ترفند آیفون

آموزش آیفون – برنامه ی Clock

blank

زمان را در سرتاسر جهان دریابید!

کاربران دستگاه های اپل می توانند با استفاده از برنامه Clock که به صورت بومی روی گوشی های آیفون و آیپد نصب شده است،  زمان را در مکان های مختلف سراسر جهان ببینند، بر روی گوشی خود آلارم های مختلف و دلخواه تنظیم کنند و از گوشی به عنوان تایمر و کورنومتر استفاده کنند.

برنامه-ی-clock-آیفون

برنامه-ی-clock-آیفون

در تصویر بالا می توانید برنامه ی ساعت یا همان Clock را روی گوشی ببینید.  برای تنظیم کردن ساعت، بایستی روی قسمت بالا و سمت چپ بر روی عبارت Edit  ضربه بزنید. برای افزودن ساعت های بیشتر به گوشی، روی دکمه افزودن که در سمت راست و بالای صفحه و به شکل the Add button قرار گرفته است، تپ کنید. همانطور که می بینید دکمه های Alarm ،Bedtime ،Stopwatch و تایمر نیز در پایین برنامه قرار دارند.

همچنین بخوانید: آموزش تغییر زنگ های آلارم آیفون

blank پرسیدن ساعت از Siri

برای آن که بتوانید زمان را از سیری سوال کنید تنها لازم است عباراتی همچون :

“What time is it?”

  • “What time is it in Tehran?”

را ادا کنید. با ادا کردن این جملات سیری به سوالات شما که شامل: “ساعت چند است؟” و “الان در تهران ساعت چند است؟” پاسخ خواهد داد.

مدیریت فهرست ساعت جهانی 

برای این منظور می توانید فرآیندهای زیر را به انجام برسانید:

  • در برگه Clock World، بر روی عبارت Edit ضربه بزنید تا بتوانید این فهرست را ویرایش کنید.
  • یک شهر را به فهرست شهرهای موجود اضافه کنید: برای اضافه کردن هر شهر دلخواه به لیست ساعت جهانی آیفونتان،  روی دکمه افزودن که با آیکون  the Add button مشخص شده است، ضربه بزنید. حالا هر شهر دلخواهی که دوست دارید را انتخاب کنید.
  •  حذف یک شهر از فهرست شهرها: روی دکمه حذف که با آیکون the Delete button مشخص شده است، تپ کنید.
  • مرتب کردن ترتیب شهرها: برای تغییر ترتیب نمایش شهرها می توانید دکمه تنظیم مجدد را که به شکل  the Reorder button  است، به بالا یا پایین بکشید.

تنظیم کردن آلارم و یا زمانبندی زمان خواب با استفاده از Clock

با استفاده از برنامه Clock، می توانید بر روی گوشی آلارم و یا زمانبندی برای به رفتن به رختخواب را تنظیم کنید. در صورت تنظیم آلارم و یا ساعت خواب،  گوشی در یک زمان خاص صدای هشداری را پخش می کند و یا با ویبره رفتن سعی می کند شما را از فرارسیدن آن زمان مطلع کند. همانطور که گفته شد با استفاده از برنامه ی Clock،  می توانید برنامه ی خوابی را تنظیم کنید که زمان رفتن به بستر خواب و بالتبع آن زمانی را که باید از خواب بیدار  شوید، هشدار دهد. برنامه خواب هم مثل آلارم گوشی، می تواند هشدار صوتی و یا ویبره رفتن گوشی باشد.

تنظیم آلارم و زمان خوب با استفاده از Siri

شما می توانید با استفاده از گفتن جملاتی مثل اینکه بگویید: “Wake me up tomorrow at 7 a.m” به سیری دستور دهید که شما را فردا راس ساعت 7 صبح از خواب بیدار کند و یا با گفتن “Set an alarm for 9 a.m. every Friday” یک آلام برای هر روز جمعه و ساعت 9 صبح تنظیم کنید. همچنین می توانید با گفتن جمله ی “Turn off all my alarms” تمام آلارم ها و هشدارهای تنظیم شده روی گوشی را خاموش کنید.

تنظیم کردن یک آلارم روی برنامه ی Clock

برای تنظیم کردن یک آلارم روی گوشی، لازم است ابتدا بر روی Alarm تپ کنید و سپس روی دکمه the Add button ضربه بزنید.

تنظیم آلارم روی آیفون

تنظیم آلارم روی آیفون

پس از باز شدن صفحه ی تنظیم آلارم، زمان و سایر گزینه ها را تنظیم کنید. برای برچسب زدن به یک آلارم خاص می توانید بر روی گزینه Label تپ کنید. با این کار می توانید برای هر آلارمی که تنظیم کرده اید نامی بگذارید، مثلا یکی از آلارم ها برای ” آب دادن به باغچه”  باشد.

blank استفاده از 3D Touch برای تنظیم آلارم

برای تنظیم آلام می توانید از صفحه اصلی، آیکون برنامه Clock را که به شکلblank است، فشار داده و پس از آن بر روی Create Alarm ضربه بزنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه ی عملکرد تاچ سه بعدی آیفون، پست “3D Touch” را ببینید.

تغییر و ویرایش آلارم: بر روی عبارت Edit ضربه بزنید و سپس آلارم مورد نظر را تپ کنید.

حذف آلارم:  بر روی آلارمی که می خواهید آن را حذف کنید، ضربه بزنید و پس از آن بر روی عبارت Delete تپ کنید.

تنظیم آلارم برای یادآوری ساعت خواب

اگر از آن دسته آدم هایی هستید که باید شب ها در ساعت معینی به خواب بروید، می توانید از ویژگی آلارم برای ساعتِ خواب که روی آیفونتان قرار گرفته است استفاده کنید.

تنظیم آلارم برای یادآوری ساعت خواب

تنظیم آلارم برای یادآوری ساعت خواب

برای این منظور می بایست ابتدا روی Bedtime ضربه بزنید و آنگاه دستورالعمل های نمایش داده شده را برای تنظیم یادآور زمان خواب و آلارم اجرا کنید. پس از انجام تنظیمات اولیه، با  اسلاید کردن دو آیکون  the Bedtime button  و یا the Wake button  ساعت خواب و بیداریتان را تنظیم کنید.

تنظیم آلارم برای یادآوری ساعت خواب و بیداری

تنظیم آلارم برای یادآوری ساعت خواب و بیداری

برای تنظیم کردن روزهایی که قرار است آلارم تنظیم شده به صدا درآید، صدای هشدار آلازم و ولومی که صدای آلارم باید داشته باشد، بر روی عبارت Options ضربه بزنید. برای غیرفعال کردن یادآورهای ساعت خواب، می توانید تانگل Bedtime را که در بالای صفحه تنظیمات ساعت خواب قرار گرفته است، به چپ بکشید.

تاریخچه ی خواب شما
یکی از مفیدترین استفاده ها از بخش Bedtime برنامه ی ساعت روی آیفون، بخش تجزیه و تحلیل خواب است که از زبانه Bedtime و با ارائه ی  تاریخچه خواب در چند روز گذشته در اختیار کاربران قرار می گیرد.  شما می توانید این تاریخچه را با برنامه ی Health که به صورت بومی بر روی دستگاه های اپل نصب شده است، سینک کرده و از آن اطلاعات جالبی به دست آورید.

تنظیم تایمر برای پخش موزیک و پادکست

 بر روی Timer ضربه بزنید و مدت زمانی را که دوست دارید موزیک و یا پادکست پخش شود تنظیم کنید. حال بر روی عبارت “When Timer Ends”  تپ کرده و در انتها هم بر روی  Stop Playing که در زیر صفحه می بینید تپ کنید.

تنظیم آلارم روی آیفون

تنظیم آلارم روی آیفون

گرفتن زمان با استفاده از تایمر و یا کورنومتر برنامه Clock

با استفاده از برنامه ی Clock، می توانید زمان معینی را با استفاده از تایمر قرار داده شده در برنامه، شمارش کنید و یا مدت زمان رخ دادن یک رویداد را با کرونومتر اندازه گیری کنید.

blank استفاده از Siri برای ست کردن تایمر و کورنومتر

با استفاده از سیری و گفتن جملاتی چون: “Set the timer for 3 minutes” تایمری 3 دقیقه ای روی گوشی ست کنید و یا با گفتن جمله ی “Stop the timer” شمارش تایمر را متوقف کنید.

تنظیم کردن تایمر در Clock

برای تنظیم کردن تایمر کافی است بر روی عبارت Timer که در زیر صفحه ی Clock می بینید، تپ کنید. حالا بایستی مدت زمانی دلخواه برای شمارش تایمر و صدایی را برای هشدار پایان یافتن شمارش تایمر انتخاب کنید.

تنظیم کردن تایمر روی آیفون

تنظیم کردن تایمر روی آیفون

نکته: شما همچنین می توانید برای دسترسی سریع به تایمر، مرکز کنترل روی آیفون را باز کرده و سپس دکمه تایمر را که با آیکون the Timer button مشخص شده است فشار دهید. نکته ی جالب دیگر در مورد تایمر این است که می توانید حتی زمانی که گوشی قفل شده است، به تایمر آیفون دسترسی داشته باشید.

اندازه گیری طول مدت زمانی که یک رویداد طول می کشد!

 برای اندازه گیری زمانی که یک رویداد طول می کشد، بر روی Stopwatch ضربه بزنید و آنگاه روی Start تپ کنید. برای ضبط کردن یک بخش کوچک از رویداد بر روی Lap ضربه بزنید. شمارش زمان رویداد توسط تایمر حتی زمانیکه به صفحه اصلی گوشی باز می گردید، برنامه های دیگر را باز و آنها را اجرا می کنید و یا حتی دکمه جانبی و  یا دکمه Sleep/Wake آیفون را بسته به مدل گوشی تان فشار  می دهید ادامه می یابد. در واقع شمارش در Stopwatch تنها زمانی خاتمه می یابد که بر روی آیکون Stop تپ کنید.  اگر دوست دارید کورنومتر بار دیگر از اول بشمارد، بایستی بر روی گزینه ی  Reset تپ کنید تا کورنومتر صفر و آماده استفاده مجدد شود.

تنظیمات کورنومتر روی آیفون

تنظیمات کورنومتر روی آیفون

برای سوئیچ کردن میان نمایش دیجیتالی و آنالوگ کرونومتر، باید کورنومتر را به سمتی دلخواه (چپ و یا راست) بکشید.

سوالات متداول- آموزش آیفون برنامه ی Clock

1- آیا ویجت ساعت برای آیفون وجود دارد؟

ویجت ساعت جهانی خود را اضافه کنید

1) برای دسترسی به Today Screen خود، انگشت خود را به چپ بکشید.

2) به پایین بروید و روی ویرایش ضربه بزنید.

3) ویجت را در لیست ابزارک های بیشتر (More Widget) پیدا کرده و روی علامت به علاوه ضربه بزنید تا آن را به قسمت بالا اضافه کنید.

4) به صورت اختیاری ، می توانید ویجت را به نقطه دیگری در Today screen خود منتقل کنید و بکشید.

2- بهترین برنامه ساعت برای آیفون چیست؟

در اینجا پنج برنامه بهترین برنامه ساعت زنگ دار آورده شده است:

  • Alarmy.
  • Wake Alarm Clock.
  • Sleep Cycle Alarm Clock.
  • Rise Alarm Clock.
  • Loud Alarm Clock

3- آیا سیری می تواند با صدای خود مرا بیدار کند؟

نحوه تنظیم زنگ با سیری. به سیری سلام بگویید یا دکمه هوم را بر روی آیفون یا آی پد خود فشار داده و نگه دارید تا سیری فعال شود. چیزی بگویید، مثلاً، «نیم ساعت دیگر مرا بیدار کن» و یا «مرا در روزهای هفته در 8 صبح از خواب بیدار کن». سیری باید تأیید کند که زنگ هشدار شما از قبل تنظیم شده است.

4- چگونه تایمر را با سیری تنظیم کنم؟

نحوه تنظیم زمان با برنامه Siri و برنامه Clocks

  • بر روی آی فون یا آی پد خود دکمه هوم را پایین نگه دارید یا بگویید “سلام، سیری” تا سیری فعال شود.
  • چیزی بگویید مثلاً «20 دقیقه دیگر مرا بیدار کن».
  • سیری تأیید خواهد کرد که تایمر تنظیم و شروع شده است.
  • برای مشاهده تایمر در داخل برنامه ساعت، فقط روی شمارش معکوس در سیری ضربه بزنید.

5- آیا می توانم از آیفون خود به عنوان ساعت زنگ دار استفاده کنم؟

با برنامه ساعت ، می توانید آیفون خود را به ساعت زنگ دار تبدیل کنید. فقط کافی است برنامه صفحه را از صفحه اصلی یا مرکز کنترل باز کنید. همچنین می توانید از سیری بخواهید زنگ هشدار را برای شما ایجاد کند.

6- آیا ساعت آیفون می تواند ثانیه را نشان دهد؟

آیکون برنامه Clock در صفحه اصلی دستگاههای iOS ثانیه ها را نشان می دهد. در iOS ، اگرچه شما نمی توانید ثانیه ها را در تنظیمات تاریخ و زمان مشاهده کنید ، اما می دانم که برنامه Clock ثانیه را با رنگ قرمز نشان می دهد.

7- آیا در برنامه کلاک آیفون می توان حجم صدای زنگ بیداری را کم و زیاد کرد؟

در دستگاه های iOS این امکان وجود دارد. وقتی که در صفحه اصلی هستید با فشار دادن دکمه های حجم فیزیکی روی تلفن خود، صدای زنگ بیداری را تنظیم کنید. می توانید با ضربه زدن بر روی “ویرایش” در صفحه زنگ بیداری، ضربه زدن روی آلارم، و سپس ضربه بروی «Sound»، میزان حجم صدای زنگ بیداری خود را آزمایش کنید.

8- چرا زنگ آلارم آیفون کار نمی کند؟

  • سطح صدا را بررسی کنید: اگر میزان صدای زنگ خیلی کم باشد، ممکن است زنگ آلارم شما را از خواب بیدار نکند. به تنظیمات> Sound & Haptics > RINGER AND ALERTS را پیدا کنید و حجم صدا را به سطح مناسب تغییر دهید.
  • صدای زنگ آلارم را بررسی کنید: اطمینان حاصل کنید که صدای زنگ را بر روی None تنظیم نکرده اید (یعنی مطمئن باشید که برای زنگ هشدار حداقل یک صدا انتخاب کرده اید).

9- چگونه ساعت آیفون خود را همگام سازی کنم؟

همگام سازی خودکار زمان آیفون

برنامه تنظیمات را در تلفن هوشمند iOS خود باز کنید و به General بروید. به Date & Time بروید و اطمینان حاصل کنید که تاگل عملکرد Set Automatically روی ON قرار دارد و فعال است. این به آیفون شما امکان می دهد ساعت محلی را با زمان دقیق روی شبکه، چک و همگام سازی کند.

10- چگونه از کرنومتر اپل استفاده کنم؟

برای استفاده از برنامه Stopwatch در اپل واچ، این مراحل را دنبال کنید:

  • دکمه Digital Crown را فشار دهید تا به صفحه اصلی بروید.
  • روی برنامه Stopwatch ضربه بزنید.
  • برای شروع کرنومتر، روی دکمه سبز رنگ سبز در پایین سمت چپ ضربه بزنید.
  • دکمه قرمز رنگ توقف را در گوشه سمت راست پایین صفحه فشار دهید تا کرنومتر را متوقف کنید.
  • اگر می خواهید میانگین زمان های گذشته را ببینید، روی دکمه Lap در گوشه سمت راست پایین برنامه ضربه بزنید.

مطالب مرتبط