از تکنولوژی فاصله بگیرید

دوری از دنیای دیجیتال

blank

دنیای دیجیتال چیست؟ اینترنت آمده است تا تعاملات و روابط را آسان تر از قبل کند و راحتی ارتباطات را به ارمغان بیاورد. با این حال می بینیم که برخی از افراد به صورت معتادگونه موبایل ها و تبلت های خود را استفاده می کنند. یکی از چالش های نوظهور دنیای فناوری این است که چگونه  می توانیم موبایل هایمان را به کناری بگذاریم و زمان مصرفی برای گشت و گذار در اینترنت و شبکه های اجتماعی را برای کار و درس و … مصرف کنیم؟ واقعا این دنیای دیجیتال چیست؟

گوشی های موبایل و دنیای دیجیتال به قدری جذاب است که بعضی افراد زمان بسیار زیادی را برای گشت و گذار و استفاده از اینترنت سپری می کنند. این زمان می تواند وقتی باشد که باید برای ارتباط با دیگران بگذاریم و یا حتی زمانی که برای خواب ما است.

اگر شما  هم می‏خواهید تا کمی اتصال‏ خودتان را از دستگاه‏های الکترونیکی، پیام ‏رسانی و شبکه ‏های چندرسانه ‏ای قطع کنید، می‏توانید از روش‏ها و راهکارهای مطرح شده استفاده کنید تا حس بهتری در ارتباط با دنیای واقعی داشته باشید.

قسمت اول: محیط منزل‏تان را درست و بدون دنیای دیجیتال طراحی کنید.

1.رایانه خود را به یک اتاق که “اتاق کامپیوتر”  است  و یا دفتر اختصاصی که برای استفاده از کامپیوتر است،  انتقال دهید. اتاق خواب، نشیمن و سایر اتاق‏هایتان را از تمامی دستگاه‏ها و دنیای دیجیتال خالی کنید. سعی کنید در اتاق خوابتان کامپیوتری نداشته باشید.

دوری از دنیای دیجیتال_1

دوری از دنیای دیجیتال_1

2.شارژرهایتان را به پریزهای اتاق کامپیوتر بزنید. وقتی که باید موبایل و یا تبلتتان را شارژ کنید، آنها را به پریزهای برقی که در اتاق کامپیوتر است، متصل کنید. صداها و ویبره ی یک دستگاه شارژر شدنی، می‏تواند خواب شما را مختل کرده و یا یک تجربه آرامش‏ بخش را متوقف سازد.

دوری از دنیای دیجیتال_2

دوری از دنیای دیجیتال_2

  1. اتاق خواب خود را از دستگاه‏های الکترونیکی پاک کنید. تلفن همراه، تبلت و تلویزیون را به اتاق خواب نبرید. صفحه دستگاه‏ ها‏ نور آبی ساطع می‏کنند که باعث اختلال در عادات و رویه ی طبیعی خواب شما می‏شود.
دوری از دنیای دیجیتال_3

دوری از دنیای دیجیتال_3

  • بیشتر مردم به دلیل وابستگی زیاد به موبایل و گجت‏هایشان، فرصت نمی کنند به اندازه کافی بخوابند.

4.زنگ‏های هشدار خود را در تعطیلات آخر هفته خاموش کنید. بیدار شدن چند روز از هفته بر اساس ساعت بیولوژیک بدنتان، ممکن است حس رضایت بیشتری برای شما ایجاد کند با این حال تنها آخر هفته ها است که می توانید کمی زودتر بخوابید و یا کمی دیرتر از خواب برخیزید.

اگر دوست دارید آخر هفته را به خوبی سپری کنید، سعی کنید کمی از موبایل و تبلت خود فاصله بگیرید و زمانی که را می خواهید صرف گشت و گذار و چرخ زدن در شبکه های اجتماعی کنید را صرف ورزش، خواب و یا گشت و گذار با خانواده خود کنید. بصورت واقعی دنیای دیجیتال را کنار بگذارید.

دوری از دنیای دیجیتال_4

دوری از دنیای دیجیتال_4

  • افرادی که در هر شبانه‏ روز 7 الی 8 ساعت می‏خوابند استرس کمتر و سلامت بیشتری دارند. کمبود خواب می‏تواند عملکرد سیستم ایمنی بدنتان را کاهش داده و اضطرابتان را افزایش دهد.

5.یک نرم‏ افزار تایمر آنلاین دانلود کنید تا به ازای هر 30 الی 60 دقیقه استفاده از اینترنت، به شما هشدار دهد. ممکن است به دلیل جذاب بودن اطلاعاتی که مشغول دریافت آنها از بستر اینترنت و یا از روی کامپیوتر و گوشی خود هستید، متوجه گذر زمان نشوید و بیش از حد از دستگاه‏های الکترونیکی استفاده کنید.

سعی کنید تا با نصب یک تایمر آنلاین روی گوشی و یا کامپیوتر خود، مدت زمان خیره ماندن به صفحه وسیله الکترونیکی را محدود کنید. شما با استفاده از این روش از مشکلاتی که بعدها ممکن است برای چشمانتان پیش بیاید جلوگیری می کنید.

دوری از دنیای دیجیتال_5

قسمت دوم: فعالیت‏های غیر الکترونیکی خود را بدون دنیای دیجیتال برنامه ‏ریزی کنید.

اول: دوش بگیرید. یک لیوان قهوه یا آبمیوه درست کنید و در حمام بنوشید. چراغ‏ها را کم کنید و برای آرامش بخشیدن به فضا و لذت بردن از وان خانگی خود یک شمع روشن کنید. با این روش می توانید ببینید که بدون استفاده از گوشی و یا تبلت هم می توان از زندگی لذت برد. چرا همیشه باید زندگی دیجیتال با ما همراه باشد.

دوم: دوستانتان را با تماس تلفنی دعوت کنید نه با پیام متنی یا پیام فیس‏بوک

برای دور همی هایی که به همراه دوستان خود دارید می توانید برای دعون کنندگان کارت پستال فیزیکی بفرستید . لازم نیست که همیشه با استفاده از شبکه های اجتماعی دیگران را به دورهمی دعوت کنید .

دوری از دنیای دیجیتال_7

سوم: برای پیاده ‏روی به جنگل  و یا پارک بروید. قدم زدن در طبیعت مهارت حل مسئله شما را تقویت می‏کند و ذهنتان را آرام می ‏سازد. گوشی هوشمند خود را در عمیق‏ترین جای ممکن در کوله پشتی خود قرار دهید(برای ایمنی) تا در طول پیاده‏ روی نتوانید به راحتی آن را لمس کنید. در این صورت مجبور خواهید شد از تماشای طبیعت لذت ببرید و کمی هم به اطراف خود توجه کنید.

چهارم: به یک گروه، باشگاه ورزشی و یا یک فعالیت گروهی بپیوندید.

پنجم: یک قلعه تنهایی بسازید. یک روز از هفته را انتخاب کنید و تصمیم بگیرید خود را از تمام وابستگی ‏ها رها سازید. به همکاران، دوستان و خانواده بگویید که در آن روز گوشی و تبلت خود را به همراه ندارید. در این روز سعی کنید کارهایی کنید که آنها را دوست دارید. برای مثال می توانید ،یک وعده غذایی فوق‏ العاده برای خود درست کنید، کتاب بخوانید یا یک کاردستی درست کنید.

ششم: یک گروهی خارج از فضای مجازی برای خودتان ایجاد کنید. هر هفته یک ساعت را برای تعامل با دیگران در نظر بگیرید البته بدون استفاده از تماس تلفنی و کامپیوترها؛ داشتن همراهانی در راستای رهاسازی دستگاه‏های اینترنت و دنیای دیجیتال، شرکت در گروه و همراهی با اعضای گروه را راحت‏تر می‏کند.

هفتم: یک فهرستی از سرگرمی‏ های خود درست کنید. اگر نمی‏توانید اسم 2 یا چندتا از سرگرمی ‏هایی که در داخل یا بیرون از منزل از آن انجام آنها لذت می‏برید را ببرید، احتمالاً اینترنت جایگزین خلاقیت و تسکین استرس های شما شده است.

  • کار هم سرگرمی است و هم تفریح، می توانید برای سرگرم شدن به سر کار بروید یا برای رفتن به یک کلاس به صورت جدی تصمیم بگیرید.

هشتم: حداقل 2 هفته از سال را برای یک سفر تفریحی برنامه ‏ریزی کنید. برای تعطیلات به خوبی آماده شوید .سعی کنید در تعطیلات خود از تمام امکاناتی که در اختیار دارید استفاده کنید. تعطیلات برای تجدید قوای شما است پس ارزش دارد که برای خوش گذشتن در ایام تعطیلاتتان، از همکارانتان بخواهید تا کوتاهی های شما در زمان غیبتتان را جبران کنند.به انها اطمینان دهید که لطفشان بدون پاسخ نخواهد ماند و زمان تعطیلات آنها همه ی لطفشان را جبران خواهیدکرد.

قسمت سوم: اعتیاد به دستگاه‏های الکترونیکی و دنیای دیجیتال را کاهش دهید.

اول: دستگاه‏های الکترونیکی و اینترنت مانند یک مواد مخدر عمل می‏کنند. بدین صورت که وقتی کسی از دوستانتان پست فیس‏بوک شما را لایک می‏کند، بدن درست همانند زمانی که الکل یا غذا مصرف کرده اید، اندورفین ترشح می‏کند. به همین دلیل است که دیدن لایک و کامنت های خوشایند دوستانتان زیر پست های شما، برایتان لذت‏بخش و شادی ‏آور است. اگر شما بیش از 30 ساعت در هفته از اینترنت استفاده کنید، ممکن است به یک مشاوره اعتیاد احتیاج داشته باشید.

  • افرادی که برای تعاملات مجازی‏شان بیش از 30 ساعت در هفته از اینترنت استفاده می‏کنند در صورت حذف استفاده از اینترنت، در معرض خودکشی قرار می‏گیرند. این موضوع برای کسانی‏ که به صورت اجباری استفاده از اینترنت را حذف می‏کنند تبعات بدتری به همراه دارد.

دوم: یک روز در هفته را طوری انتخاب کنید که از منظر کاری وجود شما ضروری نباشد. اگر بیش از 40 ساعت در هفته کار می‏کنید پیشنهاد می‏شود که تیم کاری‏ که در آن قرار گرفته اید، یک روز را به عنوان استراحت داشته باشند . این روز همان زمانی است که اعضای تیم ایمیل ‏های خود را چک نمی کنند و به تماس‏های کاری پاسخ نمی دهند.

سوم: از خانواده خود درخواست کنید تا برای هدف رهاسازی دستگاه‏ های الکترونیکی، به شما بپیوندند. هیچ گاه خانواده را مجبور نکنید که در تصمیمات شما، با شما همراه شوند. اجبار کردن نوجوانان به ترک کردن استفاده از دستگاه‏های الکترونیکی، باعث می ‏شود به مبارزه طلبی تشویق شوند. زندگی دیجیتالی بیشتر افراد را به خود جلب کرده است. فقط از منزل خارج شوید و از بچه‏ های خود بخواهید تا وقتی که بیرون از منزل هستید تلفن هایشان را از خود دور سازند.

چهارم: مکانی مانند ساحل و یا پارکی انتخاب کنید که تلفن‏ همراه آنتن نداشته باشد. ساعاتی در هفته را به پارکی که به درستی آنتن نمی دهد بروید و از عدم اتصال گوشی به شبکه لذت ببرید. یا حتی شارژر گوشی را با خود نبرید.

دوری از دنیای دیجیتال_8

پنجم: در شب‏ها از تنظیمات email vacation استفاده کنید. قبل از این‏که محل کار خود را ترک کنید، پاسخ ‏دهی به ایمیل را در حالت email vacation قرار دهید، به این صورت دیگر فشاری برای پاسخ‏ دهی به ایمیل‏های شخصی و کاری روی موبایل خود ندارید و می توانید گوشی را با خیال راحت از خودتان دور کنید.

  • هر هفته 1 یا 2 شب را برای پاسخ‏ دهی به ایمیل‏های شخصی در نظر بگیرید و تنها در همین زمان معین شده به ایمیل های شخصی خود پاسخ دهید.

خلاصه اینکه: 

اگر حس می کنید که گوشی و تبلتتان زمان زیادی را از شما می گیرد و نیاز دارید که کمی از فضا و دنیای دیجیتال دور شوید، می توانید با به کار بستن برخی ترفندها کم کم خود را از فضای دیچیتالی دور کنید. برای این منظور لازم است بر حس رفتن به سمت موبایل و تبلت خود غلبه کنید.

مطالب مرتبط