ترفند آیفون

آموزش آیفون – برنامه ی Camera

blank

در این پست و چند پست آتی به معرفی کامل برنامه ی Camera (دوربین) در آیفون و آیپدها می پردازیم و سعی داریم ترفندهای عکاسی وفیلم برداری با استفاده از این برنامه را آموزش دهیم. با کوک موبایل همراه باشید.

عکس گرفتن با استفاده از برنامه ی Camera

دستگاه های اپل هم همانند تمام گوشی های هوشمندی که در بازار موجود هستند، دارای دو دوربین جلو (سلفی) و دوربین عقب (دوربین اصلی) هستند  که کاربران می توانند با استفاده از هر دو دوربین عکس و فیلم بگیرند. برای دسترسی سریع به دوربین، می توانید زمانی  که گوشی روی صفحه قفل است، بر روی آیکون دوربین که به شکل the Camera button در سمت چپ و پایین صفحه دیده می شود تپ کنید.

عکس گرفتن با استفاده از برنامه ی Camera

عکس گرفتن با استفاده از برنامه ی Camera

تصویر بالا نمایانگر صفحه ی Camera است که در آن دوربین در وضعیت گرفتن عکس تنظیم شده است. کاربر با سویپ کردن می تواند وضعیت را به فیلمبرداری تغییر دهد. در بخش بالایی صفحه می توان دکمه های فلش، HDR، عکس لایو، تایمر و فیلترها را دید. با تپ کردن بر روی تصویر کوچکی که در سمت چپ و پایین صفحه می بینید، می توانید عکس ها و ویدیو هایی را که تا به امروز با استفاده از دوربین گوشی گرفته اید، مشاهده کنید. دکمه شاتر در بخش مرکزی و پایین صفحه است و دکمه سوئیچ مابین دو دوربین عقیب و دوربین سلفی در بخش پایینی و سمت راست تصویر قرار گرفته است.

  • انتخاب حالت عکس

دوربین آیفون قابلیت انداختن عکس با چندین حالت و مد را داراست، بنابراین می توانید با آیفون و آیپدتان عکس های استاندارد، عکس هایی با فرمت مربع و یا عکس های پانوراما بگیرید. برای انتخاب یکی از حالتهای متفاوت تصاویر تنها می بایست صفحه را به سمت چپ یا راست بکشید و یا روی حالت عکس که شامل Photo, Square و Pano است، ضربه بزنید.

مد و حالت عکسبرداری Portrait به مدل های آیفون X، آیفون 8 پلاس و آیفون 7 پلاس هم اضافه شده است و این مدل از دستگاه های اپل دارای 4 مد عکسبرداری هستند.  با استفاده از انتخاب حالت Portrait برای تصویربرداری، افکت عمق بخشی به جهت افزایش تمرکز بر روی سوژه ی عکاسی و تار کردن پس زمینه به کار گرفته خواهد شد.

  • عکس گرفتن

برای اجرا کردن برنامه دوربین، می بایست زمانی که روی صفحه قفل هستید، بر روی آیکون دوربین و یا بر روی بخش سمت چپی تصویر ضربه زده و در ادامه یکی از حالت های عکس برداری (به عنوان مثال Photo, Square و Pano ) را انتخاب کنید. در آخر هم باید بر روی دکمه شاتر ضربه بزنید یا دکمه کم و زیاد کردن ولوم گوشی را فشار دهید.

چنانچه کار گرفتن عکس را از صفحه قفل شروع کرده اید، می توانید با کشیدن صفحه به سمت بالا (در مدل آیفون X) و یا فشار دادن دکمه هوم ( در سایر مدلها) به صفحه ی هوم گوشی بازگشته و از دوربین خارج شوید.

blank استفاده از تاچ سه بعدی برای گرفتن عکس در آیفون

با استفاده از مرکز کنترل و یا زمانی که روی صفحه اصلی هستید، دکمه دوربین را فشار داده و سپس یکی از اقدامات موجود در کوئیک اکشن را انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ی کارکرد لمس سه بعدی آیفون، پست “تاچ سه بعدی در آیفون” را ببینید.

blank استفاده از سیری برای گرفتن عکس در آیفون

کاربران آیفون می توانند با استفاده از ایراد فرمان های صوتی سیری را وادار به گرفتن عکس کنند. برای این منظور می توانید جملاتی مانند آنچه را که در ادامه می آید، ادا کنید:

  • “Open Camera”
  • “Take a photo”

  • پرتره گرفتن با استفاده از آیفون

 کاربران گوشی های آیفون ایکس، آیفون 8 پلاس و آیفون 7 پلاس این امکان را دارند که علاوه بر مدهای سه گانه ی Photo, Square و Pano حالت پرتره را نیز انتخاب کنند. پس از انتخاب هر یک از مدهای گفته شده می بایست قاب عکس را انتخاب کرده و در ادامه دکمه شاتر را تپ کرد.

اگر آیفونی که در دست دارید یک آیفون X و یا آیفون 8 پلاس است، می توانید سوژه ی اصلی عکس را با استفاده از افکت Portrait Lighting برجسته تر کنید. برای این منظور وقتی که برنامه ی Camera را اجرا کردید، حالت عکاسی را Portrait انتخاب کنید و در ادامه آیکون the Portrait Lighting control را لمس کرده و آن به چپ و راست بکشانید تا نور و عمق مطلوب برای عکاسی سوژه حاصل شود. در ادامه انواع افکت نورها برای عکاسی در مد پرتره را شرح خواهیم داد:

  • نور طبیعی(Natural Light): صورت سوژه تحت فوکوس و به صورت شفاف نمایش داده می شود و پس زمینه عکس تار می شود.
  • نور استودیو(Studio Light): چهره کمی روشن تر از مابقی اجزای تصویر است و عکس به طور کلی شفاف به نظر می رسد.
  • نور کانتور شده(Contour Light): صورت دارای سایه های دراماتیک، بخش های نورانی تر و بخش های کم نور است.
  • نور صحنه(Stage Light): چهره به صورتی کاملا نورانی و میان پس زمینه ای که عمیقاً سیاه و سفید است، قرار می گیرد.
  •  نور صحنه ی مونو(Stage Light Mono): این افکت هم مانند افکت Stage Light است، اما عکس هم به صورت سیاه و سفید کلاسیک گرفته می شود.

در مورد آیفون ایکس، می توانید از عکاسی پرتره ای با استفاده از افکت های نور پرتره استفاده کنید. برای این منظور ابتدا دوربین گوشی را به دوربین سلفی TrueDepth سوییچ کرده و در ادامه حالت Portrait را برای عکاسی انتخاب کنید. در انتها هم بایستی چهره خود را تنظیم کنید.

گرفتن عکس با برنامه ی Camera در آیفون

گرفتن عکس با برنامه ی Camera در آیفون

در تصویر بالا می بینید که دوربین در حالت پرتره قرار گرفته است و گزینه انتخاب حالت پرتره و گزینه های نورپردازی نیز وسط صفحه واقع شده اند.

  • روشن یا خاموش کردن افکت TrueDepth برای عکسبرداری در حالت Portrait

در مورد گوشی های آیفون ایکس، آیفون 8 پلاس و آیفون 7 پلاس با اجرا کردن برنامه ی Photos می توانید تمامی عکس هایی را که در حالت Portrait گرفته شده اند مشاهده کنید. برای خاموش کردن افکت TrueDepth روی این تصاویر تنها کافی است بر روی عکس مورد نظر تپ کرده و در ادامه بر روی Edit تپ کنید. حال بایستی بر روی گزینه ی Portrait ضربه بزنید تا برنامه به شما اجازه دهد که افکت TrueDepth را روشن یا خاموش کنید.

blank نکته: پیدا کردن عکس هایی که اولاً در حالت Portrait گرفته شده اند و ثانیاً برای گرفتن آنها از افکت TrueDepth استفاده کرده اید آسان است. برای دیدن این تصاویر بایستی در برنامه photos، بر روی Albums ضربه زده و در ادامه روی آلبوم Portrait ضربه بزنید.

  • بزرگنمایی یا کوچکنمایی تصویر زمان عکس گرفتن

در مورد گوشی های آیفون ایکس، آیفون 8 پلاس و آیفون 7 پلاس لنز دوگانه 12 مگاپیکسلی و دوربین های تله فوتو با قابلیت زوم  1x و 2x برای ذخیره ی ویدیو و تصاویر با کیفیت و رزولوشن بالا در اختیار هستند. برای ایجاد تغییر سریع در اندازه ی بزرگنمایی می توانید با تپ کردن روی آیکون های 1x zoom و یا 2x zoom آنها را فعال کنید. همچنین با استفاده از قابلیت های بی نظیر دوربین و لنزهای به کار رفته در این مدل از آیفون ها امکان عکسبرداری با زوم 10 برابر و فیلمبرداری با زوم تا 6 برابر و کیفیتی بسیار بیشتر از دوربین های دیجیتال در اختیار شما خواهد بود. برای آنکه نتیجه ی زوم بهتر شود و بتوانید از بزرگنمایی بیش از 2x استفاده کنید،  می بایست کنترل زوم را لمس کرده و پس از مدتی که انگشتتان را روی آن نگه داشتید آن را به سمت چپ و راست حرکت دهید. جالب است بدانید که در مدل های فوق از گوشی های آیفون حتی امکان زوم کردن روی صفحه نمایش هم وجود دارد، این در صورتی است که در مدل های قدیمی تر آیفون، برای زوم کردن روی عکس ها بایستی دو انگشت را روی تصویر قرار می دادیم و آنها را از هم دور (بزرگنمایی) و یا به هم نزدیک (کوچکنمایی) می کردیم.

دوربین تله فوتوی به کار رفته در آیفون X یک تثبیت کننده نوریِ تصویر دارد که به کابر امکان ضبط ویدیوهای با کیفیت و زوم شده را در نور کم می دهد.

  • گرفتن عکس با کمترین تاثیر لرزش دست ها بر روی کیفیت عکس

کاربران آیفون می توانند با استفاده از نمایش یک شبکه ی توری (گرید) بر روی صفحه ی دوربین، صفحه را طوری تنظیم کنند که تا حد ممکن زوایا و اضلاع موجود در تصویر به صورت مستقیم قرار بگیرند، برای این منظور بایستی به آدرس Settings > Camera رفته و گزینه ی Grid را روشن کنید.

تنظیم کردن آیفون برای Crid کردن Camera

تنظیم کردن آیفون برای Crid کردن Camera

  • گرفتن عکس لایو

کاربران برخی از مدل های ایفون که لیست آنها در ادامه می آید، می توانند با استفاده از قابلیت انداختن عکس لایو،  تصاویری را که قبل و بعد از گرفتن یک عکس مشخص در کادر دوربین دیده می شود به همراه صدای محیطی که عکس در آنجا گرفته می شود ضبط می کند. برای این منظور ابتدا می بایست گزینه ی Photo را انتخاب کرده و با تپ کردن روی آیکون the Live Photos button  که به رنگ زرد و در مرکز و قسمت بالای تصویر دیده می شود، عکاسی لایو را فعال سازید. در ادامه هم با تپ کردن روی شاتر عکس گرفته می شود. نکته ی جالب این است که کاربران ایفون ها می توانند عکس های لایو خود را در برنامه Photos ویرایش کنند. دقت کنید که عکس های لایو با علامت “Live” ای که در گوشه تصویر علامت گذاری شده است قابل شناسایی خواهند بود.

لیست گوشی های آیفون که می توان با آنها عکس لایو گرفت:

 

  • iPhone X
  • iPhone 8
  • iPhone 8 Plus
  • iPhone 7
  • iPhone 7 Plus
  • iPhone 6s
  • iPhone 6s Plus
  • iPhone SE

 

 

اضافه کردن فیلتر به عکس

زمان گرفتن یک عکس در مدهای Photo, Square و Portrait می توانید فیلتری دلخواه را بر روی عکس اعمال کنید. برای این منظور می بایست بر روی دکمه the Filter button ضربه زده و با کشیدن فیلترها به سمت راست و یا چپ یکی از فیلترهای دلخواه را انتخاب کنید. زمان سوییپ کردن فیلترها، افکت حاصل از فیلتر روی عکس اعمال می شود تا کاربر بتواند پیش نمایشی از تصویر به همراه افکت را مشاهده کند. نکته ی قابل توجه در مورد استفاده از فیلترهای آیفون وجود دارد و آن هم این است که کاربران پس از اعمال فیلتر بر روی تصاویر خود می توانند با استفاده از دسترسی به عکس های موجود در برنامه ی Photos آیفون، این فیلترها را حذف و یا ویرایش کنند.

blank

در تصویر بالا می توانید دوربین آیفون را در نمای فیلتر ببینید. در این تصویر چندین فیلتر تحت قالب عکس های بندانگشتی در بخش زیرین تصویر نمایش داده می شود. دقت کنید که فیلتر انتخاب شده با کادری روشن که در اطراف آن ظاهر می شود قابل شناسایی خواهد بود.

  • تنظیم صدای شاتر دوربین

تنظیم اندازه ی صدای شاتر دوربین از طریق تنظیمات Ringer and Alerts  که بسته به مدل گوشی از طریق مسیرهای:

  •  Settings > Sounds
  •  Settings > Sounds & Haptics

در دسترس خواهد بود، صورت می پذیرد. کاربران آیفون می توانند با استفاده از دکمه سوییچ میان Ring/Silent هم شاتر دوربین را سایلنت کنند.

تنظیم صدای شاتر دوربین

تنظیم صدای شاتر دوربین

 

دقت کنید که اپل در برخی از کشورها مانند ژاپن اجازه ی سایلنت کردن صدای شاتر دوربین را نمی دهد و دلیل آن هم قوانین رسمی آن کشورها است. برای کسب اطلاعات بیشتر نگاهی به پست ترفندهای سایلنت کردن شاتر دوربین ایفون” بیندازید.

  • گرفتن عکس های Burst (توده ای)

زمانی که دوربین در حالت Photo و یا Square قرار گرفته است، دکمه شاتر را لمس کرده و انگشتتان را برای چند ثانیه روی آن نگه دارید تا عکس گرفتن در حالت توده ای آغاز شود.زمان بلند کردن انگشتتان می توانید شمارنده ای را که نمایانگر تعداد عکس های گرفته شده است، ببینید. کاربران ایفون ها می توانند با استفاده از هر دو دوربین عقب و جلو اقدام به گرفتن عکس های توده ای کنند. برای انتخاب عکس هایی که می خواهید آنها را روی گوشی نگه دارید، بر روی تصویر بند انگشتی که زیر عکس اصلی نمایش داده می شود ضربه زده و در ادامه بر  روی Select ضربه بزنید. نقاط خاکستری که در بخش زیرین عکسهای بند انگشتی نمایش داده می شود، عکسهای پیشنهاد شده توسط آیفون هستند. اگر دوست دارید هر یک از شاتر ها را به عنوان عکسی مجزا روی گوشی تان ذخیره کنید باید بر روی دایره ای که در گوشه ی سمت راست و پایین تصویر بندانگشتی می بینید تپ کرده و در ادامه بر روی گزینه  ی Done ضربه بزنید. برای پاک کردن عکس هایی که به صورت توده ای گرفته شده اند بر روی تصاویر بندانگشتی حاصل از این عکاسی تپ کرده و در ادامه بر روی آیکون the Delete button ضربه بزنید.

مطالب مرتبط