ترفند اندروید

کالیبره کردن مگنومتر گوشی های اندروید

blank

آیا می دانستید که گوشی های اندرویدی دارای سنسور مگنومتر هستند و این سنسور به کاربران امکان آن را می دهد که جهت ها را با گوشی خود تشخیص داده و از گوشی خود به عنوان یک قطب نمای حرفه ای استفاده کنند؟ تلفن همراه را می توان جایگزین تعداد بسیار زیادی از ابزار و دستگاه هایی کرد که روزانه از آنها استفاده می کنیم و یا استفاده می کرده ایم. از جمله دستگاه های هوشمندی که با هوشمند شدن گوشی ها از میان ابزارهای روزانه ما بار خود را بسته اند، می توان به دوربین های عکاسی، قیلمبرداری، رادیو، چراغ قوه، ضبط صوت و ساعت های کوکی اشاره کرد.

قطب نمای حرفه ای را نیز می توان در لیست بالا قرار داد. همانطور که می دانید، درون گوشی های هوشمند ما قطعه کوچکی از جنس آهنربا و مگنت وجود دارد که حول محوری می چرخد و جهت شمال زمین (قطب شمال) را نشان می دهد.

خوب ما یک کم مساله را ساده تر عنوان کردیم که درک شهودی از کار قطب نمای گوشی های هوشمند به دست بیاورید؛ اما حقیقت آن است که کارکرد و عملکرد قطب نمای جاگذاری شده درون گوشی های هوشمند کمی متفاوت از قطب نماهای معمولی است و البته که پیچیدگی های بیشتری هم دارد. در واقع درون گوشی های هوشمند ما سنسوری به نام مگنومتر وجود دارد که برای اندازه گیری قوت و جهت صفحه های مغناطیسی به کار می رود. این قطعه با تحلیل گردش صفحه مغناطیسی کره زمین، جهت حرکت گوشی را به درستی تخمین می زند و از این طریق می تواند عمل کند.

 خوب حالا وقت آن رسیده است که از خودتان بپرسید آیا گوشی اندروید شما هم سنسور مگنومتر دارد؟ جواب برای خیلی از برندهای سازنده گوشی های اندرویدی مثبت است.  حتی اگر گوشی اندرویدی قدیمی دارید، می توانید امیدوار باشید که سازنده گوشی این سنسور را روی گوشی شما کار کرده باشد، از طرفی دیگر برنامه های کاربردی و اپلیکیشن های بسیاری برای نمایش خروجی عملکرد این سنسورهای و برای گوشی های هوشمند با سیستم عامل اندرویدی توسعه داده شده اند.

برندهای شناخته تر شده سازنده گوشی های هوشمند اندروید از برنامه های آشنا برای نمایش کارکرد سنسور مگنومتر استفاده می کنند. برای مثال سامسونگ از پنل Quick Tools به همراه ویجت قطب نمایی که درون آن نهفته و تعبیه شده است، استفاده می کند. هوآوی نیز برای استفاده از این سنسور برنامه های خاص خود را توسعه داده است.  اگر از وجود سنسور مگنومتر و برنامه قطب نما روی گوشی خود مطمئن نیستید، از فیلد جستجوی برنامه های خود استفاده کنید و با نوشتن کلیدواژه Compass درون فیلد جستجو از وجود آن روی گوشی خود مطمئن شوید. در روشی دیگر هم می توانید به بخش Setting گوشی رفته و با انتخاب زبانه Apps به صورت دستی و چشمی به دنبال عبارت Compass بگردید.

برنامه-قطب-نمای-پیش-فرض-سامسونگ

برنامه-قطب-نمای-پیش-فرض-سامسونگ

اندرویدهای قدیمی تر برنامه خاصی را که با عنوان Compass توسعه داده شده باشد، ندارند و باید این برنامه را برای آنها دانلود و نصب کنید. برنامه ای که در این پست قصد داریم آن را به عنوان قطب نمای حرفه ای برای گوشی های اندرویدی معرفی کنیم، برنامه Smart Compass for Android است. این برنامه تمامی نیازهای حرفه ای شما را به قطب نما برطرف می کند. تنها کاری که باید قبل از نصب و استفاده از برنامه انجام دهید، کالیبره کردن سنسور مگنومتر گوشی است و خبر خوب این است که این برنامه خودش این کار را برای شما انجام خواهد داد. برای کالیبره کردن سنسور مگنومتر گوشی اندرویدی تان، می بایست پس از باز و اجرا کردن برنامه Smart Compass گوشی را در جهت بالا گرفته و آن را به صورتی که انگار در حال نوشتن عددblankبه صورت انگلیسی هستید از بالا به پایین حرکت دهید. با این کار چرخش ها و تحرکات سنسور تعدیل می شود. فقط قبل از این کار بایستی مطمئن شوید که نزدیک به دیگر دستگاه های الکترونیکی نظیر کامپیوتر، لپ تاپ، فن ها و پنکه های الکترونیکی، روترها و مودم های وای فای و دیگر دستگاه هایی که احتمال وجود سنسورهای مغناطیسی درون آنها زیاد است، نباشید. یکی دیگر از موادی که هنگام کالیبره کردن سنسور مگنومتر گوشی باید از آن فاصله بگیرید، آهن و فلزات هستند؛ پس قبل از کالیبره کردن سنسور مگنومتر گوشی تمامی جواهرات، انگشترها و ساعت های فلزی را از خود جدا کنید تا فرآیند کالیبره کردن مگنومتر به درستی انجام شود.

نمایی-از-برنامه-Smart-Compass

نمایی-از-برنامه-Smart-Compass

 پس از کالیبره کردن سنسور، برنامه Smart Compass می بایست به درستی جهت ها را نشان دهد و جهتی که روی آن می بینید جهت دقیق و درست قطب شمال زمین باشد.  این برنامه به صورت هماهنگ با دوربین گوشی هم کار می کند و با ویدیوفید گوشی سازگار می شود. به نظر شما چه دلیلی دارد که قطب نما با دوربین گوشی هماهنگ شود؟

خوب اگر قرار باشد که گوشی را به صورت عمودی نگه دارید، آیکونی به شکل موی صاف روی برنامه نمایش داده می شود که جهت درستی که نیاز دارید برای رسیدن به زاویه صحیح بگیرید را به شما نشان می دهد.  این برنامه نیز همانند هر برنامه دیگری باتری و پاور گوشی را مصرف می کند و برای صرفه جویی کردن در مصرف باتری گوشی لازم است که برنامه را از منوی Setting گوشی خاموش و غیرفعال کنید. نمونه پیشرفته برنامه Smart Compass پولی و نمونه اولیه آن به صورت رایگان در اختیار کاربران گوشی های اندرویدی است. نمونه پیشرفته تر برنامه، یک اسپیدومتر هم دارد که می تواند جهت و مختصات GPS  کاربر را در قالب اس ام اس و یا ایمیل برای مخاطبان وی ارسال کند.

برخی دیگر از برنامه های قطب نما هستند که شِما و نمایی سیاه سفید را برای رابط کاربری خود برگزیده اند و برای کاربرانی که رنگ های پس زمینه تیره را برای برنامه های خود ترجیح می دهند، مناسب تر است. برای مثال یکی از این برنامه ها Compass by R است که امکانات محدودتری نسبت به Smart Compass دارد و می توانید آن را با کلیک روی نام برنامه، دانلود و نصب کنید.

نمایی-از-برنامه-Compass-by-R

نمایی-از-برنامه-Compass-by-R

در پست “آموزش کار با قطب نمای آیفون” به تفصیل در مورد تحوه کالیبره کردن سنسور مگنومتر گوشی های آیفون صحبت کردیم که می توانید با نگاهی به آن از این آموزش نیز بهره مند شوید.

مطالب مرتبط