راهنمای خرید موبایل

پرفروش‌ترین گوشی‌ های موبایل – قسمت دوم

blank

در قسمت قبلی این مقاله به معرفی پرفروش‌ترین گوشی‌های موبایل از ابتدا تا پیش از سال ۲۰۱۰ پرداختیم در ادامه این مقاله همراه کوک موبایل باشید تا پر فروش ترین گوشی ها را از 2010 تا به امروز بشناسیم.

سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۸ شمسی) آیفون ۴

 آیفون ۴ از گوشی‌هایی بود که بیشترین درز اطلاعات و عکس‌ها قبل از معرفی و انتشارش داشت. تقریبا همه منتظر معرفی این مدل در سال ۲۰۱۰ بودند و این اشتیاق عمومی بسیاری را بر آن داشته بود تا هر اطلاعاتی که بدست آوردند منتشر کنند. سر‌انجام در اوایل ژوئیه ۲۰۱۰ آیفون ۴ به جهان معرفی شد. در اوخر همان ماه فروش آیفون ۴ همزمان در کشور‌های امریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه و ژاپن آغاز شد.

آیفون ۴ با طراحی جدید به میدان رقابت آمد. طبق گفته‌های استیو جابز مدیرعامل اپل، آیفون ۴ نازک‌ترین گوشی تولیدی در جهان بود. دور بدنه آیفون ۴ استیل ضد زنگ به‌کار رفته بود که قدرت آنتن دهی گوشی را به دو برابر افزایش می‌داد. این مدل اولین گوشی تولیدی اپل با شبکه ۴جی و دوربین جلو بود. همچنین در این مدل بود که قابلیت معروف Face Time معرفی شد. صفحه نمایش اپل ۴ با همکاری ال‌جی ساخته شده بود و تکنولوژی رتینا اولین بار در این گوشی بکار گرفته شد و با مدل‌های بعدی به تکامل رسید.

blank

کمپانی اپل در ۲۴ ساعت اول فروش، ۶۰۰ هزار پیش سفارش برای این مدل داشت که در آن زمان یک رکورد محسوب می‌شد. آیفون ۴ بیشترین طول دوره فروش را بین محصولات اپل در اختیار دارد و تا سال ۲۰۱۵ در بسیاری از کشور‌ها برای خرید در بازار موجود بود. از این مدل آیفون بیش از ۴۰ میلیون دستگاه توسط اپل فروخته شده است و رکورد دار فروش گوشی‌های تولید شده در سال ۲۰۱۰ است.

سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۸۹ شمسی) سامسونگ گلکسی اس۲

سال ۲۰۱۰ را باید نقطه عطفی در تاریخ صنعت موبایل دانست. در آن سال صنعت موبایل دو اتفاق مهم را تجربه کرد، یکی افول شرکت نوکیا در زمینه گوشی‌های هوشمند و دیگری ظهور کمپانی سامسونگ به عنوان یک رقیب قدر برای دیگر شرکت‌ها بود. سامسونگ در آن سال با معرفی نسل اول کهکشانی‌های سری اس به فروشی عالی دست یافت و می‌توان گفت که این سرآغاز دوره جدیدی هم برای سامسونگ و برای صنعت موبایل بود.

blank

در سال ۲۰۱۱ سامسونگ با معرفی گوشی گلکسی اس۲، در فروش از اپل پیشی گرفت و این مدل توانست لقب پرفروش‌ترین گوشی تولیدی در سال ۲۰۱۱ را ازآن خود کند. سامسونگ از مدل گلکسی اس۲ در کنفرانس جهانی موبایل بارسلونا رونمایی کرد. در زمان رونمایی، این مدل باریک‌ترین‌ موبایل جهان بود. گلکسی اس۲ دارای پردازنده ۲ هسته‌ای اگزینوس، ۱ گیگابایت رم، ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی و دوربین ۸ مگاپیکسل با فیلم‌برداری Full HD بود. همچنین این موبایل قادر بود تصاویری با خروجی Full HD از طریق کابل MHL داشته باشد که تا آن زمان بی‌نظیر بود.

گلکسی اس۲ شامل انبوهی از امکانات نرم‌افزاری بود، که مزیت رقابتی بالایی نسبت به رقبا به آن داده بودند. به اذعان بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری، گلکسی اس۲ تعریف نوینی از گوشی‌های هوشمند ارايه کرده بود و بهترین موبایل با سیستم عامل اندروید و بهترین گوشی هوشمند تاریخ تا آن زمان بود.

تنها ۵ ماه پس از عرضه گلکسی اس۲ این مدل توانست به تعداد ۱۰ میلیون دستگاه در سراسر جهان به فروش برسد. و در طول دوره عرضه به بازار ۵۰ میلیون دستگاه از آن توسط سامسونگ فروخته شد و پرفروش‌ترین موبایل در سال ۲۰۱۱ شد. همچنین در این سال سامسونگ از نظر سهم بازار هم از اپل پیشی گرفت. سامسونگ در سال ۲۰۱۱ توانست ۸/۲۳ درصد بازار را در اختیار بگیرد در حالی که این رقم برای اپل به ۶/۱۴ درصد رسیده بود.

سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۱ شمسی) سامسونگ گلکسی اس۳

گلکسی اس۳ نسبت به نسل قبل خود از نظر سخت‌افزار و طراحی تغییراتی پیدا کرده و بهبود یافته بود.برای گلسی اس۳ سه نمونه اولیه تولید شد که هر کدام دارای ویژگی‌های ظاهری و فنی خاص بودند و در نهایت یکی از آنها برای عرضه در بازار انتخاب شد. چنین رویکردی هزینه و زمان زیادی لازم داشت و سامسونگ از عهده آن برآمد. طراحی گلکسی اس ۳ با الهام از طبیعت انجام شد و قوس‌های بدنه یادآور وزش نسیم و جریان آب است.

blank

در اس۳ برای اولین بار ویژگی‌هایی مانند S Voice و فناوری دنبال کننده حرکات چشم به کار گرفته شد. همچنین شایعاتی مانند قابلیت شارژ بی‌سیم هم در مورد این گوشی شنیده شد که نهایتا این مورد توسط سامسونگ در این مدل گنجانده نشد.

شرکت سامسونگ بعدها همراه با معرفی گلکسی اس۵ ، از مدلی ارتقا یافته از سامسونگ اس۳ رو نمایی کرد و آن را با پسوند نئو به بازار عرضه کرد که دو سیم‌کارت و پردازنده ارتقا یافته داشت.

سامسونگ توانست مدل گلکسی اس۳ را به تعداد ۷۰ میلیون دستگاه به فروش برساند. همچنین در این سال شاهد ظهور شیاومی، کمپانی تولید کننده لوازم خانگی و گوشی به عنوان یکی از پرفروش‌های بازار بودیم.

سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ شمسی) سامسونگ گلکسی اس۴

سامسونگ گلکسی اس۴ در ۱۴ مارس ۲۰۱۳ در نیویورک معرفی شد. این مدل زبان طراحی مدل پرفروش پیشین سامسونگ یعنی اس۳ را حفظ کرده بود. مدل گلکسی اس۴ دارای دوربین قوی‌تر و صفحه بزرگ‌تر نسبت به مدل پیشین بود. همچنین در اس ۴ به توانایی‌های نرم‌افزاری گوشی توجه ویژه‌ای شده بود تا از ظرفیت‌های سخت‌افزاری گوشی نهایت استفاده برده شود. البته منتقدان این امکانات نرم‌افزاری را بیش از حد نیاز کاربران می‌دانستند. امکاناتی مانند مرور هوشمند و لمس شناور که آنچنان نیازی به آنها احساس نمی‌شد. گلکسی اس ۴ برای اولین بار در بین گوشی‌های سامسونگ مجهز به حسگر‌های رطوبت و دمای هوا نیز بود. همچنین نوع خاصی از گلکسی اس۴ از اولین گوشی‌ها در جهان بودند که از شبکه LTE که به تازگی به دنیای تکنولوژی معرفی شده بود، پشتیبانی می‌کردند.

blank

سامسونگ تنها دو هفته پس از معرفی اس۴ به بازار ۱۰ میلیون پیش سفارش دریافت کرد و در امریکا رقم سفارشات بسیار بیش از حدِ پیش‌بینی شده بود. اس۴ توانست طی ۴ روز ۴ میلیون دستگاه به‌فروش برسد و طی ۲۷ روز این رقم به ۱۰ میلیون دستگاه رسید. گلکسی اس۴ تا آن زمان بیشترین دستگاه فروخته شده در کمترین زمان توسط شرکت سامسونگ بود که البته این رکورد را سال بعد به اس۵ واگذار کرد. برای مقایسه، اس۳ در طول ۲۱ روز به تعداد ۴ میلیون دستگاه فروخته شد، اس۲ در طول ۵۵ روز این تعداد فروخته شد و در مورد گلکسی اس، این تعداد فروش طی ۸۵ روز محقق شد. شرکت سامسونگ موفق شد ۴۵ میلیون دستگاه اس۴ را در سراسر جهان به فروش برساند.

در این سال نوکیا و آیفون هم فروش خوبی را تجربه کردند. نوکیا توانست در مجموع ۲۵۰ میلیون دستگاه گوشی بفروشد و اپل هم توانست ۱۵۰ میلیون دستگاه آیفون از مدل‌های مختلف به فروش برساند.

سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ شمسی) آیفون ۶ پلاس

از زمان تولید نسل اول آیفون تا آیفون ۴اس، کمپانی اپل از صفحه نمایش‌های ۵/۳ اینچی در گوشی‌های خود استفاده می‌کرد. این روند در آیفون ۵ و ۵اس تغییر کرد و اندازه صفحه کمی بزرگ‌تر و به ۴ اینچ رسید. در سال‌های بعد و با موفقیت کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ، اپل تصمیم گرفت سهم کاهش یافته از بازار خود را دوباره افزایش دهد و به همین منظور تصمیم به تولید گوشی‌هایی با اندازه صفحه ۷/۴ اینچ و ۵/۵ اینچ گرفت. سرانجام در ۹ سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی اپل از دو گوشی آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس پرده برداری کرد. سه روز بعد از این تاریخ پیش سفارش گوشی‌ها امکان‌پذیر بود، شروع قیمت آیفون ۶ از ۶۴۹ دلار و آیفون ۶ پلاس از ۷۴۹ دلار بود.

blank

آیفون ۶ پلاس علی‌رغم نقد‌های خوبی که دریافت کرد دارای مشکلاتی بود. مشکل بزرگ آیفون ۶ پلاس که در زمان خود سر‌و‌صدای زیادی به‌پا کرد خم شدن شاسی گوشی بود. البته این مشکل در بسیاری از گوشی‌های تولیدی وجود نداشت اما باز هم به عنوان یک ایراد طراحی برای شرکت اپل شناخته شد. مشکل دیگری که کاربران از آن شکایت می‌کردند مشکل دوربین آیفون۶ پلاس بود که عکس‌ها را تار می‌کرد، برای حل این مشکل اپل تصمیم به فراخوانی و تعویض این گوشی‌ها کرد.

در ۲۴ ساعت ابتدای فروش، اپل توانست برای آیفون ۶ پلاس تقریبا ۳ میلیون پیش سفارش دریافت کند و طی سه روز این عدد به ۱۰ میلیون دستگاه رسید. مجموع فروش آیفون ۶ پلاس به ۵۵ میلیون دستگاه رسید و آنرا در صدر پرفروش‌ترین گوشی‌های تولید شده در سال ۲۰۱۴ قرار داد.

سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ شمسی) سامسونگ گلکسی اس۶

گلکسی اس ۶ محصول پرچم‌دار سامسونگ برای سال ۲۰۱۵ بود. این گوشی در ۱ مارس ۲۰۱۵ طی رویداد کنگره جهانی موبایل معرفی شد. این مدل که نسل بعدی اس۵ محسوب می‌شد در ظاهر تفاوت‌هایی با آن داشت اما جنس بدنه به کلی تغییر کرده بود. در ساخت اس۶ براخلاف اس۵ که پلاستیکی بود، از فلز و شیشه استفاده شده بود و دیگر مانند اس۵ باطری قابل تعویض نداشت. درب پشت شیشه‌ای گوشی به شاسی فلزی آن چسبیده بود و قابل جداسازی نبود. مشخصات گوشی هم به خودی خود هیجان انگیر بود. دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری 4K، سنسور اثر انگشت ارتقا یافته، ارتقا سخت افزاری و مخصوصا اضافه شدن رم ۳ گیگابایت از نوع DDR4 و ضد آب بودن از ویژگی‌های سامسونگ گلکسی اس۶ بود.

blank

چندی بعد از معرفی اس۶ به بازار، دو مدل دیگر از خانواده اس۶ هم معرفی شدند. این دو مدل جزو اولین گوشی‌های جهان با صفحه نمایش خمیده بودند. گلکسی اس۶ اج پلاس به همراه گلکسی نوت ۵ دیگر پرچم‌دار سامسونگ معرفی شد و گلکسی اس۶ اج طی رویدادی در نیویورک معرفی شد. سامسونگ توانست این مدل را به تعداد ۴۵ میلیون دستگاه به‌فروش برساند.

سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ شمسی) آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس

تیم کوک مدیرعامل اپل در تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۱۶ اقدام به پرده‌برداری از مدل‌های پرچم‌دار کمپانی یعنی آیفون ۷ و ۷ پلاس کرد. این دو گوشی از نظر طراحی شبیه به نسل پیشین خود یعنی آیفون ۶اس بودند اما از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ارتقا یافته بودند. این گوشی‌ها در رنگ‌های متنوعی نسبت به نسل پیشین عرضه شدند، ضد آب و ضد گرد و غبار بودند، پردازنده جدید و گرافیک قوی‌تری داشتند و دکمه فیزیکی هوم جای خود را به یک دکمه استاتیک داده بود، ویژگی که شرکت‌های دیگر در سال‌های بعد از آن تقلید کردند و به گوشی‌های تولیدی خود اضافه کردند.

blank

کمپانی اپل توانست دو مدل آیفون ۷ و ۷ پلاس را در مجموع به تعداد ۵۱ میلیون دستگاه بفروشد.

blank

 

سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶ شمسی) آیفون ۷ و ۷ پلاس

اپل در سال ۲۰۱۷ توانست در مجموع ۲۲۳ میلیون دستگاه آیفون از مدل‌های مختلف به فروش برساند. تخمین کارشناسان تعداد ۱۵۰ میلیون دستگاه آیفون ۷ و ۷ پلاس در سال ۲۰۱۷ است. البته در سال ۲۰۱۷ سامسونگ توانست دو مدل اس۷ و نوت۸ را به تعداد ۳۳ میلیون دستگاه به فروش برساند و نسبت به فروش پرچمداران سال ۲۰۱۷ اپل یعنی آیفون ۸ و ۸ پلاس برتری یابد.

سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷ شمسی)

طی سالیان گذشته صنعت موبایل همواره پیشگام در استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز بوده است. پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها هم از نظر سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری را می‌توان در گوشی‌های موبایل یافت. حالا برای سال ۲۰۱۸ چه گوشی‌هایی به عنوان پرفروش‌ترین‌ها انتخاب خواهند شد؟ مطمئنا افراد نسبت به دهه‌های گذشته بیشتر با تکنولوژی آشنایی پیدا کرده‌اند و انتخاب‌های آنها هوشمندانه‌تر خواهد بود.

مطالب مرتبط