ترفند آیفون

کوکی، کش، تاریخچه مرورگرهای اینترنت در آیفون

blank

آموزش حذف اطلاعات ذخیره شده در Cooki ,Cache و تاریخچه مرورگر ها در آیفون


چه کسی دوست دارد که چشمانی به صورت دایمی، فعالیت های او را پایش کنند و از این فعالیت ها تاریخچه ای نگه دارند؟شاید شما به عنوان کاربر گوشی های هوشمند با مفاهیم کوکی (Cookie) و کش(Cache) کمی بیگانه باشید.لازم است در بدو امر این دو مفهوم را توضیح داده و شما را با آنها آشنا سازیم.

  • کوکی چیست؟
  • کاربرد های کوکی چیست و چه اطلاعاتی را نگه می دارد؟
  • حافظه نهان (Cache) چیست؟
  • حافظه نهان (Cache) چه کاربردی دارد؟
  • پاک کردن محتوای اطلاعاتی کوکی و کش از روی آیفون
  • پاک کردن کوکی های خاص از روی آیفون

کوکی چیست؟

حتما تا به حال دیده اید که سرعت بارگذاری سایتی که دوباره آن را باز میکنید، سریع تر از سایتی است که برای بار اول آن را جست و جو و بارگذاری کرده اید. این قابلیت کوکی نام دارد و این امکان را میدهد که پس از بارگذاری سایت، فایلی کوچک و با قالب متن را از قالب و موضوع سایت در گوشی شما ذخیره شود. در اصل کوکی ها می توانند رد پایی را برای رهگیری و ذخیره ی تاریخچه ای از سایتهایی که به آنها سر زده اید را درون خود نگه دارند. برخی افراد، کوکی ها را غیر فعال می کنند تا اثر و ردپایی از خود در وبگردی هایشان به جا نگذارند.

کاربرد های کوکی چیست و چه اطلاعاتی را نگه می دارد؟

کوکی‌ها کاربردهای بسیاری دارند ولی عموم آنها این قابلیت ها را دارند:

  1. معرفی و شناسایی کاربران ثبت شده یک وب‌گاه (بنابراین کاربران وب‌ سایت ها در صورتی که قبلاً به وب سایت ها وارد شده باشند، لازم نیست دوباره به وب‌ سایت وارد شوند، کاربران را به صورت دایمی لاگین نگه می دارد!)
  2. اطلاعات مربوط به سبد خرید کاربران سایتهایی که امکان خرید آنلاین دارند.
  3. شخصی‌سازی برخی سایت‌ها
  4. رفت‌وآمدهای کاربران به داخل وب‌ سایت ها
  5. امکان ردگیری فعالیت‌های کاربران و گزارش گیری از فعالیت آنها در وب سایت ها

حافظه نهان (Cache) چیست؟

حافظه نهان یا کَش (Cache) قسمتی از حافظه است که داده‌هایی که ممکن است در آینده توسط سایر نرم افزارها پردازش شوند را به صورت موقت در خود ذخیره می‌کند. این قسمت از حافظه می‌تواند به سرعت به درخواست‌های پردازشی پاسخ داده و داده‌ها را به سرعت آماده کند. داده‌های ذخیره شده در حافظه نهان (Cache) ممکن است داده‌هایی باشند که پس از پردازش (مثلاً پس از پردازش توسط واحد سخت افزاری پردازنده یا به صورت مجازی، پس از پردازش توسط سیستم عامل یا برنامه‌ها) به صورت مستقیم در این قسمت ذخیره می‌شوند یا داده‌هایی باشند که فقط کپی‌ای از داده‌های اصلی (مثلاً داده‌های موجود در حافظه جانبی یا به صورت مجازی،کارهای معلق و داده‌های موجود در گوشی) موجود باشند.

حافظه نهان (Cache) چه کاربردی دارد؟

زمانی که درخواست پردازشی شامل داده‌هایی باشد که در حافظه نهان ذخیره شده اند، داده‌های درخواستی به سرعت به جزء درخواست دهنده تحویل داده می‌شود. اما اگر درخواستی پردازشی شامل داده‌هایی باشد که در حافظه نهان موجود نباشند، در این صورت داده‌های درخواست شده از منبع اصلی خود (برای مثال حافظه‌های جانبی یا سرویس دهنده‌ها) دریافت شده سپس به جزء یا برنامه درخواست دهنده تحویل داده می‌شود. در این صورت عمل پردازش به کندی پیش خواهد رفت. درواقع حافظه نهان در مقایسه با حافظه‌های اصلی و جانبی، بسیار سریع‌تر قابل دسترسی و خواندن است و عمل پردازش را سریع‌تر می‌کند.

پاک کردن محتوای اطلاعاتی کوکی و کش از روی آیفون

اگر بخواهید کوکی ها ، کش و تاریخچه ای که مرورگرها از سایت هایی که به آنها سر زده اید نگه می دارند را از روی گوشی موبایل آیفون خود پاک کنید چه می کنید؟
خبر خوش برای شما این است که، برای پاک کردن کوکی ها ، کش و تاریخچه ای که مرورگرها از سایت هایی که به آنها سر زده اید نگه می دارند، از روی دستگاه های اپل که شامل iPhone و iPad و iPod Touch است، راه طولانی در پیش ندارید.این کار را می توانید در چند قدم ساده انجام دهید.
قدم اول: روی setting در صفحه خانه ی iPhone و یا iPad تان تپ نمایید.
قدم دوم: صفحه را به پایین اسکرول کنید تا به Safari برسید. روی Safari تپ نمایید.
قدم سوم:صفحه را به پایین اسکرول کنید، روی Clear History and Website Data تپ نمایید.
قدم چهارم: میبینید که Clear History and Website Data به رنگ قرمز نمایش داده می شود.روی آن تپ کنید. حال تمام اطلاعات Cache ، کوکی ها و تاریخچه ی مرور گرهای اینترنت شما پاک شده است.

پاک کردن کوکی های خاص از روی آیفون

شما ممکن است تنها مایل باشید کوکی ها را پاک کنید و تاریخچه ی مرورگر ها را حفظ نمایید. خوب در این صورت تکلیف چیست؟در روش که بالا توضیح داده شد، شما تمامی اطلاعات و تاریخچه ی کوکی ها و مرورگرها را پاک می کنید و حق انتخاب ندارید.برای آن که تنها کوکی هایی خاص را از مرورگرهای دستگاه های اپل خود پاک کنید می توانید قدم های زیر را طی نمایید.

قدم اول: روی Setting تپ کنید.

کوکی، کش، تاریخچه مرورگرهای اینترنت در آیفون

قدم دوم :صفحه را به پایین اسکرول کنید. روی Safari تپ کنید .

کوکی، کش، تاریخچه مرورگرهای اینترنت در آیفون

قدم سوم: صفحه را به پایین اسکرول کنید . روی Advanced تپ کنید.

کوکی، کش، تاریخچه مرورگرهای اینترنت در آیفون

قدم چهارم: روی Website Data تپ کنید.

کوکی، کش، تاریخچه مرورگرهای اینترنت در آیفون

قدم پنجم :روی Edit تپ کنید.

کوکی، کش، تاریخچه مرورگرهای اینترنت در آیفون

قدم ششم: روی دایره ی قرمز رنگی که علامت منهایی درون آن است تپ کنید.

ios8

قدم هفتم: بعد از تپ کردن روی دایره ی قرمز رنگ، روی Delete تپ کنید.

ios9

قدم هشتم: قدم های ششم و هفتم را تا زمانی که تمام کوکی های غیرضروری را پاک کردید ادامه دهید.روی Done تپ کنید.

ios10

مطالب مرتبط