ترفند آیفون

ایمنی در ارتباط با استفاده از آیفون

blank

هشدار: عدم پیروی از  این دستورالعمل های ایمنی می تواند منجر به آتش سوزی ، شوک الکتریکی ، جراحت و یا آسیب به آیفون و دیگر اموالتان گردد. تمامی اطلاعات ایمنی زیر را پیش از استفاده از آیفونتان با دقت مطالعه بفرمایید.

  • نگهداری : در نگهداری آیفون دقت کنید. آیفونی که در دست دارید از فلز، پلاستیک، شیشه و قطعات حساس الکترونیکی ساخته شده است که برخی از این موارد و متریال ها در درون آن قرار دارند. آیفون و یا باتری آن در صورت افتادن، سوختن، سوراخ شدن، فشرده شدن و یا در تماس با مایعات قرار رفتن می تواند به صورت جدی و خطرناکی آسیب ببیند. چنانچه گمان می کنید که به آیفون و یا باتری گوشی تان آسیب وارد شده است، استفاده از آن را متوقف کنید؛ چرا که ممکن است باعث داغ شدن دستگاه و یا جراحت پوستی کاربر خود شود. همچنین بهتر است در صورتی که صفحه نمایش آیفون و به اصطلاح گلس آن ترک خورده و یا شکسته شده است، تا قبل از تعویض گلس گوشی از آن استفاده نکنید چون ممکن است باعث بریدگی و آسیب به پوست دستتان شود. اگر نگران خراش برداشتن سطح دستگاهتان هستید، بهتر است هرچه زودتر به فکر تهیه ی یک محافظ یا کاور برای گوشی خود باشید.

 

blank

  •  تعمیر : چنانچه تعمیرکار آیفون نیستید، سعی کنید به هیچ عنوان آیفونتان را باز نکنید و نیز سعی نکنید خودتان آن را تعمیر کنید. باز کردن دستگاهتان می تواند به آن آسیب وارد کند و سبب از دست رفتن عایق بودن آن در برابر آب شود. همچنین باز کردن آیفون بدون داشتن تخصص کافی در این زمینه، میتواند به خود شما نیز آسیب برساند. برای مثال، iPhone 7 ، iPhone 7 plus و مدل­های بعد از آن حاوی یک یا دو لیزر هستند که ممکن است در هنگام تعمیر یا جداسازی دچار صدمه شده و فرد را در معرض انتشار امواج خطرناک مادون قرمز که قابل رویت نیستند قرار دهد. اگر دستگاهتان آسیب دیده و یا به درستی کار نمیکند با اپل و یا نمایندگان مجاز آن تماس بگیرید . تعمیر گوشی توسط تعمیرکارانی که غیر مجاز هستند می تواند استفاده از قطعات تقلبی را در پی داشته باشد که بر ایمنی و کارکرد دستگاه تاثیر می گذارد.
  • باتری: سعی نکنید باتری آیفونتان را خودتان تعویض کنید. باتری لیتیوم-یونی به کار رفته در آیفون باید توسط نمایندگی های مجاز اپل تعویض شود. تعویض یا تعمیر نامناسب باتری میتواند منجر به آسیب دیدن باتری یا داغ شدن گوشی و یا حتی جراحت شود. باتری باید به صورت جدا از زباله های خانگی دفع و یا بازیافت شود.
  • حواس پرتی : استفاده از گوشیتان در برخی موقعیت ها ممکن است حواستان را پرت کند و شما را در وضعیت خطرناکی قرار دهد. برای مثال، در هنگام دوچرخه سواری از هدفون استفاده نکنید و در هنگام رانندگی از تایپ کردن پیام خودداری کنید.  قوانینی که شما را در استفاده از هدفون و یا گوشیتان در مکان های خاص محدود می کند، رعایت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایمنی در هنگام رانندگی پست ” آموزش Do not Disturb” را ملاحضه بفرمایید.
  • جهت یابی : نقشه هایی که بر روی گوشی و در برنامه های مختلف اجرا می شوند، وابسته به سرویس هایی هستند که از طریق آنها داده ها را دریافت می کنند. این سرویس ها در معرض تغییر بوده و ممکن است در برخی مناطق جهان در دسترس نباشند. این موضوع ممکن است موجب کار نکردن برنامه ی Maps و یا  نقشه و موقعیت مکانی شما شود و یا باث نمایش اطلاعات مکانی نا­صحیح و ناکامل شود. اطلاعات موجود در نقشه را با محیط اطراف خود مقایسه و مطابقت دهید. از حس خودتان بهره ببرید و شرایط جاده ای را که در آن هستید به همراه علائم موجود، برای حل هرگونه عدم تطابق در نظر بگیرید. برخی از ویژگی های موجود در نقشه نیازمند فعال بودن سرویس های مکانی است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید پست “آموزش برنامه ی Maps در آیفون” را ببینید.
  • شارژ کردن : آیفونتان را تنها با آداپتور برق و کابل USB ای که همراه با گوشیتان در جعبه قرار داده شده است، شارژ کرده و یا با قرار دادن گوشیتان بر روی شارژر­های تایید شده ی Qi -به صورتی که صفحه گوشی رو با بالا باشد- و یا با آداپتورهای برق و کابل هایی که توسط شرکت های واسطه و با عنوان “Made for iPhone” به بازار عرضه شده اند و سازگار با یو­اس­بی 2.0 و یا جدیدتر هستند شارژ کنید. شما همچنین می توانید از آداپتور هایی که مطابق با تنظیمات کشوری ساخته شده و یکی از استاندار های زیر را رعایت میکنند،  استفاده کنید:

 EN 301489-34, IEC 62684, YD/T 1591-2009, CNS 15285, ITU L.1000

تنها از آداپتورهایی استفاده کنید که سازگار با استاندارهای ایمنی جهانی و منطقه ای باشد از جمله: IEC 60950 . آداپتور های دیگر ممکن است استانداردهای ایمنی را رعایت نکنند و استفاده از چنین آداپتورهایی میتواند خطر جراحت و یا مرگ را به همراه داشته باشد. در پست ” تشخیص کابل لایتنینگ و شارژر فیک از اورجینال” به تفصیل در مورد راه های شناسایی شارژها و کابل کانکتورهای اورجینال صحبت شده است.

استفاده از کابل­ یا شارژرهای معیوب و یا شارژ کردن در فضاهای مرطوب میتواند سبب آتش سوزی، شوک الکتریکی ، جراحت و یا آسیب به گوشی و دیگر لوازم جانبی گوشی گردد. زمانی که میخواهید از آداپتور اپل برای شارژ کردن گوشیتان استفاده کنید، قبل از وصل کردن آداپتور به پریز برق اطمینان حاصل کنید که کابل USB به درستی و به طور کامل به کانکتور شارژ آداپتور وارد شده باشد. زمانی که از شارژر بی سیم استفاده می­ کنید محافظ فلزی را برداشته و از قرار دادن اشیای خارجی فلزی مثل سکه و کلید و جواهرات بر روی صفحه اجتناب کنید؛ زیرا ممکن است با گرم شدن این وسایل،  در روند شارژ شدن گوشی اختلال ایجاد شود.

  • کابل و رابط برق:  از تماس طولانی مدت پوست با کانکتور دستگاه و در زمانی که کابل USB به پریز برق متصل شده است، جداً اجتناب کنید.این هشدار  به این خاطر است که ممکن است تماس طولانی با کابل حامل جریان به واسطه ی ایجاد شدن میدان مغناطیسی و الکتریکی در طول سیم ها، باعث ناراحتی و یا حتی ایجاد جراحت پوستی شود . از نشستن و یا خوابیدن بر روی کانکتور نیز باید جداٌ اجتناب کرد.
  • قرار گرفتن در معرض حرارت طولانی مدت: آیفون و آداپتور آن با توجه به استانداردهای موجود،  دمای سطح قابل قبولی دارند ولی با این وجود تماس طولانی مدت با سطح گرم شده ی گوشی و لوازم جانبی آن میتواند باعت ناراحتی و جراحت پوستی شود. با استفاده از حس لامسه و درکی که از وضعیت بدنی تان دارید، و نیز شناخت از شرایطی که در آن ممکن است پوستتان در اثر تماس طولانی مدت با دستگاه و یا آداپتور آن و یا شارژر بی سیم آن در زمانی که به منبع برق وصل است آسیب ببیند ، فاصله و زمان تماس پوست با گوشی و سطوح لوازم جانبی گوشی را رعایت نمایید. برای مثال در زمانهایی که دستگاه، آداپتور برق و یا شارژر بی سیم به پریز برق متصل هستند بر روی آنها نخوابیده و یا آنها را زیر پتو، بالش و یا بدن خود قرار ندهید. مهم است که گوشی و شارژر در هنگام استفاده و یا شارژ شدن در محیطی قرار گیرند که هوا به راحتی در آن محیط جریان داشته باشد تا دمای سطح دستگاه تعدیل شود . چنانچه شرایط فیزیکی ای دارید که توانایی تشخیص حرارت توسط بدنتان را تحت تاثیر قرار داده است، برای مثال نمی توانید دمای درست اجسام اطراف را حس کنید، لازم است که احتیاط بیشتری به خرج دهید.
  • از دست دادن آستانه ی نرمال شنوایی: گوش دادن به صدای تولید شده توسط برنامه هایی که بر روی گوشی اجرا می شوند و با صدای بسیار بلند، میتواند شنوایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. گوش دادن به سر و صداهای بلند و مداوم در پس زمینه گوشی و نیز در معرضصداهای بلند قرار گرفتن باعث می شود تا صداهایی که به گوش شما می رسد کمتر از میزان واقعی آنها به نظر برسند . پیش از قرار دادن هدفون، هندزفری و دیگر ابزار های شنیدن در گوش خود، صدای دستگاهتان را با پلی بک صدا چک کنید. برای اینکه حد ماکزیممی برای ولوم صدای گوشیتان تنظیم کنید، پست “آموزش برنامه ی Apple Music” را ملاحظه بفرمایید.

 

هشدار: برای جلوگیری از آسیب شنوایی احتمالی تنها از رسیورها، هدفونها ، اسپیکرفون­ها، هندزفری­ها و هدست های سازگار با آیفون استفاده کرده و همچنین به مدت طولانی و با صدای بلند به چیزی گوش ندهید .

 

  • قرار گرفتن در معرض فرکانس های رادیویی: آیفون برای برقراری ارتباط با شبکه های بی سیم از ارتباطات رادیویی استفاده می­کند. برای اطلاع از انرژی فرکانس رادیویی منتج از سیگنال های رادیویی می توانید در گوشی آیفون مسیر Settings > General > About > Legal > RF Exposure  را طی کرده و یا به وبسایت RF Exposure website مراجعه کنید.
  • مضرات فرکانس های رادیویی

    مضرات فرکانس های رادیویی

  • تداخل فرکانس های رادیویی: علامت ها و اخطارهایی که در آنها استفاده از دستگاه های الکترونیکی محدود و یا ممنوع شده است (برای مثال در مراکز پزشکی، مراکز عکسبرداری پزشکی و یا مناطق مستعد انفجار) به دقت تحت نظر داشته باشید و آنها را تاحد امکان رعایت کنید. اگر چه آیفون هایی که در دست داریم مطابق با استاندارها و مقررات مربوط به انتشار امواج رادیویی طراحی، آزمایش و ساخته شده است؛ اما انتشار امواج الکترومغناطیسی از آیفون می تواند اثر منفی بر روی عملکرد دستگاهای الکترونیکی مجاور گوشی داشته باشد.در برخی از موقعیت های خاص مثل زمانی که سوار هواپیما هستید،  استفاده از گوشی و تولید این امواج توسط گوشی ممنوع است، گوشی را خاموش کرده و یا آن را بر روی حالت پرواز قرار دهید. برای این کار می توانید با باز کردن بخش نوار وضعیت گوشی، آیکون  the Airplane Mode Switch button   را فشار دهید و یا در بخش تنظیمات گوشی خود وای فای و بلوتوث خود را خاموش کنید.
  • تداخل با وسایل پزشکی: آیفون حاوی اجزا و مولفه های مغناطیسی و طبعاً امواج رادیویی است که میدان مغناطیسی ایجاد می کنند. آیفون ها همچنین در ساختارشان دارای آهنربا هستند. این آهنرباها در هدفون ها و اسپیکر گوشی به کار رفته اند. میدان های مغناطیسی نشات گرفته از گوشی و آهن رباها می توانند در کار ضربان سازها، الکتروشوک ها و دیگر وسایل پزشکی بکار رفته در بدن انسان اختلال ایجاد کنند. دقت کنید که می بایست فاصله ی ایمنی لازم را میان آیفون و هندزفری با وسایل پزشکی رعایت کرده و جهت بدست آوردن اطلاعات دستگاه پزشکی به کار رفته در بدن (پلاتین ها، باتری قلب و …) با پزشک و سازنده ی وسایل پزشکی تان  مشورت کنید. چنانچه گمان می کنید که آیفون ممکن است خللی در عملکرد  وسایل پزشکی تان ایجاد کند، بهتر است خیلی زود استفاده از آن را متوقف کنید.

blankتوجه: آیفون یک دستگاه پیشرفته برای کنترل های پزشکی نیست: آیفون و اپلیکیشن های سلامتی با هدف تشخیص بیماری یا درمان یا پیشگیری از بیماری، طراحی نشده اند و تنها می توان از آنها به عنوان تسهیل کننده شرایط سلامتی و البته با مشورت پزشک استفاده نمود.

 

  • شرایط پزشکی: چنانچه شرایط پزشکی خاصی دارید و یا علائم بیماری خاص را تجربه کردید و معتقدید گوشی آیفون، آیپد و یا نور فلاش آنها در آن تاثیر داشته است (مثل تشنج، سر درد، تاریکی چشم)، می بایست حتما قبل از استفاده از گوشی و تبلت خود و قرار گیری مجدد در آن شرایط با پزشک خود مشورت کنید.
  • فضاهای مستعد انفجار: شارژ کردن و یا استفاده از آیفون در هر محیطی که پتانسیل انفجار دارد، مثل محیطی که در هوای آن مقادیر قابل توجهی از مواد شیمیایی، بخارات و ذرات قابل اشتعال وجود دارد ، ممکن است خطرناک باشد. تمامی علامت ها و دستور العمل های درج شده در هر محیط و علائم هشدار دهنده در مورد مجوز استفاده از وسایل الکترونیکی در هر فضایی را به دقت پیروی کنید.
علائم هشدار دهنده در مورد مجوز استفاده از وسایل الکترونیکی

علائم هشدار دهنده در مورد مجوز استفاده از وسایل الکترونیکی

  • حرکت تکراری: زمانی که شما یک فعالیت تکراری مانند تایپ کردن ، کشیدن، یا بازی کردن را انجام می ­دهید، ممکن است احساس ناخوشایندی در دست ، بازو، ساعد و گردن و دیگر نقاط بدن خود پیدا کنید. چنانچه به واسطه ی تکرار استفاده از گوشی، در بدن خود احساس ناراحتی کردید می بایست استفاده از گوشیتان را متوقف کرده و با پزشکتان در مورد استفاده ی مجدد و یا نحوه ی استفاده صحیح از آن مشورت کنید.
  • فعالیت های حساس: دقت کنید که دستگاه های اپل با هدف به کارگیری در فعالیت هایی که خرابی دستگاه در آنها می تواند منجر به مرگ، صدمه شخصی یا آسیب شدید محیطی شود طراحی نشده اند. از گوشی ها برای انجام فعالیت های حساس خود مانند عکس برداری از فرآیندهای شیمیایی و … استفاده نکنید.
  • خطر خفگی: برخی از لوازم جانبی آیفون ممکن است برای کودکان خردسال خطر خفگی در بر داشته باشد. برای مثال می بایست EarPod ها را از دسترس کودکان دور کنید، چرا که قورت دادن آنها می تواند منجر به خفگی این عزیزان شود. بهتر است این دست لوازم جانبی دستگاه های اپل را از دسترس کودکان خردسال دور نگه دارید.

مطالب مرتبط