از تکنولوژی فاصله بگیرید

چگونه شاد باشیم؟

blank

شادی را به عنوان وظیفه تلقی کنید:

این که بدانیم شاد زیستن چگونه است و چطور می توان زندگی شاد و پر انرژی داشت. برای هر شخصی مفید و جالب است ولی کمتر کسی این راز را موشکافانه بررسی می کند و در زندگی به شاد زیستن بلند مدت دسترسی پیدا می کند و معمولاً افراد شادیشان در گرو شرایط حاکم زندگی شان می باشد و در صورتی که  اوضاع را بر وفق مراد نبینند.

زانوی غم بغل می کنند و این نکته لازم به ذکر است که در موارد استثنایی نمی توان شاد بود ولی آن موارد در زندگی اکثر افراد حداقل می باشد و باید این را دانست که فاصله ی هر کس تا خوشبختی به اندازه ی فاصله ی خود شخص تا خودش است.

گر نشان زندگی جنبندگی است /  خار در صحرا سرا پا زندگی است

خیلی اوقات ماخودمان باعث می شویم که اوقات تلخی داشته باشیم و علت آن این است که به شاد بودن به چشم وظیفه نگاه نمی کنیم واگر به شادی به چشم وظیفه نگاه کنیم چه می شود:

وقتی آن را به چشم وظیفه بنگریم مسلماً تمام تلاشمان را انجام می دهیم تا به نحو احسن از پس آن وظیفه بر بیاییم و باید بدانیم که که شادی یک تصمیم روزانه است، پس هرروز صبح باخود تصمیم بگیرید که نگذارید هیچ چیز شادیتا­­­­­­­ن را خدشه دار کند و اگر خدشه دار شد در صدد جبران آن بر آیید و سر مسائل پیش پا افتاده اوقات خود و دیگران را ناخوش نکنید. برای اینکه بهتر بتوانم منظورم را برسانم چند مثال می زنم:

1)  دائم فکرمان درگیر این باشه که چرا فلانی دیدن عید نوروز من نیامد با این که من بزرگتر هستم.

2)  با پیچیدن یک ماشین جلوی ماشینمان دستمان را روی بوق بگذاریم واز الفاظ رکیک استفاده کنیم و بعد از آن هم چند ساعتی برای سرنشینان شرح واقعه دهیم و مشکل را ریشه یابی کنیم غافل ازاینکه کسی که با او طرف حساب بودیم در جمع ما حاضر نیست.

3)  چرا دوست من در مهمانی هنگام خداحافظی من را بدرقه نکرد و ….

عکس العمل های ما در برابر این چنین مسائل می تواند با اعصاب خوردی ما و اطرافیان ماختم شود که پسندیده ترین راه حل گذشت کردن است و اگر توان گذشت و بخشش را ندارید می توانید به ضرب المثل چیزی که عوض داره، گله نداره رجوع کنید که اصلاً توصیه نمی شود واز هر زاویه ای بخواهیم به این روش نگاه کنیم در کوتاه مدت باعث آرام شدن شما می شود.

ولی هیچ امتیازی در آینده برای شما ندارد و کم کم شما را به یک انسان انتقام جو تبدیل می کند، در انتخاب راهکار ها کاملاً مختار هستید ولی کمی دوراندیش باشید.

خلاصه اینکه:

از جمله ی لذتی که در عفو هست در انتقام نیست حداقل درباره ی مسائل پیش پا افتاده استفاده کنید.

چگونه شادباشیم؟2

سطح توقعتان را کاهش دهید:

هر فردی آرزوی زندگی شاد و موفق را دارد. در کل افرادی که سطح توقعشان از خانواده و کسانی که با آنها مراورده دارند زیاد است و قانون های متعدد برای روابطشان وضع می کنند بسیار در عذابند( روابط کاری و زناشویی از این قضیه مستثنی هستند و کاملاً توافقی می باشد) چون ممکن است افرادی که با او رابطه دارند به علت اطلاع نداشتن از قوانین نا نوشته ی این شخص قوانین رازیر پا بگذارند و موجب ناراحتی او شوند و رابطه شان دچار تنش شود و این افراد از کسانی که عمق رابطه ی بیشتری با او دارند کمتر آسیب می بیند.

پیش از این در مقاله ای با عنوان دوری از دنیای دیجیتال توضیحات کاملی از نحوه ی دوری از این زندگی پر از هیاهو را داده ایم که در این جا خواندن آن را خالی از لطف نمی دانیم.

چون وقت بیشتری با هم می گذرانند و ازقانون ها آگاه ترند ولی باز هم معمولاً داشتن رابطه با افرادی که قانون های زیادی دارند مشکل است چون که قوانین آنها بروز رسانی می شود ودر اکثر مواقع هم افراد این چنینی خودشان قوانین را بازگو نمی کنند و طرف مقابل باید حدس بزند ویا وقتی که بر خلاف میل آن شخص عملی می کند از ناراحتی و طرز برخورد طرف مقابل باید متوجه به وجود آمدن فاجعه شود.

خلاصه اینکه:

انسان از تنها کسی که می تواند انتظار داشته باشد مطابق میل او برخورد کند فقط خودش است پس قوانینتان را برای خودتان وضع کنید.

ازدرون سینه توست جهان چون دوزخ / دل اگر تیره نباشد همه دنیاست بهشت

چگونه شاد باشیم؟3

از شادی های کوچک لذت ببرید :

از شادی های کوچک لذت ببرید ولی آرزو های بزرگ داشته باشید، ماباید از داشته هایمان استفاده کنیم و شکرگزار نعمت های موجود در زندگیمان باشیم تا زندگی شادی داشته باشید. ولی این به این معنا نیست که تا عمر داریم دست از تلاش برداریم و در جا بزنیم، شاکر بودن تحت هر شرایطی کار پسندیده و خوبی است ولی باید به آینده هم نیم نگاهی داشته باشیم و از آن غافل نباشیم و برای شب پیریمان در جوانی چراغی تهیه کنیم.

خلاصه اینکه:

خوشبختی داشتن دوست داشتنی ها نیست بلکه دوست داشتن داشتنی هاست، البته به شرطی که تلاشمان را برای به دست آوردن آنچه که دوست داریم کرده باشیم تا مجبور نشویم آنچه را که به دست آورده ایم دوست داشته باشیم.

چگونه شاد باشیم ؟4

قضاوت ممنوع:

اگر خاطرات خود را مرور کنید بیاد می آوردید که بار ها به خاطر قضاوت های متعدد که انجام داده اید اوقات خوش خود و اطرافیان را تلخ کرده اند. ما غیب دان نیستیم پس پیش داوری نکنیم، به فرض درست کردن هم چیزی عایدمان نمی شود چون مادر مقام قضاوت نیستیم و اگر غلط هم از آب در بیاید جز شرمندگی چیزی باقی نمی ماند.

خلاصه اینکه:

خدا هم انسان را تا قبل از مرگش قضاوت نمی کند.

مثبت اندیشی پیشه کنید:

گویند عیسی( ع ) با شاگردان از کنار لاشه ی سگی میگذشت. شاگردان گفتند چه بد است بوی او مسیح فرمود: چه سپید است دندان او”محمد غزالی ” “کیمیای سعادت”

اگر شما با کج اندیشی و منفی نگری بخواهید زندگی را دنبال کنید مانند این است که در سر خود زباله دانی را حمل می کنید و اولین شخصی که از بوی گند زباله ها خسته می شود و دائم در عذاب است خود شما هستید و دیگران هم به طبع از مصاحبت با شما دچار رنج  می شوند و یا حداقل اینکه از شما به عنوان ” گلام ” همان شخصیت کارتونی دوست داشتنی که مدام به گالیورو دوستانش که در پی راه حلی برای مشکلات بودند میگفت: من می دونستم، کارمون تمومه….یاد میکنند.

خلاصه اینکه:

راحت، امن، امان، صحت، صلح و صلاح / هر چه درخاطر تصور می کنی آن می رسد

مطالب مرتبط