راهنمای خرید موبایل

پرفروش‌ترین گوشی‌ های تاریخ-قسمت اول

blank

از بدو اختراع گوشی‌ موبایل، شرکت‌ها همواره تلاش کرده‌اند محصولی در اختیار مشتری قرار بگیرد که باب سلیقه افراد در آن زمان باشد. تعدادی از این شرکت‌ها توانسته‌اند با بعضی مدل‌ها این سلیقه مشتریان را شناسایی کنند و محصولی برای رفع نیاز‌های جمعیت کثیری تولید کنند و به فروش بسیار زیادی دست پیدا کنند. در مورد گوشی‌های موبایل یک نقل قول معروف وجود دارد «ژاپنی‌ها کوچکترین‌ها را می‌ساختند، امریکایی‌ها سبک‌ترین‌ها را؛ اما فنلاندی‌ها بهترین‌های گوشی ها را می‌ساختند. در این مقاله به بررسی مدل‌های پرفروش در هر سال، از ابتدای اختراع تلفن همراه خواهیم پرداخت. با کوک موبایل همراه باشید.

سال ۱۹۹۲ میلادی (۱۳۷۰ شمسی) –  Motorola Personal Phone

موتورلا در سال ۱۹۹۲ تلفن همراهی به بازار ارائه کرد که طراحی غیر معمولی در آن زمان داشت. امروز اگر این موبایل را ببینیم بیشتر شبیه به تلفن‌های بیسیم خانگی است. مدل Personal Phone از اولین موبایل‌هایی است برای عرضه در بازار تولید شده بود. موتورولا تا حد امکان این مدل را ساده ساخته بود. Personal Phone فاقد صفحه نمایش بود و صفحه کلید ساده‌ای داشت.

Motorola Personal Phone

تنها سه دکمه عملگر در این موبایل به چشم می‌خورد، دکمه‌های پاور، ارسال و پایان تماس. در این موبایل تقریبا چیزی برای سردرگمی وجود نداشت و طراحی آن واقعا ساده و استفاده از آن آسان بود. شرکت سونی هم در این سال با رویکردی متفاوت وارد بازار تلفن همراه شد و مدل CMH-333 را با طراحی متمایز و عملکرد پیچیده‌تر وارد بازار کرد.

موتورلا توانست مدل Personal Phone را به تعداد ۸ میلیون دستگاه غالبا در امریکا و اروپا به فروش برساند که علی‌رغم قیمت نسبتا بالای تلفن‌های همراه در آن زمان رکورد عالی محسوب می‌شود.

سال ۱۹۹۶ میلادی (۱۳۷۴ شمسی) – نوکیا ۱۶۱۰

نوکیا ۱۶۱۰ دومین موبایل ارزان قیمت تولیدی شرکت نوکیا پس از مدل ۲۰۱۰ بود. طراحی این مدل نسبت به مدل‌های پیشین شیک‌تر شده بود و از حالت شبیه به تلفن‌های خانگی خارج شده بود. مدل ۱۶۱۰ را آغازگر زبان طراحی نوین در صنعت تلفن همراه می‌دانند. در سال ۱۹۹۶ میلادی هنگامی که نوکیا ۱۶۱۰ معرفی شد کمتر از ۸ درصد مردم در اروپا و امریکا مالک یک دستگاه موبایل بودند و در آن زمان قابلیت ارسال و دریافت پیامک مسالهٔ مهمی نبود.

نوکیا ۱۶۱۰

به همین دلیل نوکیا برای ارزان سازی مدل ۱۶۱۰، این ویژگی را از آن حذف کرده بود. این مدل دارای صفحه‌ای بود که می‌توانست دو ردیف کاراکتر را نشان دهد.

نقطه قوت اصلی نوکیا ۱۶۱۰ که در فروش خارق‌العاده آن موثر بود عمر باطری ۲۰۰ ساعته آن بود. پیش از آن، افراد مجبور بودند گوشی‌های خود را هر روز شارژ کنند. اما با نوکیا ۱۶۱۰ خریداران می‌توانستند با خیال راحت گوشی خود را یک هفته تمام بدون شارژ استفاده کنند. یک  سال پس از ۱۶۱۰، شرکت نوکیا مدل ۱۶۱۱ را تولید کرد که مجهز به پنل خورشیدی برای شارژ گوشی بود که البته به اندازه مدل ۱۶۱۰ فروش نداشت.

از مدل ۱۶۱۰ نوکیا در حدود ۱۰۰ میلیون دستگاه گوشی در سراسر جهان فروخته شد.

سال ۱۹۹۸ میلادی (۱۳۷۶ شمسی) نوکیا ۶۱۱۰

نوکیا ۶۱۱۰ را آغازگر خط طراحی سری بیزینس نوکیا می‌دانند. معروف است که می‌گویند این مدل نوکیا طرفدارانی داشته که حتی تا ۱۰ سال پس از تولید، به استفاده از آن وفادار مانده‌‌اند. مدل ۶۱۱۰ سبک‌تر و کوچکتر از هر مدل تولیدی شرکت نوکیا تا آن زمان بود. این مدل در سه رنگ مختلف تولید شده و ویژگی‌هایی مانند تقویم، ساعت آلارم‌دار، ماشین حساب، مبدل واحدها و شخصی سازی زنگ تماس و پیامک را داشته است.

نوکیا ۶۱۱۰

همچنین برای اولین بار در این گوشی بازی معروف snake یا همان مار معرفی شد و به دیگر گوشی‌های نوکیا هم راه یافت. این گوشی ۴ بازی را در خود داشت. ویژگی مهم دیگر این گوشی وجود پورت اینفرارد برای اتصال به رایانه بود.

نوکیا توانست مدل ۶۱۱۰ در سراسر جهان به تعداد ۲۲ میلیون دستگاه بفروشد.

 سال ۱۹۹۹ میلادی (۱۳۷۷ شمسی) نوکیا ۳۲۱۰

این مدل نوکیا اولین مدلی است که نوجوانان را در طراحی و عملکرد مورد توجه قرار داده است. این مدل اندازه کوچکی داشت و به راحتی در جیب جای می‌گرفت. همچنین ارسال و دریافت پیامک با این مدل به راحتی امکان پذیر بود. نوکیا ۳۲۱۰ قابلیت حدس کلمه را داشت که نوجوانان به سرعت عملکرد آنرا یاد می‌گرفتند و استفاده می‌کردند. این در حالی بود که بزرگسالان اغلب با این ویژگی مشکل داشتند.

در سال ۱۹۹۹ میلادی هنگامی که ۳۲۱۰ معرفی شد، ۳۵ درصد افراد ۱۸ ساله و پایین‌تر تلفن همراه داشتند. خانمی لندنی که در سال ۱۹۹۹ میلادی ۱۵ سال سن داشته تعریف می‌کند که تلفن همراهش را به مدرسه می‌برده و در زنگ‌های تفریح با دوستانش جمع می‌شده‌اند و پیامک‌های دریافتی را می‌خواندند. البته اگر تلفن همراه دانش‌آموزان در هنگام درس دادن به صدا درمی‌آمد منجر به ضبط تلفن همراهشان توسط معلم می‌شد.

نوکیا ۳۲۱۰

نوکیا ۳۲۱۰ در صحیح‌ترین زمان ممکن به بازار معرفی شد. طراحی کوچکی داشت، وزن مناسبی داشت و به راحتی قابلیت تعویض قاب را داشت. با نوکیا ۳۲۱۰ افراد می‌توانستند هم قاب جلو و هم قاب پشت را تعویض و به رنگ و جنس دلخواه درآورند.

حتی با وجود معرفی نوکیا ۳۳۱۰، فروش نوکیا ۳۲۱۰ با نرخ بالایی تا پایان سال ۲۰۰۰ میلادی ادامه داشت و شرکت نوکیا توانست به تعداد ۱۶۰ میلیون دستگاه از این مدل را به فروش برساند. همچنین با این تعداد فروش، نوکیا ۳۲۱۰ را در مکان چهارم پرفروش‌ترین گوشی‌های تاریخ قرار داده است.

 سال ۲۰۰۰ میلادی(۱۳۷۸ شمسی) نوکیا ۳۳۱۰

در این سال اگرچه زیمنس با مدل M30 به فروش خوب ۱۵ میلیون دستگاه رسید اما رقیبی قدرتمند در فروش داشت و آن نوکیا ۳۳۱۰ بود. بین سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۵ میلادی گوشی نوکیا ۳۳۱۰ همواره از محبوب‌ترین گوشی‌ها بوده است. نوکیا ۳۳۱۰ گوشی بود که به شدت نیاز‌های مصرف کنندگان را مورد توجه قرار داده بود و مانند نسل پیشین خود متمایل به نسل جوان طراحی شده بود. پیام کوتاه در آن زمان بسیار عمومیت داشت و نوکیا علاوه بر مدنظر قرار دادن این موضوع، چت پیامکی را هم به نوکیا ۳۳۱۰ اضافه کرده بود که از طریق همان نرم‌افزار پیام کوتاه انجام می‌شد. ویژگی منحصر به فرد دیگر نوکیا در بخش پیامک، توانایی ارسال پیام‌های بلند با ۴۵۹ کاراکتر بود که سه برابر اندازه استاندارد پیامک در آن زمان بود.

نوکیا ۳۳۱۰

در نوکیا ۳۳۱۰ ویژگی‌های خاصی مانند شخصی سازی محافظ صفحه نمایش، شبکه نوکیا، کورنومتر و شماره گیری از طریق صدا گنجانده شده بود که ویژگی‌هایی بسیار کمیاب در گوشی‌های همراه بودند. در این مقطع و با معرفی چنین ویژگی‌هایی بود که کم کم مردم به نفوذ تلفن‌های همراه در زندگی روزمره خود آگاهی پیدا کردند. این وابستگی در بعضی افراد به حدی رسیده بود که در همان سال‌ها گزارش شد که مردی رومانیایی به خاطر گم کردن نوکیا ۳۳۱۰ که مالک آن بود، خود را حلق‌آویز کرده بود.

در ایران نوکیا با این مدل به محبوبیت رسید و فروش بالایی در کشور داشت. به طوری که تقریبا تمام استفاده کنندگان تلفن همراه در آن سال‌ها نوکیا ۳۳۱۰ را به خوبی به یاد دارند. در سال ۲۰۱۷ در کنفرانس جهانی موبایل بارسلونا اعلام شد که مدل ۳۳۱۰ دوباره احیا خواهد شد و به این ترتیب در همین سال نوکیا ۳۳۱۰ مدل ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد. در زمان نوشتن این مطلب، مدل احیا شده و به روز آوری شده نوکیا ۳۳۱۰ در بازار ایران هم عرضه شده و قابل خریداری است.

نوکیا ۳۳۱۰ در جهان به تعداد ۱۲۶ میلیون دستگاه فروخته شده که آن را در مکان دوازدهم پرفروش‌ترین گوشی‌های تاریخ قرار داده است.

سال ۲۰۰۲ میلادی (۱۳۸۰ شمسی) نوکیا ۶۱۰۰، نوکیا ۶۶۱۰، نوکیا ۳۵۱۰ و زیمنس A50

در این سال سامسونگ توانست با فروش ۱۲ میلیونی مدل SGH-T100 موفقیت بزرگی در بازار جهانی کسب کند. بخشی از این موفقیت مدیون طراحی جذاب و تکنولوژی صفحه نمایش این مدل بود. به هر حال در این سال هم مدل‌هایی از شرکت نوکیا پرفروش‌ترین‌ها در بازار بودند. نوکیا ۶۱۰۰ با داشتن صفحه نمایش رنگی ۱۲ بیتی، آهنگ زنگ‌های پلی‌فونیک، پورت اینفرارد و قابلیت اتصال به اینترنت از طریق GPRS از منحصر بفرد‌های بازار بود. همچنین این مدل سبک‌ترین گوشی تولیدی نوکیا در آن زمان بود.

نوکیا ۶۶۱۰ هم در این سال به فروشی برابر با نوکیا ۶۱۰۰ دست یافت. این مدل با سیستم عامل سری چهل نوکیا بر پایه جاوا عرضه شد. مدل ۶۶۱۰ قابلیت اتصال به اینترنت و قابلیت ارسال پیامک تصویری را دارا بود. صفحه نمایش رنگی، رادیو استریو و صدای زنگ پلی فونیک از دیگر قابلیت‌های این گوشی بود.

نوکیا ۶۱۰۰

نوکیا ۳۵۱۰ تعداد فروشی همانند دو مدل ۶۱۰۰ و ۶۶۱۰ داشت اما این مدل قبل‌تر از دو مدل ذکر شده و در آوریل سال ۲۰۰۲ معرفی و به بازار عرضه شد. این مدل اولین گوشی از شرکت نوکیا بود که قابلیت اتصال به اینترنت از طریق GPRS را داشت و به صورت عمده به بازار عرضه می‌شد. همچنین مدل i۳۵۱۰ که چند ماه بعد معرفی شد اولین گوشی نوکیا با صفحه نمایش رنگی بود و با داشتن سیستم عامل جاوا در آن، افراد می‌توانستند نرم‌افزار‌های جاوا را روی گوشی نصب کنند.

زیمنس A50 در اکتبر سال ۲۰۰۲ میلادی معرفی شد و به همراه سه مدل دیگر نوکیا عنوان پرفروش‌ترین گوشی همراه معرفی شده در سال ۲۰۰۲ را در اختیار دارد. این مدل دارای صفحه سیاه و سفید بود اما قابلیت‌های شخصی سازی بسیار داشت. قابلیت اتصال به اینترنت، دانلود لگو و محافظ صفحه نمایش و دانلود صدای زنگ از قابلیت‌های آن بود.

سه مدل نوکیا ۶۱۰۰، نوکیا ۶۶۱۰، و نوکیا ۳۵۱۰ هر کدام ۱۵ میلیون دستگاه فروش داشته‌اند. به همراه این‌ها زیمنس A50  با همان تعداد فروش یعنی ۱۵ میلیون دستگاه از پرفروش‌های ۲۰۰۲ است.

سال ۲۰۰۳ میلادی(۱۳۸۱ شمسی) نوکیا ۱۱۰۰

مطمئنا شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین مدل نوکیا همین مدل ۱۱۰۰ است که هنوز هم در ایران و سراسر جهان طرفداران پروپا قرص دارد. شرکت نوکیا این مدل را در سال ۲۰۰۳ معرفی و به بازار عرضه کرد و تولید آن تا سال ۲۰۰۹ ادامه یافت. این گوشی با فروش خیره کننده ۲۵۰ میلیون دستگاه پرفروش‌ترین گوشی تاریخ است. همچنین نوکیا ۱۱۰۰ عنوان پرفروش‌ترین دستگاه الکترونیکی در جهان را هم در اختیار دارد.

نکته‌ای که در مورد ۱۱۰۰ حائز اهمیت است این است که این گوشی در زمانی تولید شد و به محبوبیت رسید که گوشی‌های مدرن با قابلیت‌های پیشرفته مانند صفحه نمایش رنگی و دوربین‌ در بازار و در دسترس عموم بودند. صاحب‌نظران برنامه بازاریابی دقیق شرکت نوکیا برای کشورهای درحال توسعه را عامل اصلی در فروش بالای آن می‌دانند. در کشورهای پیشرفته هم افرادی بودند که در هیاهوی گوشی‌های هوشمند، آرامش را می‌پسندیدند و نیازی به استفاده از گوشی‌های پیشرفته احساس نمی‌کردند و در نتیجه این اقبال عمومی، نوکیا ۱۱۰۰ در اروپا و امریکا هم مدلی پرفروش شد. نکته‌ای که شاید جالب توجه باشد این است که یک دستگاه نوکیا ۱۱۰۰ که در نیجریه به فروش رسید یک میلیاردمین گوشی بود که توسط نوکیا فروخته شد. بعد‌ها مشخص شد این گوشی قابلیت برنامه‌ریزی برای دریافت پیامک‌های ارسال شده به شماره‌های دیگر را دارد! بنابراین حدس زده ‌شد که برای دریافت اطلاعات محرمانه مانند اطلاعات بانکی و شخصی از نوکیا ۱۱۰۰ استفاده می‌شود. این نقص نرم‌افزاری هنگامی مورد توجه مقامات قرار گرفت که تعدادی از این نوکیا‌ها به قیمت ۳۲ هزار دلار به فروش رفتند!

نوکیا ۱۱۰۰

در همین سال به لطف بازاریابی عالی و توجه به بازار با پتانسل کشورهای آسیایی و به ویژه خاورمیانه، نوکیا توانست بیش از ۳۶۰ میلیون دستگاه تلفن همراه در سراسر جهان به فروش برساند.

سال ۲۰۰۳ برای نوکیا ۶۶۰۰ هم سال پرباری بود. این مدل نوکیا اولین گوشی هوشمند و دوربین‌دار بود که به فروش میلیونی دست یافت. مدل ۶۶۰۰ پیشرفته‌ترین گوشی ساخت نوکیا تا آن تاریخ بود و با قیمتی حدود ۶۰۰ یورو به بازار اروپا عرضه شد. نوکیا ۶۶۰۰ دارای دورین VGA با قابلیت فیلمبرداری بود. همچنین به امکاناتی نظیر بلوتوث، پخش موسیقی، پخش ویدئو و درگاه کارت حافظه مجهز شده بود.

سال ۲۰۰۴ میلادی (۱۳۸۲ شمسی) نوکیا ۲۶۰۰ و موتورلا RAZAR V3

نوکیا ۲۶۰۰ به تعدادی در حدود ۱۳۵ میلیون دستگاه فروخته شد. این گوشی فاقد بلوتوث و دوربین بود و از بعضی بررسی‌ها امتیاز خوبی دریافت نکرده بود اما با این حال توانست پرفروش‌ترین گوشی تولید شده در سال ۲۰۰۴ لقب بگیرد.

RAZAR V3

موتورلا RAZAR V3 از زیباترین گوشی‌های زمان خود بود. به خاطر زیبا و باریک بودن گوشی، ابتدا به عنوان یک گوشی صاحب سبک و سفارشی به بازار عرضه شد اما با گذشت یک سال از عرضه قیمت آن کم‌کم افت کرد و توانست تا ژوئیه ۲۰۰۶ به فروش بالای ۵۰ میلیون دستگاه دست پیدا کند. در ایران هم این مدل موتورلا خریداران فراوان داشت که اکثرا برند، ظاهر و قیمت مناسب این گوشی آنها را مجاب به خرید کرده بود. درطول ۴ سال تولید، بیش از ۱۳۰ میلیون دستگاه از این گوشی فروخته شد. همچنین این مدل موتورلا به تنهایی پرفروش‌ترین گوشی تاشو تاریخ است.

سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۳ شمسی) نوکیا ۱۱۱۰

در این سال نوکیا بار دیگر فروش تاریخی خود را تکرار کرد. این بار این اتفاق با مدل ۱۱۱۰ به وقوع پیوست. ۱۱۱۰ یک گوشی ساده همانند ۱۱۰۰ بود که با هدف تصاحب بازار کشورهای در حال توسعه و افرادی که برای اولین بار گوشی ‌خریداری می‌کنند ساخته و به بازار عرضه شد. نوکیا از این مدل به تعداد ۲۵۰ میلیون دستگاه فروخت که آن را دومین گوشی پرفروش تاریخ هم کرده است.

بد نیست بدانیم که نوکیا مدل‌های معروف ‌N70، N72 و N73 را در این سال به بازار عرضه کرد که از موفق‌ترین گوشی‌های هوشمند در تاریخ با فروش ۴۵ میلیون دستگاه هستند.

نوکیا ۱۱۱۰

از سال ۲۰۰۵ میلادی به بعد بود که اندک اندک برند‌هایی مانند سونی‌اریکسون و ال‌جی شناخته شده‌تر شدند و به جمع پرفروش‌های بازار راه یافتند. از جمله گوشی‌های پرفروش این برندها در این سال‌ها می‌توان سونی‌اریکسون K300، سونی‌اریکسون J300 و ال‌جی Chocolate را نام برد.

سال ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۸۴ شمسی) نوکیا ۱۶۰۰

نوکیا ۱۶۰۰ گوشی دیگری بود که به طور اختصاصی برای کشور‌های در حال توسعه طراحی و ساخته شد این گوشی فروش ۱۳۰ میلیونی در سراسر جهان را تجربه کرد. سال ۲۰۰۶ برای گوشی‌های هوشمند سال پرباری بود و نوکیا توانست فروش خوبی داشته باشد.

نوکیا ۱۶۰۰

در کنار نوکیا سونی‌اریکسون هم با مدل‌های K310، W810 و W300 فروش بسیار عالی داشت.

سال ۲۰۰۷ میلادی (۱۳۸۵ شمسی) نوکیا ۲۶۰۰ کلاسیک

نوکیا ۲۶۰۰ کلاسیک یک گوشی تخت با ظاهری آراسته بود. دوربین VGA، بلوتوث و رادیو اف‌ام از بارزترین ویژگی‌های این مدل نوکیا بود. نوکیا از این مدل به تعداد ۱۵ میلیون دستگاه فروخت.

در سال ۲۰۰۷ میلادی دو محصول انقلابی از نوکیا و اپل وارد بازار شدند و به فروشی خیره کننده دست یافتند. نوکیا مدل N95 را معرفی کرد. این گوشی ویژگی‌هایی را به همراه داشت که تا ان زمان در هیچ گوشی دیگری مشاهده نشده بود. طراحی کشویی دو طرفه که یک طرف جهت دسترسی به کلید‌های شماره‌گیر و طرف دیگر برای دسترسی به کلید‌های مدیاپلیر بود. قیمت نوکیا N95  در زمان عرضه حدود ۷۳۰ دلار بود. این مدل نوکیا دارای GPS برای مسیریابی، تکنولوژی وایرلس، شبکه پرسرعت 3.5G، گرافیک بالا و دوربین با لنز کارل‌زایس بود. با وجود قیمت نسبتا گران، این مدل به تعداد ۷ میلیون دستگاه فروخته شد و پرفروش‌ترین مدل گوشی کشویی در جهان است.

نوکیا ۲۶۰۰ کلاسیک

کمپانی اپل در ژانویه ۲۰۰۷ با معرفی آیفون پا به عرصه رقابت با بزرگان گذشت و در این رقابت کاملا موفق عمل کرد. آیفون نسل اول به واقع یک مدل انقلابی بود که در آن خبری از صفحه‌کلید و کلید‌های عملگر نبود و همه اینها در یک صفحه بزرگ چند لمسی خلاصه شده بود. به گفته استیو جابز این گوشی حاصل تلفیق سه وسیله مختلف بود، یک آپیاد با صفحه لمسی بزرگ، یک گوشی نوآورانه و یک دستگاه ارتباط اینترنتی کارآمد.

گوشی آیفون نسل اول حاصل دو و نیم سال تحقیق مهندسان اپل بود و برای ساخت آن ۱۵۰ میلیون دلار هزینه شده بود. این گوشی در برخی مشخصات از رقیب خود یعنی نوکیا N95 پایین‌تر بود اما توانست به همان اندازه فروش کند و به رقم ۷ میلیون دستگاه برسد.

سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۶ شمسی) آیفون 3G

نسل دوم آیفون با بهبودهایی نسبت به نسل پیشین به بازار ارائه شد. این بهبود‌ها شامل اضافه شدن قابلیت GPS، اتصال به اینترنت از طریق شبکه 3G، استور اختصاصی برای دانلود نرم‌افزار، دریافت آنی ایمیل، و سیستم عامل ارتقا یافته بود.

iPhone 3g

مدل 3G از نظر ظاهری کمی با نسل پیشین فرق داشت و درب آلومینیومی پشت جای خود را به پلاستیک پلی‌کربنات داده بود. این مدل با دو حافظه داخلی ۸ گیگ و ۱۶ گیگ به بازار عرضه شد. اپل توانست به واسطه امکانات خوب و قیمت مناسب، این مدل را به تعداد ۲۵ میلیون دستگاه به فروش برساند.

سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۷ شمسی) نوکیا ۵۲۳۰

نوکیا در این سال گوشی را تولید و معرفی کرد که دارای سیستم عامل سیمبین ورژن ۵ بود. این سیستم عامل بهینه شده برای گوشی‌های با صفحه لمسی به خوبی با گوشی هماهنگ شده بود. این مدل دارای امکانات کاملی بود و در مقابل این امکانات قیمت بسیار مناسبی داشت. امکاناتی مانند:‌ صفحه لمسی ۳.۲ اینچی، شبکه 3G، شیار کارت‌حافظه، GPS، بلوتوث، رادیو و قابلیت پشتیبانی کامل از HTML. مجموعه این عوامل باعث شد که نوکیا با وجود رقبای قدر در سال ۲۰۰۹ بتواند ۱۵۰ میلیون دستگاه از این گوشی را بفروشد.

نوکیا ۵۲۳۰

در این سال آیفون 3GS هم به بازار معرفی شد و با فروش ۳۵ میلیونی مکان دوم پرفروش‌ترین گوشی تولید شده در سال ۲۰۰۹ را از آن خود کرد.

مطالب مرتبط