ترفند اندروید

اضافه کردن عبارت به دیکشنری در اندروید

اضافه کردن عبارت به دیکشنری در اندروید

در صورتی که در موبایل اندرویدی خود کلمات و عبارات پیچیده فراوان استفاده می کنید و یا زبان فارسی را با کیبورد انگلیسی تایپ می‌ کنید، مطمئناً با سیستم آزار دهنده اصلاح خودکار کلمات تایپ شده (Auto Correct)  آشنا هستید. در این مقاله قرار است نحوه اضافه کردن کلمه ‌ها یا عبارات خود را به دیکشنری اندروید را آموزش دهیم تا دیگر آن ‌ها را اصلاح نکند. پس با ما همراه باشید.

فقط باید به این نکته توجه کنید که ما این مقاله را بر اساس کیبورد گوگل (Google Keyboard) تهیه نموده ایم.

1) اضافه کردن کلمه از کیبورد به دیکشنری اندروید

یکی از روش های ساده افزودن کلمه به دیکشنری اندروید مستقیما از خود کیبورد می باشد. فرض کنید در حال نوشتن یک ایمیل در برنامه Gmail می باشید. کلمه ‌ای را تایپ کرده اید که در دیکشنری اندروید وجود ندارد، و پس از تایپ یک فاصله (Space)، زیر این کلمه خطی قرمز رنگ ظاهر می گردد.

زیر کلمه خطی قرمز رنگ ظاهر می گردد

کلمه مورد نظر را دو بار پشت سر هم لمس نمایید تا یک نوار ابزار ظاهر گردد. حال Replace را لمس نمایید.

گزینه Replace را لمس نمایید

در این بخش باید در منوی باز شده “Add to dictionary” را لمس کنید.

گزینه “Add to dictionary” را لمس کنید

حالا پنجره ای برای وارد کردن کلمه ظاهر خواهد شد که در آن می توانید همان کلمه را در آن وارد نموده و یا تغییری در آن بدهید و سپس OK را لمس کنید.

کلمه دلخواه خود را وارد کنید

فقط لازم به توضیح است که افزودن کلمه به دیکشنری مستقیما از کیبورد در همه برنامه ‌ها عمل نخواهد شد و به فضایی که در آن تایپ می ‌کنید بستگی دارد. به عنوان مثال در Google Docs یا Microsoft Word نمی توان کلمه ‌ای به دیکشنری اضافه نمود. البته جای نگرانی نیست، زیرا روش‌ های دیگری نیز برای این کار وجود دارد.

2) افزودن کلمه از تنظیمات اندروید

در صورتی که در حال استفاده از برنامه ‌ای هستید که از روش بالا نتوانستید کلمه ‌ای به دیکشنری اضافه نمایید، و یا می خواهید مجموعه ‌ای از کلمات را یک جا به دیکشنری کیبورد اندروید اضافه کنید می‌ توانید از تنظیمات موبایل اندرویدی خود برای این کار وارد عمل شوید:

ابتدا به بخش تنظیمات اندروید وارد شوید. بعد به بخش Language & input مراجعه کنید.

به بخش Language & input مراجعه کنید

حالا در صفحه باز شده Personal dictionary را لمس کنید.

گزینه Personal dictionary را لمس کنید

اگر Personal dictionary  را پیدا نکردید، Google Keyboard را در صفحه مربوط به Language & input لمس نموده، سپس Text correction و بعد از آن Personal dictionary را لمس نمایید. سپس زبانی که میخواهید کلمه به آن اضافه کنید را انتخاب کنید.

نحوه استفاده از ساعت هوشمند Android Wear با آیفون را مطالعه کنید.

زبان خود را انتخاب کنید

اگر تا به حال کلمه یا عبارتی به دیکشنری کیبورد اندروید اضافه کرده باشید آنها را در صفحه باز شده مشاهده خواهید کرد. در غیر این صورت این پیغام را در صفحه می بینید.

برای افزودن کلمه به دیکشنری این عبارت را مشاهده می کنید

در این صفحه برای افزودن کلمه به دیکشنری کیبورد علامت (+) در بالای صفحه، سمت راست را لمس نمایید.

برای افزودن کلمه به دیکشنری کیبورد علامت (+) را بزنید

در صفحه بعد در خط اول کلمه یا عبارت مورد نظر را وارد کرده و بعد کلید بازگشت را زده تا به دیکشنری کیبورد اندروید اضافه گردد.

ایجاد میانبر برای تایپ سریع تر در دیکشنری اندروید

در صورتی که تمایل دارید کلمه ای را از دیکشنری شخصی حذف نمایید باید در هنگام انتخاب آن از بالای صفحه علامت سطل آشغال را لمس نمایید. اما با وجود اینکه آن را حذف کرده اید، گوگل آن را یاد گرفته و کماکان هنگام تایپ آن را “پیشنهاد” می کند. متاسفانه فکر می کنیم راهی برای از کار انداختن این مورد وجود ندارد.

3) ایجاد میانبر برای تایپ سریع تر

ایجاد میانبر برای تایپ سریع تر در دیکشنری اندروید

دیکشنری شخصی یک کاربرد جالب دیگر نیز خواهد داشت که آن به ایجاد میانبر برای کلمات یا عبارت‌ ها مربوط می شود. برای آشنایی بهتر با این قابلیت یک میانبر برای عبارت “How-To Geek” ساخته ایم. ابتدا همین عبارت را در خط اول وارد می کنیم.

 

ساخت میانبر برای عبارت “How-To Geek” در دیکشنری اندروید

سپس در خط دوم میانبری برای آن تایپ خواهیم کرد. مثلا “htg” که حروف اول هر کلمه آن است. حال کلید بازگشت را زده تا کلمه در دیکشنری کیبورد ذخیره گردد. حالا وقت آن است که به برنامه‌ ای بروید تا آن را تست کنید.

 

مشاهده خواهید کرد که در هر برنامه ای “htg” را تایپ کرده تا کیبورد به ما عبارت “How-To Geek” را پیشنهاد می ‌دهد. با لمس آن عبارت پیشنهادی، خواهید دید که جایگزین میانبر خواهد شد.

عبارت پیشنهادی و جایگزین میانبر در دیکشنری در اندروید

در صورتی که از کیبوردهای دیگری مثل Swype یا SwiftKey استفاده می‌ کنید، احتمالا روش دیگری برای افزودن یا حذف کلمات از دیکشنری کیبورد وجود خواهد داشت. برای مثال در SwiftKey باید انگشت خود را بر روی کلمه تایپ شده در نوار کلمات پیشنهادی نگه دارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *