به دست آورد، با معرفی ورژن جدیدی که برای شرکت IBM ساخت، مبلغی در حدود 10 میلیون دلار از فروش این دستگاه به دست آورد.

Inter@ctive 900

Inter@ctive 900

دستگاه بعدی که قرار بود از طرف بلک‌بری وارد بازار شود، با همان نام اما یک مدل بالاتر Inter@ctive 950 بود. در سال 1998 بلک‌بری اولین دستگاه پیجر را که قابلیت ارسال و دریافت ایمیل داشت، با نام بلک‌بری850 به بازار عرضه کرد و دیگر از نام قدیمی استفاده نکرد. بلک‌بری850 توسط یک شرکت آلمانی و در مونیخ ساخته شد. شرکت بازاریابی Lexicon Branding مسئولیت معرفی این پدیده کوچک رابر عهده گرفت.

blank

دستگاه‌های بلک‌بری اولیه، RIM850 و 857 از شبکه Data TAC استفاده می‌کنند. در سال 2002 اولین تلفن هوشمند بلک‌بری که قادر به برقراری تماس‌های تلفنی، ارسال پیام، فکس اینترنتی، مرورگر وب بود و دیگر سرویس‌های اطلاعات بی‌سیم را نیز پشتیبانی می‌کرد. بلک‌بری با تمرکز بر سرویس ایمیل، سهم بزرگی از بازار را به خود جذب کرد، در آن زمان استفاده از سرویس ایمیل روی موبایل، اتفاق جدیدی در صنعت تلفن همراه بود.

سیر تکامل طراحی بلک بری

سیر تکامل طراحی بلک بری

شرکت بلک‌بری یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان گوشی‌های هوشمند در جهان است که در ارتباطات شبکه و ایمنی و بهره‌وری گوشی‌های هوشمند متخصص و پیشرو است. بلک‌بری با درنظر گرفتن صفحه کلید برای گوشی‌های هوشمند خود طراحی جدیدی در صنعت گوشی‌های همراه ارائه کرد. دستگاه‌های اولیه‌ای که توسط بلک‌بری ساخته شد دارای صفحه نمایش تک‌ رنگ بود، رفته رفته در مدل‌های جدیدتر رنگ‌ها به صفحه نمایش اضافه شدند و بلک‌بری به جذابیت‌های بصری افزود.

 در سپتامبر 2013، بیش از 85 میلیون نفر کاربر گوشی‌های هوشمند بلک‌بری بودند. پس از آن با موفقیت روز افزون سیستم‌ عامل‌های اندروید و ios، بلک‌بری موقعیت خود را در بازار جهانی از دست داد و در سال 2016 به آمار کاربران گوشی‌های بلک‌بری به 23 میلیون کاهش یافت.

گوشی‌های بلک‌بری از یک سیستم عامل اختصاصی که توسط شرکت بلک‌بری لیمیتد ساخته شده بود استفاده می‌کردند. این سیستم عامل BlackBerry OS نام داشت. در سال 2013 بلک‌بری یک سیستم عامل بزرگ مبتنی بر سیستم عامل QNX معرفی کرد. در گوشی‌های هوشمند جدید بلک‌بری، سیستم عامل قدیمی با یک سیستم عامل جدید جایگزین شد که با تجارب کاربران در استفاده از گوشی‌های هوشمند مطابقت بیشتری داشت.

در سال 2015 شرکت بلک‌بری با تمرکز بیشتری کسب و کار خود را آغاز کرد و گوشی‌های هوشمند خود را با سیستم عامل اندروید وارد بازار کرد تا کاربران بیشتری را به سوی خود جذب کند. در سال 2016 شرکت بلک‌بری که نماینده شبکه TCL بود اعلام کرد که تمایل به پذیرش شرکای تجاری دارد و این شبکه روز به روز گسترده‌تر شد. با گسترش شبکه TCL اندونزی و هند نیز تحت پوشش شبکه بلک‌بری قرار گرفتند.

در سال 2017 بلک‌بری آخرین مدل گوشی هوشمند را به بازار ارائه کرد که که به خاطر داشتن صفحه کلید فیزیکی، صفحه نمایش 4.5 اینچی و داشتن عمر باتری طولانی آخرین دستگاه طراحی شده توسط بلک‌بری لیمیتد بود. این گوشی هوشمند نیز مانند آخرین مدل‌های بلک‌بری تحت سیستم عامل اندروید کار می‌کرد.

در سال 2018 شرکت بلک‌بری همکاری خود با شرکت جگوار لندرور را اعلام کرد. نتیجه این همکاری ساخت نرم‌افزاری برای وسایل نقلیه در صنعت خودروسازی خواهد بود.

بلک‌بری به عنوان یک دستیار دیجیتال شخصی، دارای دفتر تلفن و آدرس‌ها است. علاوه بر تقویم و صفحه یادداشت و امکاناتی برای فهرست‌بندی کارهای روزانه، قابلیت پخش موسیقی و ویدیو را دارد. باید عنوان کرد که بلک‌بری دارای توانایی‌ها و امکاناتی است که در دیگر تلفن‌های همراه موجود نیست.

مطالب مرتبط